سينمای ما - یادداشت آیدین آغداشلو درباره کامران شیردل / پدرخوانده سینمای مستند
شنبه 17 بهمن 1388 - 2:12

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1339 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



یادداشت آیدین آغداشلو درباره کامران شیردل
پدرخوانده سینمای مستند
پدرخوانده سینمای مستند


سینمای ما- کامران شیردل را از همان سال‌های هزار و سیصد و چهل شناختم. تازه از رم آمده بود و تحصیلات سینمایی‌اش را تمام کرده و برگشته بود به سرزمینش تا جای درستش را پیدا کند. این همان زمانی بود که مجله سینمای معتبر- اما موقتی- منتشر می‌شد که کامران چندمقاله اساسی در آن نوشت – درباره سینمای ایتالیا اگر حافظه‌ام خطا نکند- و شم و شعور و سواد فوق‌العاده‌اش را آشکار کرد. سینما را خیلی خوب می‌شناخت و سینمای ایتالیا را بیشتر. آقا بود و خوش لباس؛ همان‌طور که ایتالیایی‌ها حتما باید می‌بودند!- و خوش صحبت و باوقار- و هرگز ندیدم که بدگویی کند از کسی یا حرف تندی بزند به قصد رنجاندن کسی. مهربان بود و مهربان هست و همه آن صفاتی را که با «بود» همراه کردم، همچنان با «هست» همراه است. و چه خوب است که همچنان «هست» بعدش را همه دیگر می‌دانند؛ چون آنچه ساخت،‌ در سینمای معاصر ایران ماندگار شد. با فیلم‌های مستند شروع کرد که قطعا سر و گردنی از همه بالاتر داشت. و این «همه» فیلمسازهای معتبر آن سال‌ها بودند. نگاهش کاونده، گستاخ و در جاهایی با طنزی سیاه همراه بود که برملا می‌کرد ریاکاری‌های آدم‌های فرصت‌طلب را و حماقت را. فیلم بلند هم ساخت و اما چندان دنبال نکرد. شاید نخواست قاطی پستی و حقه‌بازی دورانی شود که یا باید «فیلم فارسی» - به قول دکتر هوشنگ کاووسی- می‌‌ساختی و یا آن را دور می‌زدی و سر از جای دیگری در می‌آوردی که به تنهایی محض و انزوای مطلق تو می‌انجامید، مثل تنهایی و انزوای سهراب شهید ثالث. در این چند، دهه کامران شیردل عزیز من، فیلمساز مداوم و مستمری نشد؛ نخواست که بشود یا نشد، اما حضور و رابطه‌اش را با سینما نگسست. یک جورهایی پدرخوانده سینمای مستند ایران شد. جشنواره کیش را راه انداخت و تا وقتی که «اداره‌جاتی» ها و بوروکرات‌ها مجال دادند،‌ با شایستگی و لیاقت اداره‌اش کرد. این اواخر دوباره بازگشته است به سینمای مستند و دارد شکر خدا فیلم می‌سازد. کامران شیردل، فیلمساز متین و معقول و بزرگوار و بسیار باسواد و هنرمندی است که نگاه تلخ و تیز و خاص خود را به جهان دارد و هرچه ساخته است، مهر و امضای این نگاه متفاوت و هوشمند را در خود دارد. بسیار دوستش دارم و بسیار برایش احترام قائلم و اگر در این چند دهه قدرش دانسته نشده و بر صدر و جایگاهی که حقش است ننشسته است و ننشانده‌اندش – من خودم به سهم ناچیز و اندکم، تحسینش می‌کنم بسیار و – نه به عنوان نماینده وجدان جمع بلکه به نمایندگی از خودم و معدودی بازمانده‌های دورانم، دستش را می‌فشارم



منبع خبر : فرهنگ آشتی
یكشنبه,10 آذر 1387 - 4:6:16

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

شاهد
يکشنبه 10 آذر 1387 - 15:36
0
موافقم مخالفم
 

آيدين روز به روز برغلو کردن ها واغراق گويي هايش مي افزايد وشيردل هم روز به روز دارد حافظه اش ضعيف تر ميشود وهر بار که درباره فيلمهاي قبل از انقلاب اش حرف مي زند چيز متفاوتي ميگويد.همه همکاران سابقش هم يا فوت شده اند يا مطالبش را نمي خوانند يا حوصله اظهارنظر کردن ندارند.براي نسل جوان بي خبر از گذشته بايد متاسف بود.

جويا
يکشنبه 10 آذر 1387 - 16:7
-1
موافقم مخالفم
 

اصطلاحي که دکتر کاووسي پنجاه سال پيش به کار برد وتا امروز رايج است« فيلم فارسي» نيست بلکه درست آن«فيلمفارسي» است.خود ايشان سالها پيش در بي بي سي توضيح دادکه بايد آنرا سرهم نوشت چون معناي ديگري پيدا ميکند، يعني هم فيلم است وهم فارسي است ، اما نه فيلم است و نه فارسي !

cinderella
دوشنبه 11 آذر 1387 - 5:43
2
موافقم مخالفم
 

یه چیز جالب اسم سیاوش خیرابی رو تو تیتر پایانیه فیلم حس پنهان نوشتن : حمید خیرابی !!!!


دوشنبه 11 آذر 1387 - 22:17
0
موافقم مخالفم
 

yadam miayad barayae khodash bozorg dasht gereftand chera ke shaeye karde boodan be ghasd ke halash khoob nisto az in harfa,in aidin khane ma ke dar karash harfi darad in roozha darbareye digaran be sefareshe che kasi harf mizanad ya yad dashti miferestad nemidanam;inha kheili gharib shoda and,az abas khane kiarostami dar parsi va refighe dirineye cinamagarane irani,mohammade haghighat bade an ;;;;ghese dera

حسين
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 13:20
-1
موافقم مخالفم
 

جناب آقاي شاهد ؛ آيدين كه بر غلوهايش اضافه مي شود، شيردل هم كه به نظرت دروغگوست، لااقل شهامتش را كاش داشتي كه خودت را كامل معرفي مي كردي تا از هوش سرشارت و حافظه درخشانت بهره مي برديم

فرزان
يکشنبه 1 دي 1387 - 22:30
-1
موافقم مخالفم
 
پدرخوانده سینمای مستند

حسين جان متشکرم .نه تنها آقاي شاهد ، که خیلیها شجاعت ندارند و به اساتید سالخورده ایراد می گیرند .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.03237891197 seconds.