سينمای ما - « تماشاي اين فيلم به افراد بالاي 16سال توصيه نمي شود» / يادداشتي بر فيلم اقليما
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 19:50

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (100 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (350 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



« تماشاي اين فيلم به افراد بالاي 16سال توصيه نمي شود» / يادداشتي بر فيلم اقليما
« تماشاي اين فيلم به افراد بالاي 16سال توصيه نمي شود» / يادداشتي بر فيلم اقليما


سينماي ما - امير جلالي: يك فيلم داريم از كارگرداني نام آشنا كه "قدمگاه"اش در مقياس سينماي ايران،فيلم قابل قبول و خوش ساختي بود،هرچند كه آن جا هم مي شد سايه سنگين كارگردان را در جاي جاي فيلم حس كرد. اين طوري بود كه آدم به خودش مي گفت داستاني به اين سادگي و رواني را مي شود راحت تر هم تعريف كرد و اينقدر تماشاگر را دست كم نگرفت و براي شيرفهم كردن او به اغراقهاي عجيب و غريب دست نزد. حالا و در "اقليما" قضيه برعكس است و مشكل اصلي با فيلم نيزدرهمين قضيه است و جريانش هم اين شكلي است كه الان براي‌تان تعريف مي كنم. محمد مهدي عسكرپور فيلمنامه را به كمك محمدرضا گوهري نوشته است كه در كارنامه اش فيلم‌هايي همچون"خيلي دور،خيلي نزديك" و "يك تكه نان" را دارد. مدير فيلمبرداري مرتضي پورصمدي است كه فقط همين امسال دو فيلم "دايره زنگي" و "آتش سبز" را فيلمبرداري كرده است. تدوين و طراحي صحنه و لباس و چهره پردازي فيلم به ترتيب كار بهرام دهقاني و علي عابديني است كه نياز به معرفي ندارند. آهنگساز اثر محمدرضا عليقلي است. محسن روزبهاني كارجلوه هاي ويژه را برعهده دارد كه اگر اورا نمي شناسيد كافي است بدانيد كه جلوه هاي ويژه فيلمي همچون "دوئل" برعهده او بوده است. بازيگراني همچون پانته آ بهرام،حسين ياري و شاهرخ فروتنيان در بهترين فرم خود قرار دارند و اتفاقا چيزي كه از همه برجسته تر است كارگرداني فيلم است كه دقيق و سخت گيرانه انجام شده و اين قضيه درتك تك سكانسهاي فيلم به چشم مي خورد،اما... همين اماست كه نكته اصلي اين يادداشت است و باعث مي شود اين همه زحمت و كار تر و تميز خرج داستاني شود كه دربهترين حالت يك جريان خاله زنكي ساده است. درست عكس "قدمگاه" كه با داستاني خوب و درست سروكار داشتيم و كارگرداني عسكرپور بود كه اغراق آميز و گل درشت بود. "اقليما" قرار است يك فيلم ترسناك باشد. تكليف كار از اول معلوم است ولي بعد از گذشت مدت كوتاهي از فيلم و زماني كه چشم تماشاگر به تمهيدات فرمي خوب و كارگرداني منظم فيلم عادت مي كند و حالا ديگر در به در به دنبال خط داستان مي گردد تا درآن فرو رود و فيلم را با اشتياق دنبال كند. ناگهان درمي يابد كه بله،آقاي عماد پولدار و موفق(حسين ياري)،از دست زن روان پريشش خسته شده و با يك زن زيبا رابطه برقراركرده و حالا دنبال دك كردن سارا(پانته آ بهرام) و يك سره كردن ماجراست. به عنوان يك سوال مي خواهم بدانم صحنه هايي كه سارا در خانه،آن زن موطلايي را مي بيند و آنقدر مي ترسد و دچار پريشان احوالي مي شود چگونه مي توانند تماشاگري را بترسانند كه همان اول فيلم موي طلايي پرستار بخش را روي تخت عماد ديده است و تا ته قضيه را خوانده است؟ سكانس به هم ريختگي اتاق سارا و تلفن او به عماد و آمدن پليس را در نظر بگيريد. سارا شديدا به هم ريخته است،عماد هم آن جا دارد اداي كسي را در مي آورد كه از حضور معشوقه اش درخانه بي اطلاع است. پليس مي رود تا اتاق را بررسي كند. در اتاق در يك نماي بسته، باز مي شود. بيننده در اوج هيجان و تعليق منتظر است ببيند چه خبر است... كه ناگهان افسر پليس به بدترين شكل ممكن اسلحه اش را مي كشد تا ببيند ملحفه هاي تخت اتاق را كي به هم زده است، آدم از خنده روده بر مي شود. سكانس رفتن سارا به آن مراكز عجيب و غريب رمالي و كف بيني هم هست. آن جايي كه مرد مو بلند ترسناك به سارا مي گويد آن كه در خانه ات پنهان شده يك پري است و نامش هم اقليماست و كمي بعد، هنگامي كه سارا مي خواهد از كلينيك!خارج شود از زبان دونفر ديگر هم مي شنود كه "ديدي؟گفت اسم پريه اقليماست..." البته يك مساله مهم در اين ميان وجود دارد كه دليل تاخير دو سه هفته اي در نوشتن اين يادداشت نيز بوده است و آن اين كه شايد نوع نگاه من به عنوان يك تماشاگر با ديگر مخاطبين فيلم تفاوت داشته باشد و ممكن است خيلي از بينندگان با فيلم ارتباط برقرار كرده و ازآن ترسيده باشند،به هرحال آنچه كه مي خوانيد برداشت من از "اقليما"ست و طبيعتا نظر ديگران هم محترم است. نمي دانم،شايد به اوضاع اين روزهاي سينماي ايران بر مي گردد و شايد هم به حال و روز اين ايام خودم، ولي من با ديدن "اقليما"،به جاي ترس تاسف خوردم و آرزو كردم كه كاش داستان جدي تري براي اين فيلم خوش ساخت انتخاب مي شد.

منبع خبر : سينماي ما
چهارشنبه,3 بهمن 1386 - 19:27:16

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

mahyar
پنجشنبه 4 بهمن 1386 - 12:54
3
موافقم مخالفم
 

mamnoon az in hame sedaghate shomma.....in kheyli khobe ke tarife bi ja az hich filmi nemikonid va hamon chizi ro ke mibinid migid

قانیان
دوشنبه 8 بهمن 1386 - 10:22
0
موافقم مخالفم
 

با سلام و تشکر. جسارتا نقدتون خیلی علمی، کارشناسانه و دقیق نبود. فقط یه نقد روانشناختی نصفه است.

یاسمین
سه‌شنبه 16 بهمن 1386 - 18:1
2
موافقم مخالفم
 

من این فیلمو 2 بار دیدم.عالی بود.در واقع فیلمای اقای یاری رو 2 بار میبینم!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.55459880829 seconds.