سينمای ما - گفت‌وگو يي با سيروس الوند و فرشته طائرپور، كارگردان و نويسنده «زن دوم»: / «اگر مردي به يك زن فقط به‌صورت غريزي نگاه كند، نمي‌تواند يك قصه راجع به عشق بسازد »
شنبه 17 بهمن 1388 - 7:26

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (70 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (346 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گفت‌وگو يي با سيروس الوند و فرشته طائرپور، كارگردان و نويسنده «زن دوم»:
«اگر مردي به يك زن فقط به‌صورت غريزي نگاه كند، نمي‌تواند يك قصه راجع به عشق بسازد »
«اگر مردي به يك زن فقط به‌صورت غريزي نگاه كند، نمي‌تواند يك قصه راجع به عشق بسازد »


سينماي ما- گفت‌وگو با سيروس الوند و فرشته طائرپور بسيار راحت‌تر از حد تصور انجام شد. سيروس الوند فيلمسازي است كه از 23 سالگي به حرفه فيلمسازي روي آورده. او در اين مصاحبه به دفاع از «زن دوم» در مقابل نقدهايي كه بعضي آنها را غيرمنصفانه مي‌دانند، پرداخت. فيلمسازي كه او را متعلق به 2نسل مي‌دانند، در جديدترين اثر خود ملودرامي ساخته كه واكنش‌هاي مختلفي را دربرداشته است. فرشته طائرپور –تهيه‌كننده و نويسنده «زن دوم»- كه درگير مراحل پاياني صداگذاري فيلم «نيلوفر» است و مدام در رفت‌وآمد بين اتاق صداگذاري و محل انجام گفت‌وگو (دفتر كارش) بود، اين روزها به‌عنوان تهيه‌كننده در سينماي ايران چهره شناخته شده‌اي است.
همشهري آنلاين



در تعريف سينماي سيروس الوند مي‌گويند فيلمسازي از 2نسل متفاوت؛ خودتان از اين واژه چه تعريفي داريد و با شنيدن اين واژه چه احساسي پيدا مي‌كنيد؟
به‌نظر من در سينما سن آنقدر اهميت ندارد و بيش از هر چيز عمر و ماندگاري فيلم مهم است. داريوش مهرجويي همچنان يك فيلمساز جوان است. مهرجويي و مسعود كيميايي فيلمسازان اول دهه 20 هستند و من آخر دهه 20. اصلا فيلمسازي آنها شرايطي را فراهم كرد كه امثال من و داوودنژاد بتوانيم در سن خيلي پايين و در 23 سالگي فيلم بسازيم.

بعضي وقت‌ها يك جوان فيلم مي‌سازد ولي فيلمش پير است؛ نگاهش و حسش پيرتر از جامعه و مخاطب است ولي يك فيلمساز مثل مهرجويي هر وقت فيلمي از او مي‌بينم فيلم روز است؛ يعني فيلم از يك سن و سال 67 يا 70 ساله خبر نمي‌دهد و از يك ذهن جوان و امروزي خبر مي‌دهد كه سعي مي‌كند به مخاطب نزديك شود و فيلم را براي مخاطبي بسازد كه جدي به سينما نگاه مي‌كند.

تلاش من هم در سينما اين است كه به اين سمت حركت كنم ولي هميشه‌ اين اتفاق نمي‌افتد؛ كسي كه 5 تا فيلم مي‌سازد، قطعا 2 فيلم بد و 3 فيلم خوب دارد و كسي كه 20 فيلم مي‌سازد، 12 فيلم متوسط يا بد خواهد داشت.

شما از 23 سالگي فيلم مي‌سازيد. مي‌شود گفت كه 3 دهه فيلمسازي را در جامعه‌ايران تجربه كرده‌ايد؛ جامعه‌اي كه با انقلاب آغاز شد، با دوران جنگ همراه بود و امروز كه به‌نظر مي‌رسد مخاطب در يك تغيير ذائقه جدي دارد به فيلمهاي كمدي عادت مي‌كند‌. خودتان - به‌عنوان يك فيلمساز - اين تغيير ذائقه را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
در نظر گرفتن سليقه تماشاچي با احترام به تماشاچي فرق مي‌كند. خيلي خوب است كه آدم اول ببيند كه فيلم را براي چه كسي مي‌نويسد. من به اين فكر مي‌كنم كه 1- تماشاگر فيلم چه كسي است2 - خوب است چه كساني باشند. يك خانم -كه شخصيت او مثل مهتاب بود- به من نامه نوشته بود و فكر مي‌كرد كه ما از زندگي او اطلاع پيدا كرده‌ايم و فيلم ساخته‌ايم. كسي كه فيلم را نوشته چيزي را نوشته كه خيلي‌ها با آن ارتباط پيدا مي‌كنند و درواقع اتفاقات فيلم مسئله خاموش پنهان خيلي‌هاست. در چنين شرايطي زن دوم در عيد اكران شده است كه به اعتقاد من خيلي مناسب اين زمان نيست؛ آن هم درشرايطي كه همه تشويق مي‌‌كنند فيلم كمدي بسازيم؛ البته فيلم كمدي ساختن اشكالي ندارد اما وقتي زياد مي‌شود اشكال دارد.

ابتذال يعني چه؟
يعني يك چيزي كه زياد تكرار شود تبديل به ابتذال مي‌شود. متأسفانه سينماي كمدي شده وجه غالب فيلمسازي در ايران. زماني ما كمدي ليلي با من است را داشتيم يا... ولي ما به كمدي‌‌اي رسيديم كه در آن احترام به تماشاگر وجود ندارد؛ فقط خنداندن تماشاگر وجود دارد و من با اين مخالفم و در اين شرايط تصور من اين است كه ساخت فيلمي مثل زن دوم اتفاقا خلاف كليشه و خلاف آنچه اكثريت به آن توجه مي‌كنند - به خاطر رسيدن به پول بيشتر - دارد با آنها مبارزه مي‌كند؛ طبيعي است كه خيلي هم ضربه‌پذير است.

مردم دارند به همه ما علامت مي‌دهند كه ما از آن نوع فيلمسازي خسته شده‌‌ايم؛ يعني رسيده است به درجه ابتذال. من در بيست و دومين فيلم‌ام در 57 سالگي دنبال تبليغات نيستم و سعي مي‌كنم در فيلمهايم واقع‌بين باشم و تصورم اين است كه از اين نظر زن دوم فيلم موفقي است.

خانم طائرپور، چرا آقاي الوند براي كارگرداني زن دوم انتخاب شدند؟
طائرپور: من كلا خيــــلي آدم نشانه‌خواهي هستم. مدت زمان زيادي طول كشيد تا به‌دنبال يك فرد مناسب براي ساخت اين طرح باشم ولي هميشه فكر مي‌كردم كه حكمتي در اين صبر است؛ درست زماني كه با آقاي احمد اميني در حال مذاكره براي انجام اين كار بوديم، من همزمان با وسوسه‌اي روبه‌رو بودم كه بعضي‌ها مي‌گفتند خودت بساز كه من خوشبختانه اين كار را نكردم.

خيلي مي‌خواستم كه به مسئله زن دوم از زاويه جديدي نگاه شود و مذاكرات با آقاي الوند خيلي سريع به نتيجه رسيد. زن در زندگي آقاي الوند تعريف محترمانه اي دارد و اين خيلي برايم مهم بود. اگر مردي به يك زن فقط به‌صورت غريزي نگاه كند، نمي‌تواند يك قصه راجع به عشق بسازد ولي مردي كه به عاطفه و احساس زن احترام مي‌گذارد، مي‌تواند به اين مرحله راحت‌تر نزديك شود و الان هم خيلي از همكاري با ايشان خوشحالم.

از نگاه فمينيستي در كار خبري نبود و همين نقطه قوت زن دوم است. چطور به اين نوع روايت رسيديد؟
طائرپور: من فكر مي‌كنم آنقدر حواسم بود كه از كار مراقبت كنم تا دچار گرايش‌هاي فمينيستي نشود. من در درجه اول فيلمساز مي‌بينم، آدم اهل عشق مي‌بينم و به اين نگاه نمي‌كنم كه اين سبيل دارد يا روسري.

آقاي الوند، شما به عنوان يك كارگردان چه نقطه‌نظرهايي داشتيد؟ چه شد كه اين نوع نگاه را براي ساخت زن دوم انتخاب كرديد؟
من هميشه به اين نكته اعتقاد دارم كه اگر قرار است آدمها را مجازات كنيم، بايد به اندازه گناهشان باشد. كسي رفته و مدتي نبوده، حالا پشيمان است و برگشته. اين طور نگاه نكنيم كه زن منفي و بدي است. اين فيلم در واقع شخصيت منفي ندارد و به همين دليل هم كشمكش‌ها در فيلم سخت اتفاق مي‌افتد.

مي‌شد بين 2زن كشاكش پيدا شود و... كه قبلا هم شده بود و ما را باز مي‌برد به نوع كليشه‌اي اين نوع فيلم‌ها. ما با هم توافق كرديم كه ببينيم بدون اينكه شخصيتي منفي داشته باشيم، آيا مي‌شود فيلم جذابي ساخت. در زن دوم براي اولين بار فيلمي را دقيقا از روي متن آن ساختم. اين كار را تعمدا انجام دادم و گفتم اين بار بيايم و دقيقا فيلمنامه‌اي را كه وجود دارد، فيلم بكنم.

يعني در زن دوم تجربه كرديد؟
نه. به اين دليل كه سينماي حرفه‌اي را محل تجربه نمي‌دانم؛ ضمن اينكه هر كاري تجربه است. شما 20 سال نشريه‌اي را درمي‌آوريد اما در شروع سال 21 تجربه ديگري را كسب مي كنيد زيرا مخاطب شما تغيير كرده، شرايط عوض شده و شما همان كار را مي‌كنيد؛ چون تجربه تازه‌اي را با شرايط و مخاطبين ديگر ايجاد مي‌كنيد ولي اينكه در سينماي حرفه اي در بخش خصوصي با سرمايه بخش خصوصي تجربه كنيد، من آن را قبول ندارم؛ تجربه مال جاي ديگر است.

در واقع يك نوع آزمايشي بود كه آيا من توان آن را دارم كه يك فيلمنامه را با وجه ادبي بالا بسازم يا خير و تماشاگري كه فيلم را مي‌بيند من را هم به‌عنوان كارگردان اثر ببيند و من را شناسايي كند يا خير. ريشه‌يابي و نگاهي كه در اين فيلم نسبت به موضوع زن دوم است، براي من جذاب بود كه درگيرش بشوم و اين را پذيرفته بودم كه تغييري در آن ندهم، به‌دليل اينكه ذات قضيه را مي‌پسنديدم و اين نگاه را مي‌پسندم كه توي متن از اين منظر شخصيت زن دوم را مي‌بيند و خوشبختانه زن دوم در اين فيلم شخصيتي دارد كه نمونه آن را در فيلم‌هاي ايراني كم ديده‌ايم.






منبع خبر : همشهري آن‌لاين
چهارشنبه,18 اردیبهشت 1387 - 16:35:55

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

شیوا
جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 1:2
3
موافقم مخالفم
 

من یک سوال خیلی غیر تخصصی داشتم از جناب اقای الوند 12 سال قبل 206 کجا بود که ماشین دوست مهتاب تو فیلم بود ماشین دیگه ای نبود


جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 1:5
2
موافقم مخالفم
 

اقای الوند با بازی بدی که از فروتن گرفت (که از قضا جزو بازیگرای طراز اول ماست) نشون داد چه کارگردان نا بلدیه خوب این همه کار چرا کارگردانی

شیوا
جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 1:7
0
موافقم مخالفم
 

چقدر این فیلمنامه بی منطق بود واقعا مخاطب رو چی فرض کرده بودن

نادر
جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 1:52
2
موافقم مخالفم
 

وای این دو نفر چقدر تابلو حسودی می کنن بابا کارتون خوب نیست خسته کننده و کشداره مثل فیلم هندی هاست حالا هی بیاین از بقیه فیلم ها بد بگین این جوری فیلمتون که بهتر نمی شه فقط خودتونو کوچیک می کنین

مسعودخرم
جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 1:58
0
موافقم مخالفم
 

یه فیلم مزخرف ساختن که اینقدر صحبت کردن نداره به نظرم بدترین فیلم عید اینو مجنون لیلی بودن بهترین هم دایره زنگی که 5 بار دیدمش وبعد به همین سادگی


جمعه 20 ارديبهشت 1387 - 13:23
0
موافقم مخالفم
 

aghay alnad aslan balad nistand film besazand

bazigaray khob ra davat mikone ke shayd filmesh be forosh dashte bashe

جلیل
شنبه 21 ارديبهشت 1387 - 1:15
-3
موافقم مخالفم
 

با نظر نادر خیلی موافقم این دو نفر هر جا مصاحبه می کنن فقط حسادتشونو درباره بقیه فیلم های در حال اکران نشون می دن من نسبت به خانم طائر پور یه جور دیگه فکر می کردم ولی بعد از خوندن چند تا از مصا حبه هاش نظرم کلا راجع بهش عوض شد


شنبه 21 ارديبهشت 1387 - 17:26
0
موافقم مخالفم
 

فیلم هندی به تمام معنا.

یک داستان غیر قابل باور.

جالب اینجا بود که بعد از 12 سال حتی مدل موهای خانم نعمتی یا شلوار فروتن عوض نشدن!!

چقدرم طولانی بود.

peyman
يکشنبه 22 ارديبهشت 1387 - 23:21
-1
موافقم مخالفم
 

فیلم هندی فیلمهایی مثل محاکمه یا سام و نرگس و آکواریوم و ... هست بهتر از فیلمهای چون چپ دست یا زن بدلی و کلاغ پر و آتش بس که کپی فیلمهای هالوودی بودند و آبروی سینمای ایران را بردند هست

از بهترین عاشقانه های چند سال اخیر

شما برید همون مادر زن سلام و مجنون لیلی و .... فیلمهای مفتضح آبگوشتی کمدی ببینید

حسود هرگز نیاسود

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.2892370224 seconds.