سينمای ما - محسن مخملباف:«شايد تا روزي كه تنگ‌نظري‌ها برطرف شود مُرده باشم»
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 4:5

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (347 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



محسن مخملباف:«شايد تا روزي كه تنگ‌نظري‌ها برطرف شود مُرده باشم»
محسن مخملباف:«شايد تا روزي كه تنگ‌نظري‌ها برطرف شود مُرده باشم»


سينماي ما- «جنسيت و فلسفه» ساخته محسن مخملباف اين روزها بر پرده سينماهاى ايتالياست و اکنون در شهرهاى رم، ميلان، فلورانس، ونيز، ناپل، تورين، بلونيا و چند شهر ديگر ايتاليا به نمايش درآمده و همزمان با اکران آن رسانه‌هاى عمومى و مطبوعات ايتاليا به تبليغ آن پرداخته‌اند. كورير دلا سرا، پرتيراژترين روزنامه ايتاليا، ضمن معرفى اين فيلم در صفحه‌ سينمايى خود راجع به آن چنين نوشته است: «برخلاف اسمش در اين فيلم از مسائل جنسي خبرى نيست. در عوض رنگ‌ها و فرم‌ها تبديل به استعاره‌ها مى‌شوند و جاى احساسات عاشقانه را مى‌گيرند. بازيگر مرد فيلم در حالى با چهار نفري كه عاشقشان است رو به رو مى‌شود که قصد ندارد به ترميم رابطه خود با آنان بپردازد بلکه برعکس هدف او فهميدن اين نکته است که هريک از آن زنان چه نوع عشقى را از او دريافته‌اند و چرا آن عشق خاموش شده است. مخملباف در حالى با اين موضوع مواجه مى‌شود که از حداقل ِ کلام استفاده مى‌کند و فرم و رنگ را جايگزين آن مى‌سازد.» منتقد اين روزنامه‌ در ادامه مى‌افزايد: «در لابه‌لاى خطوط و صحنه‌هاى اين فيلم که در تاجيکستان فيلمبردارى شده مى‌توان نوعى نگاه انتقادى را به اختلاف و شکاف فرهنگى موجود بين زنان و مردان در اين کشورها مشاهده کرد.» روزنامه‌ى لارپوبليكا نيز که جزو پرخواننده‌ترين روزنامه‌هاى ايتالياست، پس از اکران اين فيلم در مطلبى تحت عنوان «فصل‌هاى عشق» راجع به آن چنين مي‌نويسد: «شايد نقش اين چهار زن در کل تصويرگر زن واحدى باشد در چهار فصل مختلفِ تجربه‌ى عاشقانه. شگفتى آنجاست که کارگردان ايرانى همانند يکى از پيروان جريان موسوم به موج نو عمل می‌‌کند. او مانند گدار کارگردان فرانسوى مى‌خواهد به عشق بيانديشد و راجع به آن دليل داشته باشد.» مخملباف چند سالى است که ديگر در ايران فيلم نمی‌سازد و فيلمبردارى فيلم‌هايش را در کشورهاى ديگر از جمله افغانستان ، تاجيکستان و هند انجام مى‌دهد. وى در گفتگويى با يكي ازرسانه هاي آلمان در اين‌باره می‌گويد: «هنوز من بزرگترين آرزويم اين‌ است که مدام و مدام در ايران فيلم بسازم. در واقع ما نيستيم که فيلم‌سازى را در ايران تعطيل کرديم. فيلم‌سازى ما را در ايران تعطيل کرده‌اند، وقتى که به فيلمنامه‌هاى ما اجازه نمی‌دهند. مثلا فرض کنيد، خانم من فيلمى را اجازه گرفته از وزارت ارشاد که در افغانستان ساخته است. با اينکه اين فيلم سناريويش اجازه گرفته، خود فيلم اجازه گرفته، اما در ايران نمايش‌اش نمی‌دهند. اصلا معنى اجازه مى‌رود زير سوال، ولى خوب اين فيلم را مى‌گذارند برود خارج از کشور. به نظر من يک نوع نمايشى است از اينکه در ايران آزادى هست.» وى مى‌افزايد: «من شخصا تصميم گرفته‌ام بجاى فيلم نساختن و در انتظار اينکه يک‌روزى اين تنگ‌نظرى ايرانى دوباره يک خرده صحه‌ صدر پيدا بکند، ولى ممکن است در آن روز مرده باشم يا وقت زيادى را از دست داده باشم، از ايران خارج بشوم. بعنوان يک مهاجر در هر کجا که شرايط فيلم‌سازى مناسب است فيلم‌ام را بسازم. به اين اميد که هموطنان ايرانى‌ام بالاخره يک‌روزى، نه يک‌روزى، همين حالا از طريق نوار ويدئو که دنياى بازترى دارد اين فيلم‌ها را تماشا کنند.»
جمعه,8 اردیبهشت 1385 - 16:25:14

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.19691896439 seconds.