سينمای ما - چرا حکم نااميد کننده نيست؟ ( یادداشت امیر پوریا درباره حکم)
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 20:7

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (100 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (350 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



چرا حکم نااميد کننده نيست؟ ( یادداشت امیر پوریا درباره حکم)
چرا حکم نااميد کننده نيست؟ ( یادداشت امیر پوریا درباره حکم)


اشاره به اين که دلايل تفاوت حکم با چند فيلم قبلي کيميايی به چه نکاتي برمي گردد, احتياج به فرصت و فرم گسترده تري دارد و اين يادداشت طبعا جايي برای طرح همه نکات نخواهد بود. اما مهمترين ويژگي های فيلم در همين جا به اختصار قابل طرح است: مسئله کلي و البته مبهم « حال وهوا » که همواره جزو مبا حث اصلی و « دعوا »های معروف مربوط به فيلم های او بوده و قضيه يافتن لحنی مناسب برای نشان دادن فضای نا متعارف و ماليخوليايی مورد نظر کيميايی؛ که هر دو در حکم به بار نشسته اند.
اولين نکته که به گمانم به شدت هم چشمگير است، آکندگی فيلم از تصاوير شکيل و استيل عالی فيلمبرداری آن است. به رغم انتظار همه ما علاقه مندان، فيلم های کيميايی از سرب و دندان مار به اين طرف، فاقد «عکس» های زيبا و دور از توجه معمول کيميايی به طراحی و تصوير سازی خاص و استيليزه مورد علاقه اش بوده اند. ويژگی بعدی, بهره گيری از موسيقي اثر گذار و طبعا ملوديک است که بهترين فيلم های کيميايي همواره با اين عنصر همراه بوده اند. شايد خيلي ها بگويند که مثلا اعتراض هم همين خصلت را داشته است, ولی حجم و سروصدای زياد موسيقي در آن فيلم و چندتای قبل و بعدش, از جمله سلطان که تازه ملودی اصلی را هم از موسيقي ريوئيچی ساکاموتو برای آسمان سرپناه برتولوچی گرفته بود، اجازه نمی دهد تا مثل موسيقی نوستالژيک و متعادل حکم، از آنها حس و تاثير بگيريم. همين طور است بازی های دشوار و پر از نوسان و انعطاف که همه به شکل تعجب آور و لجبازانه ای در جشن خانه سينما مورد بی توجهی قرار گرفتند. فقط کافی است از خودتان بپرسيد که در چند فيلم ايرانی اين سال ها، ايده ای مثل آن بازی کودکانه/ عاشقانه فروزنده (ليلا حاتمی) و محسن (پولاد کيميايی) با لرزاندن بينی شان را برای اشاره به نوستالژی عشق قديمی ديده ايم؟ آن هم با اجرايی به اين ظرافت؟ مجموعه همين حس ها و لحظه هاست که اين بار مرا هم به تحسين حال و هوای فيلم وا داشته؛ يعنی همان چيزی که در تحسين چند فيلم اخيرش از جانب ديگران، حرص ام را در می آورد!
اما آن نکته مربوط به « لحن »، فرخنده ترين اتفاقی است که می تواند حکم را به سرفصلی برای نجات سينمای کيميايی در دوران جديدش بدل سازد. اين لحن نيمه شوخي و نيمه جدی که گاه حکم را به لحن سينمای پست مدرن دهه اخير نزديک کرده، در صورت تداوم می تواند بستر و محمل بسيار مناسبی برای دنيای ذهنی ملتهب و متلاطم مسعود کيميايی اين سال ها فراهم آورد. هر چه باشد، لمس و فهم اين دنيا در حکم، بارها ممکن تر از دنيای گنگ و مغشوش سربازهای جمعه به نظر می رسد. اين فيلمی است که در سکانس های جشن عروسی، با ايده هايی مثل حمل باطری ماشين برای روشن نگه داشتن چراغ های روی لباس عروس يا اين که در هر طبقه، از راک و بلوز تا بابا کرم و لس آنجلسی و پامنقلي ، يک نوع موسيقی در حال اجراست، دارد لحن تازه ای را با تلفيق هجو و جدی تجربه می کند؛ و فقط با تداوم و تکامل می تواند جا بيفتد و از تماشاگران فعلا نا بلدش جواب بگيرد.

جمعه,16 دی 1384 - 4:30:6

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.59616303444 seconds.