سينمای ما - نگاهي به " نوك برج" آخرين ساخته كيومرث پور احمد؛ آن مرد، آن عشق
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 4:40

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



نگاهي به " نوك برج" آخرين ساخته كيومرث پور احمد؛ آن مرد، آن عشق
نگاهي به " نوك برج"  آخرين ساخته كيومرث پور احمد؛ آن مرد، آن عشق


سينماي ما - نوک برج آخرین فیلم کیومرث پوراحمد همچنان در فهرست فیلم های پرفروش روز تهران قرار دارد. هنر روز نگاهی دارد به این فیلم که مانند اغلب فیلم های پرفروش مورد علاقه منتقدان نیست.
فيلم نوك برج واپسين ساخته كيومرث پوراحمد بر پايه عنصر«كمدي» شكل گرفته است. كارگردان سعي كرده در قالب درام كه در سال هاي اخير مورد اقبال عمومي قرار گرفته است با چاشني كمدي وارد عمل شود تا به جذب مخاطب بپردازد و شايد شكست تجاري فيلم-گل يخ- را جبران نمايد، اما تلفيق كمدي ودرام تركيب موفقي از کاردر نمي آيد چرا كه تماشاگر نه با جنبه ي كمدي فيلم ارتباط برقرار مي كند و نه با روايت هاي درام فيلم زيرا كه در كشاكش برخورد با كاركترهايي كه صرفا جهت پرداختن به كمدي بودن در فيلم گنجانده شده ــمثل منشي دكتر يا بهمن- كاركترهاي اصلي فيلم گم مي شوند.
عشق امير و شيما كه داستان برآن مبنا آغاز مي شود، پس از عاشق شدن بهروز و ليلا به فراموشي سپرده مي شود، اگر نوك برج روايت موفقي ار كمدي-درام بود سرانجام عشق امير و شيما با يك درخواست عكس انداختن آن دو به پايان نمي رسيد. يا ماجراي استعفاي آقاي مهندس كه آن هم به سرنوشت عشق امير و شيما مبتلا مي شود.در فيلم نوك برج، سكانس هایی وجود داردكه به راحتي مي توان آن را از كل داستان حذف كرد بدون آنكه لطمه اي به كليت فيلم وارد آيد: به خاطر بياوريد درگیری های بهروز را با مهندس ديگر ساختمان و دعواي خانم خريدار را.
اگر آغاز داستان با عشق امير و شيما ست و مخالفت خواهر شيما كه قرار است تصويري منطقي از آن روايت شود، پس عشق ليلا و بهروز بر پايه ي كدام اصول منطقي استوار است؟آيا پور احمد مي خواهد برعشق كودكانه امير كه حاضر است براي آن خودش را از نوك برج به پائين پرتاب كند صحه بگذارد؟ واضح است كه پوراحمد قصد نسخه پيچي براي تماشاگر ندارد و در صدد آن نيست به جوانان نصيحت كند كه به دنبال عشق هاي دوران نوجواني نروند، اما« ساده انگاري كودكانه» در روايت عشق، را نمی توان بخود واگذاشت واز تاثیر اجتماعی آن غافل شد.به خاطر بياوريد ديالوگ ليلا با پدر امير:« خسته شدم از عاقل بودن، مي خوام ديوونه بشم»و گوئيا منطق ليلا منطق كارگردان در روايت عشق در واپسين اثرش نيز بوده است.
اما با تمام اين اوصاف پوراحمد از تمام تلاش خود بهره مي برد تا فيلم به ورطه ي كليشه سقوط نكند، و با وجود تمام مؤلفه هاي كليشه اي براي جذب مخاطب ، فيلم در سطح نازلي قرار نمي گيرد،آمار فروش فيلم مهر تائيدي ست بر اين ادعا.هرچند نوك برج در قد و قواره پوراحمد قصه هاي مجيد وشب يلدا نيست و عشقي كه در شب يلدا و صميميتي كه در بي بي مجيد و ايثاري كه در بشيرو وجود داشت در اين فيلم از آن خبري نيست اما نمي توان با نگاهي كاملا منفي پوراحمد را از نوك برج به پائين پرتاب كرد، چرا كه شايد روايت عشق در فيلم پوراحمد تصويري واقعي ازعشق در ميان نسل جوان امروز ایران باشد.



منبع خبر : روز - پرستو سپهري
شنبه,9 مهر 1384 - 0:19:16

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.19795012474 seconds.