the fan of saber
دوشنبه 15 تير 1388 - 9:52
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
ممنون. نوشته را دوست داشتم. اما : یک نکته ی جالب: در سکانس پایانی بازی علیرضا ... انجا که از آینه ی ماشین به ساک الی نگاه می کند و زیر لب زمزمه هایی می کند این زمزمه ها اصلا هم نامفهوم نیستند! صابر می گوید: بهت گفتم الی ! من در همان اولین نوبت تماشا که در جشنواره فجر کار را دیدم این جمله را گرفتم. و حالا برداشت من از این جمله اینجوریه که: علیرضا در بحث های مکرری که با الی داشته به او گفته: این قدر بد نکن با من! عذابم نده ... خدا جوابتو می ده ها ... ! و حالا علیرضا این غرق شدن الی در دریا را تقاص بی مهری های الی می داند که خداوند از او گرفته ... و این می شود که می گوید: بهت گفتم الی ... ! به هر حال درست یا غلط این برداشت شخصی من از این ماجرا بود... و تصور می کنم درست هم باشد ! چیزی ته قلبم می گوید ... شاید به این خاطر که: وقتی داشتم به این موضوع فکر می کردم (وسط خیابان. هنگام عبور از چهار راه ولیعصر. روی خط عابر پیاده ! ) ناگهان سر بالا آوردم و دیدم اصغر فرهادی به همراه امیر پوریا منتقد سینما در حال عبور از چهارراه هستند! دهانم باز ماند به قاعده ی یک گردو! و این را به فال نیک گرفتم و دلیلی گذاشتم بر صحت حدسیاتم! یک دلیل ماورایی !همین جوری ... الکی!
|
کیانا
دوشنبه 15 تير 1388 - 10:3
-2 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
من اگه بخوام با آقای فرهادی مکاتبه کنم به چه آدرسی باید نامه بدم؟؟؟؟؟ لطفا کمکم کنید
|
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:14
1 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
besyar naghde ziba o sanjide yi bood
|
كورش
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:33
-7 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
نمي دانم منظور از "موفقيت" يك فيلم چيست ؟؟!! غالبا" ما ايراني ها رفتن يك فيلم ايراني به فستيوال هاي بين المللي را با موفقيت هاي ورزشي و رفتن به المپيك مقايسه مي كنيم در حاليكه بسياري از فيلم ها فارغ از تب و تاب جشنواره اي ارزش ديگرگون پيدا مي كنند ! مثلا" فيلم هايي مانند تايتانيك و غيره كه هرچه از آن جنجال و هياهوي اسكار دورتر شدند ديگر فاقد آن جذابيت و ارزش واقعي گشتند ... ارزش خيره كننده و قصه پردازي "درباره الي" غير قابل انكار است و اينكه فيلم موفق مي شود تا آخرين لحظه بيننده را در حيرت و تعجب و اندكي هم استرس نگه دارد ... و البه پيام اخلاقي و اشارات روانشناسانه فيلم كه نشان مي دهد بسياري از افراد ديگران را قرباني دروغ و پنهانكاري و قضاوت هاي زودگذر و بي مسوليتي شان مي كنند ... ضمن اينكه مهمترين اشاره اخلاقي "درباره الي" به اين نكته باز مي گردد كه تعصب ناموس پرستي ايراني ها گاهي ارزشي بيش از مرگ و زندگي افراد و انسان ها پيدا مي كند !! چراكه هنوز معماي مردن يا زنده بودن الي هنوز حل نشده همگي افراد نگران نامزد داشتن يا نداشتن او مي شوند و نامزد او هم اتفاقا" بيش از اينكه نگران زندگي و يا غرق شدن الي باشد نگران تعلق عاطفي او به خودش است !! اما اينكه ماجراي "درباره الي" در كجاي اين دنيا و تحت تاثير كدام شرايط اقليمي - فرهنگي - اقتصادي - سياسي و اجتماعي اتفاق مي افتد متاسفانه اصلا و ابدا نشانه اي در اين باره در فيلم وجود ندارد !! گويي افراد حاضر در "درباره الي" از فضا به كنار يك ساحل ناشناخته و ناكجا آباد پرتاب شده اند تا دوستشان را در همانجا هم گم كنند !! در حاليكه در تمامي فيلم هاي مهم و مشهور و تاثير گذار سينماي جهان همواره نشانه هاي بسيار آشكار و پررنگ و قدرتمندي يافت مي شود كه نشان مي دهد فيلم در كدام مكان و كشور و تحت تاثير كدام شرايط اجتماعي و اقليمي روي مي دهد ... "درباره الي" از اين لحاظ فيلمي بي هويت است كه صرف فارسي حرف زدن افراد داخل آن و البته لهجه شمالي آن پيرزن هم هويتي موقعيت شناسانه و بومي و اقليمي به فيلم نمي بخشد !! ضمن اينكه "درباره الي" فاقد هرگونه شخصيت پردازي دقيق براي افراد حاضر در آن است ! به عبارتي ما هيچ جهان بيني مشخص و هويت فردي قابل تمايز از افراد حاضر در "درباره الي" در نمي يابيم ! به عبارت ديگر افراد در هم و برهم حاضر در "درباره الي" جز هيات ظاهر و برخي رفتار مضحك و سرخوشانه ديگر هيچ تمايز فردي مهم و قابل توجهي نسبت به هم ندارند و جملگي مانند عده اي افراد الكي خوش و حواس پرت به كنار ساحل دريا پرتاب شده اند ...
|
saeede
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:49
1 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
***درباره ی الی درباره ی همه ی ماست.*** آقاي شريفي از شما به خاطر ديد بازتون و نقدي كه به طور كامل تمام زواياي اين فيلم رو در بر ميگيره تشكر ميكنم .اولين بار اين فيلم رو تو جشنواره ديدم وبار دوم اخيرا" .با خوندن اين متن امشب براي بار سوم خواهم رفت.
|
قاصدك
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:58
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
از ريز بيني شما خيلي خوشم آمد.قضاوت قضاوت قضاوت عادلانه چه واژه غريبي... با فصل بندي هايي كه كرديد نقد رو دلچسب تر وروان تر كرده . نقدهاي مختلفي درباره اين فيلم تو مجلات تخصصي متفاوت خوندم اين اولين نقدي بود كه تمام و كمال فيلم رو مورد برسي قرار ميده. تبريك ميگم و خسته نباشيد
|
دوشنبه 15 تير 1388 - 15:27
3 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
به نظر من بهترین و کامل ترین اثر اصغر فرهادی، شهر زیباست.
|
بنيامين
دوشنبه 15 تير 1388 - 17:43
-1 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
درباره ي الي رو كه ديدم تاسف خوردم از ايكه ممكنه گلشيفته رو ديگه تو فيلمهاي داخلي نبينم
|
دوشنبه 15 تير 1388 - 18:1
1 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
kheili naghde ghashangi bud:)
|
حمید
دوشنبه 15 تير 1388 - 18:59
2 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
این کوروش خان معلوم نیست چرا اینقدر از دست این فیلم عصبانیه در تمام اخباری که در مورد این فیلمه کامنت های مفصل و طولانی میذاره و به هر بهانه ای فیلم را می کوبه .غالبا هم کامنتهاش با رای منفی کاربر ها روبه رو میشه ولی پیداست انگیزه قوی برای کوبیدن این فیلم شریف داره.همین نظری را که اینجا گذاشته (در مورد شخصیت پردازی) با اسمهای دیگر در خبر های دیگر این فیلم هم گذاشته .اقای قادری یه بار بیا و اعلام کن کامنتها باید با اسم و ایمیل واقعی ادمها فرستاده شود خیلیها دیگه کامنت نمیدند.من عاشق این فیلمم و از این نقد دقیق هم ممنونم.
|
دوشنبه 15 تير 1388 - 19:11
1 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
میرحسین موسوی عزیز... ای مرد همیشه سبز... ای انسان بزرگی که یک روح پرعظمت داری... ای هنرمند فرهیخته... « روزت هزاران بار مبارک »
|
فاطمه ه
دوشنبه 15 تير 1388 - 19:47
3 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
واقعا افسوس.... افسوس که با وجود این فیلم، اخراجی های 2 که سراسر گاف و ایراد هست باید بشه پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما واقعا متاسفم.یعنی نسل بعدی ما با دیدن پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما چه فکری در مورد ما میکنن؟در مورد فرهنگ ما؟ امیدوارم قبل از همچین اتفاق ناگواری فیلمی پیدا بشه و جای ساخته بی هویت آقای ده نمکی رو بگیره.....
|
مژده خواجه
دوشنبه 15 تير 1388 - 20:21
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
هنر تو خون ترانه علیدوستی و گلشیفته فراهانیه.چقدر این دو دختر می تونن هنرمند و دوست داشتنی باشن!
|
شادی
دوشنبه 15 تير 1388 - 20:32
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
اقا یا خانو کوروش؟ لابد شما به شخصیت پردازی های تلویزیونی و گل درشت عادت دارید که شخصیت پردازی مینی مالیستی و ظریف این فیلم را نفهمیده اید .اینهمه ویژگی رفتاری و کلامی ایرانی ادم های فیلم واقعا به نظر شما به کسانی که از مریخ امده اند شبیه است؟این فیلم تصویری واقعی از وضع این روز های مردم ماست .مایی که این روز ها ماشینمان در گل مانده و افسرده زور می زنیم دوباره به زندگی روز مره مان برگردیم.
|
حمیدرضا
دوشنبه 15 تير 1388 - 21:40
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
من طرفدار سینمای ایران نیستم ولی درباره الی بهترین فیلم ایرانی هست. دیروز سی دی اخراجیها رو دیدم افتضاح بود.
|
pani
دوشنبه 15 تير 1388 - 22:18
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
آقاي شريفي اين يكي از بهترين و روون ترين نقد هايي بود كه درباره "درباره الي..." خوندم..... ممنونم
|
علیرضا
دوشنبه 15 تير 1388 - 23:0
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
جناب کورش! اصلا اینکه نتوانسته اید شخصیت پردازیهای مافوق عالی درباره الی را درک کنید و آن را بفهمید، برایم عجیب نیست. زیرا از قبل نیز قابل پیشبینی بود که در فیلمی با چنین فیلمنامه ی عمیق و پیچیده(در عین سادگی) و ریزبینانه، مخاطب باید خیلی تیزبن و حواس جمع باشد تا بتواند جزئیات صحنه و فیلمنامه و شخصیت ها را به طور دقیق متوجه شود. احیانا شما علاقمندید که شخصیتهای فیلم از زبان خودشان(یا دیگران) شخصیتشان را برایتان توضیح دهند تا از طریق رفتن هلو در گلو، کاملا ارضا شوید. به همین دلیل است که وقتی جزئیات رفتاری شخصیات ها در تار و پود فیلم تنیده می شود، اینچنین از درک کاملش عاجز می شوید و در برداشتهای غلط خود دست و پا می زنید. شخصیت پردازیهای درباره الی جزو فوق العاده ترین شخصیت پردازیهای تاریخ سینمای ما هستند. اینجا مجالی برای وصفش نیست، ولی توصیه می کنم که حتما نقدهای در ارتباط با شخصیت پردازی های فیلم، و به خصوص مصاحبه ی فرهادی با ماهنامه ی فیلم را بخوانید. امیدوارم آنرا دیگر با دقت بخوانید! و اینکه فرض کنید آن ویلا در شهر محمود آباد است. یا رامسر، یا...، چه فرقی برای شما و روند داستان دارد؟ آیا نوشتن یک اسم برای اصغر فرهادی کاری داشته؟ آیا انقدر از درک دنیای شخصیت ها(که دنیای ماست) ناتوانید که دانستن شهر محل وقوع حوادث، برایتان اینچنین حائز اهمیت بشود؟ اصلا که چه؟ خب بدانیم یا ندانیم، چه دردی دوا می شود؟ از زمان جشنواره تمام تک و توک عزیزانی که می خواهند مثلا برخلاف موج شنا کنند و مخالف فیلم نظر بدهند، عاجزند از آوردن دلایل قوی و استدلالهای محکم و اینچنین رو می آورند به دلایلی که به واقع در کانون نقد کودکستانها نیز مجالی برای ارائه شان نحواهد بود...
|
بهرام
دوشنبه 15 تير 1388 - 23:23
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
مكانيسمهاي دفاعي الي/یادداشت مصطفی جلالی فخر در هفته نامه سلامت مکانیسمهای دفاعی، واکنشهای ناخودآگاهي هستند كه به منظور کاهش اضطراب و تطابق بهتر فرد از طریق تغییر مسیر در درک و تعريف واقعیت بروز داده ميشوند. این مکانیسمها نه فقط در افراد نابهنجار و دچار اختلال بلکه در افراد سالم و بیمار نيز برای حفظ یکپارچگی در مقابل حقایق عمدتا ناگوار ديده ميشوند. در واقع هنگام بهرهگيري از این دفاعهاي رواني، شخص به خودش دروغ میگوید به نحوي که خود آن را ادراکی واقعی و تفسیر حقیقی به حساب ميآورد و قبول میکند. "در باره الي" در بارهي آدمهايي از طبقهي متوسط و بورژوآ است كه در دل واقعيت عيني زندگي ترجيح دادهاند تا با سيماچههاي خود زندگي كنند. به تدريج كه فيلم جلو ميرود و به ويژه پس از گم شدن الي، حفرههاي هويت در آنها بارزتر ميشود و توان حفظ ماسكهاي شخصيتي خود را ندارند. در همين راستا است كه از همان ابتدا تا پايان فيلم (و باز به ويژه پس از گم شدن الي) شاهد بروز مكانيسمهاي دفاعي در آنها هستيم. فيلم با جيغكشيدن آنها در تونل و هيجان و سرخوشي آغاز ميشود. بعدتر در توقف كوتاه كنار جاده نيز همه سعي ميكنند با هزل و هجو و شوخطبعي، زندگي را جدي نگيرند (به جز الي كه تا آخر هم به اين حد ناديدهانگاري نميرسد) وقتي فيلم به بخش بحراني خود ميرسد و اضطرابهاي هستيشناسانه بروز ميكنند، نگاه سبكسرانهي آغازين آنها را تلاشي براي عدم مواجهه با بخشهاي آزاردهندهي زندگي مي بينيم ( “فرونشاني” / suppression) كه به طور ارادي و آگاهانه انجام ميگيرد. در همان نيمهي نخست فيلم چندبار ميبينيم كه آنها اصرار دارند تا بر خلاف توالي منطقي زندگي، آن را به هجو بكشانند (“ناچيز شماري” / (trivialization مثلا در پاسخ به اين نگراني كه “ويلا سرد خواهد شد و بايد تا صبح بندري برقصيم”، مردان شروع به بندري رقصيدن ميكنند و خانمها كف ميزنند!.. البته اين مكانيسم دفاعي الزاما منفي نيست و ميتواند راهكار مفيدي براي غلبه بر مشكلات باشد؛ به شرطي كه به افراط و آسيبهاي ناشي از ناديدهانگاري نشود. گاهي نيز ميكوشند ضعفهاي فردي يا عدم پذيرش مسئوليت خود را در دل همراهي شوخطبعانه با جمع پنهان كنند و مثلا در برابر اين پرسش كه نظر احمد (شهاب حسيني) در بارهي الي چيست، او پيشنهاد ميكند كه رايگيري كنند كه "اگر نظر جمع مثبت بود، ميرويم خواستگاري!" پس از گم شدن (غرق شدن) اليست كه شيرازهي ارتباطات جمع از هم ميپاشد و همه ميكوشند تا اين عامل اضطرابي را به نحوي از خود دور كنند. واكنش اوليهي آنها تلاش براي “انكار” ( denial) است و اين كه به نحوي خود را قانع كنند كه او آنها را ترك كرده. نبود ساك الي براي دقايقي به كمك اين فرضيه ميآيد اما خيلي زود معلوم ميشود كه سپيده (گلشيفته فراهاني) ساك را پنهان كرده تا الي نرود. با اين وجود، چند بار ديگر هم اين گمانه را مطرح ميكنند (مثلا به دليل قهر) تا به نحوي غرق شدن الي را انكار كنند. در واقع آنها ميكوشند تا با “دليلتراشي” (rationalization ) در درجه اول اصل عامل اضطرابي را كتمان كنند و پس از آن بكوشند تا به دنبال دليلي (جز خود) باشند كه غرق شدن الي را توجيه كند. در ثلث پاياني اثر، از مكانيسم “توجيه عقلي” intellectualization)) نيز بهره ميگيرند تا حواس خود را بر جزئيات عقلاني متمركز كنند تا از تقصيري كه متوجه آن هاست منفصل شوند. تلاش براي كشف جسد يا چگونگي اطلاع دادن به خانواده الي يا نحوهي برخورد با نامزد الي ميتواند نوعي گريز توجيهمحور به شمار آيد. آنها به گونهاي سراسيمه در پي رفع هر گونه اتهام يا مسئوليت از خود يا خانوادهي خود هستند. بيشتر تلاش ميكنند تا الي متهم اصلي باشد كه وجود ندارد و امكان دفاع از خود را هم ندارد. تنها سپيده است كه از الي طرفداري ميكند كه او هم در پايان مجبور ميشود تا با دروغ، خود و همراهانش را تبرئه كند و در برابر پرخاش و پيگيري نامزد الي (عليرضا / صابر ابر) محفوظ نگاه دارد. آنها عمدتا مي كوشند تا با “جابجايي” (displacement)، احساسات، هيجانات و تكانههاي اضطرابزا را به بخش پذيرندهتري منتقل كنند. مثلا از آرش (كودك نجات داده شده) بگويند كه الي به خاطر او غرق شده. يا از شوخيهايي در حد كِلكشيدن شهره (مريلا زارعي) به عنوان عامل قهر الي. پيمان (پيمان معادي) هم بر سر كودك خود فرياد ميكشد و امير (ماني حقيقي) بيشترين فشار رواني را بر همسرش سپيده اعمال ميكند تا او را بابت دعوت از الي مجازات كند. حتي در يك “برون ريزي” (actingout) او را كتك هم ميزند و پس از آن در فصلي ديگر با رفتار “باطل سازي” (undoing)، با او نرم و مهربان سخن بگويد تا خشونت قبلي را پاك كرده باشد. كاري كه عليرضا هم دوبار در دو زدوخرد با ديگران انجام ميدهد و البته دليلي ندارد كه بعدا آن را تلطيف كند. شهره هم ميكوشد تا با اصرار بر بازگشت به تهران (“اجتناب” / avoidance ) خود و كودكش را كه در معرض تقصير هستند از عامل تشويش دور كند. آخرين واكنشهاي دفاعي را در پايان فيلم ميبينيم. عليرضا كه پس از آگاهي از عدموفاداري الي به عشق او، مايوس و سرخورده شده است، ساك نامزد مردهاش را با خود ميبرد. رفتاري كه ميتواند نوعي “نمادسازي” (symbolization ) به شمار آيد و از اين پس، يك شي جاي معشوق را بگيرد. در آخرين باري كه سپيده را ميبينيم، او در ويلا تنها نشسته و بقيه بيرونند. چه بسا اين آغاز “انزواگزيني” او باشد براي كنار آمدن با گناه بزرگي كه بر دوش روان خود حس ميكند. هفتهنامه سلامت، شماره 226، شنبه 13 تير 1388، صفحه 10
|
دوشنبه 15 تير 1388 - 23:55
0 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
eli vaghean jadid va jazab bood
|
سهشنبه 16 تير 1388 - 2:58
3 |
|
|
|
نه معاونت سینمایی و نه دولت: «مقصر فروش ضعیف «درباره الی» کیست؟»
به نظرم بازیه فراهانی با بقیه همخوان نبود همه به شدت طبیعی و رئال بودند اما ایشون معلوم بود بازی میکنند یعنی کمی اغراق آمیز بود
|