سينمای ما - خنده و عشق و سیاست و ... (نگاهی به فیلم همیشه پای یک زن در میان است)
شنبه 29 آبان 1389 - 7:31

I نظرسنجی I

برای تماشای سریال قهوه تلخ (مهران مدیری) کدام را ترجیح می دهید؟




سينماي جهان
5 فيلمي كه ماه گذشته با مضمون «بحران اقتصادي جهان» سينماها را اشغال كردند
«مگامايند» با فروش 6/47 ميليون دلاري در صدر جدول ايستاد
رابرت دنیرو و ميشل فایفر در «شب سال نو» به هم می‌رسند
ژاپني‌ها داستان مصور «پلوتو» را انيميشن مي‌كنند
«نویسنده پشت پرده» پولانسکی پیشتاز جوایز فیلم اروپا شد
«آليس در سرزمين عجايب» در صدر نامزدهاي جوايز مردمي 2010
فيلم كره‌اي «هم‌شاگردي قديم» در هاليوود بازسازي مي‌شود
لئوناردو دی‌کاپریو نقش قاتل زنجیره‌ای را بازی می‌کند
سازندگان «گرگ و میش» برزیلی‌ها را شاکی کردند
رابرت دنیرو در جوایز گلدن گلوب تقدیر می‌شود
آنجلینا جولی روی صندلی کارگردانی نشست
«دنیای زیرزمینی 4» ساخته می‌شود


سن پطرزبورگ


  (344 رأي)

کارگردان :
بهروز افخمی
ملک سلیمان


  (284 رأي)

کارگردان :
شهریار بحرانی
شکلات داغ


  (71 رأي)

کارگردان :
حامد کلاهداری
یک جیب پر پول


  (61 رأي)

کارگردان :
قدرت‌الله صلح‌میرزایی
بعدازظهر سگی سگی


  (63 رأي)

کارگردان :
مصطفی کیایی



خنده و عشق و سیاست و ... (نگاهی به فیلم همیشه پای یک زن در میان است)
 خنده و عشق و سیاست و ... (نگاهی به فیلم همیشه پای یک زن در میان است)


سينماي ما - امیررضا نوری پرتو: همیشه پای یک زن در میان است داستان یک زوج جوان را روایت می کند که در زندگی زناشویی شان دچار مشکل هستند. امیر شکوهی (حبیب رضایی) صاحب انتشارات نمایشنامه و مریم زمانی (گلشیفته فراهانی) مدیر مالی یک شرکت در آستانه طلاق از یکدیگر هستند. آخرین فیلم کمال تبریزی بر خلاف ظاهر خوش رنگ و لعاب اش و حتی فیلمنامه به ظاهر پر و پیمانش در سطح حرکت می کند و این ضعف را باید حاصل ضعف های متعدد فیلمنامه آن دانست. بگذارید اول خوبی های فیلمنامه گفته شود. فیلمنامه رضا مقصودی و نغمه ثمینی در بیشتر سکانس ها دیالوگ های خوب و حاضر جوانانه و بامزه ای دارد. پر از شخصیت هایی است که هر یک از آنها می توانند به نمک ماجرا بیفزایند. ایده هایی بامزه ای نیز در طول فیلم شاهد هستیم که از آن جمله می توان به فصل بسیار خوب دفترخانه طلاق اشاره کرد که سرشار از ایده های ناب اعم از شماره محضرخانه ، اعلامیه های منشی محضرخانه از طریق بلندگو و اجاره شاهد در بقالی کنار دفترخانه و شوخی با میزان نرخ کرایه شاهدها است. همچنین فصل تصادف اتومبیل ها در اتوبان به خاطر مریم که هجو فیلم ها و مجموعه های حادثه ای است و در خدمت ایده و نام اثر نیز می باشد. یا می توان به سکانسی اشاره کرد که سراسر دفتر مریم ، پس از طلاق، از دسته گل های مردان خواستار او پر می شود. اما همه این ها روی ظاهری ماجراست. با نگاهی موشکافانه به فیلمنامه اثر خواهیم دید که همیشه پای یک زن در میان است چیز زیادی در چنته ندارد. فیلم مملو از سکانس هایی است که به خودی خود جذاب و با نمک هستند اما در پیکره اثر جایی ندارند. از آن جمله می توان به سکانس طولانی سوار شدن آن زن تلکه کن به ماشین امیر و همچنین ماجراهای کلانتری پس از جر و بحث با آن زن آن چنانی در رستوران اشاره کرد. کنایه های سیاسی فیلم نیز دل چسب نیستند و حرف های افسر کلانتری مبنی بر نسبت دادن فقر و بی عدالتی و ماهواره و تحریم اقتصادی (البته داوری جشنواره فیلم فجر هم جزء موارد صحبت های افسر کلانتری بود که ایده ای بسیار جالب توجه بود) و نیز صحبت های جاهد (مهران مدیری) مبنی بر پناهنده شدن نویسنده کتاب شنل قرمزی به گینه بیسائو به خاطر اتهام نگارش کتاب عالیجناب سرخپوش 2 و فشارهایی که از نهادهای بالا بر امیر برای چاپ نمایشنامه نویسنده ای مجعول به نام پری طلعت پور وارد می شود، همه و همه انتقادات اجتماعی و گاه سیاسی کارگردان و فیلمنامه نویسان به شرایط موجود هستند که البته تنها در سطح حرکت می کنند و چیزی فراتر از پیامک های کنایی رد و بدل شده میان مردم کوچه و بازار نیستند. فیلم به مانند تمام فیلم های کمدی طیف وسیعی از تیپ های گوناگون را تشکیل می دهد. مادر مریم، پدر بی خیال مریم، جاهد (که علت ضد زن بودن اش هیچگاه فاش نمی شود و عاشق شدن اش در پایان فیلم کاملا قابل پیش بینی بود)، مدیر عامل شرکت (رضا کیانیان) زن همسایه و پسرش، منشی انتشارات (صبا کمالی)، کارگر انتشارات-جلال- و منشی مرد مریم همه از تیپ های نمونه ای هستند که پیش از این ما به ازای شان را بارها و بارها دیده ایم و تنها قرار است بخشی از بار کمیک سکانس ها را بر عهده بگیرند. در این بین نقش مدیر شرکت به لطف بازی همیشه خوب کیانیان به یکی از جذاب ترین کاراکترهای فیلم بدل شده که رعایت ریزه کاری های خوبی از جمله نوع حرکت دست و صورت در زمان تمارض اش مهر تایید دیگری بر قابلیت های کیانیان است. ضمن اینکه کاراکتر مدیر شرکت پس از رو کردن نیمه دیگر وجودی اش برای مریم و ابراز علاقه اش به او، کمی شبیه به کاراکتر نایینی (با بازی احمد نجفی) در سگ کشی شده است. مهران مدیری هم در کارنامه نه چندان پربار سینمایی خود (بر خلاف کارهای موفق تلویزیونی اش) توانایی های خود را این بار به شکلی جدی در بوته آزمایش قرار داده و هر چند که شیوه بازی کردن اش ( به خصوص در نوع گویش) به کاراکتر محبوب پدر فرهاد در سریال پاورچین و شیرفرهاد در مجموعه شبهای برره نزدیک است، اما وزنه ای سنگین برای قابل تحمل شدن فیلم به حساب می آید. موسیقی آریا عظیمی نژاد هم بسیار خوب پرداخته و ساخته شده و کاربرد درستی هم در طول فیلم داشته است. چیزی که در همیشه پای یک زن در میان است کمی آزار دهنده است، مطرح کردن تئوری توطئه زنانه در قالبی فانتزی و با نمایشنامه " مردان علیه زنان علیه مردان" است که از نیمه دوم فیلم به عنوان خط اصلی داستان مطرح می شود، تلاش امیر برای پیدا کردن سرنخ این توطئه سراسری به سبک تریلرهای معمایی هالیوودی و رسیدن سرنخ آن به مریم با توجه به قابلیت های شخصیتی اش، دور از ذهن و غیر قابل باور می باشد و با فضای فیلم نمی خواند. حیف است که در پایان این یادداشت بر آخرین فیلم کمال تبریزی، تقدیری از تیتراژ متفاوت فیلم چه در ابتدا و چه در انتها نکنیم که نوآوری های بسیاری در آن به چشم می خورد و شاید بتوان گفت ارزشی معادل تمام تصاویر فیلم دارد. به هر حال باید به گلاره کیازند و آرش صادقی بابت این خلاقیت تبریک گفت.
شنبه,20 بهمن 1386 - 17:12:14

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

versOos
شنبه 20 بهمن 1386 - 17:53
1
موافقم مخالفم
 

motassefane mehran modiri,dar cinema,be joz filme didar mofagh naboodeh ast,shayad ellate movafagh boodan dar didar in bashad ke filme didar hich rabti be tanz va comedy nadarad

atena
يکشنبه 21 بهمن 1386 - 0:25
0
موافقم مخالفم
 

che ghadr...che ghadr khoshhalam ke in filmo be hamin sadegi titrajaye motefavety dashtan...baba ye zare ahamiyat bedin be onvan bandi...in ghad sade ba ye font va tekrari nanevisin...eltemasetoon mikonam...

sanaz
يکشنبه 21 بهمن 1386 - 15:33
1
موافقم مخالفم
 

mozooe film khoob.ghesmathaye moama goonash zaeef va door az zehn. payane film bavar pazir nabood. baziiha gheir az kianian zaiif va tekrari.

taajob mikonam be jaye kheilia chera kianiano kandid nakardan.albateh mosalame be khatere naghshesh

میم بنام
دوشنبه 22 بهمن 1386 - 10:42
-2
موافقم مخالفم
 

نمی دونم کمال تبریزی چرا تا این حد اعتبار خودش رو زیر سوال برد !

اصلا قابل مقایسه نیست با سایر کار های کمال تبریزی...

اصلا فیلم خوبی نبود !!!!

اه

امیر
چهارشنبه 24 بهمن 1386 - 13:16
6
موافقم مخالفم
 

اینکه میگید فیلمه خوبی نبود نظر شماست . به نظر من عالی بود . وگرنه به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم برگزیده نمیشد .توی نظر سنجی همین سایت هم به نظر کاربرا بعد از کنعان بهترین فیلم جشنواره بوده

samie
پنجشنبه 25 بهمن 1386 - 2:27
5
موافقم مخالفم
 

ASLAN dustesh nadashtam

badtarin chizesh ham bazi va entekhabe ghlate HABIB REZAEE baraye oon naghsh bood

birabt o nachasb

سایه
پنجشنبه 25 بهمن 1386 - 19:46
8
موافقم مخالفم
 

نظر هر کی قابل احترام است.ولی من خیلی راضی بودم.

همه عوامل و بازیگران عالی بودن .

علوی
پنجشنبه 25 بهمن 1386 - 21:21
4
موافقم مخالفم
 

فکر می کنم خیلی بی انصافی باشه اگه یادی از سید مهدی شجاعی نکنیم چون کل داستان کپی بسیار ضعیفی از داستانهای کوتاه او در کتاب غیر قابل چاپ است


دوشنبه 29 بهمن 1386 - 1:25
-5
موافقم مخالفم
 

be hame tosie mikonam ketabe gheire ghabele chappe ostad shojaei ro bekhanan bad raje be film nazar bedan

in ketab jozve behtarin ketab haye in mamlekate va ba bardashte zaeif az ketab esme ostad ro ham zire soal borde

mesle filme eftezahi ke az kamal entezar nemire vali sakhte dige

jalinos
جمعه 3 اسفند 1386 - 14:30
-1
موافقم مخالفم
 

ASLAN dustesh nadashtam

habibe rezayi ro che be in naghsha?

khyli filme maskhareyi bood...

dastanaye mehdi shojayi ro halo haroom karde bood..

hagh dashte bande khoda eterza kone...

bazi golshifte eftezahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       








             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.55848789215 seconds.