سينمای ما - متن پيام معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جشن منتقدان: / كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 19:21

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



متن پيام معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جشن منتقدان:
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند


سينماي ما- معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به جشن منتقدان نوشت:بي شك سينماي ملي نقد ملي ويژه خويش را با مباني هويت گرائي واقع نگري و اميد آفريني اما بي غرض مي طلبد. به نقل از روابط عمومي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،متن پيام معاون سينمايي اين وزارت خانه كه ديشب به علت تراكم برنامه ها و طولاني بودن مراسم قرائت نشد با اين شعر آغاز مي شود كه:«نقدها را بود آيا كه عياري گيرند تا همه صومعه داران پي كاري گيرند»
در اين پيام آمده:كدام نقد؟ كدام نقاد؟ وكدام مباني نقد را توان و عياري است كه زمانه را آنگونه كه بايد مي سازد؟ اين سئوال بدان جهت است كه در ساختن و پرداختن زمانه از منظر نقد و نقادي انسانهاي انديشه ورز و هنرمند و دستمايه هايشان ترديدي نيست.امروز اصلي ترين شيوه مديريت مؤثر عرصه فرهنگ و هنر در اين سوي و آنسوي عالم، عمل به روشهاي غير مستقيم و نهفته و پنهان در مديريت هاي حوزه هاي نشر و نقد است.
امروز كسي هنر و هنرمند را راهبري مي كند كه اول مديريت عرصه هاي فضاسازي ، انتشار اطلاعات و آكندن محيط از پيام را در دست دارد، اطلاعات و پيامهائي كه بي صدا و نام و هياهو و گاه حتي بي خبر و غافلانه در هنرمند انگيزه مي آفريند و او را خواسته و ناخواسته به سوي هدف مفروض به حركت مي آورد دوم كسي كه نيازهاي واقعي و غير واقعي فردي و جمعي را بهتر و دوست داشتني تر به چشم هنرمندان مي كشاند تا براي پاسخگويي به آن نيازها قدم در راه و كار بگذارند و كسي كه درمقام قضاوت و نقادي مقبوليت مي يابد و با ابزار نقد و تفكيك آنچه سره يا ناسره مي پندارد به تشويق يا تقبيح هنرمند مي پردازد. مديران واقعي و مؤثر عرصه فرهنگ و هنر در جهان امروز اينانند،ناشران و ناقدان، نويسندگان و منتقدان.
در ادامه اين پيام مي خوانيم:شمائيد شما كه فضا را مي سازيد و انگيزه ها را به اين سو و آن سو جريان مي دهيد. و بايدها و نبايدهايتان سو و جهت ميدهد و يا از سو و جهتي باز ميدارد در يادتان باشد يا نباشد،اين شمائيد كه سينماي ايران را راه مي‌بريد.پس در اصل مسئله ترديدي نيست اما كدام نقد؟ كدام نقاد؟ و كدام مباني نقد چنان عيار و اصالتي دارد كه سينماي اين سرزمين را در ظرف و مظروف،در شكل و معنا، در بافت و ساخت و در مفهوم و زبان به سينمائي ملي رهنمون مي باشد. سينمائي ديني ، شرقي و ايراني ، سينمائي هويت گرا ، واقعيت نگر و اميد آفرين، سينمائي كه به نام و مرام ايراني باشد حاوي جوهره وزين فرهنگ و منش پهلواني مشحون از شكوه حماسه و ايمان و مملو از محبت و عشق است.بي شك اين سينما نقد ملي ويژه خويش را مي طلبد با همان مباني هويت گرائي واقع نگري و اميد آفريني نقدي با چنين فرض هائي اما بي غرض
«چون غرض آمد نظر پوشيده شد
صد حجاب از دل به سوي ديده شد»
نقد مملو از پيش فرض هاي اصيل اما بدون هيچ پيش داوري، نقد بي غرض ، نقد عالمانه ، نقد منصفانه ، و در يك كلمه نقد مشفقانه و طبيبانه
«كمال سر محبت ببين نه نقص گناه
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند»
در اين پيام با اشاره به جوهره حقيقي نقد آمده:در مكتب نقد ملي نقادي عيب جوئي نيست بلكه محك زدن پديده با چهار ملاك و محك سنجش گر خيال حقيقت زيبائي و هويت است.مباني چهارگانه كه توأمان و مكمل يكديگرند و نقد ديني شرقي و ايراني را تعبير و تفسير مي كنند همان اكسير حيات بخش سينمائي كه مي تواند و مي خواهد كليد پيشرفت و توسعه همه جانبه كشور باشد.
عزيزان بيائيم سينماي نجيب ، فضيلت پرور و انسان ساز سرزمينمان را بهتر و بيشتر ياري كنيم با نياز آفريني ، ارزش آفريني، زيبا آفريني و نگاه آفريني
«من اين وديعه به دست زمانه مي‌سپرم
زمانه زرگر و نقاد و هوشياري بود
سياه كرد مس و روي را به كوره وقت
نگاه داشت به هر جا زر عياري بود»



منبع خبر : فارس
سه شنبه,11 تیر 1387 - 18:54:50

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.77365398407 seconds.