سينمای ما - انتقاد رئیس کانون کارگردانان از مسئولان بخش بین الملل سینمای ایران / نه برنامه ریزی داریم نه سرمایه گذاری؛ چرا به کن برویم؟
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 20:7

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



انتقاد رئیس کانون کارگردانان از مسئولان بخش بین الملل سینمای ایران
نه برنامه ریزی داریم نه سرمایه گذاری؛ چرا به کن برویم؟
نه برنامه ریزی داریم نه سرمایه گذاری؛ چرا به کن برویم؟


سینمای ما - رييس كانون كارگردانان سينماي ايران گفت: جشنواره كن به دو دليل عمده از جمله حجم و تاثير جهاني بخش‌هاي مختلف اين جشنواره و بازار گسترده‌ي كه به همراه برپايي چتر كشورهاي مختلف در آن برپا مي‌شود، به‌عنوان معتبرترين جشنواره‌ي رده‌ A در دنيا مطرح است.

عليرضا ريسييان درپي عدم حضور سينماي ايران در بخش رقابتي كن  گفت: حركت‌هاي ما براي حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي ثابت و تكراري شده است. هميشه مسئولان بين‌الملل مي‌نشينند و فيلم‌ها همان‌طور كه مديران بخش توليدي سياستگذاري كردند، به جشنواره‌هاي خارجي عرضه مي‌كنند.

او يكي از فاكتورهاي اساسي براي حضور موثر در جشنواره‌هاي خارجي را برنامه براي توليد برشمرد و خاطرنشان كرد: هر كشوري كه قصد دارد براي المپيك نماينده داشته باشد، بايد در رشته‌هاي ورزشي خود سرمايه‌گذاري بكند و در اين راستا جشنواره‌ي فيلم «كن» در سينما نيز از لحاظ اعتبار و جايگاه همچون المپيك در ورزش است. بنابراين زماني كه ما نه برنامه‌ريزي و نه سرمايه‌گذاري داريم؛ چرا بايد توقع داشته باشيم كه فيلم‌هايمان اتفاقي به جشنواره‌ي كن بروند.

اين كارگردان سينما پارامتر بعدي را به عدم سرمايه‌گذاري براي بهره‌برداري در بازار مربوط دانست و توضيح داد: من به خاطرندارم در بازار 15 ساله گذشته فيلم كن، مستقيما پخش‌كنندگان داخلي فيلمي فروخته باشند. اغلب فيلم‌هاي كارگردان‌هاي معتبر ايراني در خارج از كشور تهيه‌كننده و پخش خارجي داشتند چون نمي‌توان منكر وجود لابي‌هاي خارجي در اين جشنواره‌ها شد.

او در ادامه به جذابيت پخش براي حضور در جشنواره‌ها اشاره كرد و افزود: ما زياد حاضر نيستيم، براي محصولاتمان پول خرج كنيم . يك گروه ثابت از مراكز سينمايي دولتي از جمله كانون پرورش فكري، حوزه هنري، مركز سينمايي مستند و تجربي ، بنياد سينمايي فارابي و ....چمدان‌هايشان را هر ساله مي‌بندند و به جشنواره‌هاي خارجي همچون كن مي‌روند و چون از قبل هيچ برنامه‌ريزي نكرديم، سرنوشت مناسبي براي فيلم‌هايمان در پخش و بازار جهاني بوجود نمي‌آوريم.

كارگردان «ايستگاه متروك» شرايط نامناسب حضور بين‌المللي سينماي ايران را به يك دهه‌ي گذشته مربوط دانست و گفت: نه بخش خصوصي كه قدرت مالي كمتري دارد و نه بخش دولتي كه وضعيت مالي خوبي دارد، به دليل فقدان برنامه‌ريزي نتوانستند جريان خاصي را در اين زمينه رقم بزنند. اين درحالي است كه بسياري از كارگردانان در دنيا، تاريخ اتمام پروژه‌شان را با جشنواره فيلم «كن» هماهنگ مي‌كنند چون مي‌دانند وقتي فيلمي در بخش رسمي كن حضور پيدا كند يك ميليون دلار تبليغات مجاني دارد و اين يك امتياز بزرگ است.

او تئوري‌ مبني بر عدم حضور سينماي ايران در بخش‌هاي بين‌المللي را كه برخي تابع يك توطئه بزرگ مي‌دانند، يك نظريه انحرافي دانست.

ريسيان خاطرنشان كرد: پرچم هر كشوري در هر جشنواره رده‌ي A كه برافراشته شود، يك حضور موفقيت آميز براي آن كشور است، حتي اگر فيلم به نمايش درآمده در آن جشنواره مطابق سليقه‌ي مسئولان نباشد.

فيلم‌هايي كه از كشوري همچون چين در جشنواره‌هاي معتبر مطرح شده است، اغلب فيلم‌هايي است كه در داخل كشور چين ممنوع‌ نمايش شدند. اما مسئولان كشورشان براي برافراشته شدن پرچم‌ كشور خود بر روي نمايش اين فيلم‌ها در جشنواره‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند، چون معتقدند هر حضوري در آنجا به موفقيت كل سينمايشان مي‌انجامد.

او همچنين از بزرگان سينماي ايران خواست تا به اين واقعيت توجه كنند كه اگر جشنواره‌ها فيلم آنها را انتخاب نمي‌كنند، از حضور فيلم‌ ديگر فيلم‌سازان حمايت كنند تا به جريان كلي سينما كمك شود.

عليرضا ريسيان با تاكيد دوباره بر سه فاكتور اساسي براي حضور بين‌المللي سينماي ايران توضيح داد: اين سه فاكتور عبارتند از توليد با برنامه ، حجم زياد سرمايه‌گذاري براي موفقيت و فروش فيلم‌ها و ديگري امكان استفاده از ارتباط فردي يا گروهي براي پيروز يك فيلم در يك جشنواره معتبر است.


منبع خبر : ایسنا
جمعه,6 اردیبهشت 1387 - 14:49:17

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.688205957413 seconds.