تنديس يازدهمين جشن خانهي سينما به خانوادهي زندهياد رسول ملاقليپور اهدا شد.
فرشته طائرپور در شب تولد زندهياد رسول ملاقليپور با قرائت متني دربارهي اين كارگردان سينماي ايران از حسين ياري بازيگر فيلم "ميم مثل مادر" دعوت كرد تا به روي صحنه بيايد.
حسين ياري گفت: صحبت كردن دربارهي رسول ملاقليپور براي من خيلي سخت است. او در جمع اهالي سينما ناشناخته نيست و بهترين تعاريف را دوستان در موردش دارند. بنده فقط ميتوانم بگويم جاي اين كارگردان فهيم و غيرتمند براي هميشه در سينماي ايران خالي است و از همين جا به روح پاك او درود ميفرستم.
احمدرضا درويش، منوچهر محمدي، حسين ياري و فرشته طائرپور تنديس جشن يازدهم سينماي ايران را به همسر زندهياد رسول ملاقليپور اهدا كردند.
همسر ملاقلي پور نيز در سخنان كوتاهي گفت: امشب شب تولد رسول است، ساعاتي قبل بر سر خاك او با كيك كوچكي جشن تولد او را گرفتيم.
احمدرضا درويش در سخنان كوتاهي گفت: فقط ميتوانم بگويم هنوز باور نميكنم، رسول نيست، چون فكرميكنم هنوز در ميان ما است.
------------------------------------------------------
محمد احصايي و محمدرضا عليقلي، محمد سرير از فرهاد فخرالديني تقدير كردند و تنديس يازدهمين جشن سينماي ايران را به او اهدا كردند.
محمد سرير آهنگساز گفت: او مدرس دانشگاه است، فخرالديني آهنگهاي ماندگاري براي موسيقي فيلم ساخته است. او در حوزهي موسيقي ملي تحقيق كرده است و رهبر اركستر و سازندهي قطعات موسيقي كلامي است، همه اينها حاصل چهار دهه فعاليت او است. شايد يكي از برجستهترين ويژگيهاي او در دروني كردن موسيقي ملي است و لحظاتي كه از موسيقي او در فيلم استفاده ميشود، موسيقي او ايراني است.
محمد احصايي و محمدرضا عليقلي، محمد سرير از فرهاد فخرالديني تقدير كردند و تنديس يازدهمين جشن سينماي ايران را به او اهدا كردند.
فرهاد فخرالديني نيز ضمن اشاره به كليپي كه از او پخش شد گفت: همه حرفهايم را در اين كليپ مطرح كردم. به هر حال در زندگي انسان لحظاتي ارزشمند وجود دارد، در اين لحظه بسيار خوشحال هستم كه همه عمرم را در راه موسيقي صرف كردم.
وي درعين حال متذكر شد: سينما به فرياد موزيسينها رسيد، در دوراني كه به تاييد دكتر سرير، موسيقي زياد عرصه مناسبي براي فعاليت نداشت، در آن دوره سينما به فرياد موسيقي رسيد. بنابراين من از طرف خود و همكارانم در اين عرصه از سينماي ايران تشكر ميكنم كه به موسيقي ما ياري رساند و موسيقيدانان ما هم به واقع سنگ تمام گذاشتند.
---------------------------------------------------
منوچهر اسماعيلي دوبلور پيشكسوت از علي كسمايي پدر دوبلاژ ايران تقدير كرد.
در كليپي كه توسط مجيد برزگر ساخته شده بود، منوچهر اسماعيلي، رسول زاده و تهامي نژاد در خانهي سينما كه سالها قبل استوديو فيلم ايران بود با علي كسمايي سخن گفتند.
منوچهر اسماعيلي دوبلور پيشكسوت براي مراسم تقدير شب گذشته در فرهنگستان هنر به روي صحنه آمد و گفت: من بخش كوچكي از حاصل عمر "علي كسمايي" هستم. درود ميفرستم به تمام هنرمندان كه سرمايهگذار سينما بودند از عبدالله محمدي، از اصغر تفكري، ژاله كاظمي، منوچهر نوذري، حسين سرشار پاوراتي ايران و پاوراتي جهان كه همه را داغدار كرد.
وسلام به هنرمندان زنده و آنها كه پايههاي سينما بر دوششان است. امروز صحبت از مردي است كه حاصل عمرش، آبرو و حيثيت دوبلاژ ايران است.
من افتخار دارم كه در سن 20 سالگي درفيلم "دروازه پاريس" با ايشان همكاري كردم. يكي از ويژگيهاي علي كسمايي دادن فرصت بود. او ياد داد چيزي را كه ياد گرفتي پيش خودت نگهندار. اين باعث ماندگاري نام علي كسمايي در دوبلاژ ايران شد.
من دچار هيجان شدم و اصلا فكر نميكردم در توصيف استادم بايد اسمي از من برده شود و چه افتخاري به من داده شد. آقاي كسمايي متشكرم. از همه شما متشكريم.
ابوالحسن تهامينژاد و منوچهر اسماعيلي تنديس يازدهمين جشن خانهي سينما را به "علي كسمايي" دادند.
------------------------------------------------------------
نمايش كليپي از سيد محمد بهشتي نشان دهنده رسيدن مراسم به انتهاي خود و انجام چهارمين بزرگداشت بود. پس از نمايش اين كليپ، كيومرث پور احمد روي صحنه رفت و ابتدا بخشي از مقالهاي را كه عليرضا داوودنژاد پس از رفتن بهشتي از فارابي نوشته بود خواند و پس از پايان آن گفت: اين اولين باري است كه دستاندركاران سينما از يك مقام دولتي تجليل مي كنند مقام دولتي كه در دوران خودش در تمام توليدات مهم سينمايي ايران داست داشت.
وي افزود: من از اولين ديداري كه قبل از انقلاب با او داشتم از او خوشم آمد و بعد هم در گذر زمان وقتي او به تلويزيون و فارابي رفت مدام علاقه من به او بيشتر شد. نوع برخورد و رفتار و عملكرد او با همه مديران فرق ميكرد. سنگ صبور تمام سينماي ايران بود و به همه براي حل مشكلاتشان كمك ميكرد.
اين كارگردان ادامه داد: دوران وجود او در ايران دوران پالودهاي بود و از معدود مديراني بود كه بيش از ترك پست دولتي خويش دوباره به پست ديگري رفت و كارهاي خلاقانه و بزرگ كرد.
پس از آن از رضا مير كريمي، مجيد مجيدي و عليرضا داوودنژاد دعوت كرد كه براي اهداي لوح تقدير به روي صحنه بيايند و بهشتي نيز با تشويق حضار به روي صحنه آمد.
بهشتي پس از حضور بر صحنه گفت: حدود چهارده سال پيش كه من از سينماي ايران خارج شدم، در مراسم توديعم اين تعبير را كردم كه اين مجلس براي ترحيم من برپا شده و من خوشحالم كه توانستم در مراسم ترحيم خودم شركت كنم. امروز هم پس از 14 سال اين احساس را دارم كه كسي در عالم خواب از آن دنيا به ديدار عزيزانش آمده باشد.
وي افزود: موقعيتي كه من نسبت به سينما دارم امكاني را به من ميدهد كه شايد افراد نزديكتر به سينما اين ويژگي را نداشته باشند. تصويري كه من از سينماي ايران مي بينيم اين است كه سينماي ايران از چهار سو مورد تهديد و دشمني است كه اين تهديد و دشمني از طرف دشمنان خرد و كلان داخلي و خارجي است.اما در عين حال ميبينم كه اين سينما از شش جهت حمايت ميشود و دوستيها و محبتهاي خرد و كلان داخلي و خارجي و زمين و آسمان اين سينما را حمايت ميكنند.
بهشتي افزود: اين سينما، سينماي ماندگاري است و گوهر گرانبهايي است . هر كس بايد به سهم خود به اين سينما كمك كند و از آن حمايت كند چون سينما از حمله هنرهايي است كه ميتوان به آن عنوان ميراث فرهنگي داد و در هنرهاي جديد كمتر هنري اين ويژگي را دارد. سينماي ايران انشاء الله زنده است.
-------------------------------------------------
رضا ميركريمي مديرعامل خانهي سينما به هنرمندان خوشآمد گفت و ادامه داد: امروز ضيافت جشني را برپا ميكنيم كه نه فقط براي برگزيدگان احتمالي جشن و براي پاسداشت زحمات كانديداها، بلكه به احترام سينماي ايران همه دور هم جمع شدهايم و جشن برگزار ميكنيم. بنابراين در انتهاي برگزاري اين جشنها همه برنده هستيم و من به همه تبريك ميگويم.
وي بهعنوان يك كارگردان كه موقتا در مديرعاملي خانه سينما حضور دارد، در ادامه، سخنانش را به اين نهاد صنفي متمركز كرد و گفت: از ابتداي حضورم در خانهي سينما با خود عهد كرده بودم، كمتر حرف بزنم. نميخواهم مثل برخي از مديران كه ميگويند، ويرانهي تحويل گرفتم يا بخواهم به رخ بكشم كه زندگي شخصي و خصوصيام به خطر افتاده بنابراين اين دو جمله كليشهي را مطرح نميكنم. چون قبل از من زحمات زيادي كشيده شده بود و در ادامهي راه، آبرو و عزت و سرمايهاي كه به هر كدام از ما داده شده است را سعي كرديم، سهمي از آن را براي كل سينما و حركت صنفي هزينه كنيم و فكر ميكنم هيات مديره با چنين تصوري اين مسئوليت را بر عهده گرفت.
مير كريمي گفت: قصد ندارم در اين مراسم بيلان كاري ارايه بدهم. چون اين سخنان در حوصلهي اين مراسم نيست. من معتقدم آنچه ميشود، حس كرد را نبايد مطرح كرد. اگر اتفاقي افتاده است، اعضا خودشان متوجه ميشوند و اگر اتفاقي نيفتاده است، قطعا با حرف زدن درست نميشود.
وي رويكرد هيات مديره را تدبيري توام با آرامش در اين مدت دانست و گفت: وقتي يك عدهي كوتاهتر از همه ميبينند، البته بلندتر از همه حرف ميزنند ما قصد كرديم وارد جريانات ژورناليستي آنها نشويم و صحه صدر را به عنوان دستور كار قرار داديم و هيات مديره از اين جهت بلند نظرانه سكوت و خويشتنداري كرده است. چون اميدوار است روزي فرا برسد كه اين دوستان متوجه باشند كه به حق يا ناحق كشتي كه در آن هستند را دارند سوراخ ميكنند.
وي در بخشي ديگر از سخنانش، يكي از اهداف هيات مديرهي خانهي سينما را ارايه تصويري به عنوان يك نهاد قدرتمند در نزد مسئولين در حوزهها ديگر دانست و گفت: فكر ميكنم در اين زمينه اين اعتماد سازي انجام شد و خيلي خوب هم انجام شد كه اين شخصيت صنفي مورد اعتماد قرار بگيرد و حمايتهاي ويژهاي از آنها انجام شود.
ميركريمي تاكيد كرد: هيچ صنفي قدرتمند نيست ،مگر در خانه يك وفاق و همدلي اتفاق بيافتد. ما سعي كرديم در اين مدت صنوف را فعال كنيم و در همين راستا آموزش صنفي، مراسم بزرگداشت برگزار كرديم كه به نظرم در اين زمينه اتفاقات خوبي افتاده است. از جمله تجمع29 خرداد ماه كه تجمع دفاع از حقوق سينمگران را برپا كرديم.
مديرعامل خانهي سينما به تمايز خانه سينما با ديگر تشكلات صنفي اشاره كرد و گفت: "هويت صنفي" در آن مترادف با "هويت ملي" است. به عنوان يك رسانه قدرتمند كه فرهنگ ساز است، هر حركت صنفي در
خانه سينما معناي ملي دارد و وظيفه اعضا بسيار خطير است، بنابراين مراقبت جدي ميطلبد.
وي به سخنان چندي قبل مقام معظم رهبري دربارهي مظلوميت فرهنگي اشاره كرد و گفت: از اين جمله تعابير زيادي ميتوان داشت و تصور بنده اين است كه مظلوميت فرهنگي واژهي معناداري است كه
هماكنون دچار آن هستيم. آن سياست و اقتصاد زدگي مفرط و به رسميت نشناختن جايگاه فرهنگ و بياعتنايي به اهالي اين حوزه، ميتواند بسياري از هزينهها را تحميل كند.
وي افزود: ما درون جامعهي خودمان ـ جامعهي سينمايي ـ هم مظلوم هستيم. چون اندكي از جامعهي ما تيريبونهاي در اختيار دارند كه شناسنامه بيروني جامعه سينمايي كشور شدهاند و خانوادهي متين سينما در حاشيه آن قرار گرفتند، كساني كه با هياهو به غير خودي بودن خودشان افتخار ميكنند.
مير كريمي گفت: به همان ميزان كه دستمايه قرار دادن بدبختي مردم و انعكاس آن درجشنوارههاي جهاني درست نيست، به همان ميزان بازي كردن با اعتقادات و باورهاي مردم و پايين آوردن آسمان روندي كه اين روزها دچارش هستيم، نامناسب است. اين افراط و تفريط سينماي ايران باعث شد، بدنه فهيم سينما به دليل بياعتمادي مظلوم واقع شوند. بنابراين كسي كه مورد اعتماد قرار نميگيرد، نميتواند كار خلاق انجام بدهد و حاصل اين بياعتمادي حاصلي جز مظلوميت، دخالت به جاي نظارت، مشاركت به جاي حمايت و بياعتمادي به هنرمندي كه جزو مهمي از جامعه است، نميتواند باشد.
وي خطاب به هنرمندان گفت: يكسال ماموريت خود را درخانهي سينما پشت سر گذاشتم و يكسال ديگر ماموريت داريم، اگر كوتاهي انجام شده است، سهوا يا در موارد ديگري چون منافع جمع مد نظر بوده است من پوزش ميخواهم. حلالمان كنيد.
ميركريمي اظهار اميدواري كرد: آنچه به عنوان آبرو براي سينما ميپسنديم، اتفاق بيافتد. كساني كه به دنبال حاشيه سازي هستند به عقل بيآيند.
مديرعامل خانهي سينما در پايان گفت: در مراسم روز سه شنبه فقط به خاطر سينماي ايران و عزت سينماي ايران بياييم و جشن بگيريم.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
حواشی جشن
*حواشي جشن
- اكثر بزرگان سينماي ايران در اين مراسم حاضر بودند.
- نمايش كليپ رسول ملاقلي پور تمام حاضران را تحت تاثير قرار داد.
- وقتي منوچهر اسماعيلي درباره كسمايي صحبت ميكرد بسيار منقلب شد و نتوانست سخنانش را به پايان برساند.
- وقتي علي كسمايي مي خواست روي صحنه برود جمعيت تمام مدت سرپا او را تشويق كردند و علي كسمايي نيز با چشماني خيس جمعيت را نظاره ميكرد.
- وقتي نمايش فيلم مربوط به بهشتي تمام شد، كيومرث پور احمد روي صحنه با ميكروفون روي صحنه در حال نبرد بود تا ارتفاع آن را افزايش دهد كه نتوانست و ميكروفن به زمين افتاد، براي همين او پشت تريبون علي معلم رفت و صحبت كرد.
پور احمد گفت: داوودنژاد بهترين كسي بود كه ميتوانست درباره بهشتي صحبت كند اما گفتند او با دمپايي و لباس چروك ميآيد خودت روي صحنه برو.
- وقتي پوراحمد مقاله داوودنژاد را خواند، گفت: بخش دوبله برنامه من تمام شد حالا جاي خودم حرف ميزنم.
- پور احمد پس از پايان حرفهايش گفت:امشب گويا داوود نژاد لباس مرتبي پوشيده وبراي دادن جايزه به بهشتي از داوودنژاد خواستند روي صحنه بيايد.در اين هنگام داوودنژاد دمپايي خود را در دست گرفت و به حضار نشان داد!
- حضور فخرالدين انوار، مهدي حيدريان، سيف الله داد و محمدرضا جعفريجلوه كه همگي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گذشته و حال بودند به قدري براي علي معلم جالب بود كه از آنها خواست براي گرفتن عكس يادگاري روي صحنه بيايند.
- ميركريمي در زمان سخنراني گاهي به صفحاتي كه مقابلش بود نگاه ميكرد و ميگفت: خوب اين صفحه هم تمام شد.
-محمد بهشتي كه حضور خود را در اين جمع سينمايي به برگشتن از آن دنيا در عالم خواب تشبيه كرده بود گفت: اميدوارم آمدن من از آن دنيا رويا باشد،كابوس نباشد.
-فخرالدين انوار، مهدي حيدريان، سيف الله داد،محمد رضا جعفري جلوه،مجيد مجيدي ، شهاب حسيني ، مسعود كيميايي ، كيومرث پوراحمد، شادمهر راستين، عليرضا داوودنژاد، محمد مهدي دادگو، منوچهر اسماعيلي ، محسن علي اكبري، فرهاد ورهرام، پيروز كلانتري، اكبر عالمي، سيامك شايقي، ابراهيم فروزش، عليرضا زرين دست، نورالدين زرين كلك، محمدرضا دلپاك، محمدرضا درويش، سيروس الوند، مازيار ميري، منوچهر محمدي، حسين ياري، ناصر چشم آذر، محمدرضا عليفرد، ماني ميرصادقي، اردزند، بهمن فرمان آرا، ماني پتگر، داريوش فرهنگ، مهتاب كرامتي ، مهتاب نصيرپور، محمد رحمانيان ، حسن پور شيرازي، ناصر شكرايي، سيروس گرجستاني، فرهاد توحيدي، عزيزالله حميدنژاد، حسن زاهدي، محمد سرير، مجيد رجبي معمار، رضا يزداني، محمود كلاري، بيژن مير باقري، فرهاد فخرالديني، عليرضا شجاع نوري، محمدرضا هنرمند، تهمينه ميلاني، شاهرخ فروتنيان، امير روحاني، محمد نيكبين، فرشته طائر پور، سيما تيرانداز، يكتا ناصر، عبدالله اسفندياري، امير اسفندياري، جعفر والي ، گوهر خيرانديش، رضا يزداني، كامبوزيا پرتويي، فرشته صدر عرفايي، وحيد موساييان و ذبيح افشار از جمله مهمانان مراسم ديشب بودند.