سه‌شنبه 29 دي 1388 - 21:59



http://www.mohammadmohammadian.blogfa.com/



-

                       



یادداشت مهرزاد داتش درباره تعطیلی برنامه رادیویی سینما صدا؛
سینما تَک صدا

سینمای ما - می ​شد حدس زد که برنامه سینما صدا از رادیو گفت و گو دیر یا زود رخت بربندد. این دیگر تبدیل به یک عادت شده است که در پی هر موفقیتی که توأم با جدیت باشد، انتظار سرنگونی و بن‌بست و تعطیلی و این​جور چیزها را باید برایش کشید.

اخباری که در رسانه‌ها در خصوص تعطیلی این بسته پربار فرهنگی/سینمایی رادیو درج شده بود البته چندان گویا نبود و صرفاً به اختلاف بین مجری/کارشناس برنامه و مدیر رادیو گفت و گو اشاره کرده بود، اما برای همه کسانی که دور یا نزدیک در جریان برنامه سینما صدا بودند کم و بیش محرز بود که شفافیت رسانه‌ای آن عاقبت کار دستش می‌دهد.

شفافیت... این واژه‌ای آشنا است که البته در رسانه‌های رسمی ما از آن آشنازدایی شده است و جایش را به سیاست‌هایی همچون مصلحت و در نظر گرفتن موقعیت و از این قبیل افه‌ها داده است. در نظام رسمی رسانه‌ای ما همه چیز باید از معبر حجیمی به نام فیلتر بگذرد تا مبادا خدشه‌ای به جایگاه‌های مدیریتی وارد آید.

سینما صدا نه برنامه‌ای سیاسی بود تا بتوان شائبه‌های بنیان برافکن را برایش رقم زد و نه کاری با مبانی ایدئولوژیک داشت تا انگ‌های اعتقادی و الحادی برایش در نظر گرفت. مهمان‌های برنامه دیگر اصحاب و ارباب قدرت و نظمیه نبودند تا به صرف ایراد انتقادی دوستانه، اقدام به صدور فتوای ارتداد و افساد بر پیکره برنامه و گوینده‌اش کرد و موضوع برنامه هم ربطی به انتخابات و اتم و تعدیل نظام یارانه‌ای نداشت تا به بهانه سیاه نمایی، سیاهه‌اش را روی میز محاکمه نهاد.

کاری که فرزاد حسنی عزیز در این برنامه می‌کرد جدی گرفتن مقوله سینما در جایگاه رسانه‌ای مملکت بود و لاغیر. اما همین هم گویا در حوصله مدیران رسانه‌ای مربوطه نمی‌گنجید و مایل بودند سینما هم بر اساس نگره‌های آنان لابد بازتعریف شود.

برنامه سینما صدا (که در عین احترام به تمام دست اندرکارانش هرگز نمی‌توان منفک از فرزاد حسنی و قابلیت‌های فراوانش به حسابش آورد) راه جدیدی را در حضور رسانه‌ای سینما گشوده بود. دیگر خبری از تعارفات معمول و ارجاعات خنثی به سینما در آن نبود و حسنی که هم مجری/کارشناس خبره‌ای در این باب بود و هم اگر می‌خواست می‌توانست خود در مقام منتقد فیلم هم ظاهر شود و در عین حال تجربه‌ها و پیشینه‌های هنری‌اش در امر بازیگری و... روی کارشناسی‌اش تأثیری مثبت داشت، بر هدایت درست و استاندارد برنامه می‌افزود.

وقتی سینما صدا را گوش می‌کردیم می‌دانستیم مهمان​هایش باری به هر جهت انتخاب نشده​اند، می‌دانستیم موضوعاتش بر اساس جریان‌ها و رویدادهای شاخص سینمایی روز یا مقتضی گزینش شده​اند، می‌دانستیم مجری با این که تبحر فراوان در سخن گفتن دارد هرگز حرمت مهمانان را با قطع بی‌جهت حرف هایشان نمی‌شکند و اگر هم نکته‌ای می‌گوید نه از باب اظهار لحیه که متناسب با فضای بحث و گفت و گو و رونق حرفه‌ای و تخصصی بدان بخشیدن است، می‌دانستیم مسیر بحث‌ها بر اساس اقتضای خود درونمایه گفت و گو بین کارشناسان و مهمان‌ها پیش می‌رود و نه سفارش‌های تحمیلی خارج از استودیو و... برای همین هم این برنامه عملاً تبدیل شده بود به یکی از موثق‌ترین منابع تحلیلی رسانه‌ای در باب سینما.

این روزها که صحبت از برنامه 90 سینمایی است، نمی‌دانیم تا چه میزان سرنوشت برنامه‌هایی همچون سینماصدا می‌تواند به نوعی آینه‌ای در برابر آینده آن باشد، ولی در عین آرزومندی برای عدم تحقق این پیش‌بینی و نیز احیای مجدد سینماصدا، نمی‌توان چشم بر برخی حقایق موجود در رسانه‌های رسمی بست و خوش‌بینانه از کنارشان رد شد. وقتی در مجموعه‌ای که نام گفت و گو بر پیشانی دارد میل به مونولوگ به جای دیالوگ غلبه می‌یابد دیگر حساب کار پیداست.



منبع : خبرآنلاین

به روز شده در : چهارشنبه 9 دي 1388 - 16:59

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

مهدی
دوشنبه 21 دي 1388 - 10:59
2
موافقم مخالفم
 

حالا از اون بدتر برنامه جای گزینش بود...

افتضاح بود مثلا استاد کیمیایی رو دعوت کرده بودن که راجع به

محاکمه در خیابان صحبت کنن اما راجع به همه چیز صحبت شد الا

فیلم استاد....

حتی کارشون به نقد بد و یا افتضاح تارانتینو هم کشیده شد

من نمی دونم اگر تا رانتینو بد فیلم میسازه پس چرا این قدر جایزه میگیره...

خلاصه دلم واسه سینما صدا تنگ شده...

دلم واسه صدای فرزاد تنگ شده هر چند یکشنبه ها برنامه فوق العادشو گوش می کنم...

دریا
شنبه 26 دي 1388 - 23:49
0
موافقم مخالفم
 

همیشه همینطوره...ما که دیگه عادت کردیم...همونجور که خودتون گفتین هممون هم انتظار چنین روزی رو داشتیم که یهو همه چی کن فیکون بشه...یه برنامه ی خوبم که راجع به سینما داشتیم از دست رفت...خدا کنه فرزاد حسنی (با هوش بی نظیر رسانه ای که ازش می شناسیم) یه ترتیبی بده که برنامه شبای جشنواره رو مثل هر سال داشته باشیم...تو ایام جشنواره هیچ چی لذت بخش تر از این نیست که صبح تا شب فیلم ببینی شب هم نقدشونو از رادیو بشنوی...ما هم دلمون برا سینما صدا تنگ شده...گرچه یکشنبه شبا رادیو جوان از 12 تا 2 فرزاد برنامه داره، اما یه بخش کمیش سینمائیه و البته ساعتشم زیاد خوب نیست...البته امیدوارم حالا همینم برامون بمونه!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.64556002617 seconds.