سينمای ما - گزارش هفتمین روز جشنواره کن / ...و کلینت ایستوود وارد شد
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 23:7

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1333 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گزارش هفتمین روز جشنواره کن
...و کلینت ایستوود وارد شد
...و کلینت ایستوود وارد شد


سینمای ما - امیررضا نوری‌پرتو: شصت و يكمين دوره جشنواره كن يك هفته از دوازده روز خود را پشت سر گذاشت. در روز هفتم اين واقعه بزرگ سينمايي سال، نمايش فيلم بچه عوضي، آخرين اثر كلينت ايستوود، و همچنين حضور اين كارگردان و بازيگر پرافتخار سينماي هاليوود به همراه ستارگان اين فيلم مهم ترين اتفاق خبري به شمار مي آمد.
پنج سال پس از نمايش فيلم رودخانه مرموزدر كن ، كلينت ايستوود اين بار با اثري به نام بچه عوضي پا به ميدان رقابت كن گذاشته است. داستان فيلم كه در حومه شهر لوس آنجلس و در دهه بيست ميلادي مي گذرد، روايتگر زندگي زني به نام كريستيان كالينز (با بازي آنجلينا جولي) است كه روزي پسرش، والتر، به شكلي اسرارآميز ناپديد مي شود. پس از چند ماه جستجوي نااميدكننده، پسري نه ساله كه خود را والتر مي نامد، به نزد او بازمي گردد. اما مشكل اينجاست كه او همان والتر نيست! كريستيان كه متهم به خيال و توهم شده، به نزد كشيشي (با بازي جان مالكوويچ) پناه مي بردو آن دو به اتفاق يكديگر جستجويي دشوار و تلخ را براي يافتن حقيقت آغاز مي كنند. جو مايكل استرازينسكي فيلمنامه اين اثر را بر مبناي داستاني حقيقي نوشته است. كلينت ايستوود درباره انتخاب اين فيلمنامه گفته در طول سفري كه به برلين داشته، در هواپيما آن را خوانده و پسنديده بود و بلافاصله به دو تن از تهيه كنندگان كار، راون هاوارد و برايان گريز، قول همكاري داد. در نشست خبري پس از نمايش فيلم، كلينت ايستوود به همراه آنجلينا جولي، جو مايكل استرازينسكي، برايان گريز و رابرت لورنز (يكي از ديگر از تهيه كنندگان فيلم) حضور داشتند. استرازينسكي در مورد چگونگي انتقال اين داستان حقيقي از بايگاني به روي پرده اين طور توضيح داد: " من پيش از آنكه فيلمنامه نويس شوم، ساليان سال گزارشگر و خبرنگار بودم و به مرجع هاي خوب خبري و آرشيوي دسترسي داشتم. يك بار كه در حال تحقيق بر روي نوشته اي مربوط به شوراي سلامت بودم، ماجراي كريستيان كالينز را شنيدم و آن قدر شيفته اين موضوع شدم كه روي آن تحقيقات وسيعي انجام دادم. فيلمنامه %100 بر اساس آنچه كه اتفاق افتاده، نوشته شده وتقريبا هيچ چيز آن ساختگي و جعلي نيست.". كلينت ايستوود نيز در ادامه اين نشست بيان داشت كه در دو يا سه برهه زماني از عمر شهر لوس آنجلس ارگان هاي انتظامي و سياسي كه فسادي دامنگير در آن ها موج مي زد، دستخوش تغيير و تحولاتي شدند. يكي از اين دوره ها سال 1928يعني زمان وقوع داستان فيلم بود. آنجلينا جولي نيز يكي ديگر از كساني بود كه در اين نشست خبري به سوال هاي حاضرين پاسخ مي داد. او در مورد واكنش خود در برابر احتمال بروز چنين اتفاق تلخي در دنياي حقيقي، اظهار داشت كه بدون شك عكس العملي بهتر از استيصال و دردمندي نخواهد داشت، ولي مجبور خواهد شد همان كاري را كند كه در فيلم براي يافتن حقيقت انجام داد. اين ستاره هاليوود با بيان اينكه مادر خودش را چند ماه پيش از آغاز فيلمبرداري فيلم از دست داده، كاراكتر كريستيانا را بسيار شبيه به مادرش خواند. جولي افزود كه مادرش در حالتي طبيعي شخصيتي آرام، منفعل و شيرين و شوخ طبع داشت، اما وقتي پاي بچه هايش به موضوعي كشيده مي شد، همانند يك شير تا به آخر مي ايستاد. او اظهار داشت كه كاراكتر كريستيانا در تمام طول فيلمبرداري او را به ياد مادرش مي انداخته است. كلينت ايستوود نيز در مورد اينكه چرا داستان فيلم هايش بيشتر با واقعيت سر و كار دارد، گفت حقيقت بزرگترين و مهم ترين بخش از يك داستان است و گفتن واقعيت اصلي ترين چيز براي يك بازيگر است و راستگويي مهم ترين فضيلت بر روي اين كره خاكي است كه به نظر من مي تواند هر درامي را جذاب كند. كلينت ايستوود در مورد برداشت و تلقي اش از داستان فيلم مشهور هري كثيف (اثر فراموش نشدني دان سيگل) پس از گذشت اين همه سال گفت اين فيلم مربوط به 37 سال پيش مي شود كه البته ارزش آن خيلي بيشتر از يك داستان حادثه اي بود و تا به امروز نيز حفظ شده است. اين كارگردان و بازيگر بزرگ سينما افزود در آن زمان به خصوص كمتر فيلمي در مورد قربانيان جنايت هاي خشونت آميز ساخته مي شد و اين فيلم سياست هاي نادرست موجود در جامعه آن زمان را براي مبارزه با اين پديده شوم به چالش كشاند و خوشبختانه عده بسياري از تماشاگران توانستند با آن ارتباط برقرار كنند. ايستوود در جواب به سوالي كه چرا تمام فيلم هايش در بخش هاي رقابتي شركت مي كنند اظهار داشت وقتي مي خواهي فيلمت را در جشنواره اي كه جنبه اي رقابتي دارد، شركت دهي بايد اين اطمينان را داشته باشي كه شايد شايستگي شركت در رقابت را داري. شما مي آييد و در جشنواره شركت مي كنيد و فيلمتان را نمايش مي دهيد و منتظر پاسخ مخاطبان تان خواهيد شد. وقتي فيلم شما برنده مي شود، ديگر هيچ چيز براي تان دور از دسترس نخواهد بود. من در سال 1994 رييس هيئت داوران بودم و دوازده نفر با من در انتخاب بهترين ها همكاري مي كردند. فيلمي كه در آن سال موفق شد نخل طلا را ببرد انتخاب اول من نبود، بلكه اولين گزينه گروه داوران بود. بسياري از فيلم هاي خوب برنده شده اند و بسياري از آثار نه چندان قابل توجه نيز توانسته اند پيروز اين رقابت شوند. چيزي كه باعث رضايت شما از حضور در اين جشنواره مي شود، برخورد مستقيم با تماشاگران است و اميدوارم آن ها از فيلم لذت ببرند. آنجلينا جولي در پاسخ به سوالي همكاري با كلينت ايستوود را تجربه اي لذت بخش و دوست داشتني توصيف كرد و ابراز كرد روز اول فيلمبرداري من كمي عصبي بودم اما او آن قدر در كارش به مانند يك رهبر توانمند، بزرگ و مسلط بود كه من خيلي زود احساس راحتي كردم. ايستوود به تك تك افراد حاضر در سر صحنه احترام مي گذاشت و هميشه براي هر يك از آن ها وقت مي گذاشت.
اما ديگر فيلم بخش مسابقه در روز هفتم دلتا ساخته كورنل موندروكزو از كشور مجارستان بود. موندروكزو پيش از اين دوبار در سال هاي 2004 و 2005 در جشنواره كن شركت كرده بود، اما دلتا اولين اثر او است كه موفق شده به بخش اصلي و رقابتي جشنواره راه پيدا كند. دلتا داستان مرد جوان كم حرفي است كه به ناحيه روستايي دلتا، جايي كه محل سكونت خانواده اش مي باشد، بازمي گردد. او در آن جا عاشق دختري مي شود كه در واقع خواهر اوست و اين رابطه عاطفي ممنوع ميان آن ها از سوي اهالي آن ناحيه مورد نكوهش قرار مي گيرد. در نشست خبري فيلم دلتا، كارگردان آن به همراه ايويته بيرو (فيلمنامه نويس)، ويكتوريا پتراني (تهيه كننده)، اورسي توث و فليكس لاجكو (بازيگران فيلم) به سوال هاي خبرنگاران پاسخ دادند. موندروكزو چشم انداز بي نظير لوكيشن فيلم را دليل اصلي كشش اش براي ساخت فيلم عنوان كرد و افزود بيش از همه جنبه فيزيكي و مادي اثر مد نظرم بود و برايم استعاره گرايي در مرتبه بعدي قرار داشت. نگاه من به جهاني كوچك و در واقع تمركز بر مشكلات يك خانواده عنصري است كه ردپاي آن را در هر سه كار من مي توان ديد. براي خلق اين جهان جمع و جور همواره نياز به يافتن محلي واقعي و طبيعي داشته ام. او در جواب سوالي مبني بر اينكه چرا شخصيت هاي فيلم نام مشخصي ندارند، گفت در يكي از نسخه هاي بازنويسي شده فيلمنامه كاراكترهايم داراي اسم بودند، اما بعد از آن احساس كردم اين شخصيت ها به داشتن نامي معين احتياجي ندارند. كارگردان فيلم دلتا در پاسخ به سوالي عامل اصلي كم بودن ديالوگ هاي فيلم را مهم بودن لوكيشن اصلي اثر به عنوان نقطه ثقل فيلم دانست و گفت در اين حالت تمامي جزييات فيلم در خدمت اين عنصر مهم قرار مي گيرند و در اين ميان گفتگوها هم از اين قاعده مستثني نمي باشند. اين كارگردان مجارستاني افزود تصاوير خود گوياي همه چيز هستند و نيازي به ارائه اطلاعات در قالب ديالوگ ها نبود. در واقع من و فيلمبردارم زباني سينمايي خلق كرديم. براي تثبيت اين زبان سينمايي ما در اين فيلم حركت هاي پن و تراولينگ بسيار كمي داشتيم و تا آنجا كه توانستيم از نور طبيعي براي نورپردازي صحنه ها استفاده كرديم. اورسي توث درباره جنس كار موندروكزو اظهار داشت كارگردان از من نخواست كه صحنه ها را بازي كنم، بلكه حضور من در سكانس ها براي او ارزش داشت و در اين بين داشتن يا نداشتن ديالوگ تفاوت چنداني نمي كرد. فليكس لاجكو نيز اين فيلم را نخستين اثري ناميد كه در آن نقشي اصلي را بازي مي كرد. موندروكزو خاستگاه اصلي خود را براي ورود به دنياي پر زرق و برق سينما، تئاتر خواند و اظهار داشت كه بازي با صداها در اين فيلم براي او بسيار مهم بوده است، به طوري كه شصت درصد صداي فيلم در استوديوهاي فني تغيير كرده و روي آن چندين ماه كار شده است.
امير كوستاريشا را بسياري از سينمادوستان مي شناسند. اين فيلمساز صرب تبار كه پيش از اين دو بار و براي فيلم هاي وقتي بابا به سفر تجاري رفته بود (1985) و زيرزمين (1995) توانسته نخل طلا را از آن خود كند، امسال با مستندي به نام مارادونا از ديد كوستاريشا در جشنواره شركت كرده است. اين كارگردان صاحب نام صرب دليل خود را براي ساخت فيلمي درباره اين فوتباليست اسطوره اي چنين بيان كرده است: " اولين دليل من از ساخت چنين فيلمي به سال 1986 بر مي گردد؛ زماني كه ميليون ها نفر در سراسر دنيا از دو گلي كه مارادونا به تيم انگلستان زد، از فرط خوشحالي به هوا پريدند!" حضور خوزه ديه گو آرماندو مارادونا بر روي فرش قرمز و در كنار كوستاريشا توجه بسياري از عكاسان و روزنامه نگاران را به خود جلب كرد. به طوري كه بسياري از سايت هاي اينترنتي و شبكه هاي تلويزيوني شركت ستاره بي چون و چرا و جنجالي فوتبال در سال هاي هشتاد و نود ميلادي را در جشنواره پوشش خبر مناسبي دادند. مارادونا و كوستاريشا در ساعت 3:30 در سالن كنفرانس مطبوعاتي حاضر شدند. مارادونا در اظهار نظري جالب توجه گفت كه زماني كه آدم به شهرت بيش از اندازه و خاصي مي رسد نمي تواند در مورد ايالات متحده آمريكا و يا جرج بوش اظهار نظر كند! اما كوستاريشا اين اجازه را به من داد كه به مانند تمام آدم هاي معمولي دور و اطرافم باشم. در چنين حالتي آدم حتي اگر يك بازيكن فوتبال نباشد، باز هم مي تواند در مورد شخصي صحبت كند كه يك جنايتكار است. اين همان دليلي بود كه باعث شد ما دو نفر با يكديگر براي ساخت اين فيلم مستند همكاري كنيم. امير در اين فيلم دست من را باز گذاشت تا ديدگاه هاي خود را به راحتي بيان كنم. اين بازيكن بزرگ فوتبال آرژانتين در ادامه و در جواب پرسشي مبني بر اعتيادش به مواد مخدر گفت كه براي من چندان سخت نيست كه در اين جا از مواد مخدر صحبت كنم. زيرا من توانسته ام از شر اين مواد لعنتي نجات پيدا كنم و به راحتي در اين جا حاضر شوم. من تمام آن عادت هاي وحشتناك را ترك كرده ام و اكنون با آسودگي زندگي مي كنم و از آن لذت مي برم. امير كوستاريشا نيز در ادامه اين نشست اظهار داشت اين مستند چيزي فراتر از يك بيانيه سياسي است. من مي خواستم بعضي از چيزهايي را كه نشان دهنده ديدگاهم نسبت به جهان بود، در اين فيلم بگنجانم. اما خيلي از جزييات فيلم در لحظه پديد مي آمد. او كار با اين ستاره فوتبال را تجربه اي بسيار رضايت بخش توصيف كرد.
پنجشنبه,2 خرداد 1387 - 4:5:48

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.913672924042 seconds.