سينمای ما - امسال هم هيچ فيلمي از ايران در جشنواره كن نيست؛ بحران جدي در حوزه توليد و عرضه «سينماي جشنواره‌اي ايران»
جمعه 16 بهمن 1388 - 17:28

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1338 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



امسال هم هيچ فيلمي از ايران در جشنواره كن نيست؛ بحران جدي در حوزه توليد و عرضه «سينماي جشنواره‌اي ايران»
امسال هم هيچ فيلمي از ايران در جشنواره كن نيست؛ بحران جدي در حوزه توليد و عرضه «سينماي جشنواره‌اي ايران»


سينماي ما- امسال هم مانند سال گذشته، جشنواره فيلم معتبر كن فرانسه بدون هيچ فيلم ايراني در بخش‌هاي مختلف برگزار خواهد شد. اين رويه تازه مجامع بين‌المللي نسبت به سينماي امروز ايران، محل بحث و اظهارنظرهاي مختلفي قرار گرفته است. چند فيلم در ماه‌هاي اخير براي حضور در جشنواره كن در حال آماده‌سازي بودند و خبرهاي تاييدنشده‌اي از حضور چند نام در اين جشنواره به گوش مي رسيد. اما با اعلام نام فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف مشخص شد كه هيچ كدام از اين آثار در اين جشنواره نمايش داده نخواهد شد. روي‌گرداندن جشنواره‌هاي مهم و معتبر و عدم حضور دو ساله ايران در كن، مي‌تواند موضوع بحث‌هاي گسترده و مهمي در رابطه با فيلم‌هاي موسوم به جشنواره‌اي و كلاً حال و روز سينماي ايران در آن سوي مرزها باشد. سينمايي كه تا چند سال پيش به جشنواره‌هاي مختلفي اعتبار مي داد و جوايز مختلف و متعددي مي‌گرفت، حالا با فهرست فيلم‌هاي كن امسال در بحران شديدي گرفتار شده و بايد فكري به حال اين فيلم‌ها و اساساً شكل رابطه بين‌المللي سينماي ايران كرد.در همين رابطه، به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، امير اسفندياري مدير امور بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي در صحبت‌هاي اخيرش درباره اين عدم حضور نكاتي را مطرح كرد و كوشيد با مهم جلوه‌دادن بازار فيلم كن،  اين موضوع  را از دريچه ديگري بررسي كند. وي گفت: با توجه به حضور بيشتر دست اندركاران حرفه‌اي سينماي جهان در كن، سعي مي‌كنيم براي بازگشت دوباره به عرصه جشنواره‌هاي خارجي، اين فرصت مناسب را به سادگي از دست ندهيم.  امسال سعي شده تا فضايي گسترده تر براي حضور و مشاركت جدي مؤسسات و شركت هاي مرتبط با امر فروش و پخش فيلم‌‌هاي سينمايي ايران، ايجاد شود كه خوشبختانه اين امر به خوبي تحقق يافت و در فضاي گسترده تر جديد شاهد فعاليت هفت موسسه در زير چتر سينماي ايران خواهيم بود. اسفندياري تلاش براي عرضه آثار سينماي ايران به بهترين شكل در جشنواره كن و ايجاد فضايي براي ارتباط متعامل و متقابل عوامل حرفه‌اي سينماي كشور با هنرندان و متخصصان جهاني در عرصه پخش فيلم را از اولويت‌هاي كاري چتر سينماي كشور عنوان كرد و ادامه داد: باتوجه به نتايج مطلوب حاصل از حضور شركت‌ها و موسسات پخش كننده، فيلم‌هاي ايراني به صورت گروهي در زير چتر سينماي ايران در بازار كن، امسال فضاي غرفه مربوط به چتر سينماي ايران گسترده تر از سال‌هاي گذشته خواهد بود. مديرامور بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي تاكيد كرد: تجربه دوره‌هاي قبلي نشان داد كه اتحاد شركت كنندگان در زير چتر سينماي ايران، نتايجي به مراتب پربارتر براي سينماي ايران در بازار كن دارد. وي در زمينه چگونگي و ظرفيت پذيرش شركت‌هاي پخش و فروش فيلم‌هاي ايراني در بازار كن، خاطرنشان كرد: عواملي از قبيل ساخت فعاليت‌هاي بين المللي، تعداد فيلم‌هاي قابل عرضه و برخورداري از مجوزهاي لازم و وصول درخواست در موعد مقرر، جهت فعاليت موسسه‌ها در زير چتر سينماي ايران در نظر گرفته شده است. اسفندياري در خصوص برنامه ريزي براي تبليغ و اطلاع رساني مناسب فيلم هاي ايراني در بازار كن ادامه داد: طبق روال سال‌هاي گذشته باز هم تبليغات مربوط به سينماي ايران و فيلم هاي جديد آن در مجلات معتبر سينمايي جهان در دستور كار قرار گرفته است. براي مثال از هم اكنون اقدامات لازم براي چاپ برنامه نمايش فيلم‌هاي ايراني در بازار در نشريه‌هاي روزانه مجله اسكرين اينترنشنال به عمل آمده است، به علاوه بروشورها و راهنماي منتخب فيلم‌هاي ايراني به زبان انگليسي نيز براي همين منظور و درحال آماده سازي است. وي افزود: از هم اكنون با مسئولان جشنواره هاي مختلف جهاني براي مذاكره در بازار كن، قرارهاي ملاقاتي تنظيم شده و مطمئنا اين‌گونه مذاكرات در ترسيم حضور فرهنگي سينماي ايران در جهان نقش مهمي ايفا مي كند همان طوري كه سال گذشته برخي از فيلم‌هاي ايراني از طريق اين بازار به رويدادهاي مهم جهاني دعوت شدند. اسفندياري درباره حضور گسترده سينماي ايران در بازار كن نسبت به بازار برلين گفت:‌ باتوجه به اينكه عمده محصولات جديد سينماي ايران پس از برگزاري جشنواره فيلم فجر آماده نمايش مي شوند فرصت كافي براي فعاليت گسترده در زمان برگزاري بازار فيلم كشورهاي اروپايي در برلين وجود ندارد و همه چيز به صورت فشرده پيگيري مي‌شود، پس عمده برنامه ريزيها ومذاكرات به بعد از جشنواره فيلم فجر و بازار فيلم ايران و به عبارتي ديگر زمان برگزاري بازارفيلم كن موكول مي شود و با توجه به حضور بيشتر دست اندركاران حرفه‌اي سينماي جهان در اين بازار از جمله مسئولان جشنواره ها و شركت هاي خريدار سعي مي كنيم اين فرصت مناسب را به سادگي از دست ندهيم و از ظرفيت اطلاع رساني و تبليغاتي اين بازار و جشنواره مهم جهاني در حد امكانات خود كمال استفاده را ببريم
یكشنبه,2 اردیبهشت 1386 - 17:19:4

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

کاوه اسماعیلی
دوشنبه 3 ارديبهشت 1386 - 11:45
-1
موافقم مخالفم
 

این بحران چرا زودتر نیومد؟

مسعود شکوری
دوشنبه 3 ارديبهشت 1386 - 16:52
-1
موافقم مخالفم
 
عجیب نیست...

با توجه به اتفاق سال پیش جشنواره ی کن که فیلم مشخصا "نیوه مانگ" را که به سفارش خود جشنواره تهیه می شد را در این جشنواره شرکت ندادند و فیلم های مناسبی که می شد از ان ها درسال گذشته در کن استفاده کرد می شد حدس زد که امسال نیز چنین باشد چراکه هنوز هم سیاست های فرهنگی ایران بهتر نشده که چه بسا به زوال هم کشیده شده است با توجه به شرایط حاکم بر روابط ایران و جهان. اما جز این مشکل دیگر این رویه ی اشتباه بی شک تشکل فارابی هم هست که خیلی از اتفاق های اشتباه را تنها برای اینکه در عرصه ی بین الملل و حتی داخلی فقط او باشد که اثار را پخش کند.

و این سودایی است که بی شک به بدنه ی سی نما و چه بسا ریشه ی ان بیش از روابط سیاسی ضربه وارد می کند و گواه همین امر جشنواره ی سال قبل کن است که چتر سی نمایی ایران در بازار فیلم تا روز سوم برپایی بازار فیلم هنوز برپا نبود.

مهدی امیدواری
دوشنبه 3 ارديبهشت 1386 - 19:52
-2
موافقم مخالفم
 
آقای اسفندیاری داستان چیز دیگه است.

یادم نمیره زمانی رو که بعد از دیدن فیلم آفساید صد هزار مرتبه به خودم فحش دادم که چرا واسه دیدن یک چنین فیلمی 500 تومان پول دادم و شاخم در اومد وقتی که این فیلم خرس نقره جشنواره برلین رو گرفت که با توجه به سفر چند ماه قبل رییس جشنواره به تهران قابل پیش بینی بود.در ثمام این سالها این ثعجب من بارها اتفاق افتاده و همیشه به خودم میگفتم اگر یک روزی حضرات اروپایی نخواهند فیلمسازهای ما اینطوری فیلم بسازند کجای دنیا سینمای ما رو تحویل میگیرند.اقای اسفندیاری امروز همان روز است.روشی که با آن پناهی و مخملبافها و ... فیلمساز جهانی شدند و شیرین نشاط عکاس جهانی شد دیگر جواب نمیدهد.در تمام این سالها ما خودمان را اسیر خواست انها کردیم و از واقعیتهای سینما غافل شدیم.امروز روزیست که مردم ما با آنچه در جشنواره ها به نام سینمای ایران مشهور است نه قرابتی دارند و نه آشنایی.سینمای جشنواره ای ایران خانهای روی آب بود که فراموش شد.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.690378189087 seconds.