سينمای ما - بازی یا مشق پانتومیم ؟
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 1:2

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



بازی یا مشق پانتومیم ؟
بازی یا مشق پانتومیم ؟


یادداشتی درباره گویش الناز شاکر دوست در دو فیلم «در میان ابرها» و «باد در علفزار می پیچد»
سینمای ما - ندا میری: هنوز خیلی از جشنواره نگذشته است و فعلا از سینمای ایران تنها معدود آثاری را دیده ایم که در بخشهای جنبی جشنواره حاضر هستند. پس خیلی هم غیر عادی نیست که فعلا بحثی از چهره ها و ستاره ها نباشد. بماند برای پنج روز دوم. در این میان اما الناز شاکر دوست را تا امروز دوبار روی پرده دیده ایم. یک بار در نقش یک دختر عراقی در فیلم "در میان ابرها" و بار دوم در نقش یک دختر شمالی روستایی در "باد در علفزار می پیچد". در هر دو هم قرار است به زبان و گویش محلی صحبت کند و البته این فقط یک قرار اولیه است و اینکه چقدر این لهجه ها درست از آب در آمده اند و به واقعیت نزدیک اند، اصولا بحث دیگری است.
خانم شاکردوست در جلسه نقد و بررسی فیلم خسرو معصومی جمله ای گفت که برای ما که حسابی با شاخک های تیز نشسته ایم و اوضاع و احوال ستاره ها را رصد می کنیم، بهانه خوبی بود و از کف دادنش عذاب الیم می زد (آنهم در این جشنواره بی رونق که حتی نمی دانیم منتظر دیدن کدام اثر از کدام کارگردان نشسته ایم). و آن اینکه من برای اینکه تا امروز بیشتر در نقش های شهری دیده شده ام و تماشاچی با گویش غیر شهری از جانب من مانوس نیست، ترجیح دادم لهجه ام در حالیکه با گویش محلی منطبق باشد، طوری هم نباشد که توی ذوق تماشاگر بخورد و خلاصه کلام اینکه مبادا تماشاچی با شمالی حرف زدن ما خیلی کیف نکند و استقبال از فیلمی که البته سراسر ایده های تازه و بکر است و قطعا پر بیننده خواهد بود! به خطر بیافتد، کلا بیخیال لهجه شدیم و تمام انرژی و توانمان را سر بازی خرج کردیم و اتفاقا در جواب سوال جدا بی معنای مجری جلسه در باب اینکه پس بازی به نظر شما مهمتر بود، گفت "بله".
اینجاست که کم کم خون خونمان را می خورد که پس اساتید فن جملگی سالهاست در اشتباهند که فن بیان را یکی از مهمترین وجوه بازیگری شناخته اند و دانشجویان و هنر جویان تئاتر و سینما که سالها به ممارست می گذرانند تا این نقطه بسیار مهم و بارز هنر بازیگری را تقویت کنند، حسابی به اتلاف وقت و هزینه سرگرمند؟ اصلا کدام قانون نوشته یا نا نوشته ای می گوید که توان بازیگری از تکلم بازیگر مجزا است و بنا به سلیقه و شرایط، بازیگر می تواند یکی را بیخیال شود و دیگری را قدرت ببخشد؟ نکته اینجاست که در فیلم روح ا... حجازی، شاکردوست آنقدر اساسی به عربی (فصیح!) تکلم می کند که من بعید می دانم خود اعراب هم خیلی از محتوای جملاتی که می گوید سر در بیاورند. احتمالا آنجا به صلاحدید (بخوانید سخت گیری) کارگردان ایرادی نداشته که تماشاچیان محترم از نوع گویش و لهجه قهرمان فیلم خیلی هم فاز نگیرند و قاعده های بازی از زمین تا آسمان حکم دیگری داشته اند. در هر حال نکته این است که این مساله پیش از آنکه به کوتاهی شاکر دوست مرتبط باشد به کم توجهی و تساهل کارگردان مربوط است.
الناز شاکر دوست یکی از آن جوانانی ست که اتفاقا بدمان نمی آید که اوج بگیرد. صمیمیت چهره اش را دوست دارم و لبخند های اش خیلی به دلم می نشیند. وقتی صحبت می کرد به این نکته دقت می کردم که صدای بسیار خوبی دارد. از آن جنس صداهایی که جان می دهد برای اینکه چند وقتی حسابی به سر و گوشش دستی بکشد و به عنوان یک ابزار قدرتمند بکار اش بیاندازد. نظر به اینکه صدای خوب اکتسابی هم نیست و خیلی ها از آن بی بهره اند. حیف که تا امروز انگار کسی دلش نخواسته این مورد را به ستاره جوان سینمای مان گوشزد کند.


منبع خبر : سينماي ما
سه شنبه,16 بهمن 1386 - 11:47:40

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات


سه‌شنبه 16 بهمن 1386 - 14:31
0
موافقم مخالفم
 

جدا فکر میکنید شاکر دوست یک ستاره اس؟!

نه واقعا اینطور خیال میکنید؟!

البته فقط خیال میکنید اسم اش روشه دیگه خیال!

Ara (OMid)
سه‌شنبه 16 بهمن 1386 - 16:0
-5
موافقم مخالفم
 

خانم ميري شما زماني كه الناز در فيلم بي وفا به طرز عجيب واقعا زيبا سخن ميگفت كجا بودي؟ مطمئنا شاكردوست 24 ساله به زودي به بهترين بازيگر زن سينماي كشور تبديل خواهد شد.


سه‌شنبه 16 بهمن 1386 - 19:31
-1
موافقم مخالفم
 

(الناز شاکر دوست یکی از آن جوانانی ست که اتفاقا بدمان نمی آید که اوج بگیرد)

ببخشید ... شما؟

واقعا شما کی هستید که بدتان بیاید یا نیاید که یک نفر اوج بگیرد یا نگیرد؟

من که تا حالا اسم شما رو هم ندیده بودم. نویسنده‌اید؟ منتقدید؟ روزنامه‌نگار؟ میشه روزمه کاریتون رو منتشر کنید تا با شخصیت فرهنگی-هنری! شما آشنا بشیم تا بدونیم کدوم شخصیت بزرگ! بدش نمی‌آید یک بازیگر مشهور اوج بگیرد یا نگیرد.

سابينا
سه‌شنبه 16 بهمن 1386 - 20:6
1
موافقم مخالفم
 

امثال اين به اصطلاح ستاره وقتي بهترين بازيگر زن سينماي ايران مي شوند که بازيگران توانايي همچون باران کوثري، ترانه عليدوستي، گلشيفته فراهاني و پگاه آهنگراني مثل شهره آغداشلو سينماي ايران را رها کنند و هاليوودي شوند، و بزرگاني همچون رويا تيموريان، رويا نونهالي، فاطمه معتمدآريا و گوهر خيرانديش - دور از جونشان - به ديار باقي بشتابند!

سعیده
چهارشنبه 17 بهمن 1386 - 1:7
0
موافقم مخالفم
 

ما کمبود ستاره زن داریم .شاید به خاطره همینه که ازش میخوان یه ستاره بسازن


چهارشنبه 17 بهمن 1386 - 1:38
-1
موافقم مخالفم
 

بازیش افتضاحه

جدا برای سطح نازل سلیقه تون متاسفم.

عمرا ازش بازیگر در نمیاد

حالا شاید تا اخر عمر هنریش صحنه ارایی! کنه ولی بازیگری .نه تو قدو قواره این صحبت ها ابدا نیست

Golbou
چهارشنبه 17 بهمن 1386 - 2:26
4
موافقم مخالفم
 

be taze varedin sakht nagirim

be anha forsate roshd bedim va angizeye pishraft

ma bazigare ba estedad va khosh chehre kam darim

baraye behtar shodan khodeman be yekdigar baha dahim ta be behboode hame jureye ozae cinama komak konim

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.966850996017 seconds.