سينمای ما - اهمیت سلب تمركز از تماشاگر (نگاهی به فیلم شام عروسی )
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 6:15

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



اهمیت سلب تمركز از تماشاگر (نگاهی به فیلم شام عروسی )
اهمیت سلب تمركز از تماشاگر (نگاهی به فیلم شام عروسی )


نویسنده : حامد عطایی


به زعم برخی، خنده تماشاگر عامل تخفیف هر اختلاف نظری است در خصوص این كه فلان اثر كمدی، متن و اجرایی موجه داشته یا خیر. مثل این كه بگوییم فیلم ترسناكی موفق است كه تماشاگر را تا پایان در تعلیق و هراس باقی بگذارد. سر همین هم وقتی وس كریون در نفرین شده آگاهانه در جهت تحریف و هجو مولفه های وحشت آفرینی كه خودش قبل تر به كار بسته قدم برمی دارد واكنش های سردی در برابرش شكل می گیرد. مخاطبان در هر نقطه از جهان انتظار ابداع زیرژانرهای جدید و پوست اندازی یك گونه سینمایی را در نخستین قدم به دلیل پذیرش شروط دراماتیكی كه دلیل وجد ایشان تا آن هنگام بوده ندارند. در سینمای ایران وقتی مضحكه ای در جهت كوبیدن تزویر و ریا و كاستی های نهاد های زیست جمعیتی بر پا می شود غالبا توفیق پیدا می كند. اگر فروش مناسب شام عروسی را در گرایش به تكرار مضامین بدانیم به سختی و اغماض می توان گفت كه فیلم به ریشه های پیدایش این ضرب المثل می پردازد: آفتابه و لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی. در حالی كه فیلمساز به این بررسی پابند نیست، در عین حال كه می دانسته باید چیزهایی را به نفع بافت جدیدی كه مد نظر دارد كنار بگذارد تا مخاطب را از دست ندهد. به دلیل گرامیداشت شالوده سینمای كمدی در فیلمنامه به خلق شخصیت هایی پرداخته شده كه در شرایط قابل قبول كنش هایی توجیه ناپذیر دارند و این گونه است كه فیلمی كه قرار بوده مخاطب را بخنداند شخصیت هایی را در بطن خود دارد كه مهمترین خصیصه شان به او نزدیك است. هر دو زندگی را آسان می گیرند. در حالی كه نحوه برآورد آسایش، امنیت و حیثیت، تضادی خردكننده و پیش برنده را بر بستر دراماتیكی كه زندگی بر آن جریان دارد موجب می شود. صرف این كه ابزاری را در زندگی سهل انگاریم منجر به شوكه شدن در برابر بازخورد های سخت آن نمی شود بلكه اتكا بر الگوهای كلاسیك نظیر رفتار بی محابا شریك باهر، بی اختیاری و عمل نسنجیده در باهر منجر به پذیرفتن خطراتی می شود كه عایدش تسری كشمكشی جاندار به پیرنگ است. مطالعه دوباره كمدی های محبوب و پرآوازه ای چون آپارتمان و بعضی ها داغشو دوست دارند از بیلی وایلدر این مسئله را روشن می كند كه بن مایه نیازی كه در شخصیت تعبیه شده نه تنها دور از ذهن و مضحك نیست بلكه تلخ و منبعث از روزمرگی ملال آور و ضعف هایی بزرگ در سرشت انسان و موقعیت های فرامتنی است كه برای خود به وجود می آوریم. در اینجا هم هر یك از كاراكترهای شام عروسی به تنهایی داستانی دلگیر را رقم می زنند. گندم درگیر عواطف و روابطی شكننده است. شركای باهر از او پیشی گرفته اند و همسرش توجهی به او ندارد. سنبل زاده سرمایه داری ورشكسته و مغموم است. اما تعدد شخصیت ها قوتی در اجرا است كه خاصیت پوشاننده دارد و عامل توازن است. نگارش گروهی برخی شوخی ها آن طور كه در عنوان بندی ذكر شده با نیت دست یافتن به یك جنس كمدی مستهلك كلامی به تفرق و گسست دامن می زند و سلب هوشمندانه تمركز از تماشاگر موجب كمرنگ شدن درگیری های درونی می شود و بیش از این كه فرد در برابر تدبیر خویش قرار بگیرد در برابر دیگری قرار می گیرد و بدین سان موج در برابر موج قرار می گیرد. فانتزی و هپی اند دیگر راهكارهایی است كه موجب می شود فیلم سطحی از ارتباط با مخاطب را حفظ كند كه در آن بلاهت و خوش قلبی راه به لجاجت و تلخكامی نمی برد. از همین رو است كه رقبای تجاری و پسرهای شرور تا فصل آخر غایب اند و دیگر این كه اصلا معلوم نیست حسابدار جدید شركت قرار است به چه اموری رسیدگی كند. همین تیپیكال و اجرای مساعد نمایش زنانه كه در آغاز فیلم از او می بینیم برای حفظ حد و اندازه فیلم كفایت می كند.

یكشنبه,15 مرداد 1385 - 0:4:19

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 2.47124099731 seconds.