سينمای ما - جواد شمقدري در نامه‌اي از سياست‌هاي سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقاد كرد: / «رفتار دوگانه معاونت سينمايي بيشتر به سياست شاه سلطان حسين شباهت دارد»
شنبه 17 بهمن 1388 - 22:35

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



جواد شمقدري در نامه‌اي از سياست‌هاي سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقاد كرد:
«رفتار دوگانه معاونت سينمايي بيشتر به سياست شاه سلطان حسين شباهت دارد»
«رفتار دوگانه معاونت سينمايي بيشتر به سياست شاه سلطان حسين شباهت دارد»


سينماي ما- جواد شمقدري مشاور رئيس جمهور در امور هنري در نامه‌اي سرگشاده به محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حضور فيلم‌هايي كه از وزارت ارشاد مجوز نمايش ندارند در جشن خانه سينما را يك اقدام در نوع خود بي‌سابقه و حاوي سؤال و ابهام دانست. به نقل از پايگاه خبري هيئت‌اسلامي هنرمندان، جواد شمقدري خطاب به صفارهرندي نوشت: در خبرها آمده بود، فيلم هايي كه از سوي شوراي پروانه نمايش هنوز مجوز نمايش دريافت نكرده‌اند، در ليست داوري جشن خانه سينما قرار گرفته اند و با نمايش آنها در سالن خانه سينما، داوران به داوري آن نشسته اند. اين اقدام كه در نوع خود بي‌سابقه يا كم‌سابقه است، چند سؤال و ابهام را ايجاد مي‏كند كه اميد دارم شخص معاونت سينمايي پاسخ لازم و مناسب را براي افكار عمومي ارايه بدهند.
وي افزود : ممكن است اين فيلم ها از سوي داوري خانه سينما به عنوان بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين فيلم نامه، بهترين فيلم‌برداري، بهترين صدابرداري، بهترين نقش اول مرد، بهترين نقش اول زن و... برگزيده شوند، آن گاه اين سؤال مطرح مي شود كه معاونت سينمايي به چه استنادي و با چه منطقي فيلم‏هايي را كه از سوي جمعي از اهالي سينما به عنوان بهترين‌ها معرفي مي‌شوند، مجوز نمايش نداده و مخاطبان اين فيلم ها را از حق بهره مند شدن از لذت هنري و بصري اين آثار فاخر محروم ساخته است و از سوي ديگر چرا اجازه داده است بخشي از كار هنري و خلاقانه تعدادي از هنرمندان و سينماگران در محاق عدم اخذ مجوز، گرفتار شوند و از سوي ديگر با اين عمل، جمهوري اسلامي و دولت اصولگرا متهم به عدم رعايت حقوق سينماگران و مخاطبين و به زبان خارج نشين ها به عدم آزادي بيان متهم شوند؟!
شمقدري در بخش ديگر نامه‌اش به صفارهرندي تأكيد كرد: سؤال و ابهام ديگري كه آن روي سكه را نشان مي دهد، اين است كه با چه مجوز و دستورالعمل قانوني، فيلم هايي كه تا به حال شوراي پروانه نمايش از صدور مجوز آن ابا كرده، به طوري كه حتي در جشنواره فيلم فجر به نمايش در نيامدند، اجازه مي يابند در جشن خانه سينما و با هدف داوري كه يك قصد عمومي است، نمايش داده شوند تا جايي كه ممكن است به عنوان بهترين هاي يك سال سينماي ايران مطرح شوند و اگر اين فيلم ها خطوط قرمز هويت فرهنگي، اخلاقي، ديني و ملي ما را درنورديدند، اين اتفاق چقدر مي‌تواند عالمانه باشد؟! مسؤول اين رفتار غيرقانوني و عواقب ضد فرهنگي و تبليغات منفي آن عليه كليت مديريت فرهنگي نظام چه كسي است؟
شمقدري افزود : اگر قرار است آيين نامه ها و قوانين معاونت سينمايي به راحتي زير پا گذاشته شود و اجراي آنها مخدوش گردد، اين سؤال به ذهن مي رسد كه اساساً نقش معاونت سينمايي با همه كارمندان و مديران آن حداقل در بخش اداره كل نظارت و ارزشيابي به چه كار مي‌آيند. آيا بهتر نيست اين اداره كل منحل شود و مأموريت آن منتفي تلقي شود؟
مشاور رئيس جمهور در امور هنري تصريح كرد: البته نگارنده معتقد است اصولاً اگر فيلمي ساخته شد، به معناي آن است كه از همه حوزه‌هاي نظارتي، هدايتي و هنري عبور كرده و اساساً نبايد بحث عدم صدور مجوز موضوعيت يابد و اگر فيلمي در پروسه توليد وپس از اين نظارت‌ها قابل نمايش تشخيص داده نشد، بايد مسوولان معاونت سينمايي پاسخگوي عمل خود باشند و نبايد دعوا را صرفاً بر روي محصول محدود كرد. اين عمل مثل آن است كه يك كارخانه لبني كه شير مسموم به بازار عرضه مي كند، دستگاه هاي نظارتي و بهداشتي حوزه عمل و تصميم گيري خود را به محصول توليدي يعني عدم عرضه شير مسموم به بازار و در نهايت معدوم كردن آن بسنده كنند و هيچ گاه سراغ مسوولان كارخانه كه باز هم ممكن است محصولات لبني فاسد عرضه كنند، نروند و حتي به آنها مساعدت هاي ويژه ديگر هم بشود كه بازهم محصول مسموم توليد نمايند!
وي افزود: عجيب است كه تا به حال معاونت سينمايي اين اصل ساده و همه كس فهم را براي خود حل نكرده كه اگر مي خواهد بر نظارت هاي خود بيفزايد و اگر معتقد است بايد حريم پاك اخلاقي و فرهنگي مخاطبان ايراني صيانت شود كار اصلي در مرحله پيش از توليد است نه پس از آن كه كار تمام شد و فيلم آماده نمايش شد.
شمقدري تأكيد كرد: من تصور مي كنم اين رفتار دوگانه معاونت سينمايي كه از آن به عنوان سياست معتدل و اخيراً‌ به اصولگرايي تعبير مي‌شود، بيشتر به سياست شاه سلطان حسين شباهت دارد كه سر رشته همه امور از دستش رها شده و هرجا با اعتراضي روبرو مي شود، سعي مي‌كند با دادن باج و امتيازي غائله را ختم به خير كند و البته دستگاه تئوري سازي، ويژگي خاص اين معاونت محترم است كه بلافاصله براي آن يك عنوان، از جنس رفتار رفيقانه، حكيمانه، اعتدال گرايانه و... مي سازد.
وي افزود: البته پاسخ اين سوال مي ماند وقتي شاه سلطان حسين حاضر شد اصفهان را هم به مهاجمان واگذار كند تا اجازه داشته باشد حرمسراي خود را تحت‌الحفظ صاحب باشد، با چه تئوري و نظريه علمي اين عمل توجيه خواهد شد؟
شمقدري گفت : اينجانب به عنوان يك فيلمساز معتقدم نظام جمهوري اسلامي و مردم فهيم، غيور و هوشمند ايراني و بخصوص جوانان آن قدر از قدرت تشخيص برخوردارند كه اين فيلم‌هاي به اصطلاح توقيف شده نمي‏تواند به ساحت فكري، اعتقادي و اخلاقي آنها لطمه اي وارد آورد. از سوي ديگر بايد تجربه‌هاي گذشته را به داوري نشست. به راستي عدم مجوز نمايش فيلم سنتوري كه با هزينه‌هاي تبليغاتي زيادي عليه چهره پاك و زيباي نظام اسلامي ايران تحقق يافت، چه تبعات مثبت و ايجابي را به همراه داشت؟
وي افزود: فيلم به مدد پيشرفت هاي ديجيتالي و تكنولوژي، به عدد خانواده هاي ايراني تكثير و مشاهده گرديد، در جشنواره ها و هفته هاي فيلم در خارج از كشور هر روز به نمايش درآمد . اگر قرار بود خط و نشاني براي همه حريم شكنان باشد كه اين امر هم باتوجه به آمار فيلم‌هايي كه هنوز مجوز نمايش نگرفته اند ظاهراً تأثيري نداشته است.
مشاور هنري رئيس جمهور در بخش پاياني نامه‌اش تأكيد كرد: جناب آقاي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، تصور مي كنم سياست سرنا را از سرگشادش دميدن يك رويه عادي در معاونت سينمايي شده است. سياستي كه باعث شده همه كساني كه دل در گرو ارزش‌هاي هنري، فني و محتوايي سينما دارند و دل‏شان براي سينماي ايران مي تپد با سياست يك بام و دو هوا تكليف نهايي خود را ندانند و اين رفتارهاي بعضاً رياكارانه؛ شفافيت، شادابي و روحيه خلاقانه را بخشكاند و فقط گاه و بيگاه با ژست اعلان توقيف يك فيلم، فقط به حجم واژگان تبليغات منفي عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي افزوده مي شود بدون آن كه در داخل جامعه ايراني كاركرد فرهنگي و هدايتي داشته باشد.



منبع خبر : فارس
چهارشنبه,13 شهریور 1387 - 4:58:33

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.924453020096 seconds.