سينمای ما - علي معلم:«تهيه‌كننده فقط چك امضا نمي‌كند»
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 4:3

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



علي معلم:«تهيه‌كننده فقط چك امضا نمي‌كند»
علي معلم:«تهيه‌كننده فقط چك امضا نمي‌كند»


سينماي ما- علي معلم، تهيه‌كننده فيلم "ازدواج به سبك ايراني" درباره اين حرفه گفت: «تهيه‌كننده مدير اصلي در حوزه توليد يك اثر سينمايي است كه در شكل صنعتي هم مديريت كلان يك فيلم مربوط به آن مي‌شود.»
وي ضمن اعلام اين مطلب با بيان اينكه دست‌اندركاران سينما شناخت‌شان از هويت تهيه‌كننده دچار نقص فهم است گفت: «نظر آنها بر اين است كه تهيه‌كننده كسي است كه چك امضاء مي‌كند در حاليكه مسئوليت پروسه خلاق و صنعتي و كيفيت اثر بر عهده تهيه كننده است .
فيلم محصولي جمعي است و نمي‌توان گفت يك خالق اصلي دارد خالقيني در حوزه‌هاي مختلف دارد كه تهيه كننده به عنوان عنصر ابتدايي و مديريت كلان فيلم محسوب مي‌شود و مسئوليت نهايي كيفيت بر عهده او است. كارگردان هويت هنري وفني و نويسنده هويت فكري را بر عهده دارد و بازيگران كه داستان را تجسم مي‌بخشند و بقيه عوامل كه در كار فيلم كمك مي‌كنند.»
معلم تصريح كرد: «در سينماي ايران تلقي نادرستي از تهيه كننده وجود دارد. وقتي مي‌خواهيم معناي اين حرفه را شديد كنيم مي‌گوييم تهيه‌كننده كسي است كه بعضي مواقع جاي كارگردان هم فيلمبرداري مي‌كند و وقتي هم كه كاملا نسبت به اين موضوع بي‌توجهي مي‌كنيم معني‌اش اين است كه فقط مي‌آيد و چك‌هايش راامضا مي‌كند و مي‌رود.

معلم معتقد است كه در ايران فيلم‌هايي ساخته مي‌شوند كه پول آنرا تلويزيون و يا نهادهاي دولتي پرداخت مي‌كنند: «به خاطر همين مفهوم تهيه‌كننده يك جور تهيه‌كننده اجرايي است دراينجور محصولات تهيه‌كننده فقط پروژه را به سرانجام مي‌رساند و در خلق ايده و جنبه‌هاي خلاقانه وهنري كار مشاركتي ندارد ضمن اينكه محصول را هم به عنوان يك محصول فرهنگي مديريت كلان نمي‌كند بنابراين در مقابل كيفيت اثر هم پاسخگو نيست. تهيه‌كنندگان حرفه‌اي در سينماي ايران داريم اما چون تعريف آنها را نپذيرفته‌اند نقش ووظايف خودشان را نتوانسته‌اند كه جدي بگيرند. نقش و وظايف‌ جاهايي تبديل به دخالت شده و جاهايي هم تبديل به جوري مترسك شده است. »

پنجشنبه,14 اردیبهشت 1385 - 20:6:33

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.71946787834 seconds.