سينمای ما - بهمن فرمان‌آرا:«نمي دانم اين سينماي معناگرا ديگر چه صيغه اي است»
شنبه 17 بهمن 1388 - 23:16

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



بهمن فرمان‌آرا:«نمي دانم اين سينماي معناگرا ديگر چه صيغه اي است»
بهمن فرمان‌آرا:«نمي دانم اين سينماي معناگرا ديگر چه صيغه اي است»


سينماي ما- فيلم « يک بوس کوچولو » ساخته بهمن فرمان آرا در کانون فيلم دانشگاه شيراز در تالار فجر اين دانشگاه به نمايش درآمد و پس از نمايش فيلم، بهمن فرمان آرا با حضور در سالن در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان شرکت کرد و در ابتدا دغدغه اصلي خود را از ساخت فيلم « يک بوس کوچولو » مرگ و نابودي يک دوران تاريخي ايران دانست و گفت: من در سن و سالي به سر مي برم که بايد نگراني ها و دغدغه خاطرم را با نسل فعلي و جوان ايراني در ميان بگذارم. به عنوان مثال تناقض هاي جامعه ما باعث شد که فيلم « خانه روي آب » را بسازم.
فيلم « يک بوس کوچولو » را به هم به اين دليل ساختم که مي بينم به عمد دوره هايي از تاريخ ما ناديده گرفته مي شود، اين زنگ خطر بزرگي است که در تمام حيطه هاي فرهنگي اين کشور به صدا درآمده است. جالب اينجاست که استقبال از فيلم « يک بوس کوچولو » بيشتر از سوي جوانها بوده است تا نسل من و نسل مياني . 90 درصد سالن هاي نمايش دهنده فيلم در تهران پر بود از افراد زير 30 سال و همين براي من کافي است.
وي گفت : « يک بوس کوچولو» 2 بار پروانه نمايش گرفت. يکبار بعد از اتمام مراحل ساخت که آماده نمايش شده بود اما بعد از مدتي گفتند که بايد باز هم پروانه نمايش بگيرد و بازهم پروانه نمايش گرفت تا اين بار واقعاً به نمايش عمومي درآمد.همچنين يک بوس کوچولو را در اوج فروش به بهانه اينکه سالن سينما کم است از روي پرده برمي دارند. تازه در همان ميانه نمايش عمومي فيلم DVDهاي آن با بهترين کيفيت در بازار بخش مي شود. ديگر چه کسي در شهرستانها حاضر است به تماشاي فيلم من بيايد؟
اين کارگردان اين اظهار نظر را که او فيلمسازيست که در هر دوره فيلمسازي اش (پيش از انقلاب و بعد از انقلاب ) هر دو طيف تماشاگران و مسئولين فرهنگي را راضي نگه داشته، رد کرد و افزود: من براي « بوي کافور، عطر ياس » و « خانه اي روي آب » در مجموع 15 جايزه دريافت کردم. براي شرکت دادن « يک بوس کوچولو » در جشنواره فجر هم به شدت تحت فشار قرار داشتم. اما من قبول نکردم و زيربار نرفتم. مي‌خواستند فيلم را در بخش سينماي معناگرا نمايش دهند، من نمي دانم اين سينماي معناگرا ديگر چه صيغه اي است که از خودشان درآورده اند. من فيلمساز که نمي شينم و هنگام نوشتن فيلمنامه ام و هنگام ساخت آن به اين فکر کنم معناگرا بسازم يا بي معنا! فيلم زماني براي من معنا پيدا مي کند که تماشاگران آن را ببينند و آن بپسندند. من هيچ وقت در جهت سياست هاي مسئولين فرهنگي وقت فيلم نساخته ام. چه آن زمان و چه الان. ديگر هم هيچوقت فيلم هايم را به جشنواره نمي دهم. بخش مسابقه و جايزه هاي آن براي من فرمان آراي 65 ساله ديگر جذابيتي ندارد، بايد براي جوانها باشد. آنها هستند که بايد مطرح شوند و انگيزه پيدا کنند و گرنه فرمان آرا هرآنچه را که مي خواسته به دست آورده و از اين که هست مشهورتر نمي‌شود.
بهمن فرمان آرا در ادامه سخنان خود گفت: مي گويند فيلم فرمان آرا در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم فجر شرکت مي کند. اين کلمه بين المللي هم از آن حرفهاست. مي گويند در فلان رشته ورزشي ايران مقام نخست را کسب کرد. ولي وقتي نگاه مي کنيم مي بينيم که ايران در ميان 3 کشور تاجيکستان، قزاقستان و ازبکستان آمده و اول شده و آنگاه اين معني بين المللي براي خيلي ما روشن مي شود. در پيش از انقلاب هم من هيچوقت براي جشنواره يا خوشايند مسئولين فيلم نمي‌ساختم. کارگردان « يک بوس کوچولو » بار ديگر با تأکيد بر اينکه پيام فيلم دغدغه اصلي وي و ديگر هم نسلانش است، گفت: من قصد انتقاد و گله و شکايت از کسي نداشته ام. سال 59 که « سايه هاي بلند باد » توقيف شد به فرانسه رفتم و از آنجا هم راهي کانادا شدم. در آنجا در کار پخش فيلم بودم و مدتي هم در يک شرکت توليد فيلم کار کردم. ولي اين افسردگي ادواري که الان سي و هفت هشت سال است باهاش درگيرم و وقتي فيلم نمي سازم باز هم به سراغم مي آيد، همراهم بود.
فرمان آرا در بخش ديگري از سخنان خود شعاري بودن فيلم هايش از جمله « يک بوس کوچولو » را رد کرد و گفت: اينکه فيلم هاي من فيلم هاي پر ديالوگي هستند واقعيتي است. سبک کاري من براساس ديالوگ شکل مي گيرد. ديالوگ نقش مهمي در فيلم هاي من دارد. به صرف يکي دو ديالوگ نمي توان بر چسب شعاري بودن را به يک فيلم زد. در سکانسي از فيلم که در پاسارگاد مي گذرد اسماعيل شبلي رو قبر کوروش فرياد مي زند: « کوروش آسوده بخواب که ما بيداريم » . آيا به صرف اين جمله و ديالوگ، فيلم من شعاري است؟ قبول دارم که اگر به بعضي از موضوع ها غيرمستقيم اشاره مي کردم بهتر بود. اما در هر صورت اين هم يک شيوه اي است که من اطلاعات را به تماشاگر منتقل مي کنم.

جمعه,22 اردیبهشت 1385 - 1:22:23

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.77086186409 seconds.