سينمای ما - گزارش‌ روزهای چهارم و پنجم جشنواره کن / ایندیانا جونز و وودی آلن، با هم از راه رسیدند
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 20:25

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گزارش‌ روزهای چهارم و پنجم جشنواره کن
ایندیانا جونز و وودی آلن، با هم از راه رسیدند
ایندیانا جونز و وودی آلن، با هم از راه رسیدند


سینمای ما - امیررضا نوری‌پرتو:
** روز چهارم : وودي آلن و همدردي كن با قربانيان زلزله چين
پيش از اين فيلم هاي بخش مسابقه در روز چهارممعرفي شدند. در اين يادداشت سعي داريم تا به اتفاق هاي مهم منتشر شده در اين روز از جشنواره نيز اشاره اي كنيم. با جرات مي توان گفت اكران آخرين اثر ستاره بي چون و چرا و طنزپرداز دهه هاي اخير هاليوود، وودي آلن، نمايش فيلم والتر سالس را به زير سايه خود برد. آلن در فيلم ويكي كريستانا بارسلونا كه در بخش غير رقابتي جشنواره به روي پرده رفت، از حضور ستارگاني همچون اسكارلت يوهانسن، پنه لوپه كروز و خاوير باردم بهره برده است. فيلم داستان دو جوان آمريكايي به نام هاي ويكي و كريستانا را روايت مي كند كه نوع نگاه شان به مقوله عشق متفاوت است و براي تعطيلات تابستاني به شهر بارسلونا در كشور اسپانيا آمده اند و پس از مدتي درگير ماجراهايي عاطفي و عشقي با هنرمندي جذاب به اسم خوآن آنتونيو مي شوند. وودي آلن در مورد فيلمش گفته است : " وقتي شروع به نوشتن فيلمنامه كردم، هيچ قصد و هدف خاصي نداشتم جز اينكه شهر زيباي بارسلونا را به عنوان يكي از شخصيت هاي اصلي فيلم در نظر بگيرم؛ شهري كه آن را بسيار دوست مي دارم. اين شهر جدا از زييايي هاي مسحور كننده اش، با خود اتمسفري بسيار رمانتيك به همراه دارد. شهرهايي نظير بارسلونا و پاريس تنها شهرهايي هستند كه چنين داستاني در آن ها به باروري كامل و خوبي مي رسد." اين كارگردان و كمدين توانا در مورد بازيگر نقش اول زن فيلمش چنين گفت : " در زندگي حرفه اي من هر از چند گاهي يك بازيگر زن پيدا مي شود كه الهام بخش من مي شود. اسكارلت يوهانسن يك بازيگر باهوش و با استعداد است كه توانايي اجراي نقش هاي متفاوت را دارد. او فهم و شعور بالايي دارد و در فن بيان و نحوه اداي ديالوگ ها از خود نوآوري هايي نشان مي دهد كه مرا مبهوت مي كند." آلن در ادامه صحبت هايش از بازي جذاب پنه لوپه كروز نيز تقدير كرد و بيان داشت من به هرچه كه مي خواهم دست پيدا مي كنم. اما در نشست مطبوعاتي پس از نمايش فيلم تنها وودي آلن و پنه لوپه كروز شركت داشتند. خاوير باردم كه بازي ديدني اش در فيلم برادران كوئن (جايي براي پيرمردها نيست) از نظر اعضاي آكادمي پنهان نماند و جايزه اسكار را تصاحب كرد، به دليل مشكلات خانوادگي نتوانست خود را به كن برساند و اسكارلت يوهانسن نيز به خاطر بروز مشكلاتي در برنامه هاي كاري اش حضور در كن را از دست داد. پنه لوپه كروز در اين نشست اظهار داشت كه وودي آلن دست او و خاوير باردم را براي صحبت كردن به زبان هاي انگليسي و اسپانيايي باز گذاشته بود و تمام دلواپسي هايش در حين ايفاي اين نقش اين بوده كه مبادا اين تغييرات در گويش و نوع گفتار به تم كاري آلن خدشه اي وارد كند. وودي آلن ضمن ستايش مجدد از شهر بارسلونا بيان داشت كه من (در زمان نگارش فيلمنامه) مي خواستم چيزي بنويسم تا بتوانم در شهر بارسلونا فيلمبرداري كنم. آلن در جواب سوالي گفت به دست آوردن يك فرد كار چندان آساني نيست و در اين قضيه اگر گرايشي دوگانه وجود داشته باشد و مثلثي عشقي پديد آيد، موضوع به مراتب پيچيده تر است. كاراكترهايي كه من خلق كرده ام، از پس اين دشواري ها برآمده اند. شايد در زندگي واقعي آدم ها نتوانند در چنين موقعيتي دوام بيارند، اما من با شخصيت هايي فراتر از آدم هاي يك زندگي معمولي سر و كار داشتم. پنه لوپه كروز هم در ادامه اين كنفرانس خبري افزود زماني كه فيلمنامه را براي اولين بار مطالعه كردم، كلي خنديدم. اما وقتي خودم را براي نقش آماده مي كردم تنها چيزي كه در اين اثر نظرم را جلب كرد، درام قوي آن بود و كم كم به زواياي پنهان و تاريك كاراكترم و دردهاي او پي بردم. زماني كه فهميدم چه چيزي در داستان و در شخصيتي كه بازي مي كنم، در حال رخ دادن است، ديگر خنديدن را فراموش كردم. حال كه فيلم را بر روي پرده و در كنار وودي آلن ديدم، به مانند روز اول دوباره به آن كلي خنديدم. وودي آلن نيز در ادامه اين نشست در جواب سوالي كه فيلم را بيش از اندازه رمانتيك خوانده بود، گفت: " من به اين دليل به فيلم شكلي رمانتيك دادم تا بدين وسيله وجه تراژيك اثر بر روي مخاطب تاثير پنهان خود را بگذارد. من مي خواستم تماشاگر از يك داستان عاشقانه لذت ببرد و عشقي رمانتيك ميان آدم ها را تجربه كند. با اينكه دوست داشتم در طول فيلم بيننده را نيز به خنده وا دارم، اما قصدم اين بود كه در انتها حالتي از تاسف و تاثر در او پديد آيد." شنيده ها حكايت از رضايت نسبي منتقدان و روزنامه نگاران از آخرين فيلم وودي آلن دارد. به هر حال نبايد از ياد برد كه آدمي همانند وودي آلن پس از نزديك به چهار دهه حضور در متن هاليوود قاعده هاي بازي را به خوبي بلد است و در اين زمينه استادي بي بديل به حساب مي آيد. بيشتر روزنامه نگاران و خبرنگاران حضور ستاره هاي پرطرفداري همانند آلن و پنه لوپه كروز را پوشش خبري دادند.
اما در نشست مطبوعاتي فيلم برزيلي خط عبور، به كارگرداني والتر سالس و دانيلا توماس، سالس كه اسكار بهترين فيلم خارجي را براي فيلم ايستگاه مركزي در كارنامه دارد، گفت : " كاراكتر كايكه در اين فيلم الهام گرفته شده از يك شخصيت واقعي است و در نگاهي كلي نيز داستان فيلم براساس ماجرايي حقيقي نوشته شده كه حدود چهار يا پنج سال قبل در برزيل رخ داده است. زماني كه من و دانيلا تصميم گرفتيم فيلمي با هم بسازيم، به اين نتيجه رسيديم ايده اي را در ذهن بپرورانيم كه واقعيت هاي موجود در جامعه امروز برزيل را نشانه رفته باشد و در يك سوي آن تمول و ثروت خودنمايي كند و در سويي ديگر مردمي نشان داده شوند كه براي بقا و رسيدن به آرزوهاي شان تلاش و مبارزه مي كنند." در ادامه اين كنفرانس خبري دانيلا توماس ضمن تمجيد از والتر سالس بيان داشت كه او از من براي به اتمام رساندن اين پروژه دعوت كرد و اين شايد از نظر خيلي ها احمقانه به نظر برسد، چون همگان مي دانند كه والتر نيازي به كمك ندارد. با اين وجود احساس مي كنم فيلم هايي كه ما با يكديگر مي سازيم به مراتب بهتر از آثاري است كه والتر به تنهايي مقابل دوربين برده، زيرا ما دو نفريم! ما در پشت صحنه مرتب در حال صحبت و بحث با يكديگر بوديم و همه چيز را زير نظر داشتيم." توماس در ادامه شهر سائوپائولو (لوكيشن فيلم) را شهري بزرگ و دراماتيك خواند كه خود بيست سال در آن زندگي كرده و در آن راهي براي فرار وجود ندارد و در عين حال به دليل وجود منظره هايي طبيعي همانند دريا و نوع معماري خاص شهر حسي از رستگاري را به بيننده القا مي كند. او در ادامه افزود ما نه تنها فيلمنامه را براساس يك ساختار دراماتيك شخصيت محور بنا كرديم، بلكه روابط ميان كاراكترها را مدنظر داشتيم.
ديگر فيلم اين بخش در روز چهارم تنها فيلم چيني حاضر در بخش مسابقه بود كه شهر 24 نام داشت و جيا ژانگ كه كارگردان اين فيلم كه براي اولين بار حضور در كن را تجربه مي كرد، به پرسش حاضرين در سالن نمايش پاسخ داد. جوان چن، ژائو تائه بازيگران زن فيلم و شوزو ايچايما و چو كنگ، تهيه كنندگان فيلم نيز در اين نشست حضور داشتند. در ابتداي اين كنفرانس خبري، به احترام قربانيان و حادثه ديدگان زلزله اخير در كشور چين حاضرين به پا خاستند و يك دقيقه سكوت كردند. كارگردان شهر 24 در ابتداي صحبت هايش به اين نكته اشاره كرد كه چين اكنون در دوران گذار از يك پروسه اقتصاد برنامه ريزي شده و محدود به سمت فتح بازارهاي آزاد جهاني است. من مي خواستم فيلمم ارائه كننده تصويري حقيقي از تاثير اين تحول بزرگ بر زندگي مردم باشد. به اين منظور در مرحله تحقيقات ابتدايي براي اين فيلم با نزديك به صد كارگرچيني مصاحبه داشتم و پس از انجام اين مرحله مقدماتي به اين نتيجه رسيدم كه بايد سبك فيلم من مستند داستاني باشد. او با اشاره به قدمت پنجاه ساله كارخانه 420 كه در فيلم به تصوير كشيده، افزود ده ها هزار نفر از چيني ها زندگي و عمر خود را با كار در اينجا سپري كرده اند. بر طبق قانون جديدي كه شهر24 نام دارد قرار است براي اجراي طرح هايي تازه، اين كارخانه را خراب كنند و فيلم معضل هاي موجود بر سر راه كارگران اين كارخانه به تصوير كشيده است. بازيگران و عوامل فيلم هم در ادامه اين نشست از قربانيان زلزله اخير در چين ياد كردند و نگاه واقع گرايانه جيا ژانگ كه را ستودند. شهر 24 از آن دسته فيلم هايي مي باشد كه ساخته شدن و خروج شان از زير تيغ تيز مميزي هاي مسئولين سينماي چين معمولا با مشكلاتي روبرو است و اجازه دولت چين براي نمايش چنين اثري جاي بسي تعجب دارد.

** روز پنجم: يكه تازي ستارگان اينديانا جونز

اما روز يكشنبه را شايد بتوان پر رونق ترين روز جشنواره ناميد. از همان شروع جشنواره نگاه تمام روزنامه نگاران و تماشاگران جشنواره به نخستين اكران فيلم ايندياناجونز و امپراتوري جمجمه كريستال، آخرين اثر پسر نابغه هاليوود استيون اسپيلبرگ، بود. چهارمين فيلم از مجموعه آثار ايندياناجونز در سانس هاي 13 و 19 به نمايش درآمد و طبق شنيده ها استقبال از اين فيلم خوب بوده است. نشست خبري فيلم پس از نمايش آن در حالي برگزار شد كه سالن مملو از جمعيت بود. اسپيلبرگ به همراه جرج لوكاس (تهيه كننده فيلم) و هريسون فورد، كيت بلانشت، كارن آلن، جيم برودبنت، جان هارت، شيا لابئوف و ري وين استون (بازيگران فيلم) در اين كنفرانس خبري مهم شركت كردند. اسپيلبرگ در ابتداي جلسه با بيان اينكه نوزده سال از پايان جنگ سرد مي گذرد، داستان فيلم را مربوط به آن زمان و در اوج دوران جنگ يعني در سال 1957 و كشمكش هاي معمول ميان دولت ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروري دانست. اسپيلبرگ با بيان اينكه چهارمين قسمت از مجموعه فيلم هاي ايديانا جونز سيصد صحنه ديجيتالي دارد، اظهار داشت ديدن اين صحنه هاي ديجيتالي، در مكاني كه امكانات فوق العاده اي براي نمايش فيلم هايي از اين دست دارد، تجربه اي بزرگ و دلپذير به حساب مي آيد. كارگردان موفق هاليوود افزود كه صحنه هايي كه با دوربين هاي ديجيتالي گرفته مي شوند، كيفيت و شفافيت وصف ناپذيري دارند، حال آن كه ضبط فيلم بر روي نوار سلولوئيد و سپس انتقال و نمايش آن به صورت ديجيتالي از ميزان كيفي فريم هاي ثبت شده مي كاهد. پسر نابغه هاليوود ساخت دنباله اي ديگر بر اين فيلم را مشروط به خواست بينندگان دانست. او افزود ساخت اين فيلم به اين دليل بود كه در طول سال هايي كه از توليد سومين بخش از اين مجموعه پرطرفدار مي گذشت، افراد بسياري بودند كه با مراجعه به او و جرج لوكاس و هريسون فورد خواستار ادامه اي بر اين سري فيلم ها شدند. او گفت در طول دوران فيلمسازي اش تنها دو فيلم بوده كه همگان راجع به ساخت ادامه اي بر آن ها مرتب از او سوال كرده اند : ئي تي و همين اينديانا جونز. هريسون فورد ستاره بي چون و چراي ايندياناجونزها لذت بازي در اين نقش را نتيجه هوش و ذكاوت خود و نيز حاصل فرصتي دانست كه سازندگان اين مجموعه فيلم ها در اختيار او قرار دادند. شيالابئوف نيز در پاسخ به سوالي مربوط به احساسش از موتور سواري با هريسون فورد در اين فيلم، اين كار را ترسناك توصيف كرد و بيان داشت چون هريسون فورد پشت سر من نشسته بود، اگر من به زمين مي افتادم، فيلم تمام مي شد! جرج لوكاس هم در مورد جلوه هاي ويژه اين فيلم استفاده نادرست ازتكنيك هاي جديد در نور و صدا و تصوير را در سينما طبيعي دانست و گفت همان طور كه دوربين وسيله اي براي تعريف كردن يك قصه است، اين امكانات ويژه نيز تنها ابزاري در خدمت بيان يك داستان هستند. اين امكانات تنها كارهايي را كه پيش از اين نمي توانستيم انجام شان بدهيم، آسان تر كرده اند. حضور ستارگان فيلم ايندياناجونز و عوامل حرفه اي و شناخته شده آن (كه ميزان محبوبيت شان حتي بيشتر از بازيگران فيلم است) در جشنواره كن و پياده روي آن ها بر روي فرش قرمز جشنواره مهم ترين سوژه خبري دو روز گذشته بزرگترين جشن سينمايي سال به حساب مي آمد.
اما يكي از فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره در اين روز گومورا ساخته ماتيو گاراني،يكي از دو فيلم ايتاليايي حاضر در بخش مسابقه امسال بود. فيلم كه درامي جنايي محسوب مي شود، براساس كتابي نوشته روبرتو ساويانو ساخته شده است. در نشست خبري اين فيلم كه روايتگر زندگي يك خانواده مافيايي در ايتالياي امروز است، كارگردان به همراه روبرتو ساويانو و دوينيكو پروساچي (تهيه كننده فيلم) حاضر بودند و از بازيگران اين اثر ماريا نازيولانه، توني سرويللو، سالواتوره كانتالوپو، جان فلاس ايمپاراتو آن ها را همراهي مي كردند. ضمن اينكه نويسنده فيلمنامه گومورا مائوريزيو بروچي، نيز در اين نشست خبري حضور داشت. ماتيو گاراني در مورد شيوه كارگرداني اش توضيح داد و گفت من دوست داشتم طوري داستان را به تصوير بكشم كه كارم به چشم نيايد و مطمئن بودم با اين سر و شكل هم فيلم مسير خود را در دل تماشاگر باز مي كند. او افزود در اين فيلم نه از دوربيني اضافه بر نياز استفاده شده و نه سعي شده بود كه تفسير و توضيحي فراتر از آنچه كه در فيلم است، به طور مستقيم به بيننده القا شود. ما تنها بايد احساسات بيننده را در خدمت كار درمي آوريم. روبرتو ساويانو نيز در پاسخ به سوالي مبني بر به تصوير كشيده شدن جنايت در قالبي سازماندهي شده جواب داد : " روزي كه دو برج تجارت جهاني فرو ريختند، اهالي ناپل با حيرت از يكديگر سوال مي كردند : " اوه! تو هم ديدي؟يك سرزميني در جنوب منهتن بود! " چيزي كه بقيه جهان به عنوان يك تراژدي به آن نگريستند، آن ها به عنوان يك فرصت قلمداد كردند. اين موضوع به شما اين ايده را مي دهد كه چنين سازماني چه نوع ديناميكي مي تواند داشته باشد." كارگردان فيلم گومورا نيز در ادامه بيان داشت كه در توليد اين فيلم واقعيت هاي موجود را مدنظر داشته و از ساخت آن به هيچ وجه احساس خطر نمي كند. او در ادامه صحبت هايش فيلم و كتاب را مكمل هاي خوبي براي يكديگر توصيف كرد. جان فلاس ايمپاراتو نيز حضور در فيلم را بسيار عالي توصيف كرد و كاراكتر خود را نتيجه ترس به وجود آمده در بيشتر آدم هايي دانست كه در دنياي حقيقي در موقعيت هايي مشابه قرار مي گيرند. او شخصيتي را كه بازي كرده، كاراكتري نامرئي خواند و از تعامل خوب خود با ماتيو گاراني گفت.
در سانس 16:30 نيز فيلم سربيس ساخته بريلنت مندوزا در بخش مسابقه به نمايش درآمد. كارگردان اين فيلم كه نماينده فيليپين در جشنواره كن امسال است، در ابتداي نشست پرسش و پاسخ گفت زماني كه به داستاني را براي ساختن يك فيلم در ذهن مي پرورانم، به هيچ وجه به بازيگران مورد نظرم فكر نمي كنم و تمام فكرم به شخصيت ها و نوع پرداخت درست آن ها در فيلمنامه معطوف است. مندوزا در جواب سوالي در مورد سالن نمايش فيلمي كه در سربيس به تصوير كشيده شده، گفت اين لوكيشن بخشي از يك كارخانه توليد رنگ بود. او در ادامه در مورد شيوه بازي هنرپيشگان فيلمش گفت من تنها يك چيز از بازيگرانم مي خواستم و آن موضوع اين بود كه به هيچ وجه بازي نكنند و مقابل دوربين كاملا راحت و طبيعي باشند. او افزود با بازيگران فيلمش پيش از آغاز فيلمبرداري آنچنان كه بايد تمرين نكرده است. او از هنرپيشگانش خواسته بود تا آن ها كاراكترهاي شان را دوست بدارند و آن ها را زندگي مي كنند، نه آنكه به شيوه هاي معمول اين نقش ها را بازي كنند. او در ادامه اين نشست در مورد حضور فيلمش در جشنواره كن گفت زماني كه فيلم را هيئت انتخاب ديدند، فيلم تقريبا تمام شده بود. حدود يك هفته قبل سربيس را براي زيرنويس كردن فرستاديم و خود من هم سه روز قبل به كن رسيدم.
جشنواره كن تقريبا به روزهاي مياني خود نزديك مي شود و شايد هنوز اظهارنظر در مورد فيلم هايي كه بخت بيشتري براي تصاحب نخل طلا و جايزه هاي اصلي دارند، كمي زود باشد. فعلا كه فيلم هاي بخش مسابقه شانه به شانه هم در حال رقابت هستند. باز هم بايد منتظر ماند.
سه شنبه,31 اردیبهشت 1387 - 4:26:8

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

علی مووی
سه‌شنبه 31 ارديبهشت 1387 - 14:8
0
موافقم مخالفم
 

ایندی دوستت دارم

شلاقتو تکون بده و رکوردهای فروش رو جابجا کن

عمو پرویز سینمای ایران
سه‌شنبه 31 ارديبهشت 1387 - 19:20
0
موافقم مخالفم
 

سلام دوستان به تازگی وبلاگی با نام (عمو پروز سینمای ایران) راهندازی شده از شما دوستان دعوت میشود به این وبلاگ امده و در مورد ان نظرات و پیشنهدات خود را اعلام کنید

منتظر حضورتان هستیم...

www.amoo-parviz.blogfa.com

parham
سه‌شنبه 31 ارديبهشت 1387 - 23:22
-1
موافقم مخالفم
 

salam amir jan mesle hamishe ghalamet aaaaali harfet hagho sadeghe . mer30

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.783113002777 seconds.