سينمای ما - پایانی بر آغاز(یاداشتی بر دیشب باباتو دیدم آیدا)
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 4:41

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



پایانی بر آغاز(یاداشتی بر دیشب باباتو دیدم آیدا)
پایانی بر آغاز(یاداشتی بر دیشب باباتو دیدم آیدا)


از زمانی که آیدا پس از مدتها کلنجار با خودش خانم ابتکار را می بیند و خیالش از بابت آن چهره ای که در ذهنش ساخته راحت می شود، آخرین ساخته صدر عاملی به جای اینکه به نقطه اوج برسد و بیننده را پس از یکساعت انتظار و هیجانی دلنشین و حساب شده با خود همراه کند، او را با سکوتی اجباری وادار می کند از سالن خارج شود.
صدرعاملی و کامبوزیا پرتوی که چیدمان تحسین برانگیزی را از ابتدا برای روبرو کردن آیدا و خانم ابتکار انجام داده اند به یکباره و شاید به دلیل نداشتن هیچ سرانجام مشخص و معینی برای اینکه هر شکل دیگری غیر از پایان بندی فعلی قطعا با برخورد شدید از جناح خاص روبرو می شدند، برای عکس العمل آیدا زمانی که برایش ثابت می شود زن دیگری - ولو اینکه زن مهربان و خوبی (از دید آیدا) باشد - نداشتند قصه شان را با بدترین شکل ممکن به پایان می رسانند.
شخصیت پدر (نادر)، مادر (ماهرخ) و مامان پروین آنچنان که باید کامل و کافی پرداخت نشده اند. کاش ارتباط بین نادر و ماهرخ که باعث شده آیدا با توجه به پیش زمینه ای که ساناز سر جلسه امتحان به او می دهد: « دیشب باباتو دیدم » به ادامه آن تردید داشته باشد بیشتر و بهتر از شکل و شمایل فعلی پرداخت می شد.
« روایت سوم » - به شهادت عنوان بندی فیلم - از سه گانه دخترانه صدرعاملی چیزی میان فیلم اول و دوم است. به لحاظ ایجاد فضایی بشدت ملموس از جامعه فوق متوسط امروزی و به لحاظ مسائل فیلمبرداری چون فیلمبرداری و تدوین چند سر و گردن از « دختری با کفشهای کتانی » بالاتر و به لحاظ ملاط و پیچ و خمهای فیلمنامه ای و عدم تعادل در ریتم و ضرباهنگ بخصوص در یک سوم پایانی به گرد « من ترانه پانزده سال دارم » نمی رسد.
انتخاب بازیگر نقش آیدا - سوفی کیانی - خوب است و با توجه شخصیت آیدا این بازیگر توانسته از پس ایفای این نقش پیچیده به خوبی برآید اما بازی کیانی به دل نمی نشیند و در اکثر اوقات به مذاق بینده خوش نمی آید. در عوض انتخاب بازیگر نقش ساناز قابل قبول و بازی خاطره اسدی در این نقش حیرت انگیز است. شاید سومین چهره ای که بعد از پگاه آهنگرانی و ترانه علیدوستی بتواند جایگاه خاصی در سالهای آینده در دنیای بازیگری سینمای ایران بدست آورد، خاطره اسدی باشد.



منبع خبر : احمد شاهوند
جمعه,22 مهر 1384 - 17:2:59

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.37085103989 seconds.