سينمای ما - متن كامل سخنراني «جعفري جلوه» در نخستين «همايش ملي انيميشن» / خيال‌انگيزي از حضيض وهم تا اوج خيال
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 3:7

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



متن كامل سخنراني «جعفري جلوه» در نخستين «همايش ملي انيميشن»
خيال‌انگيزي از حضيض وهم تا اوج خيال
خيال‌انگيزي از حضيض وهم تا اوج خيال


سینمای ما - محمدرضا جعفري‌جلوه معاون امور سينمايي در همايش ملي انيميشن ايران، سخنراني خود را چنين آغاز كرد: همايش ملي انيميشن ايران، همايشي است براي انيميشن ملي. براستي انيميشن ملي چيست؟
هنري داراي چرخه اقتصادي در سطح ملي و بين‌المللي. يعني يك صنعت و تجارت واقعي و فراگير در توليد و عرضه برخوردار از نهادها و مؤسسات مكمل و هماهنگ در كليت كشور و پاسخگو به نيازهاي ملي ، منطقه‌اي و جهاني يا هنر - صنعت رسانه اي عميقاً هويت گرا، اصيل و ترجمان آداب ، عادات و آمال يك ملت و مبتني بر آن، پاسخگو به نيازها و انتظارات نوشونده و گسترده جامعه بشري و يا همه اين وجوهي كه گفته آمده با هم، در كنار هم و مكمل يكديگر. و جان كلام اينكه همه اين مؤلفه ها، مجموع و بر هم افزوده ، تصويري جامع و مانع از انيميشن ملي است و البته هويت گرائي در صدر اين مؤلفه ها قرار دارد كه در مختصاتي از اين دست جاري و نمايان است.
در ادامه، معاون امور سينمايي به تشريح اين مؤلفه‌ها پرداخت و با اشاره به «خيال انگيزي» گفت: خيال‌انگيزي از حضيض وهم تا اوج خيال. خيال متصل ، خيال سوق يافته به عقل و حق ، منتهي به كشف و خلق هنر پالايشگر ، آرامش بخش و فرح انگيز مي‌شود.خيال منفصل يا ظن و گمان و وهم منظور و براي عموم حريفان منتهي به توليد و جعل هنر سايه وش و مجازي مي‌گردد، هنري در نهايت اضطراب افزا و دهشت انگيز و القاگر غربت و بي كسي انسان در جهان.حركت اين پايه و مايه هر هنر نمايشي بويژه انيميشن، در خيال جوهر حركت يا حقيقت حركت است و بس و در وهم توهم حركت است و مجاز
مرغ در بالا پران و سايه وش
مي دود بر خاك و پران مرغ وش
ابلهي صياد آن سايه شود
مي دود چندان كه بي مايه شود
بي خبر كان عكس آن مرغ هواست
بي خبر كه اصل آن سايه كجاست؟
وي از «حقيقت گرائي و حقيقت بيني» به عنوان يك فاكتور ديگر نام برد و گفت: خيال انگيزي منجر به حقيقت‌يابي است. اگر چه انيميشن توهم حركت است ، اما مي‌تواند حركت از عالم موجود به سوي دو عالمي باشد كه نيست رفتن به يك عامل بي‌بازگشت و رفتن به عالمي بازگشت پذير يعني عالم وهم و عالم خيال.عالم وهم مبنا، عرصه و محيط و مقصد رقيبان عالمي است كه نيست و نمي تواند باشد اما عالم خيال عالمي است كه اگر چه ظاهراً نيست و خوب است كه باشد، اما هست يعني مي‌تواند باشد.
نيست وش باشد خيال اندر جهان
تو جهاني بر خيالي بين روان
درعالم وهم قواعد و قوانين عالم واقع به سهولت شكسته مي‌شود و كاميابي ها و لذت هاي زودگذري را پديدار مي‌سازد اما ادامه آن سرگرداني است چرا كه ما را به عالم واقع باز نمي گرداند تا به قاعده ادامه دهيم اما در عالم خيال اگر چه قواعد و قوانين عالم واقع شكسته مي‌شود اما اين شكستگي موجب گسستگي نيست بلكه اتصال مضاعف است. رها شدگي نيست پيوستگي است. از عالم خيال به عالم واقع انسان تواناتر و برنا تر براي ادامه راه باز مي گردد و صاحب نگاهي مي شود كه توان درك حقيقت و حركت شور انگيز نهفته در بطن واقعيت را ميسر مي سازد. در اينجا حركت يك توهم نيست بلكه عين حقيقت است.
( تَرَي الجِبَالَ و تَحسَبُهاَ جَامِدَهَ و هِي تَمُرَّ مَرَّ الَسحَابِ)- سوره نمل آيه 88.
و تو كوه‌ها را مي‌بيني و گمان مي‌كني كه ساكن و ايستاده‌اند در صورتي كه مانند ابر در هم شونده و در گذرند.
عالم چون آب جوست بسته نمايد و ليك
ميرود و ميرسد نو نو اين از كجاست؟
نو ز كجا مي‌رسد؟ كهنه كجا مي‌رود؟
گر نه وراي نظر، عالم بي منتهاست؟
(وَ يسئَلُهُ مَن فِي السَّمواتِ وَ الاَرض؟ كُلَّ يومٍ هُوَ في شَأنٍ) الرحمن آيه 29
مي‌پرسند از او كه چه كسي در كار آسمان و زمين است؟ او هر لحظه درتجلي ديگري است.

جمله اجزا در تحرك ، در سكون
ناطقان كانّا اليه راجعون
ذكر تسبيحات و اجزاي نهان
غلغلي افكنده اند در آسمان
پس زمين و چرخ را دان هوشمند
چونكه كار هوشمندان مي كنند
چون شما سوي جمادي مي رويد
محرم جان جمادان چون شويد؟
از جمادي در جهانِ جان رويد
غلغل اجزاء عالم بشنويد
نبي اكرم محمد مصطفي (ص) مي فرمايد: (اللهم اَرِناِ الاَ شياءَ كَما هي)
اي خدا بنماي تو هر چيز را آنچنانكه هست، در خدعه سرا
خداوندا حقيقت نهفته دردل هر واقعيتي را به من بنما و انيميشن ملي با خيال انگيزي، برملا كننده باطن عالم و نمايشگر اين حقيقت پنهان و اي بسا گمشده است.

متولي سينماي ايران به «اميد آفريني ، طرب ناكي و فرح زائي» به عنوان فاكتوري ديگر در اين زمينه اشاره كرد و گفت: خيال‌انگيزي منجر به اميد و طرب و فرح است. گفتيم كه خيال سوق يافته به عقل و حق منتهي به كشف و خلق هنر پالايشگر ، آرامش بخش و فرح انگيز مي شود.
خيال انگيزي، دهشت آفريني نيست كه بهجت آفريني است. اصلاً هر آفرينشي ناشي از ابتهاج است و آفرينش هستي نيز، كه خود ناشي از ابتهاج خداوندي است ، مملو از اميد ، شادي، عشق ، حركت و غايت.
انيميشن ملي ترجمان چنين اميد آفريني ، طرب انگيزي و فرح ناكي است.
چه در سوگ و چه در سور
چه در حزن و چه در شادي!

«اخلاق گرائي» عامل ديگري بود كه «جعفري جلوه» برشمرد و گفت: شرم ، حيا، عفاف و نجابت يا به ديگر سخن پرده نگهداشتن از اصلي‌ترين مؤلفه هاي فرهنگ، ادبيات و هنر شرقي ، ديني و ايراني است و طبيعتاً از بارزترين وجوه انيميشن ملي اين ديار نيز افزون بر اين ، همه ديگر فضائل اخلاقي همچون صدق ، وفا، سخاوت ، رازپوشي و هر فضيلت و پاكي و پاك سرشتي ديگر هم از جلوه هاي اين هنر ناب ايراني است.
«جعفري‌جلوه» همچنين با اشاره به فاكتور «قصه گوئي» اظهار داشت: انيميشن ملي عليرغم رقيبان، عميقاً قصه گوست. قصه هاي جاري درافسانه ها ، اسطوره ها ، مثل ها، حكمت ها و حكايت ها. قصه هاي سرشار از منش و كنش پهلوانان قصه هاي روايت گر عشق و حماسه و راوي صديق فرهنگ و هويت پهلواني.
قصه هائي در هر دو ساحت جد و طنز.
معاونت سينمايي افزود: آنچه گفتيم بيانگر مكتب چهارمي است در انيميشن جهان كه سه مكتب پيشين ديزني آمريكا، زاگرب اروپا و مانگاي شرق دور را مي شناسد. مكتبي نو نه برخاسته از داعيه هاي امروزين ما بلكه مستظهر به پيش تاريخي به درازناي پنج هزاره ، شاهد مثالش جام سفالين بز جهنده كه از محوطه باستاني شهر سوخته در جنوب شرقي ايران در منطقه سيستان بدست آمده و رواي قص? منظوم باستاني و كهن مان درخت آسوريك است. منظومه اي مفاخره آميز ميان بز و نخل. نقوش محيطي اين سفال در پنج نماي متفاوت جهيدن بزي را به سمت يك درختچه در حركتي تداومي به نمايش مي گذارد كه در نوع خود منحصر به فرد است. اين سند، اولين گام متعالي بشر براي ايجاد تصور حركت از نماهاي ثابت به شمار مي‌رود.
وي در پايان سخنان خود اظهار داشت:‌گواه نبوغ و هوشمندي ايرانيان در طول تاريخ و سهم برجسته اين قوم نجيب هماره تمدن ساز كه خيال انديشانه و شوق افكنانه از عمق قرون فرا آمده اند تا اكنون و تا فردا. " والعاقبه للمتقين"


منبع خبر : فارس
دوشنبه,2 اردیبهشت 1387 - 2:17:38

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.809017896652 seconds.