سينمای ما - گفتگو با کارگردان تازه‌ترین فیلم اکران شده در سینماهای تهران / بهرام توکلی: همین که در جشنواره فجر، در کنار مهرجویی و پوراحمد و بنی‌اعتماد فیلم‌ام اکران شد، برایم کافی بود
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 2:59

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گفتگو با کارگردان تازه‌ترین فیلم اکران شده در سینماهای تهران
بهرام توکلی: همین که در جشنواره فجر، در کنار مهرجویی و پوراحمد و بنی‌اعتماد فیلم‌ام اکران شد، برایم کافی بود
بهرام توکلی: همین که در جشنواره فجر، در کنار مهرجویی و پوراحمد و بنی‌اعتماد فیلم‌ام اکران شد، برایم کافی بود


سینمای ما - بهرام توكلي گفت: براي ساخت «پابرهنه تا بهشت» به ادامه حيات حرفه‌اي خودم فكر نمي‌كردم و فقط سعي كردم كاري كه دوست دارم انجام بدهم.

اين كارگردان كه اولين ساخته بلندش را در حال اكران دارد در گفتگويي  تصريح كرد: در«پابرهنه در بهشت» دغدغه‌هايي مطرح شده است كه مي‌تواند دغدغه همه ما در حال حاضر باشد. اين فيلم فيلمي است مانند كارهاي ديگر كه نقاط ضعف و قوتي دارد و به نسبت ديگر فيلم‌ها هيچ ويژگي عجيب و غريبي ندارد، بنابراين هركسي مي‌تواند مخاطب آن باشد.

او ايده اوليه ساخت اين فيلم را براساس فيلم مستندي كه قبلا كار كرده دانست و افزود: درواقع شبيه چنين چيزي در واقعيت وجود دارد واز روز اول نوشتن فيلم‌نامه و در انتخاب بازيگر و گريم سعي‌مان اين بود تا از كليشه تكراري كه دارد اتفاق مي‌افتد بيرون بياييم.

توكلي ادامه داد: بويژه براي نقش روحاني كه به هرحال در اين قشر نيز تنوع شخصيت وجود دارد. ما سعي كرديم به بخش‌هايي كه كمتر ديده شده و كمتر به كليشه نزديك است نگاه كنيم و اين موضوع در مرحله انتخاب بازيگر، طراحي لباس ، گريم و همه عناصري كه مي‌توانست كار را متفاوت جلوه كند اتفاق افتاد وسعي كرديم بيشتر از ظاهر روي درونيات و ذهنيات تأكيد داشته باشيم.

اين كارگردان هومن سيدي را گزينه اولش براي ايفاي نقش جوان روحاني خواند و گفت: قبلا فيلمي از او ديده بودم و بعد كه فيلم‌نامه را براي خواند و از نزديك همديگر را ديديم، او پيشنهادات خيلي‌خوبي هم مطرح كرد، با هدفي كه براي كليشه‌زدايي از اين قشر داشتيم به نظرم انتخاب مناسبي داشتم.

وي درباره انتخاب افشين هاشمي ديگر بازيگر اين فيلم اظهار داشت:او بازيگر بسيار توانايي است و به ظاهر فيزيكي كه در طراحي فيلم‌نامه در ذهنمان بود نيز نزديك بود و تركيب اين دو ويژگي براي هر كارگرداني كافي است كه با اين بازيگر كار كند.

فضاي اين نقش كه همراه با طنز است از نقش‌هاي ديگر متفاوت‌تر است و بازي افشين هاشمي هم به اين متفاوت بودن كمك كرده و باعث شده كمي بيشتر ديده شود.

اين كارگردان درباره استفاده از نريشن در فيلم گفت: گفتار متن هم يك فرم و انتخاب و يكي از امكانات صوتي فيلم است و مي‌شود از آن استفاده خوب كرد. در جاهايي از فيلم اين اتفاق خوب افتاده و جاهايي هم مي‌توانست بهتر و كم‌تر از اين باشد.

توكلي درباره معناگرا بودن فيلمش با بيان اينكه تعريف دقيقي اين واژه برايش مشخص نيست اظهار داشت:نمي‌دانم ويژگي‌هاي قالب معناگرا چيست و كسي اين ويژگي‌ها را براي ما مشخص نمي‌كند و اين عنوان كمي گمراه‌كننده است و مختصاتي ندارد. چون المان و معياري هم ندارد، طبيعتا نمي‌توان فهميد اين معيارها به فيلم من برمي‌گردد يا نه؟!

وي كه با اين فيلم حضور موفقي را در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر پشت سر گذاشته است،با اشاره به اين حضور به ايسنا گفت: همين كه در بخش مسابقه جشنواره در كنار داريوش مهرجويي، كيومرث پوراحمد و رخشان بني‌اعتماد كه از بچگي با فيلم‌هاي آن‌ها بزرگ شدم، فيلم داشتم براي من مهم‌ترين جايزه بود و هيچ انتظار ديگري نداشتم. فكر مي‌كنم، داوري به چند نفر منوط است و مي‌توانست چند نفر ديگري باشند و اتفاق ديگري بي‌افتد.

توكلي درباره اكران ديرهنگام اين فيلم اظهار داشت:اين موضوع به دوستان در پخش برمي‌گردد و بنياد سينمايي فارابي كه خودش يكي از تهيه‌كنندگان اين فيلم است. من خيلي دوست داشتم مسوولاني كه بحث اكران را در دست دارند، بالاخره آنقدر براي فيلم‌ساز احترام قايل شوند كه سياست‌هايشان را توضيح بدهند كه ما به اين دليل دوست نداريم، فيلم شما اكران شود ولي متأسفانه توضيحي وجود ندارد.

وي ادامه داد: ما به عنوان فيلم‌ساز كارمان را در يك جدال نابرابراكران مي‌كنيم و آخرش هم محكوم به ساختن فيلم‌هاي بدون مخاطب مي‌شويم، درحاليكه زماني مي‌شود اين قضاوت را انجام داد كه شرايط از نظر تيزر، تبليغات شهري،‌ تعداد سينما و زمان اكران مساوي باشد و آن موقع مي‌شود در رابطه با مخاطب بحث كرد كه اين فقط به فيلم من برنمي‌گردد و بسياري از فيلم‌هاي من بهتربودند كه آنها هم خوب اكران نشدند.

توكلي با بيان اينكه بعد گذشت بيش از 5 روز از اكران فيلم هنوز خبري از تيزر تلويزيوني و تبليغ خياباني نيست تصريح كرد: به هرحال مردم بايد از طريقي از اكران فيلم مطلع شوند و بروند و آن را ببينند.

وي درعين حال از مسوولان حوزه هنري و موسسه ثنا كه از توليد اين فيلم حمايت كردند قدرداني كرد وافزود: به هرحال در شرايط فعلي سينما آدم‌هايي زحمت كشيدند و اين خودش غنيمت بزرگي است.

اين كارگردان درباره كارآينده اش به ايسنا اظهار داشت: براي يك فيلم اجتماعي به نام «اسب‌هاي چوبي» پروانه ساخت گرفتم و الآن هم در مرحله بازنويسي فيلمنامه هستيم. هميشه فيلم دوم ساختن سخت از فيلم اول ساختن است و علي‌رغم اينكه كار در جذب تهيه‌كننده راحت‌تر مي‌شود، اما كار براي خود كارگردان به خصوص كسي كه فيلم اولش مورد توجه قرار گرفته سخت‌تر مي‌شود.

توكلي پيش از «پابرهنه تا بهشت» يازده كار كوتاه داستاني ، يك فيلم نيمه بلند و دو كار مستند را ساخته است.

«پابرهنه تا بهشت» با بازي هومن سيدي، امين تارخ، افشين هاشمي، سيروس همتي، امير کاوه آهنجان، مرضيه وفامهر و نگار جواهريان درباره يحيي، روحاني جواني است که محلي نامتعارف را براي ادامه خدمتش انتخاب مي‌کند: قرنطينه بيماران لاعلاجي که علاوه بر درگيريهاي جسمي، دغدغه‌هاي شديد و بي پاسخ ذهني دارند. يحيي در کنار آنها زندگي مي کند و خود به عنوان روحاني چيزهاي بسياري ياد مي‌گيرد و احساس مي‌کند زندگي او به عنوان يک روحاني واقعي از روز حضورش در آن قرنطينه شروع شده است.

اين فيلم در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر موفق به دريافت 4 سيمرغ در بخش‌هاي فيلمبرداري (حميد خضوعي ابيانه) ، بازيگر نقش مکمل مرد (افشين هاشمي) ،صدابرداري (حسن زاهدي و داريوش صادقپور) و بهترين فيلم اول(بهرام توكلي) و جايزه ويژه سال پيامبر اعظم (ص) از بخش بين‌الملل شد


منبع خبر : ایسنا
سه شنبه,3 اردیبهشت 1387 - 2:42:37

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.751955032349 seconds.