سينمای ما - يادداشتي در مورد كارنامه فيلم سازي ابراهيم حاتمي كيا به مناسبت روز تولد و اكران "دعوت‌"‌اش / محبوب‌ترين فيلمساز سينماي جنگ
جمعه 16 بهمن 1388 - 18:57

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1338 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



يادداشتي در مورد كارنامه فيلم سازي ابراهيم حاتمي كيا به مناسبت روز تولد و اكران "دعوت‌"‌اش
محبوب‌ترين فيلمساز سينماي جنگ
محبوب‌ترين فيلمساز سينماي جنگ


سينماي ما - اميررضا نوري پرتو: سينماي دفاع مقدس يكي از ژانرهاي مخصوص سينماي ايران است كه مناسبات و ويژگي هاي آن ديگر براي تمام سينما دوستان و تماشاگران عادي سينما عادي و آشنا است. در سينماي پس از انقلاب خاستگاه برخي از سينماگران موفق ايراني از همين ژانر بوده و خيلي از آن ها در همين گونه سينمايي فعاليت خود را ادامه داده اند و اگر هر از چند گاهي در موضوع هاي اجتماعي و سياسي سرك كشيده اند، باز هم دغدغه هاي خود را نسبت به فضاي هشت سال جنگ تحميلي و آدم هاي آن دوره حساس از تاريخ ايران زمين از ياد نبرده اند. بدون شك مشهورترين فيلم ساز سينماي دفاع مقدس كسي نيست جز ابراهيم حاتمي كيا كه در ميان نسل جوان سينمارو هواداران بسياري دارد. بيشتر فيلم هاي حاتمي كيا جدا از آن كه از لحاظ بصري و محتوايي حرف هايي براي گفتن دارند، از منظر ارتباط ساده و راحت با عموم تماشاگران نيز از آثار موفق سينماي ايران به حساب مي آيند.
ابراهيم حاتمي كيا در دوم مهرماه 1340 در تهران به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دوره دبيرستان وارد دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر شد و با اين كه تا ميانه هاي دوران تحصيلش در دانشگاه به دليل انجام كارهاي هنري و فيلم سازي اشتياق چنداني به آموزش در زمينه تئاتر نداشت، سرانجام با تغيير شاخه تحصيلي اش در رشته فيلمنامه نويسي از دانشگاه هنر فارغ التحصيل شد. در همان سال ها در گروه تلويزيوني روايت فتح و در كنار شهيد آويني به كار فيلم برداري مشغول شد و در سال 1364 نخستين فيلم بلند خود را براي گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيما با نام هويت ساخت. هويت كه تمام مشخصه هاي فيلم هاي نمونه اي و قالبي دهه شصت را داشت، داستان جواني بي قيد و بند (با بازي جليل فرجاد) را روايت مي كرد كه در جريان يك سانحه رانندگي سلامتي صورت خود را از دست مي دهد و در بيمارستان، اطرافيانش او را با يك رزمنده جنگ اشتباه مي گيرند. مطابق انتظار تماشاگران آن سال ها جوان فيلم هويت از لحاظ روحي متحول مي شد. فيلم در زمان خودش چندان تحويل گرفته نشد و تم روايي و ساختار معمولي اش توجهي را به خود جلب نكرد. با اين وجود هويت سنگ بناي خوبي براي ورود حاتمي كياي جوان به دنياي فيلم سازي شد. در واپسين سال جنگ، حاتمي كيا كه تجربه سال ها تصوير برداري از جبهه ها را به يدك مي كشيد، فيلم ديده بان را ساخت كه هنوز هم از آن به عنوان يكي از نقطه هاي عطف سينماي دفاع مقدس ياد مي شود. فيلم از اين جهت كه به درونيات يك رزمنده ساده و معمولي نزديك شده بود، با آثار مشابه پيش از خود كه براي جذب مخاطب بيشتر بر وجه حادثه اي جنگ تحميلي تكيه داشتند، تفاوت هاي آشكاري داشت. آدم هايي كه در اين فيلم به عنوان رزمنده هاي جنگ به تصوير كشيده شدند، در طول يك دهه بعد به عنوان الگويي تك بعدي براي شخصيت پردازي قهرمانان گمنام جبهه هاي جنگ تحميلي در فيلم هاي ژانر وطني دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفتند. حاتمي كيا در سال بعد از پايان جنگ نيز فيلم مهاجر را با همان حال و هواي ديده بان ساخت كه مورد پسند داوران جشنواره فجر و مسئولين وقت سينمايي كشور قرار گرفت و منتقدان آن را به نسبت ديده بان پيشرفتي قابل ملاحظه در كارنامه فيلم سازي حاتمي كيا دانستند. حاتمي كيا كه به عنوان يكي از اندك فيلم سازان موفق سينماي جنگ به حساب مي آمد، در پايان دهه شصت فيلم وصل نيكان را مقابل دوربين برد كه نتوانست با آن موفقيت دو فيلم پيشين اش را تكرار كند. فيلم كه داستانش به طور موازي در شهر و جبهه ها و در زمان بمباران شهرها مي گذشت، ساختاري غير منسجم و قالبي (مشابه با فيلم هاي تلويزيوني) داشت و ضعف در فيلمنامه و شخصيت پردازي اجازه نداد كه حاتمي كيا طعم خوش موفقيت را، چه در نزد منتقدان و چه در ميان تماشاگران، بچشد.
عدم توفيق وصل نيكان سبب شد كه حاتمي كيا در فيلم بعدي خود به سراغ عوامل حرفه اي برود. اين رويكرد به همراه استفاده از داستاني احساس برانگيز و لوكيشن هاي چشم نواز كشور آلمان، سبب شد كه از كرخه تا راين (1371) عنوان بهترين و محبوب ترين اثر حاتمي كيا تا آن زمان را از آن خود كند و تا مرز جابه جايي ركورد فروش در تاريخ سينماي ايران نزديك شود. حاتمي كيا در از كرخه تا راين آدم هاي مورد علاقه اش را كه روز به روز در مناسبات جامعه رو به پيشرفت پس از جنگ به حاشيه رانده مي شدند، در فضاي غريب كشوري اروپايي همچون آلمان رها كرد و مرثيه اي جاندار و احساس برانگيز خلق كرد كه سانتي مانتاليسم جاري در آن چندان هم گل درشت به نظر نمي رسيد و با روح تلخ اثر همخواني داشت. خاكستر سبز (1372) با محوريت جنگ بالكان يكي از شخصي ترين فيلم هاي حاتمي كيا بود كه تصويرها و قاب بندي هاي دل نشين و شبه شاعرانه اش هنوز هم در نزد منتقدان و مورخان سينماي ايران به عنوان يكي از بهترين كارهاي حاتمي كيا شناخته مي شود. اما در سال 1374 حاتمي كيا دو فيلم را به چهاردهمين جشنواره فيلم فجر فرستاد. با اين كه در ظاهر داستان برج مينو و بوي پيراهن يوسف در زمان حال مي گذشت، اما در آن ها دغدغه هاي حاتمي كيا در مورد آدم ها و فضاي جنگ تحميلي موج مي زد. اين دو فيلم هر يك نظرهاي متفاوتي را برانگيختند. ساختار روايي برج مينو بر پايه روايت سيال ذهن بنا شده بود و سكانس هاي فيلم مابين زمان حال و دوران جنگ در نوسان بودند. اين شكل روايت بعدها به وسيله مرحوم رسول ملاقلي پور چندين بار تكرار و آزموده شد و به عنوان ويژگي مهم دوران جديد كارنامه فيلم سازي اين كارگردان برجسته سينماي دفاع مقدس شناخته شد. بوي پيراهن يوسف به دليل ساختار خطي و ساده اش و استفاده از مولفه هاي تماشاگر پسند، نسبت به برج مينو، ارتباط بيشتري با مخاطبانش برقرار كرد اما هيچ يك از اين دو فيلم نتوانستند در گيشه توفيق چشمگيري را تجربه كنند. با اين وجود منتقدان از برج مينو، به عنوان يكي از آثار خاص و قابل تامل سينماي دفاع مقدس تقدير كردند. اما موفقيت چشمگير و تكرار ناشدني حاتمي كيا دو سال بعد و با فيلم آژانس شيشه اي رقم خورد. آژانس شيشه اي در جشنواره شانزدهم فيلم فجر، اولين جشنواره در زمان دولت اصلاحات، سر و صداي بسياري به پا كرد و جايزه هاي اصلي را از آن خود كرد. حتي برخي گروه هاي تندروي سياسي در آن زمان به اظهارنظر در مورد آژانس شيشه اي پرداختند و در پيرامون اش حاشيه سازي كردند. اما آژانس شيشه اي كه عده اي بر اين عقيده بودند با نگاهي به فيلم درخشان بعد از ظهر سگي (سيدني لومت) ساخته شده، جايگاه خود را در ميان تماشاگران و پيگيران سينماي ايران باز كرد و در سال هاي بعد به فيلم محبوب جوانان بدل شد. حاج كاظم (پرويز پرستويي) و عباس (حبيب رضايي)، دو قهرمان فيلم حاتمي كيا، نمادي از آدم هاي قدر ناديده و به حاشيه رانده شده بودند كه جامعه متحول آن زمان ديگر جايگاهي براي آن ها متصور نبود. موفقيت بي نظير آژانس شيشه اي سبب شد كه خيلي ها براي ديدن روبان قرمز (1377) سر و دست بشكنند. روبان قرمز به دليل فضاي منحصر به فردش، محور قرار دادن حضور سه كاراكتر در يك بيابان بي سر و ته كه زماني منطقه جنگي بوده، با مخاطبان عام سينما ارتباط گسترده اي را برقرار نكرد. اما اهل فن و تماشاگران خاص سينما وسواس و تسلط حاتمي كيا را در چيدمان درست و سنجيده دكوپاژها و ميزانسن هايش ستودند و از روبان قرمز به عنوان يكي از بهترين آثار سينماي پس از انقلاب ياد كردند. سه گانه حاتمي كيا در مورد تقابل آدم هاي زمان جنگ با دنياي امروز با فيلم موج مرده (1379) تكميل شد. روبان قرمز به خاطر حاشيه هاي فراواني كه در زمان جشنواره نوزدهم فيلم فجر از سر گذارند و در نهايت منجر به بيرون كشيده شدن اش از جشنواره شد، كنجكاوي هاي بسياري را برانگيخت. اما در زمان اكران نگاه نه چندان تازه حاتمي كيا نسبت به قهرمان داستانش، فرمانده راشد (پرويز پرستويي) و تقابل او با خانواده و اطرافيانش، انتظارها را برآورده نكرد. شكست تجاري موج مرده در كنار كم توجهي منتقدان به فيلم سبب شد كه حاتمي كيا توانايي خود را در مديوم تلويزيون نيز در بوته آزمايش بگذارد. مجموعه تلويزيوني خاك سرخ (1380) با بهره گيري از يك تم داستاني آشنا اما هميشه جذاب، دختري كه به دنبال يافتن گذشته اش است، و نيز به مدد بهره گيري از بازيگران شناخته شده و محبوب و مولفه هاي روايي و تصويري تماشاگرپسند توانست خيلي ها را پاي تلويزيون بنشاند. اما ريتم كند مجموعه در تعدادي از قسمت هايش و رويكرد حاتمي كيا به برخي كليشه ها سبب شد كه منتقدان خاك سرخ را در جايگاهي برابر با آثار معمولي حاتمي كيا ارزيابي كنند. اما ارتفاع پست (1381) توانست بار ديگر جايگاه حاتمي كيا را در ميان منتقدان بالا ببرد. توانايي حاتمي كيا در خلق فضايي سينمايي و خفقان آور، آن هم در يك لوكيشن محدود (هواپيمايي كوچك)، به كمك فيلمنامه قابل قبول اصغر فرهادي و نقش آفريني چشمگير بازيگران اصلي فيلم به چشم آمد و ارتفاع پست را به تجربه اي محكم و قابل اتكا براي ابراهيم حاتمي كيا و هوادارانش تبديل كرد. به رنگ ارغوان (1383) تجربه بعدي حاتمي كيا بود كه همكاري دوباره او را با حميد فرخ نژاد رقم زد. فيلم به دليل بروز برخي حساسيت ها حتي فرصت اكران در يك سانس از جشنواره بيست و سوم فجر را پيدا نكرد و بنا به صلاح ديد مسئولين امنيتي و كشوري نمايش اش براي مدتي نامعلوم به عقب افتاد. تلاش ها جهت دريافت مجوز نمايش براي به رنگ ارغوان به جايي نرسيد و فيلم كماكان در محاق توقيف قرار دارد. حاتمي كيا كه از نمايش به رنگ ارغوان نا اميد شده بود، دست به ساخت فيلم به نام پدر (1384) زد كه با وجود جلب رضايت اعضاي هيات داوران جشنواره بيستم فجر و كسب چند سيمرغ بلورين، نتوانست نظر چندان مساعد منتقدان و نويسندگان سينمايي را برانگيزد. خيلي ها پس از نمايش به نام پدر معتقد بودند كه استحقاق فيلمي همچون چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي) در رشته هايي كه فيلم حاتمي كيا برنده آن ها شده، به مراتب بيشتر است. به نام پدر با اين كه داستانش را نسبتا روان و همه فهم تعريف مي كرد، اما قرباني شيفتگي بي حد و حصر حاتمي كيا نسبت به ايده اوليه فيلمنامه و نيز تلاش سازندگانش براي جلب رضايت اسپانسر فيلم شد. فيلم پيامي ضد جنگ را با خود به يدك مي كشيد، اما شعارهايش سطحي و گل درشت به نظر مي رسيد و در مقايسه با پيام فيلم هاي متاخر سازنده اش تازگي چنداني نداشت. طبع آزمايي حاتمي كيا در تلويزيون منجر به ساخت مجموعه تلويزيوني حلقه سبز (1385) شد. حلقه سبز كه موضوع پيوند عضو را دستمايه كار خود قرار داده بود، با وجود كارگرداني با حوصله حاتمي كيا، چوب فيلمنامه ضعيف و ريتم بيش از اندازه كند و گاه عذاب آورش را خورد و در همان زمان پخش قسمت هاي ابتدايي اش با ريزش شديد مخاطبان روبه رو شد و در ادامه انتقادهاي بسياري را در رسانه ها و مطبوعات به دنبال داشت. اما عده اي از هواداران سينماي حاتمي كيا جنس نگاه او را در اين مجموعه پسنديدند و بحث و نظر در مورد اين مجموعه تا مدت ها نقل محفل هاي مطبوعاتي و تخصصي بود.
حاتمي كيا زمستان سال گذشته فيلم دعوت را با ساختاري اپيزوديك و طبق شنيده ها در مورد مشكلات خانوادگي ناشي ازسقط جنين مقابل دوربين برد و بدون اين كه منتظر فرا رسيدن جشنواره فجر شود، آن را آماده نمايش و رهسپار اكران كرد. قرار است دعوت، به عنوان پانزدهمين فيلم سينمايي ابراهيم حاتمي كيا، از همين هفته به روي پرده سينماها بيايد. بدون شك دغدغه هاي اجتماعي حاتمي كيا، نه تنها به عنوان يك فيلم ساز ژانر دفاع مقدس، بلكه به مثابه سينماگري كاربلد، شناخته شده و مسلط به مديوم سينما، دعوت را بدل به فيلمي كرده كه از هم اكنون مي توان ادعا كرد كنجكاوي و عطش خيلي ها براي ديدن اش برانگيخته شده است. ابراهيم حاتمي كيا قصد دارد جديدترين فيلم خود را با نام قبل از دعوت مقابل دوربين ببرد و اگر دعوت در زمان اكران در جلب نظر منتقدان و تماشاگران موفق عمل كند، شايد بتوان پيش بيني كرد كه حاتمي كيا در ادامه روند كارنامه فيلم سازي اش به مسيري تازه گام خواهد گذاشت و عرصه هاي جديدي را تجربه خواهد كرد.
پنجشنبه,4 مهر 1387 - 3:23:25

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

azadeh
پنجشنبه 4 مهر 1387 - 9:10
1
موافقم مخالفم
 

merc

kholase ie kheli khubi az ostad bud

vali kash az moje mordeh bishtar mineveshtid az darde sarash

va toghife be range arghavan ham

merc

علي خطيبي
پنجشنبه 4 مهر 1387 - 13:7
2
موافقم مخالفم
 

" دعوت " از " سه زن " براي شنيدن " آواز گنجشك ها " :

با توجه به اينكه ديگه چيزي تا عيد فطر باقي نمونده ، تصميم گرفتم تا در اين نوشته ، شما را با فيلم هايي كه قراره در اين تاريخ اكرانشون آغاز بشه ، آشنا كنم :

دعوت :

* كارگردان : ابراهيم حاتمي كيا / تهيه كننده : محمد پيرهادي / فيلمنامه نويسان : ابراهيم حاتمي كيا – چيستا يثربي / مدير فيلمبرداري : تورج منصوري .

* بازيگران : محمدرضا شريفي نيا – محمدرضا فروتن – فرهاد قائميان – سيامك انصاري – رضا بابك – مهناز افشار – مريلا زارعي – سارا خوئيني ها – آناهيتا نعمتي – كتايون رياحي – گوهر خير انديش – ثريا قاسمي - سحر جعفري جوزاني – " ابراهيم حاتمي كيا " (در نقش يك كارگردان در دو پلان) و ... .

* اين اثر ِ غير جنگي ، بدون شك متفاوت ترين اثر ِ ابراهيم حاتمي كياست كه پيش از اين شاهكارهايي چون : آژانس شيشه اي ، موج مرده و از كرخه تا راين را ساخته است.

* آخرين اثر اكران شده ي حاتمي كيا در سينما : به نام پدر (1385) .

* آخرين اثر تلويزيوني پخش شده از حاتمي كيا : حلقه ي سبز ( 1386) – شبكه سوم سيما

* افتخارات فيلم :

نامزد دريافت تنديس هاي : بهترين فيلم – بهترين كارگرداني – بهترين فيلمنامه – بهترين فيلمبرداري – بهترين موسيقي متن – بهترين صدابرداري – بهترين صداگذاري و ميكس از دوازدهمين جشن خانه ي سينماي ايران .

برنده ي تنديس هاي : بهترين بازيگر نقش اول زن (گوهر خير انديش) و بهترين چهره پردازي (مهين نويدي) در دوازدهمين جشن خانه ي سينماي ايران .

_________________________________________________

سه زن :

* " مينو ، سرگردان در پي دخترش مي گردد و درمي يابد ميراثي كهن را به يغما مي برند. در اين حين ، مادرش نيز مي گريزد و در زمان ، گم مي شود. حالا سه زن ، دور از يكديگر ، حرف ها – ترديدها و خيال هاي خود را در سفري بي انتها به تصوير مي كشند. سفري در گذشته ، در آينده و زمان حال ... "

* تهيه كننده و كارگردان : منيژه حكمت / فيلمنامه نويس : نغمه ثميني / محصول : بامداد فيلم / مدير فيلمبرداري : داريوش عياري / طراح لباس : ژيلا مهرجويي .

* بازيگران : نيكي كريمي ، پگاه آهنگراني ، مريم بوباني ، رضا كيانيان ، آتيلا پسياني ، شاهرخ فروتنيان ، مهران رجبي و ... .

* آخرين فيلم اكران شده ي منيژه حكمت : زندان زنان .

* آنونس فيلم را سامان مقدم ساخته و بسيار تحسين برانگيز است . شبيه فيلم كوتاه ساخته شده و لحني آغشته به طنز دارد. در آن ، بازيگران ، رو به دوربين ، به توضيح در مورد نقششان در فيلم و ويژگيهاي كار با منيژه حكمت مي پردازند .

_________________________________________________

آواز گنجشك ها :

* تهيه كننده و كارگردان : مجيد مجيدي / فيلمنامه نويسان : مجيد مجيدي – مهران كاشاني / مدير فيلمبرداري : تورج منصوري .

* " كريم كه كارگر مزرعه ي پرورش شتر مرغ است ، در حاشيه ي شهر و در خانه ي كوچك خود ، زندگي خوبي دارد . حوادثي در مزرعه ، منجر به خروج كريم از مزرعه مي شود . او براي انجام كاري به شهر مي آيد و در آنجا ، اتفاقاتي ، زندگي اش را دستخوش تغيير مي كند. "

* بازيگران : رضا ناجي ، مريم كاظمي ، حامد آغازي ، پويا صالحي ، محمدرضا شيخي ، شبنم اخلاقي ، نشاط نظري و ... .

* اين فيلم در سال گذشته در جشنواره ي معتبر برلين شركت كرد و رضا ناجي در رقابتي تنگاتنگ با دنيل دي لوئيس – بازيگر فيلم خون به پا خواهد شد (پل تامس آندرسون) كه به خاطر همين فيلم اسكار گرفت – برنده ي خرس طلايي بهترين بازيگر مرد شد.

* اين چهارمين همكاري رضا ناجي با مجيدي بعد از فيلم هاي موفقِ : بچه هاي آسمان – باران و بيد مجنون است .

* آخرين فيلم اكران شده ي مجيد مجيدي : بيد مجنون .

* تاريخ فيلمبرداري آواز گنجشك ها ك 27 ارديبهشت تا 10 شهريور 1386 .

* لوكيشن ها : تهران – صفا دشت شهريار .

* افتخارات فيلم :

نامزد دريافت سيمرغ هاي بلورين : بخش نگاه ملي ، بهترين فيلم ، بهترين بازيگر نقش اول مرد ، بهترين فيلمنامه ، بهترين صداي فيلم ، بهترين فيلمبرداري و بهترين تدوين از بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر – تهران .

برنده ي سيمرغ هاي بلورين : بهترين كارگرداني و بهترين موسيقي متن – حسين عليزاده - از بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر – تهران .

* آواز گنجشك ها ، يك درام شخصيت محور است .

_________________________________________________

به اميد اكران موفق تمامي اين فيلم ها و رونق گرفتن سينماهاي ايران در فصل پائيز .

با تشكر/ علي خطيبي/ پنجشنبه : 4 مهرماه 1387 / نوشته اي براي سايت سينماي ما.

شکیبا
پنجشنبه 4 مهر 1387 - 14:24
1
موافقم مخالفم
 

دیروز فیلم دعوتو دیدم .چقدر بازیها وخود فیلم خوب بود!!!

سالار
پنجشنبه 4 مهر 1387 - 16:54
-1
موافقم مخالفم
 

سلام.من "دعوت" رو در اولین روز اکرانش دیدم.واقعآ از حاتمی کیا بعید بود.اصلآ فیلم خوبی نیست.

سینا
پنجشنبه 4 مهر 1387 - 20:0
0
موافقم مخالفم
 

درود بر ابراهیم حاتمی کیا... دعوت فوق العاده بود!

فرناز
جمعه 5 مهر 1387 - 14:27
1
موافقم مخالفم
 

كارهاي آقاي حاتمي كيا را نمي توان باهيچ كس ديگري مقايسه كرد.

به نظرمبه نام پدر مضموني فوق العاده داشت با داستاني روان وحرفهايي قابل تامل.

آقاي حاتمي كيا يكي از ارزشمند ترين كارگردانان تاريخ سينماي ايران هست وخواهد بود

بهاره
جمعه 5 مهر 1387 - 16:13
1
موافقم مخالفم
 

عمو ابراهيم تولدت مبارك

به يقين محبوبترين فيلمساز سينماي جنگ هستيد

ساناز
جمعه 5 مهر 1387 - 17:59
0
موافقم مخالفم
 

حاتمي كيا بهترين فيلمساز دفاع مقدس و از بهترين كارگردانان سينماي ايرانه كه اميدوارم هميشه موفق باشه و چشم حسودان زياد او (بسيار زياد كه بگم درست تره) تا ابد كور...........

mana
شنبه 6 مهر 1387 - 4:48
1
موافقم مخالفم
 

حاتمي كيا از بهترين فيلمسازان ايرانه كه هميشه منتظر ديدن آثار خوبش هستيم اميدوارم هميشه موفق باشه

سید علی منصور
شنبه 6 مهر 1387 - 7:49
1
موافقم مخالفم
 

اقای حاتمی کیا کاش هیچوقت تهیه کننده نمی شدید سیر نزولی کارهای شما مشهود است این علاقه و محبوبیت شما به واسطه کارهای گذشته شماست یعنی زمانی که سینما را برای سینما می خواستید .

سینمای حاتمی کیا به دو بخش تقسیم می شود :سینمای قبل از پیر هادی و سینمای بعد از او.امیدوارم شاهد دوباره اوج گیری این فیلم ساز باشیم و ...

ققنوس
شنبه 6 مهر 1387 - 21:36
1
موافقم مخالفم
 

لطفا تصحیح بفرمایید :

محبوب ترین فیلمساز ایران


شنبه 6 مهر 1387 - 22:34
-2
موافقم مخالفم
 

دعوت حرفی برای گفتن نداشت فقط حریم شکنی و بس


دوشنبه 8 مهر 1387 - 23:40
0
موافقم مخالفم
 

آقای حاتمی کیای عزیز مواظب آن طرف بام باشید-خیلی به لبه نزدیک شده اید


چهارشنبه 10 مهر 1387 - 20:9
0
موافقم مخالفم
 

فیلم دعوت را دیدم. بسیار جالب و متفاوت بود.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.40884804726 seconds.