سينمای ما - یادداشت نویسنده سایت «سینمای ما» بر فیلم آواز گنجشک‌ها؛ / تاثیر گذاشتن و به چشم نیامدن
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 10:39

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



یادداشت نویسنده سایت «سینمای ما» بر فیلم آواز گنجشک‌ها؛
تاثیر گذاشتن و به چشم نیامدن
تاثیر گذاشتن و به چشم نیامدن


سینمای ما - سینا بخشی‌صدر: ‏«آواز گنجشكها» حاصل تمركز منظم علايق معنوي و تكنيكي مجيد مجيدي، با ظرفيت ريزه كاري ها و ظرافت ‏هايي است كه به اشكال ديگر، پيش از اين هم در آثار او ديده بوديم. در فيلمهاي قبلي مجيدي، هم فقر بدون ذلت و ‏خواري و همراه با سربلندي را ديده بوديم و هم نگاه عرفاني به آدم هاي ساده و بي غل و غش را.. استفاده از ‏حيوانات كه ديگر موتيف ثابت آثار مجيدي است. ولي استفاده او از اين مضامين، اين بار رنگ و بوي ديگري ‏دارد و خیلي پخته و سنجيده در جان اثر بافته شده اند. پس تفاوت اصلي ميان اين زیبايي ناب تازه اي كه به آن ‏دست يافته با فيلم هاي قبلي ناشي از كجاست؟ آيا ترفند و نگاهی مشخص و معلوم چنين حاصلي به بار آورده است؟ ‏مورد اصلي همان بافتن ایده‌ها در جان اثر است. در «آواز گنجشك‌ها» هيچ ايده يا عنصري به صرف خوب بودن ‏به زور وارد متن اثر نشده است. بستري كه براي نمايش اين عناصر مهیا شده به خودي خود ظرفيت بها دادن به ‏ايده هاي اوليه را دارد. ظهور اين بستر پس از ساخت شش فيلم بلند سينمايي و چندين فيلم كوتاه و نيمه بلند بيان گر ‏يك نكته است و آن اين كه مجيد مجيدي به يك پختگي در سر و سامان دادن به نگاهش رسيده است. او حالا خيلي ‏خوب ميتواند اعتقاداتش را به صورتي بديع و سينمايي پياده كند و اين همان بحث قديمي، ولي مهم ته نشين شدن ‏مضامين در هنرمند است. جاي نگراني نيست. مضامين و معاني والاي انساني مورد علاقه ي مجيدي، جاي خود ‏را در سينماي او يافته اند. مجيدي در «آواز گنجشك‌ها» توان اين را دارد كه بدون دل زدن و نگراني براي ايجاد ‏رخنه و شكافي جهت تزريق ارزش ها، به داستان مرد روستايي ساده اي بپردازد كه كار مي‌كند، دوست دارد، ‏‏‌نگران مي‌شود و البته عاري از وسوسه هم نيست. ‏فيلمنامه «آواز گنجشك‌ها» توان قصه گويي دارد. چرا بايد فكر ميكرديم كه فيلم، سرشار از موقعيت ها و حيوانات ‏و اشيائي است، كه هر كدام بار هزار و يك نماد و ايما و اشاره را بر دوش مي‌كشد؟ مجيدي در «آواز گنجشك‌ها» ‏داستان تعريف ميكند. شيوه داستان گويي، مثل نگاه كريم آقا به مسايل مهم و پرطپش دور و برش، روان و ساده ‏است و مثل زندگي او پر اوج و فرود. تحولات آني شخصيت اصلي، كريم و مخصوصا تصميمات لحظه اي او، ‏كاملا هماهنگ با توانايي هاي اوست. لازم نيست يك تحول معنوي بزرگ در ميانسالي، او را فرا گيرد تا مايه ‏عبرت همگان شود. كريم آقا زندگي مي‌كند و خط قصه براي او تعيين تكليف نمي‌كند. اين كريم است كه با ‏تصميمات و خواسته ها و وسوسه هايش، سير قصه را مشخص ميكند. مجيدي اين بار به زور وارد قصه نمي‌شود ‏تا در پرده سوم و با ايجاد نقطه عطفي، باب گره گشايي را باز كند. همه چيز بر اساس سير طبيعي خودش پيش ‏ميرود و همه چيز سرشار از زندگي است. ‏موقعيت هاي متفاوتي در جذابيت و شيريني نمايش اين زندگي تاثير دارد. از همان شيريني روستايي اوايل فيلم، ‏مثل سهيم شدن همسايه ها در املت شتر مرغ گرفته تا رخدادهاي خشك و بي تعرف اواخر فيلم،‌ همچون آسيب ‏ديدن پاي كريم از سقوط تيرآهن ها. زيبايي واقع گرايانه اين اتفاقات بي تعارف هم، ناشي از وجود طنزي گزنده در ‏بيان است. اصلا قرار نيست يا احساساتي شدن مخاطب، چشم و گوش او بسته شود. و چه قدر موسيقي در ساخت و ‏پرداخت اين طنز گزنده و صريح موثر است. حسين عليزاده نشان داد كه يك آهنگساز موفق رديف و دستگاهي هم ‏ميتواند شناخت درستي از موسيقي فيلم و نه سوار بر فيلم داشته باشد. ‏ماجراي آمدن كريم به شهر و نمايش سر و صدا و برو و بيا و بي‌رحمي در تقابل با فضاي روستايي، شايد براي ‏برخي زننده ترين داستان فرعي فيلم باشد. مساله رويارويي زشتي شهر و زيبايي روستا كه سال‌هاست در سينماي ‏ايران به عناوين و اشكال مختلف مطرح شده است. اما باز واقع گرايي شخصيت كريم در شهر، اين تقابل را ‏تلطيف مي‌كند. درست است كه كريم، مرد روستايي ساده لوح و ساده دلي است، ولي مصون از وسوسه هم نيست. ‏وسوسه براي دزديدن يخچال كه در نهايت، حتي با توجه به احتياج پول براي سمعك دخترش، آن را به صاحبش ‏ياز ميگرداند و درست است كه كريم مرد دلسوزي است، اما نه آن قدر كه براي خرد نكردن پانصد توماني، همه ‏آن را به دخترك نيازمند بدهد كه البته بازي بسيار خوب رضا ناجي در زيبايي اين ترديدها و وسوسه ها، سهم موثر ‏و به سزايي دارد. ‏در «آواز گنجشك‌ها» داستان هاي فرعي ديگري هم هست. مثل ماجراي سمعك كه با همه شيريني، زمان زيادي به ‏آن اختصاص داده نمي شود. نيز همچون چند فيلم پيشين فيلم ساز، اين بار هم با حيوانات و بار الهي و معنوي آن ‏ها سر و كار داريم. از همان ابتدا شاهد صحنه زيباي فرار شتر مرغ هستيم. اما پس از حدود بيست دقيقه، همچنان ‏داستان ادامه مي يابد و ديگر خبري از شترمرغ نيست؛ تا نيمه هاي فيلم كه با پيگيري براي پيدا كردن شترمرغ ‏مفقود شده توسط كريم آقا پرونده ماجرا دوباره باز مي شود. البته در اين ميان اشاره هاي ديگري هم، مثل ماشين ‏حمل شترمرغ در شهرعرضه مي‌شود. ‏نمونه صحيح پرداخت به داستان هاي فرعي را مثلا در مورد قضيه آب انبار و ماهي ها شاهديم كه حساب شده، ‏رفته رفته بر اهميت آن افزوده مي‌شود و به یكي از داستان هاي پر اهميت فيلم تبديل مي‌شود و مي‌رود تا با حل ‏شدن و به خير و خوبي تمام شدن جريان ( كه البته بدون ظرافت هم نيست )، مثل ديگر داستان ها در يك نقطه ‏گذاري نه چندان پر زرق و برق، با رقص شترمرغ پايان يابد. ‏اجراي صحنه هاي به ظاهر ساده، ولي دقيق و حساس فيلم، با ذوق و سليقه صورت گرفته كه البته چون شاهد ‏نمونه هاي خوب آن در فيلم هاي پيشين مجيدي بوده ايم، از نظري شايد خيلي هم بديع نباشد، ولي در اين آشفته ‏بازار سينمايي، باز بابت از كف ندادن اين ظرفيت ها جاي شكر دارد. گويا مجيدي براي انتخاب مدير فيلمبرداري ‏اهميت ويژه اي قايل شده و اين اهميت، در نهايت به همكاري با تورج منصوري منجر شده است. «آواز ‏گنجشك‌ها» نمونه اي مثال زدني براي كاربرد درست لنز است. انتخاب عدسي ها، كاملا مطابق با ميزانسن و ‏موقعيت ها است و گر چه خيلي مواقع معمولي و عادي به نظر ميرسد، در عين حال حساب شده است. البته اين ‏موضوع كه پلان هاي حمل در آبي رنگ و نيز تلاش كريم آقا براي يافتن شترمرغ روي تپه كه به صورت هلي ‏شات فيلمبرداري شده اند، آيا در سبك بصري فيلم مي گنجند يا نه، بحث ديگري را مي‌طلبد. ‏لوكيشن هاي زيباي فيلم، حاكي از انتخابي دقيق و پرحوصله است. همچنين چهره پردازي در حد بالايي از ‏استاندارد قرار دارد. تلاش براي به چشم نيامدن، به رغم همه ايده ها و سليقه ها، بار ديگر ثابت مي‌كند كه مجيدي ‏چه هوشمندي خاصي را در انتخاب گروه لحاظ كرده است. ‏با تمام اين تفاسير و مطرح كردن روان بودن داستان، باز هم فيلم عاري از نماد و ايما و اشاره نيست. باز هم كريم ‏يك در آبي را بر دوش مي‌گيرد و راه مي‌رود، آن هم با دكوپاژ و ميزانسن ويژه اي كه براي آن صحنه طراحي شده ‏است. ‏‏«آواز گنجشك‌ها» نمايش گر پختگي مجيد مجيدي است و اميدي براي پيگيري مسير فيلمسازي او. بحث بر سر اين ‏كه نمادگرايي درآثار او آزاردهنده است يا شيرين، طالب و قت و بحثي مفصل است. مهم اجراي صحيح است. در ‏‏«آواز گنجشك‌ها» شاهد اجراي صحيح نمايش روان ي زندگي هستيم. ‏

منبع خبر : سینمای ما
دوشنبه,22 مهر 1387 - 0:0:51

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

حسین
دوشنبه 22 مهر 1387 - 0:26
-1
موافقم مخالفم
 

بسم الله الرحمن الرحیم

یادم می اید که برخی از خوانندگان در بخش نظرات به جوان و بی تجربه و نام آشنا نبودن غالب نویسنده های سایت خرده گرفته بودند...

اما با دقت و تامل بیشتر در حاصل کار در می یابیم که ظهور و بروز نویسندگان جوان و خوش آتیه نتیجه ی این اعتماد است(هرچند که در مواردی به بیراهه رفته باشد)

به هر تقدیر خواندن چنین نقدهای منسجم و صادقانه ای امیدوارمان میکند به روزهای بهتر...

kami
سه‌شنبه 23 مهر 1387 - 6:16
-3
موافقم مخالفم
 

این فیلم یک فاجعه واقعی است . یک فیلم شعاری - فرمایشی درجه یک که البته بیش از این هم از اقای مجیدی انتظار نمی رود .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.82608890533 seconds.