سينمای ما - گزارش روزهای چهرام و پنجم هفته فیلم مستند/ فیلم محمد شیروانی به نمایش درآمد / یک مستندساز: می‌خواستم اولین نفری باشم که از برج میلاد بالا می‌رود و فیلم می‌سازد
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 19:31

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گزارش روزهای چهرام و پنجم هفته فیلم مستند/ فیلم محمد شیروانی به نمایش درآمد
یک مستندساز: می‌خواستم اولین نفری باشم که از برج میلاد بالا می‌رود و فیلم می‌سازد
یک مستندساز: می‌خواستم اولین نفری باشم که از برج میلاد بالا می‌رود و فیلم می‌سازد


سینمای ما -  در چهارمین روز از برپایی هفته فیلم مستند، فیلم‌های «فریاد یک نفس» (حمید زرگرنژاد)، «جاذبه» (رضا فتاح)، «444 روز» (محمد شیروانی)، «اولین در از آسمان» (سپیده ابطحی)، «شهرفرنگ ملی» (مجتبی اسماعیل زاده)، «سینما آزادی» (مهدی طرفی)، «قصه شب» (عباس امینی)، «غریب تر از بهشت» (روح‌الله مولوی) و «هفت زن نابینا» (ساخته سارا پرتو، شكوفه داورنژاد، نرگس حقيقت، بنفشه احمدي، مهديس الهي، ندا حقيقت و نغمه عافيت كه با هدايت و آموزش محمد شیروانی فيلم‌هاي خود را كارگرداني كرده‌اند) به نمایش درآمد.
در بخش نخست از دیدار و گفت‌و‌گو با سازندگان آثار، مجتبی اسماعیل زاده (کارگردان مستند «شهرفرنگ ملی») و عباس امینی (سازنده «قصه شب») حضور داشتند و به پرسش‌ها پاسخ دادند.
مجتبي اسماعيل‌زاده ضمن اشاره به وجه هشداردهنده بودن فيلم خود گفت: «در اين فيلم حرف‌هايي گفته مي‌شود كه كم‌تر كسي دوست دارد آن‌ها را بشنود. به همين‌دليل از همان ابتدا كه اين فيلم ساخته مي‌شد خيلي‌ها به من گفتند كه از تلاش براي نمايش‌عمومي آن دست بردارم.»
وي كه با فيلم خود نسبت به بسته شدن سينماها نگاه حسرت‌خوارانه‌اي داشته افزود: «اگر شرايط اين‌گونه كه الآن هست پيش برود احتمال دارد تا سال 1432 اصلاً هيچ سينمايي نداشته باشيم كه بتوانيم درباره آن حرف بزنيم!»
اسماعيل‌زاده با اشاره به ديگر فيلم‌هاي شركت‌كننده در اين هفته فيلم («سينما آزادي» به‌كارگرداني مهدي طرفي و «قصه شب» ساخته عباس اميني) كه درباره سوختن و تعطيل‌شدن سينماها ساخته شده گفت: «سينما فقط جايي براي زل زدن به يك پرده عريض نيست. سينما جايي است كه ما در آن به روياهايمان نگاه مي‌كنيم. و از اين منظر، سينما يك معجزه‌ است كه براي حفظ و نگهداري آن بايد تلاش كرد.»
عباس اميني، سازنده مستند «قصه شب» كه در فيلمش به فاجعه آتش‌گرفتن سينما ركس آبادان (در بيست‌وهشتم مردادماه 1357) پرداخته نيز با اشاره به دشواري‌هايي كه براي تهيه منابع تصويري مورد نياز فيلمش از سر گذرانده گفت: «مي‌توانم بگويم تحقيق براي ساخت چنين فيلمي اصلاً از زمان آغاز تصويربرداري آن شروع شد. جوي كه در مورد وقايع پيرامون اين سينما وجود داشت آن‌قدر سنگين بود كه من فقط مي‌خواستم اين جو را از ميان بردارم تا بشود درباره‌اش فيلم ساخت. خوش‌حالم كه با ساخته شدن «قصه شب» اين طلسم شكسته شده است.»
اميني كه پس از معدود نمايش‌هاي پراكنده اثر خود در شهر زادگاهش (آبادان) و جلب رضايت برخي بازماندگان اين فاجعه قصد دارد فيلم ديگري راجع‌به همين سوژه بسازد، درباره عدم پرداختن به فيلم «گوزن‌ها» (ساخته مسعود كيميايي) كه هنگام آتش‌سوزي اين سينما در حال نمايش روي پرده بوده افزود: «براي من آدم‌ها مهم‌تر از فيلم در حال نمايش بود به همين دليل فقط به آن‌ها پرداختم تا فيلم «گوزن‌ها» كه آن لحظه روي پرده در حال نمايش بوده است.»
روح‌الله مولوي، كارگردان فيلم مستند «غريب‌تر از بهشت» نيز كه ديگر مهمان جلسات گفت‌وگوي شبانه بود با اشاره به اين كه كوشيده است تا در فيلم خود موضوع هبوط و دغدغه بازگشت انسان به‌جايي كه تعلق دارد را مطرح كند گفت: «ساختار اين فيلم از سه‌گانه «كاتزيا» و فيلم مستند «باراكا» گرفته شده ولي سوژه «غريب‌تر از بهشت» هيچ ربطي به آن آثار ندارد.»
وي كه با واكنش‌هاي منفي متعددي نسبت به فيلمش مواجه شده بود درباره جايگاه اين اثر در ميان آثاري با ويژگي‌هاي مستند گفت: «فيلم من در قالب مستند تجربي جاي مي‌گيرد. اين‌گونه فيلم‌ها بيش‌تر سر ميز تدوين شكل مي‌گيرند تا سر صحنه تصويربرداري.»
مولوي افزود: «طرح اوليه اين فيلم كه توسط ندا ثابتي نوشته شده بود درباره معراج پيامبر بود كه نمي‌شد آن را به زبان مستند بيان كرد. بنابراين با تبديل زبان طرح اوليه به مستند، به سوي ساختن اين فيلم حركت كردم.»
بخش ديگر اين نشست‌ها به ديدار و گفت‌وگو با سازندگان فيلم «هفت زن نابينا» اختصاص داشت كه در آن بنفشه احمدي (كارگردان اپيزود «يادداشت‌هاي ديشب»)، مهديس الهي (كارگردان اپيزود «آتش سوزان»)، شكوفه داورنژاد (كارگردان اپيزود «مرگ شاهد») و محمد شيرواني (طراح ايده، آموزش‌دهنده نابينايان، هدايت‌كننده موضوع و تدوين‌گر فيلم) در آن حضور داشتند.
در اين جلسه كه ديگر سازندگان فيلم، شامل؛ سارا پرتو (كارگردان اپيزود «گفت‌وگو با ديوار»)، نرگس حقيقت (كارگردان اپيزود «راه زندگي»)، ندا حقيقت (كارگردان اپيزود «عشق») و نغمه عافيت (كارگردان اپيزود «شب‌به‌خير») در آن حضور نداشتند محمد شيرواني توضيح داد كه در فيلم به‌نمايش گذاشته شده، اپيزود ششم فيلم (عشق) به خواسته كارگردانش (ندا حقيقت) از اين مجموعه كنار گذاشته شده است.
شيرواني درباره ايده ساخته شدن اين فيلم گفت: «يك روز صبح از خواب بيدار شدم و متوجه شدم ديگر نمي‌بينم. احساس كردم بينايي خود را از دست داده‌ام. در چنين وضعيتي از خودم پرسيدم «حالا از اين به بعد فيلم‌هايم را چگونه بسازم؟» در چنين حال و هوايي بود كه از خواب پريدم و ديدم چه كابوس تلخي ديده‌ام! از آن به بعد حساسيتم نسبت به نابيناها بيش‌تر شد و سعي كردم براي اين‌ موضوع كه چگونه مي‌توان بدون چشم به تصويرگري در سينما ادامه داد پاسخي بيابم. شايد بتوان گفت اين فيلم پيدا كردن پاسخ براي چنين پرسشي است.»
وي با اشاره به اين‌كه از فضاي موسسه «عصاي سفيد» براي آموزش اصول فيلمسازي به نابينايان بهره برده توضيح داد: «براي شركت در كلاس‌هاي فيلمسازي دويست‌ نفر اعلام آمادگي كردند كه از ميان آن‌ها پانزده نفر انتخاب شدند و در نهايت، فيلم با حضور هفت‌نفر از آن‌ها به مرحله توليد رسيد.»
شيرواني تصريح كرد: «از ميان افرادي كه انتخاب شدند سه‌ نفر نابيناي مطلق بودند، اما ديگران كم‌بينا بودند؛ يكي از آن‌ها (نرگس حقيقت) حدود پنجاه درصد بينايي داشت و بعضي ديگر تصاوير را در حد نور وسايه مي‌ديدند.»
بنفشه احمدي كه با فيلم «يادداشت‌هاي ديشب» در مجموعه اين فيلم حضور داشت نيز گفت: «هركدام از اپيزودهاي اين فيلم به صورت مستقل ساخته شده كه البته نقش محمد شيرواني در شكل‌گيري آن‌ها انكار شدني نيست.»
وي افزود: «گاهي كه دلم مي‌گيرد اين فيلم را دوباره نگاه مي‌كنم. احساسم اين است كه تماشاي دوباره اين فيلم به من آرامش مي‌دهد و روحيه‌اي را در من تقويت مي‌كند تا براي فيلم بعدي‌ام سوژه قوي‌تر و بهتري پيدا كنم.»
مهديس الهي، كارگردان اپيزود «آتش سوزان» نيز گفت: «من پيش از آن‌كه كارگرداني را دوست داشته باشم علاقمند بازيگري بودم ولي احساس مي‌كردم اگر در كلاس‌هايي كه براي آموزش سينما راه‌اندازي شده شركت كنم مي‌‌توانم در هر دو زمينه موفق باشم.»
وي افزود: «پس از تماشاي چندباره فيلم به اين نتيجه رسيده‌ام كه مي‌توانم اشكالات خود را برطرف كنم. حالا مي‌توانم اين قول را بدهم كه در فيلم بعدي‌‌ام مشكلات فيلم اولم را برطرف خواهم كرد.»
شكوفه داورنژاد، كارگردان اپيزود «مرگ شاهد» نيز با اشاره به شور و شوقي كه همه نابينايان منتخب براي شركت و گذراندن كلاس‌هاي فيلمسازي داشته‌‌اند گفت: «من اگر صدبار ديگر اين فيلم را ببينم هنوز برايم تازگي دارد و معاني تازه‌اي از درون آن كشف مي‌كنم.»
وي افزود: «رياضتي كه براي نوشتن طرح‌ اوليه فيلم خود كشيدم باعث شد تشويق شوم كه اين راه را ادامه بدهم. حالا كه اين‌جا هستم فيلمنامه فيلم بعدي‌ام را نوشته‌‌ام و آماده‌ام تا آن را بهتر و قوي‌تر از قبلي بسازم.»
در بخش پاياني اين گفت‌وگو كه با حضور تماشاگران و مشتاقان پيگير سينماي مستند، باشكوه‌تر از شب‌هاي قبل برگزار شد محمد شيرواني گفت طرح دوربين به‌مثابه چشم كه از چهار سال پيش و همزمان با راه‌اندازي توليد اين فيلم آغاز شده قرار نيست متوقف شود و تاسيس مدرسه فيلمسازي نابينايان (كه در صورت تامين منابع‌ مالي، سال آينده راه‌اندازي خواهد شد) ادامه منطقي اين راه خواهد بود.
وي افزود: «با انتخاب هفت زن نابينا براي ساخت اين فيلم قرار نبود وجه فمينيستي به آن افزوده شود. تنها قصد ما از انجام اين‌كار، تلاش براي تغيير يك تلقي غلط نسبت به ناتواني جنس زن نسبت به مرد بود؛ و تغيير اين نگاه كه زن‌هاي نابينا ضعيف‌تر و شكننده‌تر از مردها هستند.»
امروز (شنبه) و در پنجمین روز از برگزاری این هفته فیلم، آثاری نظیر: «مرگ زمین» (محمود کیانی فلاورجانی)، «طبیعت سربی» (شاهپور محمدی)، «بر کرانه های پارس» (شهرام درخشان)، «دریاچه ارومیه؛ دیروز و امروز» (پژمان مظاهری پور)، «میدان بی حصار» (مهرداد زاهدیان)، «تاملات یک عکاس تهرانی» (روبرت صافاریان)، پناهگاه (هانیه مجیدی)، «آن مرد موتور دارد» (شهریار صیامی)، «شهر من پیتزا» (علاء محسنی)، «ارتفاع 437» (محسن خان جهانی)، «444 روز» (محمد شیروانی) و «اولین در از آسمان» (سپیده ابطحی) به نمايش عمومي درخواهد آمد.

در پنجمين روز از برگزاری هفته فيلم مستند، سيزده اثر به نمايش گذاشته شد كه عبارت بودند از: «مرگ زمين» (محمود کيانی فلاورجانی)، «طبيعت سربی» (شاهپور محمدی)، «بر کرانه‌های پارس» (شهرام درخشان)، «درياچه اروميه؛ ديروز و امروز» (پژمان مظاهری‌پور)، «ميدان بی حصار» (مهرداد زاهديان)، «تاملات يک عکاس تهرانی» (روبرت صافاريان)، پناهگاه (هانيه مجيدی)، «آن مرد موتور دارد» (شهريار صيامی)، «شهر من پيتزا» (علاء محسنی)، «ارتفاع 437» (محسن خان‌جهانی)، «444 روز» (محمد شيروانی) و «اولين در از آسمان» (سپيده ابطحی).
در بخش نخست از ديدار با سازندگان آثار، علاء محسني، كارگردان فيلم مستند «شهر من پيتزا» و محسن خان‌جهاني، كارگردان فيلم «ارتفاع 437» حاضر بودند و به پرسش‌هاي مطرح شده پاسخ گفتند.
در ابتداي اين بخش علاء محسني درباره روند توليد فيلم خود گفت: « طرح اوليه‌اي كه من نوشته بودم حدود يك‌سال براي جلب سرمايه دولتي در جريان بود و البته در كشوي ميزهاي مختلف خاك مي‌خورد. تا اين‌كه مازيار بهاري ابراز علاقه كرد تهيه‌كنندگي فيلم را برعهده بگيرد. با چنين تصميمي، فيلم عملاً وارد پيش‌توليد شد.»
محسني با اشاره به دشواري‌هاي پيش‌بيني‌نشده‌اي كه هنگام تصويربرداري با آن‌ها روبه‌رو شده افزود: « هنگام ساخت اين فيلم، اتحاديه اغذيه‌فروش‌ها و خود صاحبان پيتزافروشي‌ها كم‌ترين ميزان همكاري را با گروه سازنده اين فيلم داشتند. و من مجبور بودم با نشان دادن كارت‌شناسايي و توضيح درباره كاري كه مي‌خواهم انجام بدهم ساعت‌ها زمان بگذارم تا بتوانم از پيتزاها و البته آدم‌هايي كه آن‌ها را مي‌خوردند تصويربرداري كنم.»
محسني همچنين ضمن توضيح درباره مواجهه خود با برخي منابع خارجي كه در آن‌ها به پخت اولين پيتزا توسط سربازان هخامنشي اشاره شده، درباره فضاي كلي اثر خود گفت: «شايد اين فيلم را بتوان واكنشي نسبت به سنگيني عناويني نظير معناگرايي يا ماورايي دانست؛ عنوان‌هايي كه امروزه به‌وفور در سينما به كار مي‌رود اما من علاقه‌اي نداشتم به سوي آن‌ها حركت كنم. از اين منظر فيلم من مي‌تواند جزو آثار معناگريز تلقي شود!»
محسن خان‌جهاني كه با مستند «ارتفاع 437» در اين نشست حضور داشت نيز درباره شكل‌گيري ايده ساخت فيلمي درباره بناي برج ميلاد گفت: «ابتدا هيچ سوژه خاصي در ذهن نداشتم و فقط مي‌خواستم اولين نفري باشم كه بالاي اين برج مي‌روم و فيلم مي‌سازم.»
وي افزود: «اولين چيزهايي كه مي‌توانست سوژه خوبي براي كار من باشد ماجراي كبوتربازي در آن ارتفاع و باز و بسته‌كردن پيچ‌ها توسط كارگراني بود كه حقوق‌شان ماه‌ها عقب افتاده بود و ناگزير در جزيره‌اي با شكل و شمايل يك برج، گير افتاده بودند.»
وي با اشاره به نقش مهم عماد افروغ (نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي) در ساخته‌شدن اين فيلم گفت: «زمان تصدي دكتر احمدي‌نژاد در شهرداري، جدا از رضايت‌نامه‌هاي ديگري كه موفق به گرفتن‌شان شدم از شخص ايشان هم امضا گرفتم تا با مسووليت خودم روي تاور‌كرين بالاي بنا سوار شده و از محوطه‌ بيروني برج تصويربرداري كنم و اين مهم‌ترين خاطره من از ساخته‌شدن اين فيلم به حساب مي‌آيد.»
ديگر مهمان اين نشست‌هاي شبانه محمد شيرواني بود كه همراه با نمايش فيلم خود (444 روز) در اين جلسه حضور داشت و به پرسش‌ها پاسخ داد. او درباره ايده ساخت مستندي درباره ماجراي گروگان‌گيري دانشجويان پيرو خط امام از مسوولان سفارت آمريكا در تهران گفت: «از مدت‌ها قبل از ساخته‌شدن اين فيلم، از سوي مسوولان شبكه تلويزيوني «پرس تي‌وي» دعوت به همكاري شده بودم. ضمن اين‌كه از چند سال پيش به اين‌سو درباره چنين سوژه‌‌اي به‌صورت مفصل تحقيق كرده بودم و اصلاً دلم مي‌خواست برمبناي تحقيقاتي كه انجام شده بود يك فيلم سينمايي بسازم. تا اين‌كه سال گذشته به‌همراه تعداد ديگري از مستندسازان به آمريكا دعوت شدم و تصميم گرفتم تصميمم را عملي كنم.»
وي افزود: «از آن‌جا كه به ما توصيه شده بود به اين سفر نرويم حتي تا آخرين لحظه نمي‌دانستيم چه اتفاقي در انتظار ماست. بنابراين بدون دوربين و بدون همراه بودن تحقيقات گسترده‌اي كه انجام شده بود راهي اين سفر شدم.»
شيرواني كه به‌تازگي و با اين فيلم براي شركت در جشنواره فيلم آمستردام دعوت شده، در توضيح علت ساخته شدن اين مستند گفت: «وقتي اين موضوع را دنبال كردم متوجه شدم اغلب فيلم‌هايي كه در اين‌باره ساخته شده‌اند بازتابي از نگاه داخلي ندارند و اغلب به‌قصد تهييج احساسات توليد شده‌‌اند.»
وي تصريح كرد: «در آمريكا و در گفت‌وگو با مردم اين كشور متوجه شدم با وجود گذشت اين‌همه سال از ماجراي گروگان‌گيري هنوز اين خاطره تلخ از ذهن مردم پاك نشده است. بنابراين هنگامي كه دست‌به‌كار ساخت اين فيلم شدم از خودم مي‌پرسيدم چرا اين حادثه هنوز در ذهن مردم زنده است. تصميم گرفتم همين سوال را در قالب فيلم بپرسم و بي‌طرفانه با اين موضوع برخورد كنم.»
شيرواني با اين توضيح كه حتي يك دلار آمريكايي در ساخت اين فيلم صرف نشده گفت: «مي‌توانم بگويم من اين فيلم را به‌ سفارش وطنم ساخته‌ام؛ وطني كه در آن‌سوي آب‌ها به‌ناحق با آدم‌هايي خشن معرفي شده و من بايد رسالتم را در اين‌باره ادا مي‌كردم تا شرايطي فراهم شود كه مردم ايران و آمريكا شناخت بيشتري از همديگر پيدا كرده و با هم ارتباط بهتري برقرار كنند.»
نفر بعدي و آخرين فيلمسازي كه در نشست شب گذشته حاضر شد سپيده ابطحي بود كه با فيلمش (آخرين در از آسمان) در هفته فيلم مستند شركت كرده است. ابطحي در ابتدا با اشاره به اين‌كه چند سال پيش به‌طور اتفاقي سوژه فيلمش (دكتر ترقي) را پيدا كرده گفت: «آن‌زمان موقعيتي فراهم شد كه بتوانم درباره ايشان يك فيلم كوتاه بسازم و اين در حالي است كه همان‌طور كه در فيلم ديده مي‌شود دكتر ترقي از شخصيت چند وجهي و جذابي برخوردار است و مي‌توان درباره او فيلم‌هاي متعددي ساخت.»
وي افزود: « بعد از تمام شدن مستند كوتاهي كه درباره دكتر ترقي ساخته بودم احساس كردم نگاه من به ايشان ايدئولوژيك از آب درآمده در حالي‌كه من دلم مي‌خواست رويكرد فيلمم انسان‌گرايانه باشد. بنابراين تصميم گرفتم دوباره به ايشان نزديك شده و درباره‌شان فيلم ديگري بسازم كه حاصلش مستند «اولين در از آسمان» از كار درآمده است.»
هفته فيلم مستند شامگاه فردا (دوشنبه 22 مهر) با نمايش اين‌ آثار به كار خود پايان مي‌دهد: «شهرفرنگ‌ملي» (مجتبي اسماعيل‌زاده)، «سينما آزادي» (مهدي طرفي)، «قصه شب» (عباس اميني)، «غريب‌تر از بهشت» (روح‌الله مولوي)، «هفت زن نابينا» (ساخته سارا پرتو، شكوفه داورنژاد، نرگس حقيقت، بنفشه احمدي، مهديس الهي، ندا حقيقت و نغمه عافيت كه با هدايت و آموزش محمد شيروانی فيلم‌هاي خود را كارگرداني كرده‌اند)، «در جست‌وجوي حيرت بيدار» (فرهاد بامداد)، «فرانك شفر» (خشايار طاهري)، «سيانوزه» (رخساره قائم‌مقامي) و «پشت‌فرمان‌زندگي» (سحر سلحشور).





منبع خبر : سایت انجمن مستندسازان
یكشنبه,21 مهر 1387 - 13:57:33

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.920934915543 seconds.