|
|
|
صداها
|
|
|
(93 رأي)
گارگردان : فرزاد موتمن |
دو خواهر
|
|
|
(1343 رأي)
گارگردان : محمد بانکی |
|
|
|
|
|
|
فیلمفارسی و وسترن در دل کویر! (نگاهی به فیلم هامون و دریا ) | |
سینمای ما - امیررضا نوری پرتو : آخرین ساخته ابراهیم فروزش داستان عشق میان هامون، پسری نوجوان و نوازنده دوتار و دریا دختری نوجوان در همسایگی آنهاست که با مخالفت توفان، برادر دختر، هامون با مشکلاتی روبرو می شود و سرانجام پس از بیماری دریا و بنا به توصیه بی بی حکیمه راهی کویر می شود تا با آوردن نوعی ماهی سیاه زنده سبب شفای دریا شود . این در حالی است که توفان و دوستانش نیز برای انجام این آزمون دشوار پای به دل کویر می گذارند. فیلم که اقتباسی از داستانی به همین نام نوشته عباس جهانگیریان و از تولیدات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است، بسیار کهنه و نخ نما می نماید. ضمن اینکه پیرنگ داستانی فیلم به خصوص در نیمه ابتدایی آن یادآور برخی از فیلمفارسی های شهری است! عشق میان دختر و پسر، بازی با نور و آینه، انارهایی که دریا در جوی آب برای هامون می اندازد، برادر نوجوان و سخت گیری که نقش قیم دختر را دارد و مانع وصال دو محبوب است، پادرمیانی مادر دریا میان توفان و دریا، کتک خوردن هامون از توفان و دوستانش، همه تداعی کننده فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی کم مایه است که بارها و بارها ما به ازای آنها را دیده و شنیده ایم، با این تفاوت که این بار این داستانک های فیلمفارسی گونه را در مناطق کویری و در قالب فیلمی کانونی به تماشا نشسته ایم. بازی ها به شدت آماتوری و ضعیف است و اجرای برخی از نابازیگران سبب تبسم و خنده مخاطبان می شود. رفتن هامون به شهری دیگر و به نزد دایی اش و عشق یکطرفه دختر دایی هامون نسبت به او هیچ منطق دراماتیکی در داستان ندارد و به نظر می رسد که تنها برای رساندن زمان فیلم به حد استاندارد تعبیه شده است. از جایی که هامون برای نجات جان محبوبش رهسپار کویر می شود، فیلم وامدار کهن الگوها و حکایات قدیمی می شود و به همین دلیل تماشاگر آشنا به این نوع خطوط داستانی، تا انتهای قصه را پیش بینی می کند و دیگر رنج و مرارت های شخصیت های اصلی برایش جذابیتی ندارد. فداکاری بیش از حد هامون با توجه به سن و سالش و تحول رفتاری توفان و دوستانش بسیار گل درشت است و نکته ای که در پایان بیننده را متعجب می کند، رفتن هامون به دل کویر و ترک روستا پس از بهبودی دریا است که به شدت بی منطق و غریب و یادآور پایان فیلم های وسترن- به خصوص فیلم "شین"- است!
منبع خبر : سینمای ما | دوشنبه,15 بهمن 1386 - 9:6:1
| آرشيو | | |
نظرات
m.h.kh
دوشنبه 15 بهمن 1386 - 10:21
-8 |
|
|
|
از ابراهیم فروزش چه انتظاری هست؟!!! بازم دستش درد نکنه که فیلمش مثل اتش سلز حکم دیازپام رو نداشت واسه مخاطب...!!! m.h.kh
|
ب.کریمی
دوشنبه 15 بهمن 1386 - 11:21
3 |
|
|
|
فیلم فقط طراحی صحنه ودکور بسیار خوبی داشت.
|
اضافه کردن نظر جدید
|
|
|