|
|
|
صداها
|
|
|
(93 رأي)
گارگردان : فرزاد موتمن |
دو خواهر
|
|
|
(1340 رأي)
گارگردان : محمد بانکی |
|
|
|
|
|
|
الشرقالاوسط: سادگي و محتوا داشتن كليد موفقيت سينماي ايران است | |
سينماي ما - روزنامه "الشرقالاوسط" در صفحه اينترنتي خود، سادگي و معناگرا بودن فيلمهاي ايراني را كليد موفقيت سينماي ايران دانست. به نوشته اين روزنامه فرامنطقهاي، سينماي ايران به رغم محدوديتهاي رسمي بسياري كه با آنها دست به گريبان است، توانسته به موفقيتهاي چشمگيري نايل آيد. اين موفقيتها حكايت از آن دارد كه دست اندركاران امر سينما در ايران و موسسههاي فرهنگي اين كشور داراي خلاقيت برجستهاي هستند و آنها با تكيه بر امكانات داخلي و دستيابي به راهحلهاي مناسب در پيشرفت سينماي خود نقش بسزايي ايفا كردند.
ايران و ديگر كشورهاي جهان سوم در عرصه سينما با مشكلات مشابهي مواجه هستند كه از جمله آنها كمبود بودجه و كوچك بودن حجم بازار تقاضاست.
توليدات سينماي ايران كه با قدرت در جشنوارههاي جهاني شركت ميجويند، جايزهها را از آن خود ميكنند و برجستگان عرصه سينما در غرب به تماشاي آنها مينشينند، متكي بر بودجه اندك است .
اكثر فيلمها در ايران داراي داستانهاي بسيارساده و با استفاده از دوربينهاي ديجيتال قابل حمل روي كتف فيلمبرداري ميشوند.
مهم تر از همه اينها اينكه سينماي ايران سينماي ستارگان نيست زيرا اكثر قهرمانان فيلمها افرادي ناشناخته و آماتور هستند.
سينماي ايران در جوي متفاوت با ساير كشورهاي جهان البته به استثناي ژاپن رشد و نمو كرده است. اين هنر در آغاز قرن بيستم به عنوان ابزاري براي تفريح و سرگرمي طبقه اشراف زاده و شاه وارد ايران شد در حالي كه در همان زمان سينما در ساير كشورهاي جهان وسيلهاي براي تفريح عامه مردم و اقشار تهيدست بشمار ميرفت. انگليس، فرانسه و آمريكا در همان زمان برپايه ميراث ادبي كشورهاي خود و به ويژه با استفاده از داستانهاي چارلز ديكنز و مارسل بانگول اقدام به توليد فيلم كردند و ايرانيان از ادبيات كاملا متفاوت خود با غرب يعني از اشعار"حافظ"، "سعدي" و "خيام" الهام گرفتند.
سينماي ايران در سال ۱۹۶۲بااستفاده از اشعار "فروغ فرخزاد" زيباترين اثر خود موسوم به "خانه سياه" را به معرض نمايش گذاشت. البته جهان خارج براي منحصر به فرد بودن سينماي ايران اهميتي قائل نبود اما نسخه سياه سفيد فيلم "گاو" به كارگرداني "داريوش مهرجوي" توجه جهانيان را معطوف به سينماي ايران كرد. "مارك كوزنس" منتقد سينمايي انگليسي تبار خاطرنشان كرد: تغيير رويكرد سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي به رهبري (امام) خميني (ره) باعث شد تا سينماي اين كشور جايگاه واقعي خود را بيابد و ماهيت اصيل خود را حفظ كند. او گفت: فيلم "خانه دوست كجاست" به كارگرداني "عباس كيارستمي" در سال ۱۹۸۶در حالي به معرض نمايش گذاشته شد كه سينماي غرب بطور بيسابقهاي دچار ركود شده بود.
وي افزود: كيارستمي در جهان توانست جايگاه خود را به عنوان پيشگام در سينماي مبتني بر اصول انساني محكم كند. او كارگرداني است كه خود آموزگار خود بود و نكته جالب توجه اين كه او يك انقلابي سابق و مخالف با شاه ايران بود. كوزنس خاطرنشان كرد: صنعت سينماي انگليس بايد از تجربه ايران استفاده كند و از آن درس عبرت بگيرد.
الشرقالاوسط در ادامه از "محسن مخملباف" بهعنوان يكي ديگر از كارگردانان معروف ايران نام برد و از فيلم "لحظه تبرئه" او به عنوان يكي از مهمترين فيلمهاي بينالمللي دهه ۱۹۹۰ياد كرد.
شاهكارهاي سينماي ايران به همين اندازه منحصرنميشود بلكه "سميرا" دختر مخملباف در سال ۱۹۹۸در سن هيجده سالگي با كارگرداني فيلم "سيب" در جشنواره سينمايي "كن" جهان را شگفت زده كرد. سادگي و شاعرانه بودن تنها ويژگيهاي منحصر به فرد سينماي ايران نيستند بلكه ايرانازنظر داشتن تعداد كارگردانان زن بيشترين درصد را بهخود اختصاص داده است و در اين عرصه حتي از كشورهاي غربي نيز گوي سبقت را ربوده است. به نوشته الشرقالاوسط، همه موارد مربوط به سينماي ايران ايدهآل نيستند.
به عنوان مثال بسياري نميدانند چرا بخشي از فيلمهاي ايران شركت داده شده در جشنواره "كن" در ايران به معرض نمايش گذاشته نميشود و تنها در خارج روي پرده ميروند و چرا اين فيلمها در مقايسه با داخل كشور از آزادي بيشتري برخوردار هستند.
يكي ديگر از مسائل رايج در ايران كه باعث پيشرفت صنعت سينما در اين كشور شده اين است كه رفتن به سينما يك فعاليت خانوادگي و وسيلهاي براي تفريح بشمار ميرود و به همين دليل تعداد سينماها در شهرهاي ايران بسيار زياد است.
يكي ديگر از ويژگيهاي سينماي ايران برخوردار بودن از آزادي سياسي است و فيلمهاي سينمايي ايران به جاي پرداختن بهمسايل ممنوع از نظر اخلاقي و ديني، فساد سياسي و اقتصادي موجود در اين كشور را بهمعرض نمايش ميگذارند. به عنوان مثال در اين زمينه ميتوان از فيلم "مارمولك" به كارگرداني "منوچهر محمدي" نام برد. الشرقالاوسط خاطرنشان كرد: داستان اين فيلم را در هيچيك از كشورهاي عرب نمي توان به تصوير كشيد در حالي كه در ايران كه روحانيون بر آن حكومت مي- كنند، روي پرده سينما رفت.
| چهارشنبه,5 بهمن 1384 - 22:29:54
| آرشيو | | |
نظرات
اضافه کردن نظر جدید
|
|
|