سينمای ما - بحثی در باب مقایسه فیلمسازان سینمایی و تلویزیونی / هنوز سینمایی‌ها موفق‌ترند
چهارشنبه 14 بهمن 1388 - 3:22

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



بحثی در باب مقایسه فیلمسازان سینمایی و تلویزیونی
هنوز سینمایی‌ها موفق‌ترند
هنوز سینمایی‌ها موفق‌ترند


سینمای ما - مازیار معاونی: فعالیت کارگردانان حوزه سینما در عرصه مجموعه‌سازی تلویزیونی پدیده‌ای محدود به سال‌ها و مجموعه‌های اخیر تلویزیون نبوده و قدمتی طولانی و چندین و چند ساله دارد. شاید نسل جدید مخاطبین سیما تنها نام چند سریال مربوط به سال‌های اخیر به ذهنشان خطور نماید اما قطعا بینندگان قدیمی‌تر تلویزیون با اندکی تامل مجموعه‌های خاطره‌انگیز دایی جان ناپلئون به کارگردانی ناصر تقوایی، آتش بدون دود اثر زنده یاد نادر ابراهیمی یا سمک عیار کار مرحوم علی حاتمی را که هر سه در اواسط دهه 50 از دو شبکه آن روزهای تلویزیون پخش شدند را به خوبی به خاطر می‌آورند. مجموعه‌هایی که هر چند در مقیاس‌ها و استانداردهای پیشرفته امروزی تا حدودی رنگ باخته‌اند اما بدون تردید در ظرف زمانی خود دست‌کم یک سروگردن بالاتر از اکثریت قریب به اتفاق مجموعه‌های آن روزهای تلویزیون بوده و با احتساب نسبت بینندگان سی و اندی سال پیش سیما به تعداد بینندگان امروزی به احتمال قوی هنوز هم در رده سریال‌های پربیننده تاریخ سیما جای می‌گیرند. نگاهی به پیشینه‌کاری سازندگان آن سریال‌ها که در سطور بالاهم به نامشان اشاره شد نشان می‌دهد که همه آنها کار خود از سینما شروع کرده و پس ازکارگردانی چندین پروژه سینمایی و مسلط شدن به فوت و فن و چگونگی جذب مخاطب و فرمول‌های بازگشت سرمایه آنهم در صنعت پیچیده‌ای مانند سینما و در شرایطی که بتوان در کنار نگاه به گیشه اصول کلاسیک و علمی فیلمسازی و ذهنیت‌ها و دغدغه‌های شخصی را هم در کلیت کار لحاظ نمود، پا به دنیای ساده‌تر و بی‌دغدغه‌تری به نام تلویزیون گذاشته‌اند. فیلم‌هایی مانند (آرامش در حضور دیگران) اثر ناصر تقوایی و (حسن کچل) به کارگردانی علی حاتمی که نه تنها جز آثار موفق سازندگانشان بلکه در ردیف آثار مهم سینمای ایران جای می‌گیرند در همان بازه زمانی پیش از ورود کارگردانانشان به تلویزیون تولید شده‌اند. از مجموعه‌ها و فیلمسازان قدیمی‌تر که بگذریم در سالیان اخیر نیز این همکاری سینما با سیما به شکل جدی و مستمر ادامه یافته و بدون شک بخش عمده‌ای از مجموعه‌های موفق تلویزیونی نه توسط کارگردانان اختصاصی این حوزه که توسط سینمایی‌ها ساخته شده و روی آنتن رفته‌اند. اگر بخواهیم از مجموعه‌های معروف‌تر و پربیننده‌تر سیما آغاز نماییم مطمئنا باید از سریال‌های حساب شده،خوش ساخت و پر مخاطب زیر تیغ(1385) به کارگردانی کارگردان باسابقه سینما محمدرضا هنرمند یا اولین شب آرامش(1385) دومین ساخته تلویزیونی احمد امینی که سوابق سینمایی و مطبوعاتی‌اش بر کسی پوشیده نسیت یاد کنیم. مجموعه‌هایی که به راحتی می‌شد ردپای یک فیلمنامه، یک دکوپاژ، یک انتخاب بازیگر... و در نهایت یک کارگردانی هوشمندانه سینمایی و با استانداردهایی به مراتب بالاتر از کارهای تلویزیونی را در آنها ملاحظه کرد.این احتمال که این دو کارگردان خوش ذوق بدون داشتن سابقه سینمایی و بدون آشنایی به رموز دشوار جذب مخاطب در سینما، می‌توانستند دو مجموعه یاد شده را در همین اندازه‌ها و استانداردها هدایت کنند احتمالی ضعیف و به اعتقاد نگارنده تصوری دور از ذهن می‌باشد. چراکه فاکتورهایی مانند سختی کار با تهیه‌کنندگان بخش خصوصی با همه کمبودهایی که در این بخش وجود دارد، دشواری برگشت هزینه در گیشه و در عین حال گوشه چشمی داشتن به رقابت با سایر آثار سینمایی سال و حتی راهیابی به جشنواره‌های جهانی همچون کوره‌ای داغ فیلمسازان عرصه سینما را آنچنان آبدیده می‌کنند که آنها به راحتی از پس کار کردن در یک مدیوم دیگر به نام تلویزیون که بسیاری از این دغدغه‌های فرساینده یا دغدغه‌های دیگری مانند خود را در بازار رقابت سرپا نگهداشتن یا اصولا موضوعیت نداشته یا آن‌قدرها حساس و تعیین کننده نیستند، بر می‌آیند. با اندکی تامل می‌توان به نمونه‌های موفق دیگری هم اشاره نمود. سریال‌هایی مانند سریال دیدنی راه بی‌پایان(1386) ساخته همایون اسعدیان، دوران سرکشی (1381)و شهریار(1386) اثر کمال تبریزی، خانه به خانه (1375) و روزگار قریب(1386) به کارگردانی کیانوش عیاری، سه‌گانه پلیسی مهدی فخیم‌زاده شامل خواب و بیدار (1381)، حس سوم (1384) و بی‌صدا فریاد کن (1386) و بسیاری از مجموعه‌ای داستانی دیگری که حاصل همکاری کارگردانان عرصه سینما با رسانه تلویزیون هستند. سخن از برتری و رجحان یک مدیوم به مدیوم دیگر نیست که بی‌گمان هر مدیوم و رسانه‌ای ظرف، گنجایش و قابلیت‌ها و نقاط ضعف خود را دارد بلکه حرف اصلی اینجاست که در شرایطی که دانشکده‌ای به نام دانشکده صداوسیما به شکل کاملا تخصصی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده در عرصه تلویزیون تربیت می‌کند وجود این فاصله کیفی نسبتا زیاد بین کارگردانان تلویزیونی و سینمایی‌هایی که تنها به شکل مقطعی و موردی در این رسانه فعالیت می‌کنند نکنه‌ای است مهم و قابل اعتنا که اگر به شکلی جدی مورد توجه و تحلیل مسوولان و کارشناسان حوزه تلویزیون قرار بگیرد بی‌تردید ارتقای سطح کیفی مجموعه‌های داستانی سیما را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر : کارگزاران
چهارشنبه,23 مرداد 1387 - 3:33:26

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

هومان
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 9:58
1
موافقم مخالفم
 

دایی جان ناپلئون هنوز هم شاهکار بی بدیل هنرهای تصویری ایران است، پررنگ تر از گذشته.

erur
چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 19:34
1
موافقم مخالفم
 

دست شما درد نكنه! باحال بود

....................... يك بار سر بزنيد::::::::::::::::::::

آنونس؛عكس؛مشخصات فيلمهاي امروز سينماي ايران ( به روز )

هر روز ؛ عكسها و مطالب جديد!

{ جديد ها و ناياب ها } د ر cinemaeiran.blogfa.com


چهارشنبه 23 مرداد 1387 - 20:21
0
موافقم مخالفم
 

in ke malume hamishe cinemaeiha movafagh tarand

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.742615938187 seconds.