سينمای ما - 10 چهره مهم سینمای عامه‌پسند بعد از انقلاب به انتخاب «اعتماد»
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 6:55

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1333 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



10 چهره مهم سینمای عامه‌پسند بعد از انقلاب به انتخاب «اعتماد»
10 چهره مهم سینمای عامه‌پسند بعد از انقلاب به انتخاب «اعتماد»


سینمای ما - ویژه‌نامه رویداد روزنامه اعتماد، ده چهره مهم فیلم‌های پرفروش و عامه پسند در سی سال اخیر را انتخاب کرده و در مورد هر کدام توضیحات جالبی داده است. فهرستی که از ایرج قادری و فریدون جیرانی تا محمدرضا گلزار را در بر می‌گیرد و خواندن‌اش خالی از لطف نیست:  ايرج قادري(1314)برخلاف اغلب نيروهاي سينماي عامه پسند سينماي ايران که با پيروزي انقلاب سينما را کنار گذاشتند، ايرج قادري و سعيد مطلبي ماندند و با ايمان به ذات صنعتي سينما که مورد بي مهري مسوولان و منتقدان زمانه قرار داشت با سختي به کار خود ادامه دادند. موفقيت هاي پي در پي تجاري سه فيلم برزخي ها(1361)، دادا(1361) و تاراج(1364) در سينماي آن سال ها نشان داد که جمعيت انبوه مخاطبان در اوج تغييرات سياسي و فرهنگي برخلاف جريان رايج روز با ديدگاه تساهل به صنعت سرگرمي سازي نگاه مي کند. بازگشت قادري يک دهه بعد به سينماي عامه پسند نشان داد که آن موفقيت ها بي دليل نبوده. فروش مي خواهم زنده بمانم(1374) پاسخ مثبت مخاطبان به کسي بود که زماني گفته بود هرگز فيلم هنري نخواهم ساخت، اصرار نکنيد که بي فايده است.جمشيد هاشم پور(1323)جمشيد هاشم پور اولين بازيگر سينماي پس از انقلاب است که پوسترهايش در چاپخانه ها چاپ مي شد. او تنها بهانه براي نياز مخاطبان به قهرمان بود. مخاطبان بي توجه به فضاي موجود قهرمان خود را شناختند و او را از ايفاي نقش قاچاقچيان سنگدل تا پليس هاي مهربان ارتقا دادند. هاشم پور علاوه بر نقش هايي که بازي کرد، نقش مهم تر اثبات نياز جامعه به قهرمانان متناسب با زمان را به خوبي ايفا کرد. او قهرمان زمان خودش بود. خشن و داراي اصول.عبدالله عليخاني(1328)پخش قلب سينماي عامه پسند است و عبدالله عليخاني با کارنامه موثر در پخش توليدات سينماي عامه پسند در تمام اين سال ها با مديريتي متناسب با اين حرفه پرحاشيه خون را در رگ هاي سينماي متروک و معطل شهرستان ها جاري کرد. او تنها پخش کننده فعال فعلي سينماي ايران است که سينماداران فيلم هاي او را با نام شخص او و با نام فيلم ها نمايش مي دهند. تداوم و تشخص حرفه يي عليخاني در فروش پي درپي فيلم هايي که او پخش کرده، برگ برنده يي است که هرکسي ندارد. براي سينماي عامه پسند ايران عليخاني سرمشق کاملي براي صنعت سرنوشت ساز پخش فيلم است.فريدون جيراني(1330)سينماي عامه پسند ايران در دهه 60 نياز به تعارف و چارچوب هاي تازه يي داشت که دست اندرکاران قديمي يا نمي توانستند درکش کنند يا براي درکش به زمان نياز داشتند. فريدون جيراني به عنوان فيلمنامه نويس اول سينماي عامه پسند دهه 60 درک عميق از زمانه اش را با فيلمنامه فيلم هايي چون سناتور(1363)، گمشده(1364)، گل هاي داوودي(1363) و دبيرستان(1365) به نمايش گذاشت. اهميت جيراني در اين است که جريان بي ايده سينماي عامه پسند دهه 60 را با ايمان به ايجاز هميشگي داستان دوباره جان داد. او در دهه 70 همچنان به اين نقش ادامه داد و با حضور همزمانش در مطبوعات و سينما يکي از بهترين مدافعان سينمايي بود که مدافعي نداشت.مهدي صباغ زاده (1330)شانس و موقعيت تاريخي براي بسياري از کارگردانان سينماي عامه پسند بيش از استعداد و دانش سينمايي اهميت دارد. در خالي شدن گود سينما از رقباي متعدد در اوايل دهه 60 و نياز دوباره سينما ها به خوراک مناسب، قرعه فال به نام جواني از سينماي آزاد مشهد خورد. اولين فيلم مهم سينماي عامه پسند با نيروهاي تازه نفس در قالب يک تريلر سياسي با کارگرداني صباغ زاده روانه بازار شد. با موفقيت سناتور(1363) در سال احياي دوباره نهادهاي دولتي سينما در ايران، حرکت نسل جديد سينماي عامه پسند ايران در قالب تعاوني هاي فيلمسازي و دفاتر تازه پا افزايش يافت. و سينماي عامه پسند پس از انقلاب ظرفيت هاي خود را شناخت.اکبر عبدي(1337)در جهان سينماي عامه پسند ايران مردهاي چاق بامزه (تفکري، ميري، همايون، عبدي، شريفي نيا) در خلق هارموني نهايي فيلم ها که ترکيبي از عطوفت، خشونت و شوخي است، نقش مهمي دارند. آنها نماينده بخشي از درون مخاطبان هستند که جدي ترين موقعيت هاي انساني در بطن داستان را با رفتارها و تکيه کلام هاي خود به چالش مي کشند. اکبر عبدي به عنوان کمديني با استعداد و ابزارهاي بازيگري متنوع در دهه 60 به داد سينماي عامه پسند ايران رسيد، که نياز مفرطي به ساخت کمدي هاي متناسب با زمان داشت. جامعه پس از سال هاي جنگ نياز به آرامش و خنده داشت و چه معجوني بهتر از اکبر عبدي. او در توليدات متعدد اين سال ها يگانه کمديني است که فيلم هايش با نام او اعتبار و مخاطب پيدا مي کردند. با عبدي نسل تازه سينماي کمدي ايراني پس از انقلاب دوباره راه افتاد.حسين فرح بخش(1328)در ميان تهيه کنندگان سينماي عامه پسند ايران، حسين فرح بخش تنها کسي است که با تداوم در توليد فيلم هاي عامه پسند و پافشاري بر مواضع خود، همچنان به کار خود ادامه مي دهد. مهم ترين تفاوت او با بقيه تهيه کنندگان در اين نکته نهفته است که او به کارش اعتقاد دارد. از سوي ديگر شانس فرح بخش در اين بود که با آدم هايي همکار شد که آنها نيز همچون او به سينماي صنعتي و توليد فيلم به عنوان يک کالا اعتقاد داشتند.ايرج طهماسب(1338)ايرج طهماسب فيلمساز معتمد خانواده هاست. او در سينماي عامه پسند هميشه در پي ساخت فيلم هايي بوده که براي همه اعضاي خانواده جذاب باشد و در اين راه تا حدود زيادي موفق شده است. اوج اين موفقيت در ساخت دو فيلم از عروسک کلاه قرمزي است. کاراکتري که با همکاري حميد جبلي خلق شد و پرطرفدارترين شخصيت صنعت سرگرمي سازي پس از انقلاب محسوب مي شود. طهماسب با همراهي اقوامش در صحرافيلم در راه ثبت تجربه مهم استوديوي فيلمسازي با اهداف تجاري در سينماي پس از انقلاب نقش مهمي دارد.هديه تهراني (1351)موثرترين بازيگر زن سينماي عامه پسند ايران در ارائه اهميت مفهوم ستارگي در صنعت سرگرمي. کم کاري و گوشه گيري اخيرش هم مزيد بر علت شد تا اهميت تهراني در حيات مجدد مفهوم ستاره بيش از پيش معين شود. تا قبل از تهراني اهميت پروژه ها با ميزان وامي که از دولت مي گرفتند معين مي شد، اما تهراني با حضورش نشان داد که ستارگان به فيلم ها اهميت مي دهند، نه بخشنامه ها. شانس بزرگ تهراني در اين بود که جذابيت حضورش پيوند چنداني با زنانگي نداشت. او مثالي مادي از روح زمانه يي بود که سوالات تازه يي داشت و پاسخ هاي قديمي برايش قانع کننده نبود.محمدرضا گلزار(1354)محمدرضا گلزار با فروش خيره کننده فيلم هايش منادي بازگشت سينماي عامه پسند ايران به ريشه هايش است. ريشه هايي که در دهه هاي پيشين بارها و بارها امتحان شده و بارها جواب داده اند. سينماي عامه پسند با گلزار راهي را دوباره مي رود که قبلاً با اطمينان رفته شده بود و در ميان اين سال ها به دلايل گوناگون صعب العبور مي نمود. حالا ديگر فيلم پرفروش ناسزا نيست. ديگر نمي توان با عبارات بي محتوايي چون «گيشه يي» و «تجاري» پرونده ها را بست. جوايز بلورين اعتبار دفاتر متروک است. حالا فروش ميلياردي مهم شده و گلزار تا اطلاع ثانوي کليد در پانتئون ميلياردرها است.

منبع خبر : اعتماد
سه شنبه,18 تیر 1387 - 4:25:23

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات


سه‌شنبه 18 تير 1387 - 4:44
1
موافقم مخالفم
 

بین همشون جیرانی تکه. بعضی به اصطلاح روشنفکرها رو تونسته گول بزنه


سه‌شنبه 18 تير 1387 - 9:25
-2
موافقم مخالفم
 

در مورد هدیه تهرانی و ایرج طهماسب موافقم.

بيتا
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 10:22
-2
موافقم مخالفم
 

آخي چقدر خوشحال شدم كه اسم رادان اينجا نبود

ghazaleh #
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 11:5
3
موافقم مخالفم
 

aghaie golzar baraton az tehe ghalbam arezoie movafaghiyat daram. fagaht golzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar(shahazadeie parsi)

علی
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 12:29
0
موافقم مخالفم
 

به نظر من بازیگرانی که فیلمهای خوبی داشته اند و عامه پسند هستندو توی ذهن همه باقی مونده اند: محمد رضا فروتن.امین حیایی.رضا عطاران.حمید فرخ نژاد.حسین یاری.مهران مدیری.ترانه علیدوستی.باران کوثری.گلشیفته فراهانی.هدیه تهرانی هستند.


سه‌شنبه 18 تير 1387 - 14:18
-2
موافقم مخالفم
 

گلزارو خیلی دوست دارم

دریا
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 14:22
-1
موافقم مخالفم
 

کی گفته گلزار 1354 هستش ؟؟؟؟؟؟؟؟زود درسش کن 1356 زود تند سریع

p
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 21:41
3
موافقم مخالفم
 

kheili ozr mikham bebakhshid age behetoon bar nemikhore lotfan shahkar haee mesle shokarn ,ghermez,4shanbe soori,party,kaghaze bikhat e hedieh tehrani ro ba shahkar haee mesle kalagh par ,zahre asal ,samo narges e jenabe golzar moghayese nakonin...hadeaghal tafavoteshooon dar in bood ke vaghty mirafty shokaran motmaen boodi filme khoobie va vaghty miri kalagh par midooni ke be sho`ooret tohin mishe....

yas
سه‌شنبه 18 تير 1387 - 23:22
2
موافقم مخالفم
 

ba nazare (p) kamelan movafegham

ماني
چهارشنبه 19 تير 1387 - 2:24
0
موافقم مخالفم
 

من فکر ميکنم شما اگه ساديسم نداشته باشي روان ازار که هستي ميخواي برا هر پستي که ميزاري کنارش عکس گلزارم بزار تا خيالت از بابت نمايش اين چهره ي عامه پسند راحت بشه و الا جايي که ايرج قادري فريدون جيراني اکبر عبدي و اين همه تاريخ سازاي سينما هستن عکس گلزار بي معنيه البته حق با شماست اين ها اون اندازه بزرگ هستن که سايت شما کوچک !البته در مقام مقايسه با اين هنرمندا ميگم و الا شما اونقدر بزرگ هستين که سايتاي ديگه کوچک و زرد! اما خوب همه گلزارو تو اين برهه به عنوان بازيگردان گيشه بازيگر مديوم خاص قبول دارن و البته بازيگر*عامه* پسند پس با اصرار خودتون از اون طرف پرتش نکنين در مورد جمشيد هاشم پور که واقعا با نقش دو جنسيتيش تمام ارمان هاي ما رو براي ابر قهرمان نقش براب کرد اما خوب زندگيه بايد بچرخه !

ضمنا به نظر شما اساتيد محافظه کار و سانسور کاران نظرات به حق مخاطبان سايت! نبايد عبارت مسئولان زمانه رو حذف کرداقتصادي فرهنگي سياسي ميشه يه کم !همون منتقدين زمانه کافيه!!!!!!!!


چهارشنبه 19 تير 1387 - 4:10
1
موافقم مخالفم
 

به نظر من هديه تهراني و اكبر عبدي درست بودند

اما ليلا حاتمي و گلشيفته و باران كوثري چي؟

'p
چهارشنبه 19 تير 1387 - 10:38
0
موافقم مخالفم
 

خانوم p!

golzar o hediye tehrani dar film e besyar zibaye zamaneh ba ham ham bazi budan...hamin barat kaafieh

آرش
چهارشنبه 19 تير 1387 - 11:56
0
موافقم مخالفم
 

فقط جیرانی.....

فقط.

mahtab
چهارشنبه 19 تير 1387 - 13:13
2
موافقم مخالفم
 

mana ba P movafegham ....harfe dorosty zade .harfe hesabesh javabi nemitoone dashte bashe.

NAZANIN
چهارشنبه 19 تير 1387 - 18:0
0
موافقم مخالفم
 

امیدوارم آقای گزار اینارو بخونن!همه میگن از طرفداراش(که من نیستم)استقبال می کنه!ولی من یه نمونشو دیدم !اصلا اینجوری نیت!مرسی.بای

sara
چهارشنبه 19 تير 1387 - 21:27
2
موافقم مخالفم
 

faghat golzarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


پنجشنبه 20 تير 1387 - 6:44
0
موافقم مخالفم
 

دریا khanom cheghadr zod ghezavat mikoni golzar motevalde 1354 ast

hala to chera asabani hasti

p
پنجشنبه 20 تير 1387 - 12:22
-1
موافقم مخالفم
 

dooste aziz P` man khodam midoonam ke khanoome tehrani dar zamane gozoor dashtan man khodam dayeratolma`aarefe hedieh tehraniam ....ama fek konam az18 ta filme ekran shodeye hedieh tehrani momkene ke zamane ham toosh bashe azizam....ama vaghean chand ta ghermezo shokaran tooye karnameye golzar hast ghabool daram bootikesh kheili khoob bood ama fek nemikoni golzar fagaht mikhad be har tarighi too cinema bashe faghat be che gheymati? ma hamamoon midoonim golzar besyar khosh ghifast ama fek mikoni ghiafe faghat moheme?mishe begi gheyr az tahmine milani va fereydoon jeyrani che kargardane bozorgi az golzar dar filmesh estefade karde?? mishe begi dalile forooshe filmaye golzar gheyr az ghifash chie??

be har hal manke ozrkhahi karde boodam ghabl az inke harfamo bezanam.midoonam ke ham hedieh tehrani ham golzar tarafdar ziad adaran ama mohem manteghi barkhord kardane .

س
پنجشنبه 20 تير 1387 - 17:25
1
موافقم مخالفم
 

آخه گلزارم شدبازیگر ؟اینجابایداسم آدم هایی همچون گلشفته فراهانی-بهرام رادان-باران کوثری-امی حیایی-مهران مدیری(صددرصد)نوشته می شدند.اصلا این روزنامه اعتمادمنبع خوبی برای این جورچیزا نیست.

کیمییا
پنجشنبه 20 تير 1387 - 23:33
2
موافقم مخالفم
 

بچه ها توجه کنید

نگفته که گلزار بازیش عالیه گفته از نظر مردم محبوبه و عامه ÷سنده

این دوتا با هم خیلی فرق میکنه!!!

ماندانا
پنجشنبه 20 تير 1387 - 23:38
0
موافقم مخالفم
 

چرا نظر منو نذاشتید؟

گفتم خوشحالم که گلزار جز این چند نفره این حرفه بدیه؟

saeed
جمعه 21 تير 1387 - 12:47
0
موافقم مخالفم
 

salam man nemidoonam in dooste aziz p kie? nemidoonam 2khatare ya pesar ama harfe hesab mizanea!

ba kimia ham movafegham +inke hedie tehrani ba bazie ghavi joz`e baziarane amme pasand e na be khatere chize dige.

mehran
جمعه 21 تير 1387 - 12:50
-3
موافقم مخالفم
 

kash mishod amir ghaderi ya nima hasani nasab 1 naghdi rajebe in matlab mineveshtan .va hamar o agah mikardan az farghe beyne bazigare ame pasande bedoone bazie ghavi va bazigare ame pasand ba bazi ghavi !!!

soroosh
جمعه 21 تير 1387 - 12:59
-1
موافقم مخالفم
 

1chizi begam?zamane filmaye holohoshe ekran 78-79 gheymate blite cinema taghriban yek panjom ya iek shishom e alan bood doroste?

age foroshe oon filmaye poforoosh mese sagkoshi,party,2zan,ghermez,shokaran va kheili filmaye dige ro dar 5 ya 6 zarb konim...raghame kheili ajib gharibi mishe...pas natije miishe gereft ke oon moghe adamaye bishtari miraftan cinema va hala ba geroon shodane poole bilito ofte filma kheili kamtar miran cinema!

ارغوان
شنبه 22 تير 1387 - 13:32
-1
موافقم مخالفم
 

وا....................................................................

پس واسه چي اسم رادان نيست من بايد بگم كه يه وقت فكر نكنيد كه من عاشق دل خسته ي رادانم ولي خدايي اگه يه كم فكر كنبم مي بينيم كه رادان خيلي بهتر از گلزار بازي كرده و با كار گردان هاي سطح بالا بازي كرده مثل استاد مهرجويي استاد كيميايي و بقيه كه خودتون اطلاع دارين ولي مثل هميشه بايد بگم رادان خوب بازي مي كنه مثل گلزار خوش تيپ حتي بهتر از گلزار ولي گلزار ستاره است براي كساني كه دوس دارن سينما رو ولي براي سرگرمي اما اون براي منتقدين قطعا ستاره نيست و اصلا از نظر من توي اين دوره كسي ستاره هست كه فقط يه طيف نقش بازي ميكنه و مردم همش اون رو مثلا پولدار مي بينن بله و اين جور افراد هميشه مردم دوسشون دارن و گلزار از نظر من خودش هم دوست داره كه اين طور باشه ولي كسي مثل رادان كه هم دزد ميشه هم معتاد وهم پليس و اصلا بعضي از فيلم هايي رو بازي ميكنه كه با مخاطب عام سروكار داره پس اون دسته كه سينما رو براي تفريح مي خوان كه اتفاقا زياد هم هستن خيلي از رادان خوششون نمياد و بعضي ها هم كه دوسش دارن براي چهرشه البته از نظر من و اون دسته ي عام مثل منتقدين حتما بهرام رو به خاطر بازي توي گاو خوني تحسين مي كنن پس با اين حال رادان خاص پسند و گلزار مسلما عام پسند هست

روژین
يکشنبه 23 تير 1387 - 3:59
1
موافقم مخالفم
 

یه چیز دیگه:

اونی که نوشته به جای اسمش p(فقط pرو می گم نه اونی که نوشته'p)

با حرفات موافقم ولی نه با اون حرفت که نوشتی شاهکار.چون فیلمایی که هدیه تهرانی بازی کرده شاهکار نیست.البته با اون حرفت هم موافقم که نوشتی فیلمای هدیه تهرانی رو با گلزار مقایسه می کنید؟؟؟

ولی حالا جدی بخوایم حساب کنیم گلزار جز قیافه هیچی نداره.ولی بازی های تهرانی هم تا حدودی یک نواخته که البته توی فیلم چهار شنبه سوری خیلی خوب بازی کرد وسیمرغ حقش بود اما بازم میگم بازیش یکنواخته.

درضمن بازی گلزار اصلا نباید توی این لیست قرار می گرفت.همون جور که توی اون یکی نظری که دادم گفتم دور گلزار رو خط بکشین چون بازی نمی کنه فقط قیافه داره.........

همین

rojinrahimi.blogfa.com

P
يکشنبه 23 تير 1387 - 11:36
0
موافقم مخالفم
 

rojin jan manam ghabool daram yeknavakhte age bekhay hesab koni hame yejooraee yeknavakhtan ama man khodam hich vaght tooye in bazihaye yeknavakhte hedieh tehrani bazie badi nadidam doroste tooye 4shanbe soori kheili mahshar bood ama baghiasham zaeef naboode albate in nazare shakhsie mane...

امير
چهارشنبه 2 مرداد 1387 - 14:32
0
موافقم مخالفم
 

چه بهد از انقلاب وچه قبل از انقلاب فقط فردين فردين فردين

قثظش
شنبه 9 آذر 1387 - 13:28
-1
موافقم مخالفم
 

esm parviz parastoy ra az ghalam andakhtid

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.759346961975 seconds.