کتاب سینمایی دارید، بفرستید
آثار مکتوب حوزه سینمایی ما اگرچه نسبت به گذشته تغییراتی کرده است اما متاسفانه همچنان فقیر و بی بضاعت است. بر هیچ کس پوشیده نیست که حوزه عمل و اجرا به خوراک تئوری نیاز دارد که بخشی از این حوزه تئوریک ناشی از تجربیا جهانی و بیرونی است و بخشی از آن مربوط به به تجربیات داخلی است و هنرمندان ما باید براساس همین معیار در این حوزه فعال تر عمل کنند و آثار مکتوب را در این حوزه پربارتر نمایند. نمی دانم سالانه چند کتاب در حوزه سینما منتشر می شود اما با نیم نگاهی که به ویترین های کتابفروشی ها می اندازم اثاری از این دست چندان تنوع ندارد و باید در این زمینه تدابیری اندیشید. شاید یکی از تفاوت های بنیادین سینمای کنونی ما با سینما گذشته این است که بدنه سینما ی ما (هنرپیشه و دیگر عوامل تولید ) اکنون از نظر دانش آکادمیک قوی تر از گذشتگان هستند اما اگر تعریفی درستی از سواد داشته باشیم این دانش اکادمیک به معنای با سواد بودن عوامل سینمای ما نیست زیرا دانشگاه ها ( دستکم در ایران ) فقط بستر با سواد شدن افراد را فراهم می کنند که بخشی از این مساله در دوران پس از دانشجویی و خارج از حوزه دانشگاه رخ می دهد لذا با این پیش فرض وظیفه ی استادان و هنرمندان پیشکسوت و باسواد این حوزه سنگین تر می شود. بنابر این تولید آثار مکتوب با تنوع موضوعی جامع و در برگیرنده در حوزه صنعت سینما بصورت ترجمه و تالیف امری ضروری است و می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه و پیشرفت سینمای ایران داشته باشد، سینمایی که طی سال های اخیر دچار رکود، دلمردگی و دلسردی شده است و ما طی سال های اخیر اتفاق مهمی در این حوزه ندیدیم و یا اگر دیدیم آن قدر کم و اندک بوده که چندان به چشم نیامده است .
|