سينمای ما - گزارش سومین روز «هفته فیلم مستند»؛ حرف‌های اعظم نجفیان، پگاه آهنگرانی و پیروز کلانتری درباره مستند‌های‌شان: / ببخشید اگر از صدای من خوش‌تان نمی‌آید!
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 19:37

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گزارش سومین روز «هفته فیلم مستند»؛ حرف‌های اعظم نجفیان، پگاه آهنگرانی و پیروز کلانتری درباره مستند‌های‌شان:
ببخشید اگر از صدای من خوش‌تان نمی‌آید!
ببخشید اگر از صدای من خوش‌تان نمی‌آید!


سینمای ما - سومين روز از هفته فيلم مستند با نمايش فيلم‌هاي «در ‏جست‌وجوي حيرت بيدار» (فرهاد بامداد)، «فرانك شفر» ‏‏(خشايار طاهري)، «در انتهاي يك روز كامل» (مينا ‏كشاورز و كامران حيدري)، «بانوي گل‌سرخ» (مجتبي ‏ميرطهماسب)، «طرقه» (محمدحسن دامن‌زن)، «رحم جايگزين» ‏‏(اعظم نجفيان)، «آسمان سياه شب» (اميد بنكدار و كيوان ‏عليمحمدي)، «بخاراي من» (لاله برزگر)، «محاكات غزاله ‏عليزاده» (پگاه آهنگراني) و «در خيابان‌هاي ناتمام» ‏‏(پيروز كلانتري) به پايان رسيد.‏
در بخش نخست ديدار با سازندگان آثار فقط اعظم ‏نجفيان، كارگردان فيلم مستند «رحم جايگزين» حضور داشت. ‏وي با اشاره به تحقيقات گسترده و دامنه‌داري كه براي ‏فيلم خود انجام داده گفت: «پيشنهاد كار بر روي چنين ‏سوژه‌اي را محمد آفريده به من داد و زماني كه ساخت اين ‏ايده برايم جذاب شد متوجه شدم براي تكميل تحقيقاتم باید خيلي ‏تلاش كنم.»‏
وي افزود: «بخشي از اين تحقيقات همزمان با مرحله ‏تدوين انجام شد كه جزو ساختار اين‌گونه فيلم‌ها به حساب ‏مي‌آيد.»‏
پگاه آهنگراني كه با نخستين ساخته‌اش (محاكات غزاله ‏عليزاده) در نمايش‌هاي اين هفته فيلم حضور دارد نيز ‏مهمان بعدي بخش بعدي جلسات بحث و گفت‌وگو بود.‏
آهنگراني كه در فيلمش از تنها تصاوير به‌جا مانده ‏از غزاله عليزاده استفاده كرده در اين‌باره گفت: «چند ‏سال پيش جواد كراچي كه براي تلويزيون آلمان كار مي‌كند ‏تصاويري از غزاله عليزاده در اختيار من گذاشت تا اگر ‏مي‌توانم براساس آن‌ها فيلم بسازم ولي وقتي راش‌ها را ديدم ‏متوجه شدم آن‌ تصاوير به‌خودي‌ خود قابل استفاده نيست و ‏بايد نكات و مسائلي را به آن افزود. بنابراين ‏دست‌به‌كار شدم و با انجام گفت‌وگوهايي با دوستان و ‏نزديكان اين نويسنده‌ي فقيد طرح كلي اين فيلم را ‏پايه‌ريزي كردم.»‏
اين بازيگر سينما كه در «محاكات غزاله عليزاده» از ‏حضور و گفته‌هاي بهرام بيضايي، مسعود كيميايي، محمد علي ‏سپانلو، جواد مجابي و سلمي الهي (فرزند غزاله عليزاده) ‏بهره برده با اشاره به حضور برخي چهره‌ها (نظير بيژن ‏الهي؛ همسر عليزاده و داريوش مهرجويي) كه بنا به دلايل ‏شخصي دعوت به گفت‌وگو را رد كرده‌اند گفت: «چه‌بسا ‏نويسنده‌هاي تاثيرگذارتري نسبت به غزاله عليزاده بودند ‏كه مي‌شد درباره‌شان فيلم ساخت ولي به‌نظر من زندگي اين ‏نويسنده، هنرمندانه‌تر از آثار به‌جا مانده‌‌ او بود و همين ‏نكته مرا وادار كرد تا درباره او فيلم بسازم.»‏
وي افزود: «او كسي بود كه همه روابط روزمره‌اش را ‏بر اساس ساختار زيبايي‌شناسي بنا كرده بود و حتي براي ‏مرگ خود‌خواسته‌اش نيز اين نكته را به‌كار برده بود تا ‏شايد زيباتر به‌نظر برسد.»‏
ديگر مهمان اين جلسات، پيروز كلانتري بود كه با ‏تازه‌ترين ساخته‌اش (در خيابان‌هاي ناتمام) در هفته فيلم ‏مستند حضور دارد.‏
اين مستندساز با اشاره به اين‌كه با تمركز نگاه خود ‏به تاثير شاعران شعر نو قصد داشته تا فقط به آثار اين ‏دسته از شاعران معاصر بپردازد گفت: «البته محضوراتي ‏براي استفاده از اشخاص خاصي نداشتم ولي شايد برخي ‏اسامي از چشم من و كساني كه از آن‌ها مشورت مي‌گرفتم ‏دور مانده باشد.»‏
كلانتري با اشاره به اين‌كه اعتقادي به عمق‌نگاري در ‏ساخت فيلم مستند ندارد افزود: «من نوع نگاه نوستالژيك ‏به تهران را دوست ندارم و نمي‌دانم چه لطفي دارد كه از ‏اين زاويه به اين شهر نگاه كنيم. از اين نظر واقع‌بيني ‏نسبت به چنين سوژه‌اي را منطقي‌تر مي‌دانم تا نوع ‏حسرتخوارانه و نوستالژيك.»‏
وي همچنين درباره استفاده از صداي خود به‌عنوان ‏گفتار متن فيلم گفت: «از آن‌جا كه قصد من از ساخت اين ‏فيلم، به‌نمايش گذاشتن روايت شخصي خودم بود تصميم گرفتم ‏با صداي خودم گفتار متن فيلم را بخوانم. اما مي‌پذيرم كه ‏صداي من مي‌تواند باعث رنجش بخشي از تماشاگران فيلم شده ‏باشد.»‏
هفته فيلم مستند، امروز (جمعه؛ نوزدهم مهر) با ‏نمايش اين‌ فيلم‌ها به كار خود ادامه مي‌دهد: «فرياد يك ‏نفس» (حميد زرگر‌نژاد)، «جاذبه» (سيدرضا فتاح)، «444 ‏روز» (محمد شيرواني)، «اولين در از آسمان» (سپيده ابطحي)، ‏‏«شهر فرنگ ملي» (مجتبي اسماعيلي)، «سينما آزادي» (مهدي ‏طرفي)، «قصه شب» (عباس اميني)، «غريب‌تر از بهشت» (روح‌الله ‏مولوي) و ساخته‌هاي «هفت فيلمساز زن نابينا» (به‌سرپرستي ‏محمد شيرواني). ‏


منبع خبر : سایت انجمن مستندسازان
شنبه,20 مهر 1387 - 1:11:21

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

ali
يکشنبه 21 مهر 1387 - 2:18
-2
موافقم مخالفم
 

پگاه تو حرف نداری...

مطمئنم فیلمی که ساختی بی برو و برگرد فیلم خوبیه...

تو بهترینی...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.991850137711 seconds.