1) پرونده «فارست/بنجامین» در شماره 395 ماهنامه سینمایی فیلم درآمد. این پرونده ای است که تعطیلات نوروز امسال روی آن کار می کردیم. امیدوارم خوشتون بیاد. منتظر نظرات و انتقادات شما هستم.
2) جشنواره کن امسال هم تمام شد؛ جشنواره کن را همیشه دوست داشته ام چون جمعی از بهترین فیلم های عمرم – به خصوص یک سری از کارهای طلایی سینمای انگلستان – در همین جشنواره نخل طلا برده اند. اصلا برنده های دهه هفتادی این جشنواره برای شیفته آن شدن بس است؛ شروع دهه هفتاد: «مش» از رابرت آلتمن و پایانش با «اینک آخر الزمان» کاپولا. حالا بماند که «All That Jazz» سال 1980 نخل طلا را برد و کلی فیلم حسابی دیگر هم در فهرست برندگان هستند. مثلا در دهه هفتاد، جوزف لوزی و آلن بریجز انگلیسی نخل طلای کن بردند؛ یکی از فیلم های بی همتای آن دوران، «مترسک» هم نخل طلا برد. اما این که چرا دوباره یاد آن دوران افتادم، دلیلش این است که عرض می کنم.
داشتم لابه لای یادداشت های دوران دانشجویی ام دنبال مطلبی می گشتم که دست نوشته ای پیدا کردم. چند دیالوگ از نسخه دوبله «راننده تاکسی» که سالها پیش دوستم حجت آن را داد تا ببینم و من هم چند تا دیالوگ توپ آن را نوشتم گوشه ای. اینهاست:
ترویس بیکل (رابرت دنیرو): «آدم همون قدر سالمه که خودش حس می کنه.»
از یادداشت های ترویس: «تنهایی در تمام زندگی دنبال من بود، همه جا، تو پیاده روها، تو مغازه ها، خلاصه همه جا. فرار ممکن نیست. من مرد تنهای خدا هستم.»
8 ژوئن: «هر روز فرقی با روز دیگر ندارد.»
«گوش کنید! اینجا یه نفر هست که دیگر طاقت نداره... یه نفر که روی پای خودش وایساده. اینجا یه نفر هست که دیگه طاقت نداره.»
از نامه: «نگران من نباشید، یه روز یه نفر در میزنه و من پشت درم.»
«... و متاسفانه دیگه راه برگشتی برای من وجود نداره.»
تجدید خاطره ای بود بس دلچسب.
3) دیوانه آلبوم جدید باب دیلن شده ام. همیشه نفر اول بوده برای من در دنیای موسیقی و باز هم به ام ثابت کرد بی خودی این طوری نبوده یه عمر. اما این آلبوم تازه اش، «با هم در مسیر زندگی» (Together Through Life)، بی پدر چیز دیگری ست. در 68 سالگی – همین یکی دور روز پیش تولدش بود – آلبوم او یک ضرب این طوری شروع می شه:
Oh well I love you pretty baby
You're the only love I've ever known
Just as long as you stay with me
The whole world is my throne
Beyond here lies nothin'
Nothin' we could call our own
دمش گرم! عکسی که می بینید، کاور آلبوم سال 1966 دیلن به نام «Blonde on Blonde» است که جری شاتزبرگ، کارگردان «مترسک» از دیلن گرفته که به زودی بیشتر در این باره خواهید شنید و خواند.
4) کار بر روی پرونده «مردِ روی سیم» شدیدا ادامه دارد...
شما هم بنويسيد (13)...