سينمای ما - آخرین گپ گریمور فقید سینمای ایران / «بیمار انگلیسی» را دیده‌ای؟
چهارشنبه 14 بهمن 1388 - 5:48

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



آخرین گپ گریمور فقید سینمای ایران
«بیمار انگلیسی» را دیده‌ای؟
«بیمار انگلیسی» را دیده‌ای؟


[مهدی قنبر]


سینمای ما - اين آخرين گفت‌وگوي مرحوم فرهنگ معيري است كه البته بيشتر از اينكه يك گفت‌وگوي ساده باشد حاوي تفكر و منش اين شخصيت تاثيرگذار در عرصه چهره پردازي است.

اين چهره‌پرداز 65 ساله كه چندي پيش بر اثر ايست قلبي در منزلش درگذشت، سال 1356 با فيلم‌هاي «كلاغ» و «گل‌هاي كاغذي» به‌عنوان چهره‌پرداز وارد عالم سينما شد و در بيش از 70 فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني به‌عنوان طراح و چهره‌پرداز حضور داشت.

نامزدي چهره‌پردازي فيلم «سگ‌كشي» در نوزدهمين جشنواره فيلم فجر همچنين نامزدي اين رشته براي «اشك سرما» در هشتمين جشن خانه سينما در پرونده كاري اين هنرمند ثبت شده است.

در جشن انجمن چهره‌پردازان خانه تئاتر كه 10‌ارديبهشت انجام شد، از سال‌ها فعاليت فرهنگ معيري تقدير به عمل آمد.

* پس از پيدايش متريال فوم رابر و كاربرد آن در سينما ما شاهد چه اتفاق‌هايي در عرصه گريم بوديم؟

اولين بار جك داون در سال 1917 از متريال فوم رابر در سينما استفاده كرد.

* در كدام فيلم؟

در اين لحظه به ياد نمي‌آورم اما بايد بگويم در آن سال‌ها با وجود غوغانمايي‌هايي كه اين پديده در ميان سينما گران ايجاد كرد كساني نيز بودند كه تن به آن ندادند؛ كساني مانند هوارد گريفيث كه در فيلم «تعصب» از اين متريال استفاده نكرد.

اما در فيلم «دكتر جكيل و مستر هايد» ساخته روبن ماموليان كه اين متريال به كار گرفته شده و در وهله اول بر مبناي حكم قصه، نياز بياني و جذابيت تصوير بود ولي در نهايت پديده به نمايش گذاشتن و ميل به گيشه اتفاق افتاد كه متأسفانه در ايران در پس سالهاي بسيار بر مبناي تمايلات كاذب و از سر ناخودآگاهي و ناشيگري براي همسان‌نمايي تكرار شد. اين اتفاق نه بر مبناي خواسته‌هاي آگاهانه و نه كارا و فقط براي حمايت‌ها بر مبناي تمنامندي، خود نمايشي و نه نمايش، امروزه روز با آدم‌هاي قالبي كه در گريم درگير هستند را اسير خود كرده است. ساده‌تر گفته باشم اينان با تمرين‌هاي بسيار گرانقيمت مهارت‌هاي كوچكي را به دست آورنده‌اند.

* سينماي هاليوود از اين متريال بر چه مبنايي استفاده مي‌كند؟

پاسخ به اين سؤال نياز به مقدمه دارد. اما به طور كلي مقوله فوم هياهوي بسيار است براي هيچ! به‌ويژه در بخش تكنيكي آن و تركيب دو ماده B وA با همراهي و نه هم‌آميزي واكس.اين سه گانه و قالب گيري و نگهداري آن با تمامي فراواني‌اش كمياب است (به سبك جعبه شامورتي بازي) حالا دو مثقال زياد و يا كم، بالا يا پايين، از اين‌سو و يا از آن‌سو. تازه اين بازي علاوه بر فرمول نوشته شده بر برچسب آن مي‌شود، تجربه‌هاي تازه‌اي كرد؛ تجربه‌هايي كه به آساني هم به دست مي‌آيد.

در تمامي شو‌هاي گريمي كه در خارج برگزار مي‌شود، استقبال‌كنندگان اين نمايش گونه‌ها يا تازه به دوران رسيده‌ها، نام يافتگان و نه نام آوران و نه فرا گرفته‌ها هستند.

در بازار انواع و اقسام قطعات، فوم رابر را مي‌سازند تا از هيولاهاي با نام و نشان و يا بي‌هويت، زخم‌ها و قطعات يدكي با كيفيت و بي‌كيفيت به قيمت‌هاي مناسب به فروش برسانند كه معمولا گريمورهاي درجه سه و چهار در ريتم‌هاي كاري خود آنها را مي‌سازند و مي‌فروشند كه مي‌شود خريد و آن را چسبانيد. اما آنچه من ديده‌ام چسبانيدن بي‌سبب است كه در نهايت لو رفتن آن مشهود بوده. حال اگر پرسشي و يا يادآوري هم بنمايي با جسارتي فرموليزه كاذب مي‌گويند فوم چسبانده بودم. مي‌گويي براي چه؟ مي‌گويند براي همسان شدن با آنها. ناگزيرم به شكل سؤالي بگويم جداً؟ به به و ديگر هيچ.

* مي شود به برخي از اين دست كارها اشاره كنيد؟

جدي كه نمي‌گوييد!

* جدي كه چرا!

شما خارطوم را ديده‌ايد؟

* به ياد نمي‌آورم.

محمد رسول‌الله را؟

* بله.

آفرين! بزرگ مرد كوچك ساخته آرتور پن براي شمايل داستين هافمن؟!

* بله.

بيمار انگليسي چطور؟ باز هم بگويم، بله؟

* بله، حتما!

(با لبخند): بچه كه بودم يك بازي داشتيم كه در بي‌وسيلگي بازي، روي ديوار‌ها مي‌نوشتم هر كس گنج مي‌خواهد اين خط را بگيرد و بيايد. بعضي‌ها پيگير بودند و حالا شما اين خط را بگيريد و بياييد مي‌رسيد به فيلم‌ها و سريال‌هاي پر خرج و مخارج خودمان. چه پيدا مي‌كنيد؟ رد پاي اين گريم‌هاي تجربه‌شده را!

* البته در اين ميان چيزهايي هم تغيير يافته است.

كدامين دگرگوني و براي چه؟ آن هم از ناشيگري است حتي اگر كار را خيلي خيلي كه دست بالا بگيريم مي‌شود رد گم كرد ! امان از تظاهر‌هاي دن‌كيشوت وار و كاريكاتورگونه‌شان.

* مي شود نتيجه گرفت كاربردهاي نابجاي فوم رابر همانند آويزه‌هاي متعدد روساي قبايل بدوي است كه مي‌خواهند بگويند ما برتر هستيم؟

البته آنها دلايلي مي‌تراشند و اينها هم!


منبع خبر : وبلاگ قاعده بازی
شنبه,11 خرداد 1387 - 12:51:37

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

فرامرزی
شنبه 11 خرداد 1387 - 13:2
0
موافقم مخالفم
 

به به.....به به.... ماشاالله سرعتت تو به روز کردن بالا رفته ها تو سه دقیقه سه تا مقاله . آفرین همین جور پیش برو رکورد می زنی.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.738517045975 seconds.