سينمای ما - سینمای وحشت و مرغ همسایه! (نگاهي به ژانر وحشت در سينماي ايران به بهانه‌ اكران پارك وي)
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 11:10

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (350 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



سینمای وحشت و مرغ همسایه! (نگاهي به ژانر وحشت در سينماي ايران به بهانه‌ اكران پارك وي)
 سینمای وحشت و مرغ همسایه! (نگاهي به ژانر وحشت در سينماي ايران به بهانه‌ اكران پارك وي)


نويسنده : امیررضا نوری پرتو


این روزها فیلم پارک وی ( فریدون جیرانی ) بر پرده ی سینماها است که با استقبال نسبی تماشاگران روبرو شده است . فیلم در ژانر ( گونه )وحشت طبقه بندی می شود ، ژانری که از بدو پیدایش سینما ، همواره مورد استقبال سینماگران و تماشاگران بوده است . علت پیدایش این گونه ی سینمایی در همان دهه های ابتدایی تولید فیلم در دنیا ، به رواج روز افزون داستانهای ترسناک و گوتیک به خصوص در اروپای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم باز می گردد . استفاده از خون آشام ها و مخلوقات ساخته ی دست بشر در این نوع داستانها سبب رویکرد کمپانی های فیلمسازی به ساخت فیلمهایی بر اساس این کاراکترهای ترسناک اما دوست داشتنی شد . با ظهور قاتلین زنجیره ای در شهرهای بزرگ جوامع صنعتی و بروز ترس و وحشت ناشی از قربانی شدن توسط این جانی های بالفطره در میان عموم مردم آن جوامع و همچنین پیدایش انواع گروههای ضد مسیحی و شیطان پرست در اواخر دهه ی 60 و اوایل دهه ی 70 میلادی ، سینمای وحشت تکانی اساسی به خود داد و با خلق قاتلین روانی و عوامل ماورا ء الطبیعه در جهت جذب مخاطب بیشتر برآمد . در فرهنگ عامه و قدیمی ایرانی همواره به موجوداتی ترسناک از قبیل جن و آل اشاره هایی شده است . در قرآن کریم و دین اسلام نیز از روح و جن سخن به میان آمده است . ولی ردپای ضعیفی از این باورهای ماورایی دینی و فرهنگی مان در سینمای ایران شاهد بوده ایم ؛ شاید بخشی از این کوتاهی به کمبود امکانات فنی و نبود جسارت و علاقه ی لازم در سینماگرانمان برای کار در این حیطه باز گردد ، ولی به هر حال توجیه مناسبی برای کارنامه ی ضعیف این نوع سینما در بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران نمی شود ؛ سینمایی که تماشاگر ایرانی علاقه اش را با استقبال از نمونه های موفق خارجی و حتی نازل ایرانی در این زمینه بارها نشان داده است و چه ایرادی دارد که با ساخت فیلمهایی جاندار و خوش ساخت در این زمینه بتوانیم تماشاگران گریزان را دوباره به سالنهای سینما باز گردانیم .
در سینمای پیش از انقلاب پرچمدار این نوع سینما ، مرحوم ساموئل خاچیکیان بود که با خلق لحظات دلهره آور در آثارش تماشاگران بیشماری را به سینماها کشاند که البته ساخته های آن مرحوم بیشتر از اینکه در سینمای گونه ی وحشت طبقه بندی شود ، در ژانرسینمای تعلیق و جنایی جای می گرفت تا اینکه حدود یک دهه بعد و با رواج سینمای گنج قارون و قیصر ، سینمای تعلیق " خاچیکیانی " رو به افول رفت و پرونده ی آن تا سالهای میانی و پایانی دهه ی 60 و قبل از ساخت فیلمهای طلسم ( داریوش فرهنگ ، 1366 ) و شب بیست و نهم ( مرحوم حمید رخشانی ، 1369 ) بسته بود . در سالهای اخیر نیز تنها دو نمونه ، اثیری ( محمد علی سجادی ، 1381 ) و خوابگاه دختران ( محمد حسین لطیفی ، 1383 ) در این باره ساخته شده است که البته با عطش بیننده ی امروزی برای تجربه ی ترسیدن در سالن تاریک سینما و نیز معطوف شدن توجه ی تهیه کنندگان به ذائقه ی تماشاگران ایرانی برای کسب چنین تجربه ای ، در یک سال اخیر شاهد ساخت فیلمهایی در این مورد بوده ایم که می توان آن را به فال نیک گرفت و به آینده ی سینمای وحشت ایران امیدوار شد ، سینمایی که قطعا می تواند نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی این صنعت در ایران ایفا کند . پارک وی نیز یکی از این تولیدات است . فریدون جیرانی که همواره علاقه اش را به سینمای تعلیق و جنایی نشان داده است این بار به سراغ داستانی رفته که در گونه ی سینمای اسلشر ( سینمایی که همراه با خونریزی و خشونت بالاست ) جای می گیرد . فیلم روایتگر زندگی دختری به نام رها آزاد ( رعنا آزادی ور ) است که پس از ازدواج با کوهیار هدایت ( نیما شاهرخ شاهی ) متوجه روان پریشی او و مادرش ( بیتا فرهی ) می شود و لحظه به لحظه به سمت سرنوشتی تراژیک گام بر می دارد . فیلمنامه از لحاظ انگیزه ی شخصیتها برای توجیه کنش هایشان و نیز سردر گمی برخی از این کاراکترها برای اثبات حضورشان در دل قصه ، ضعف های عمده ای دارد ، با این وجود فیلم از لحاظ تکنیکی در مرتبه ای قابل قبول قرار می گیرد . میزانسن های جیرانی در اغلب لحظه ها حساب شده است و فیلمبرداری و نورپردازی فوق العاده ی فرج حیدری کمک بزرگی به این امر کرده است و موسیقی آریا عظیمی نژاد و بازی های خوب زوج آزادی ور و شاهرخ شاهی از دیگر نکات مثبت فیلم محسوب می شود . این نکات بیان شد تا به خنده های گاه موجه و گاه بی جهت بینندگان در طول تماشای فیلم اشاره ای شود . برخی دیالوگهای فیلم با فضای آن همخوانی چندانی ندارند و در برخی سکانسها بر مواردی نه چندان لازم تاکید شده است ( از جمله اینسرتی که از صورت جسد ورم کرده ی مادر کوهیار گرفته شده است ) که همین دلایل به ظاهر ساده ، باعث خنده دار شدن آن صحنه ها می شود ( در نسخه ی اکران عمومی دیالوگهای یاد شده نسبت به نسخه ی نمایش داده شده در جشنواره ی پارسال کمی تعدیل شده است ) ولی به شخصه دلیلی برای خنده های بی مورد عده ای از تماشاگران نسبت به صحنه های خشن فیلم که اتفاقا از ساختاری قابل قبول برخوردارند ، پیدا نکردم . بی شک این صحنه ها از حیث اجرا در حدی بالاتر از سینمای ایران قرار می گیرند و با برخی سکانسهای نمونه های مشابه خارجی برابری می کنند . حال سوال نگارنده از کسانی که تنها به قصد مزاح و کمی تفریح کردن راه خود را به سینماهای نمایش دهنده ی فیلم کج کرده اند اینست که اگر ما به ازای چنین پلانها و سکانسهایی را در فیلمهای هالیوودی به تماشا می نشستند آیا باز هم روی به خندیدن و تمسخر می آوردند و یا به مانند عامه مردم که از سینما تنها طلب هیجان وگذران وقت دارند ، مسحور جلوه های ویژه ی فیلمهای اکشن و صحنه های مشمئز کننده ی آثار وحشت این سالهای هالیوود می شدند ؟ شاید این مساله کمی به عدم خودباوری ما ایرانیها برمی گردد ؛ اینکه هنوز هم در عرصه های علمی ، اجتماعی و فرهنگی خودمان را دست کم فرض می کنیم و کارهای به مراتب پیش پا افتاده تر فرنگی ها را در این زمینه ها به مانند وحی منزلی بر چشمانمان می گذاریم ، مساله ای است که نباید به راحتی از آن گذشت . در مورد جدی نگرفتن سینمای ملی مان توسط خودمان نیز همین قضیه صدق می کند . پارک وی فیلمی است که فارغ از ارزشهای تکنیکی اش ، از ناحیه ی فیلمنامه به شدت می لنگد ، ولی این دلیلی نمی شود که جسارت سازندگان آن را در آزمودن این گونه از سینما به باد تمسخر بگیریم و کاری کنیم که بانیان تولید فیلم در ایران به جای عرض اندام در حیطه هایی که پیش از این کمتر قدم به آن گذاشته اند ، دوباره به بازسازی کمدی های سخیف فیلمفارسی و ملودرام های ضعیف ، بی مایه و پند آموز سالیان گذشته روی آورند و بار دیگر عقبگردی جدی را در فرم و محتوای محصولات سینمایی مان شاهد باشیم . این نکته را نباید از یاد برد که این گونه از سینما در ایران هنوز در مرحله ی آزمون و خطا قرار دارد و باید کمی به آن فرصت داد . چه خوب است اگر در هنگام تماشای چنین آثاری کمی انصاف پیشه کنیم و بلافاصله بحث مقایسه با نمونه های خارجی را به ذهنمان خطور ندهیم ، بلکه با دیدی درست آن را با محک توانایی و وسع اندک سینمای خودمان بسنجیم و فکر نکنیم که مرغ همسایه همیشه غاز است !

چهارشنبه,13 تیر 1386 - 15:30:36

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

علي
چهارشنبه 13 تير 1386 - 19:3
1
موافقم مخالفم
 

دوست گرامي براي نوشتن راجع به هر موضوع سعي كن بهترين انتخاب را براي شروع (و انتهاي) مطلب ات داشته باشي، تا خواننده را سريع جذب كند و با خودش ببرد. دوم اين كه سعي كن با جمله هاي هر چقدر كوتاه شده، اين كار را انجام بدهي تا مشتري هايت نپرد! سوم اين كه براي نوشتن راجع به موضوعي قرار نيست تاريخچه آن را زير و رو كني، سريع برو سر اصل مطلب. خواننده هاي گريز پا و كم حوصله اين دوران طاقت ندارند و باز به اين نكته ميرسيم كه مشتري هايت ميپرند. نگذار از حالا اين اتفاق بيفتد.

m
چهارشنبه 13 تير 1386 - 19:47
1
موافقم مخالفم
 

bad nabod baraie tanavo khob bod.

Ariano
پنجشنبه 14 تير 1386 - 9:51
0
موافقم مخالفم
 

عملكرد جيراني و نيز مونتور فيلم به قدري ضعيف بوده كه سكانس هاي ترسناك فيلم به جاي ترساندن مخاطبان موجب روده بر شدن آنها مي شوند! به هرحال مخاطبي كه آثار روز هاليوود در ژانرهاي وحشت و اسلشر را ديده است مطمئنا با ديدن دكوپاژ و تدوين بسيار سطح پايين فيلم خنده اش مي گيرد! بهتر است برخي منتقدان به جاي سعي در لاپوشاني فاجعه هاي تصويري دوستان سينماگرانشان با انتقادات سازنده سعي در بهبود كار آنها كنند ... حتي اگر "پارك وي" را با "قرمز" مقايسه كنيم افت فاحش فريدون جيراني را مي توانيم مشاهده كنيم. يكي ديگر از نقاط ضعف اين فيلم بازي هاي آزادي ور و شاهرخ شاهي بود و نمي دانم اين دوست عزيز با كدام معيارها بازي اين دو بازيگر جوان در "پارك وي" را خوب ارزيابي كرده است؟!

sara
پنجشنبه 14 تير 1386 - 19:1
2
موافقم مخالفم
 

be nazare man ke filme khoobi bud.

ت.ع
جمعه 15 تير 1386 - 16:18
-5
موافقم مخالفم
 

وظيفه ی تماشاگر، پا شل کردن برای اينکه هنرمند بتواند به گرد پای او برسد نيست. اين از اولين شرطهای هنرمند بودن (و اينجا حتی صنعتگر بودن) است که جلوتر از مردمش حرکت کند تا مردم برای رسيدن به او کنجکاو، راغب و پر انگيزه باشند و دنبال او بدوند.

در ضمن آنچه نشانه ی خود کم بينیِ ما است، بيش از خنديدنهای مردم در سالن، همين يادداشتِ شماست. که به تکنيک اين فيلم، صرفاً چون "ممکن است بتواند" با بعضی نمونه های خارجی اش، تنها "مقايسه" شود، قانع هستيد.

پارک وی فيلمی بسيار ضعيف است. فيلمسازانمان تمرينهايشان را جای ديگر بکنند. تماشاگر 2500 تومان پول بليط سينما فرهنگ را نمی دهد که چرک نويس های نخ نما ببيند.

sara
شنبه 16 تير 1386 - 19:45
4
موافقم مخالفم
 

kheili filme mozakhraf va bi khodi bood.

elahe
يکشنبه 17 تير 1386 - 4:29
0
موافقم مخالفم
 

toooooooop aliiiiiiiii bahalllllllllll booooooooooood.

nima shahrukhshahi toope faghat dokhtare yeki dige bood behtar bood

م.ا.
يکشنبه 17 تير 1386 - 7:21
-3
موافقم مخالفم
 

من نمی دونم ما تا کی باید ملودرام بسازیم. خب بابا یکی رفته اسلشر ساخته خوب یا بد یه ذره تحویلش بگیریم حالا... نه این که بدی هاشو نگیم... خوبی هاشم بگیم...

fateme
يکشنبه 17 تير 1386 - 14:22
0
موافقم مخالفم
 

به نظر من فیلم خوبی بود عالی بود .

هیچ بدی نداشت هرکی بد میگه حسودی میکنه

شهرزاد
دوشنبه 18 تير 1386 - 16:48
1
موافقم مخالفم
 

این فیلم بسیار عالی بود .خود من به شخصه این فیلم رو 2 بار دیدم .واقعا حق پارک وی در جشنواره ضایع شد.

از آقای شاهرخ شاهی بسیار متشکرم که بعد از کار مکس خودشون اینقدر عالی نشون دادن و به نظر من هیچ کدام از کاندیدهای نفش کوهیار مثل آقای گلزار یا آقای رادان و گودرزی مثل آقای شاهرخ شاهی نمیتوانستند این نقش را به این زیبایی بازی کننند. در ضمن از آقای شریفی نیا به خاطر انتخاب بازیگران هم ممنونم .

فرهاد ترابی
پنجشنبه 21 تير 1386 - 17:50
0
موافقم مخالفم
 

جناب پرتو چرا همین اول کار سراغ بیانیه صادر کردن و شعار دادن رفته اید...ایرانی کالای ایرانی بخر...اگر فیلم در ساختار و محتوا حرفی برای گفتن دارد و شما به آن رسیده اید راحت بیان کنید چرا دنبال حواشی میروید.اینکه فکر کنیم مردمی که به این فیلم خندیدند چیزی از گونه وحشت نمی دانند و همیشه محصولات خارجی راترجیح می دهند چیزی از ضعفهای این فیلم نمی کاهد.مخاطب امروز زرنگ تر از آن است که فرق کلی گویی و حاشیه رفتن را با یک نقد موشکافانه تشخیص ندهد.....اگر از فیلم لذت برده ای آن را تقسیم کن تا همه به فیض برسند .اگر هم متنفر شده ای تنفرت را فریاد بزن.

saghar
شنبه 23 تير 1386 - 22:46
3
موافقم مخالفم
 

فيلم خيلي خوبي بود

نيماخيلي خوب بازي كرده بود .كاررعناهم نسبتاقابلتوجه بودولي حيف شد نيماسيمرغ نگرفت

كارش از بهداد كه بهتربود.

محمدرضا
سه‌شنبه 26 تير 1386 - 13:11
2
موافقم مخالفم
 

وقتی به سینما می رویم ، باید برای فیلم دیدن و سرگرم شدن به سینما برویم چون از قبل می دانیم که فیلم واقعی نیست !

اگر شما اشاره می کنید که در بعضی از صحنه ها تماشاگران می خندند ( که ما ندیدیم کسی بخندد) پس مطمئن باشید صحنه ها طبیعی و خوب از آب درنیامده که تماشاگر را به خنده می اندازد ، به نظر من وحشتی که در فیلم " خوابگاه دختران " بود تأثیرگذارتر از این فیلم بود .

جیرانی از " قرمز " خود فاصله گرفته و به " صورتی " رسیده است.

betsa
چهارشنبه 27 تير 1386 - 23:9
0
موافقم مخالفم
 

ترسی که تو خوابگاه دختران دیدیم خنده دار بود بازم

گلی به جمال اقای جیرانی

طناز
دوشنبه 1 مرداد 1386 - 8:28
0
موافقم مخالفم
 

فيلم مزخرفي بود اصلا هم ترسناك نبود همش گفتن زير 16سال توصيه نمي شود .خوابگاه دختران ترسناك بود


جمعه 5 مرداد 1386 - 12:32
-1
موافقم مخالفم
 

خوابگاه دختران واقعا فیلم ترسناکی بود و اولین فیلمی بود که مردم تو سینما جیغ کشیدند اما پارک وی با سکانس های چندش آور و خونین خواسته ما رو بترسونه که البته موفق هم نشده

امید
شنبه 6 مرداد 1386 - 1:3
-2
موافقم مخالفم
 

استفاده نا درست از موزیک هیجان آور که یکی از رکنهای اصلی در فیلمها در ژانر به حساب میاد این فیلم رو در ژانر کمدی قرار داد.

باعث تاسف بود...

SHADI
پنجشنبه 11 مرداد 1386 - 20:47
3
موافقم مخالفم
 

منم با نظر فاطمه جون موافقم. فیلم بسیار قشنگی بود البته بازی نیما اونو قشنگ کرد.

SH
يکشنبه 21 مرداد 1386 - 15:41
0
موافقم مخالفم
 

ASLAN NEMISHE PARKVEY RO BA KHABGAHE DOKHTARAN MOGHAYESE KARD CHON KAMELAN MOTEFAVETE AMA DAR KOL FILME JALEBI BOD.

شهره
پنجشنبه 25 مرداد 1386 - 21:10
2
موافقم مخالفم
 

انگار سینما وحشت رو با سینماحال به هم زن اشتباه گرفتند...

اشکان مانی
يکشنبه 28 مرداد 1386 - 14:16
-6
موافقم مخالفم
 

فیلم توپبود

asal
سه‌شنبه 30 مرداد 1386 - 11:18
3
موافقم مخالفم
 

هر چی بهتر از فیلمایامروزی بود که همش به عشق و عاشقی وازدواج یا ناکام موندن عشقه البته پارک وی هم یه جورایی همین جوری بود ولی یه جور دیگه این موضوع نمایش داده بودن

sana
سه‌شنبه 30 مرداد 1386 - 12:10
6
موافقم مخالفم
 

فیلم در نوع خودش و با توجه به سینمای حال حاضر ما و اینکه کمتر به این موضوع ها توجه میشه خوب بود

محسن
پنجشنبه 8 شهريور 1386 - 20:16
0
موافقم مخالفم
 

من خیلی به آقای حسنی نسب و قادری ارادت دارم ولی یک سوال داشتم. توی این سایت باید همه فیلم ها کوبیده بشه ...؟ فیلم خوبی مثل روز سوم را که اون جوری تحویل گرفتید. من نمی گم پارک وی خوبه ولی خب ...

محمد
يکشنبه 25 شهريور 1386 - 18:16
1
موافقم مخالفم
 

در کل بد نبود

امین عارف
چهارشنبه 12 دي 1386 - 20:52
0
موافقم مخالفم
 

از نظر من فیلم پارک وی یکی از بهترین و پر معناترین و قشنگترین فیلم های تاریخ سینمای ایران بوده است... به خصوص حضور زیبا و حرفه ای آقای نیما شاهرخ شاهی واقعا جذابیت فیلم را چند برابر کرد. من آرزوی یک بار دیدن آقای نیما شاهرخ شاهی و صحبتی مفصل در رابطه با پارک وی با ایشان دارم.

امین عارف
چهارشنبه 12 دي 1386 - 21:26
0
موافقم مخالفم
 

به نظر من پارک وی یکی از بهترین فیلم های سال بود. به خصوص با هنرمندی عزیز دلم آقای نیما شاهرخ شاهی

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.0642478466 seconds.