سينمای ما - گفت وگو با نادره حكيم‌الهي، مادر ترانه عليدوستي، هنرمند مجسمه‌ساز : / «پرداختن به سنگ حوصله زيادي مي‌خواهد و آدم كم‌حوصله از عهده اين كار برنمي‌آيدم
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 0:33

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1333 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گفت وگو با نادره حكيم‌الهي، مادر ترانه عليدوستي، هنرمند مجسمه‌ساز :
«پرداختن به سنگ حوصله زيادي مي‌خواهد و آدم كم‌حوصله از عهده اين كار برنمي‌آيدم
«پرداختن به سنگ حوصله زيادي مي‌خواهد و آدم كم‌حوصله از عهده اين كار برنمي‌آيدم


سينماي ما- نادره حكيم‌الهي، مادر ترانه عليدوستي، هنرمند مجسمه‌سازي است كه پنجمين نمايشگاه مجسمه‌هاي خود را در خانه هنرمندان ايران از اول تيرماه برگزار كرده است كه تا 15 تيرماه ادامه خواهد داشت. اين نمايشگاه هر روز از ساعت 14 تا 20 ميزبان علا‌قه‌مندان نگارخانه عزت‌الله انتظامي است. با او به بهانه برگزاري اين نمايشگاه گفت‌وگو كرده‌ايم.


خانم حكيم‌الهي درباره نمايشگاه اخيرتان توضيح بدهيد؟


عنوان نمايشگاه روياهاي زميني است كه سبك كاري‌ام مجسمه‌هاي فيگوراتيو برنز و سنگ است. در اين نمايشگاه منتخبي از 12 سال كارم را عرضه كرده‌ام كه 12 برنز از فرشته، 11 برنز از پرنده و 10 برنز فيگور برنزي و 18 فيگور سنگي است.


شما به شكل تجربي مجسمه‌سازي مي‌كنيد يا آكادميك؟


من تجربي مجسمه‌ساز شده‌ام. از سال 76 شروع به كار كرده‌ام و از سال 77 تكنيكم سنگ شده است. استادم در مجسمه‌سازي استاد فياض است.


آيا به نقاشي‌يا ديگر هنرهاي تجسمي هم گرايش داشته‌ايد؟


استاد من آيدين آغداشلو است همچنين مدتي به سفالگري هم پرداخته‌ام.


اين چندمين نمايشگاه فردي شماست؟


پنجمين نمايشگاه. چهارمين نمايشگاه هم در سال 83 در گالري گلستان، سومين در سال 82 در نگارخانه آبتين، دومين در سال 81 در نگارخانه سعدآباد و اولين در سال 80 در نگارخانه نياوران برگزار شده است. يك نمايشگاه گروهي هم در سال 78 در كاخ سعدآباد داشته‌ام.


استقبال مردم و منتقدان از نمايشگاه پنجمتان چگونه بوده است؟


استقبال زياد شده است. مردم بارها به من گفته‌اند با آنكه اطلا‌عات و شناخت چنداني از مجسمه‌سازي ندارند، اما با آثارم ارتباط برقرار مي‌كنند و با حوصله و دقت به آنها نگاه مي‌كنند. عده‌اي از دانشجويان و عكاسان براي عكسبرداري به نگارخانه مي‌آيند، و برخي از آنها نكاتي را درباره كارهايم يادآور شده‌اند كه خودم هم از آن بي‌اطلا‌ع بوده‌ام. بنابراين خيلي خوشحال مي‌شوم از اينكه با مردم درباره آثارم گفت‌وگو مي‌كنم.


آيا نقد و بررسي هم خواهيد داشت؟


بله، امروز شنبه 8 تيرماه ساعت 17 در تالا‌ر كنفرانس خانه هنرمندان با مردم درباره آثارم صحبت خواهم كرد.


وضعيت مجسمه‌هاي سنگ و برنز در ايران چگونه است؟


به دليل هزينه‌بر بودن و سخت بودن تكنيك سنگ و برنز، هنرمندان كمتري وارد اين رشته هنري مي‌شوند. اين هنر نياز به فضاي باز و كارگاه وسيعي دارد تا از مزاحمت مردم به دور باشد و هنرمند آزادانه بتواند مجسمه‌اش را بسازد. پيدا كردن سنگ و حمل آن و نگهداري از مجسمه و زماني كه صرف توليد يك مجسمه سنگي مي‌شود، همه باعث مي‌شود اين هنر خيلي سخت شود يك كار سنگ از دو ماه تا 6 سال وقت مي‌برد و اين باعث مي‌شود كه هنرمند نتواند به كار ديگري براي تامين مخارج زندگي‌اش برسد. به همين دليل در كشورمان افراد كمتري امكان مجسمه‌سازي سنگ و برنز را پيدا مي‌كنند. متاسفانه دولت هم از طبقه هنرمند حمايتي نمي‌كند و ما نيز از اين موضوع بي‌نصيب نمانده‌ايم.


چه كساني مي‌توانند وارد اين هنر و حرفه شوند؟


خيلي‌ها دوست دارند كه به اين كار بپردازند اما استعداد و توانايي اين كار را ندارند. علا‌وه بر اينها صبر و شكيبايي و عاشق بودن نيز در بودن و ماندگاري در اين هنر اهميت دارد. پرداختن به سنگ حوصله زيادي مي‌خواهد، آدم كم‌حوصله از عهده اين كار برنمي‌آيد. متاسفانه افرادي بوده‌اند كه توانايي و استعداد داشته‌اند اما به دليل نداشتن بضاعت مالي به سراغ هنر ديگري رفته‌اند.


نكته آخر.


اميدوارم مردم همچنان به ديدن نمايشگاهم بيايند، من دوست دارم تا از نزديك با واكنش و نقد و نظرهاي مردم آشنا بشوم و از زبان آنها شاهد اتفاقاتي باشم كه در آثارم رخ داده و خودم از آن بي‌اطلا‌عم.


منبع خبر : وبلاگ قاعده بازي
شنبه,8 تیر 1387 - 18:27:31

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

نانا
شنبه 8 تير 1387 - 19:1
0
موافقم مخالفم
 
این چه ربطی به سینما داشت ؟ اصلا این خانوم چه ربطی به سینما داشت ؟ ( به غیر از اینکه مامان یه بازیگره ) یا اصلا این عکس چه ربطی به مطلب داشت ؟ با مادر ترانه علیدوستی مصاحبه میکنید و عکس خودش رو میذارید ؟ کلا همه چی بی ربط بود و هست ! راستی مثلث شیشه ای چی شد ؟ نظرای پست مثلث شیشه ای رو چرا پاک کردین ؟ بازم مشکل فنی بود نکنه ؟ ( اینا هم سوالای بی ربط ) امیدوارم مشکل فنی تون باعث نشه این نظر من هم تائید نشه.

سینمای ما - سلام. باقی نظرها درباره مثلث شیشه‌ای در بخش مربوط به «تیتر یک‌های هفته» قرار داده شده است.
اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.783504009247 seconds.