سينمای ما - نظر منتقدان؛ این یک اثر موسیقیایی نبود! / کیارستمی اپرای موتسارت را روی صحنه برد
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 22:21

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



نظر منتقدان؛ این یک اثر موسیقیایی نبود!
کیارستمی اپرای موتسارت را روی صحنه برد
کیارستمی اپرای موتسارت را روی صحنه برد


عباس کیارستمی سینماگر نامی ایرانی اپرای 'کوزی فان توته' یکی از آثار مهم ولفگانگ آمادئوس موتسارت آهنگساز معروف را در چارچوب فستیوال شعر و موسیقی در شهر اکس‌آن‌پرووانس (در جنوب فرانسه) به روی صحنه برد.
"کوزی فان توته" اولین اپرای موتسارت بود که در اولین دوره جشنواره اپرای اکس-آن- پرووانس در سال ۱۹۴۸ به روی صحنه رفت.
با گذشت شصت سال از آن رویداد هنری، مدیریت جشنواره قصد داشت در بزرگداشت آن اجرای تاریخی، امسال برنامه‌ای ویژه و چشمگیر ارائه دهد. به عباس کیارستمی سینماگر ایرانی که به ویژه در فرانسه از شهرت و محبوبیتی به سزا برخوردار است، پیشنهاد شد که اپرای "کوزی فان توته" اثر موتسارت را کارگردانی کند. کیارستمی پس از مدتی تردید و تأمل این پیشنهاد را قبول کرد.
در سال‌های اخیر برخی از بنیادهای موسیقی برای رونق دادن به هنر اپرا از نام و آوازه سینماگران نامی بهره می‌برند. تا کنون ورنر هرتسوگ، لارس فون تریر، میشائل هانکه، دیوید کروننبرگ، پیتر سلرز و چند سینماگر دیگر به کارگردانی اپرا دست زده‌اند که نتیجه کار آنها متفاوت بوده است.
موتسارت اپرای شوخ و سبک "کوزی فان توته" (زن‌هایی این چنین!) را در اوایل سال ۱۷۹۰ به سفارش امپراتور اتریش تصنیف و اجرا کرد. این اپرا به خاطر بافت دشوار و مضمون جسورانه‌اش، تا دهها سال گرفتار غفلت و بی‌توجهی بود، اما در دهه‌های اخیر جایگاه شایسته خود را بازیافته است.
اجرای کیارستمی به فضای کلاسیک اپرا، که نوعی "کمدی اشتباهات" را در قرن هجدهم روایت می‌کند، وفادار مانده است. صحنه‌پردازی، دکورها و لباس‌ها از الگوهای شناخته قدیمی پیروی می‌کند. شاید تنها نشانه نوآوری در اجرا این است که پرده‌ای در پس‌زمینه‌ی صحنه، فیلمی از دریایی آرام را نمایش می‌دهد.
واکنش رسانه‌های گروهی به اپرای "کوزی فان توته" به کارگردانی کیارستمی بیشتر محتاطانه است. بیشتر منتقدان و گزارشگران، ضمن احترام به ذوق و خلاقیت هنری کیارستمی به عنوان فیلمسازی بزرگ، کار اپرایی او را متوسط و کم‌اهمیت دانسته‌اند.
به گزارش برخی از رسانه‌های گروهی، تماشاگرانی که با سینمای کیارستمی آشنا هستند، انتظار داشتند که اپرای ساخته او قدرت و غنای شعری بیشتری داشته باشد. آنها در عین حال اشاره کرده‌اند که در اجرای کیارستمی همان صراحت و شفافیت فیلم‌های او، همان بیان عینی و بافاصله محسوس است.
منتقدی خرده گرفته است که کیارستمی با اپرای موتسارت، نه به عنوان اثری موسیقایی، بلکه بیشتر به عنوان متنی ادبی یا فلسفی برخورد کرده است. به نظر این منتقد با مطالعه سینمای کیارستمی روشن می‌شود که این فیلمساز به موسیقی توجه زیادی ندارد و به استثنای صحنه پایانی فیلم "زیر درختان زیتون" به ندرت موسیقی در فیلم‌های او نقش برجسته‌ای داشته است.
برخی از کارشناسان یادآور شده‌اند که یک اپرا، پیش و بیش از آنکه متنی ادبی یا نمایشی باشد، یک قطعه موسیقی است، و در این اجرا حواشی فلسفی یا ادبی جای موسیقی را گرفته است.
موسیقی اپرا را کریستوف روسه رهبر ارکستر فرانسوی با ارکستر مجلسی زالسبورگ اجرا کرده است.
اپرای "کوزی فان توته" به کارگردانی عباس کیارستمی از چهارم تا ۱۹ ژوئیه هشت بار در اکس آن پرووانس به روی صحنه رفت.


منبع خبر : بی بی سی
پنجشنبه,3 مرداد 1387 - 13:42:12

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

علی
پنجشنبه 3 مرداد 1387 - 15:43
-1
موافقم مخالفم
 

حالا اگه ایران بود، همه‌ی منتقدا از این اپرا به عنوان بزرگترین اثر موسیقایی قرن یاد می‌کردن!

علی
پنجشنبه 3 مرداد 1387 - 15:48
-3
موافقم مخالفم
 

حالا اگه ایران بود، همه‌ی منتقدا از این اپرا به عنوان بزرگترین اثر موسیقایی قرن یاد می‌کردن!

دوست
جمعه 4 مرداد 1387 - 19:33
0
موافقم مخالفم
 

من به عنوان یک ایرانی به ایرانی بودنم به خاطر وجود افرادی همانند کیارستمی افتخار می کنم. افرادی که با تلاشها و کوششهای بسیار باعث عظمت و ابهت نام ایران زمین شده اند. درسالهای جنگ تحمیلی که «غرب» با دستگاه های عظیم و غول پیکر خود یعنی رسانه های جهانی اش اعم از تلویزیون و سینما سعی می کرد که چهره ای منفی و زشت و پلید از مردم مملکت ما به نمایش بگذارد، کیارستمی با شاهکارش " خانه دوست کجاست" چهره ای کاملا متضاد از ایرانیان را به جهانیان معرفی کرد؛ چهره ای که علاوه براینکه جنگ طلب نبود، بلکه بسیار هم صلح جو و مهربان و معصوم بود. معصومیت کودک فیلم " خانه دوست..."و تلاش مداوم او برای رساندن دفترچه به دوستش، سمبل پاکی و صداقت و فداکاری همه ملت ایران بود. این اثر پنجره ای شد برای تماشای کشور ما از سوی جهانیان.

کیارستمی به واقع و بی تردید باعث پرآوازه شدن نام ایران شده است. دیگر محال است که هنردوست و سینمادوستی درجهان نام کیارستمی به گوشش نخورده باشد و اثری از او را ندیده باشد. او « شاعر سینمای ایران » است. غنا، شفافیت، صداقت و لطافت موجود درفیلمهای او قابل قیاس با هیچ کارگردانی نیست.

او درچندین سال اخیر علاوه برفیلمسازی، با اجرای تعزیه در شهر رم و همین اپرای " کوزی فان توته" درفرانسه و ... باز نام ایران را به عنوان کشوری صاحب فرهنگ غنی و تمدنی کهن معرفی کرده است. با آرزوی سلامتی و طول عمر برای کیارستمی و هرکسی که نام ایران را پرآوازه کند.

حمید
يکشنبه 6 مرداد 1387 - 19:4
0
موافقم مخالفم
 

ما که از اپرا چیزی نمی دونیم تو ایران! چون نداریم عملاً

به طور عادی هم که قضاوتمون کپی نظر غربیهاست. حالا خوب یا بد.

کیارستمی رو منقدین عزیز وطنی کشف نکردند، بلکه نگاه غربی وارداتی، ما رو متوجه نبوغش کرد.

بنابرین هموطنان عزیز صبر کنند ببینیم در فرانسه راجع به این اجرا چی می گن تا شمشیر عقده هامون رو آخته کنیم. نمی دونم شانس آورد کیارستمی یا نه که زبان حافظ و سعدی زیاد شناخته شده نیست اونور دنیا! و گرنه چه شیرتوشیری می شد قضاوت راجع به کارهای مرتبطش با این بزرگان (گرچه همین الان هم هست)!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.76864695549 seconds.