چهارشنبه 23 دي 1388 - 18:24



http://www.mohammadmohammadian.blogfa.com/



-

                       



حرف‌های خواندنی علی معلم درباره آن چه دولت امروز در عرصه فرهنگ باید انجام دهد؛
دولت سبک شود

سینمای ما - يک تهيه کننده سينماي ايران مدعي شد: راه حل اين سبك شدن تصدي‌گري دولت در عرصه فرهنگ و هنر و سپردن امور به اهالي اين حوزه است و دولت نيز در كنار آنها وظيفه حمايتي و نظارتي خود را در قالب آيين‌نامه‌ها و قواعد اجرا ‌كند.


علي معلم، تهيه كننده فيلم سينمايي "آل" وظيفه دولت را تعالي بخشيدن به حوزه فرهنگ و هنر دانست و خواستار شد تا در عرصه فرهنگي كشور افق‌ها ترسيم و از اعمال سليقه‌ مديران خودداري شود.

دولت سبك شود

خوشبختانه اين موضوع كه دولت بايد سبك شود از سوي رئيس جمهور، آقاي احمدي نژاد مطرح شد. راه حل اين سبك شدن تصدي‌گري دولت در عرصه فرهنگ و هنر و سپردن امور به اهالي اين حوزه است. دولت نيز در كنار آنها وظيفه حمايتي و نظارتي خود را در قالب آيين‌نامه‌ها و قواعد اجرا ‌كند.
اين به اين معنا نيست كه الزاما يك نفر از اهالي فرهنگ و هنر مدير شود بلكه منظور اين است كه نظارت و پيشرفت امور فرهنگي و هنري جز به دست كارشناسان و فرهيختگان اين عرصه انجام نمي گيرد.
دولت بايد از سر راه توليد و تشخيص برترين آثار كنار رود و مسائل مربوط به اين حوزه را به كارشناسان و فرهيختگان جامعه و به طور كلي به اهل فرهنگ واگذار كند. بخش خصوصي بايد توليدكننده فرهنگ باشد و دولت براي استفاده بهينه مردم از فرهنگ بسترسازي كند.
محدوده‌هاي دخالت دولت در مسايل نرم‌افزاري فرهنگ مشخص شود. به اين معنا كه دولت چقدر مي‌تواند در تفكرات هنري شركت كند. مثلا اگر نظام دولتي تعيين كند كه در فلان كتابت و فلان فيلمت چه بگو، اين يعني دخالت بيش‌از حد در حوزه فرهنگ. ما بايد براي اهالي فرهنگ و هنر احترام قائل شويم.

حضور نهاد دوم

برگزاري بسياري از جشنواره‌ها در اختيار دولت است. اگر يك نهاد دومي در نظارت اين مراسم با دولت همكاري كند خيلي از مشكلات حل خواهد شد.
در ساختاري كه 4-5 مدير با سينمايي با 150 توليد و حدود 5000 نيروي متخصص حضور دارند نمي توان شاهد نتيجه هاي مطلوب بود. اداره چنين سازماني با اين تعداد مدير امكان پذير نيست.
جشنواره ها بايد با نظارت دولت اما در بخش خصوصي انجام ‌شود. به عنوان مثال جشنواره فيلم‌هاي كودك و نوجوان از اصفهان تغيير مكان داد، به همدان رفت و هنوز هم درست برگزار نمي‌شود، اين جشنواره دردست دولت است و انتقادي نمي توان بر نحوه برگزاري آن داشت و براي همين نواقص آن برطرف نمي‌شود. اما اگر امور فرهنگي توسط يك نهاد دومي اجرا شود قابليت انتقاد و تحول را خواهد داشت و مجبور خواهد بود در ساختارهاي آن تجديد نظر كند.

ترسيم افق‌ها

اصل 44قانون اساسي در حوزه فرهنگ مغفول مانده‌است. دليل آن هم اين‌است كه هميشه مسئولان فرهنگي فارغ از گفته‌هاي بزرگان نظام به سليقه‌هاي خود فكر مي‌كنند. آقاي خامنه‌اي به عنوان رهبر معنوي افق را ترسيم مي‌كند. ايشان هيچ‌ وقت در جمع هنرمندان سليقه‌خاصي را مطرح نمي‌كند. دليل اينكه اين همه بحران ايجاد مي‌شود همين اعمال سليقه‌هاست. گاهي شاهد هستيم كه حتي مدير براي اهالي فرهنگ نسخه مي‌پيچد كه فلان اثر را توليد كند. اين باعث شده‌است كه در حوزه‌هايي مثل سينما، مطبوعات و به طور كلي امور فرهنگي، ارتباط با مردم قطع شود. اثر فرهنگي كه بايد براي استفاده مردم ساخته شود توجهي به توده مخاطب نداشته است.

مردم صاحب كرامت/ وفادار به نظام و انقلاب

ما مردم را در مجموع به عنوان مردم مومن و وفادار به اصل نظام و انقلاب مي‌دانيم. در راس تمامي شعارهايمان مردم وجود دارند. لذا اگر مردم را صاحب كرامت در جمهوري اسلامي ايران مي دانيم بايد براي آنها آثار فرهنگي توليد كنيم.
واقعيت اين است كه مردم نيازمند فيلم در همه ژانرها هستند. مردم همان‌قدر كه نيازمند فيلم‌هايي هستند كه جنبه‌هاي مختلف اجتماعي را نقد كند، همانقدرنياز به ساخت‌ فيلم‌هايي دارند كه اصول اخلاقي را در جامعه ترويج كند. همان قدر خواستار فيلم‌هاي اكشن و ماجراجويانه هستند. كسي كه روي كار مي‌آيد بايد به گستردگي فرهنگ فكر كند و در ضمن اين را درنظر داشته باشد كه وكالت فرهنگي از سوي اهالي فرهنگ و هنر ندارد.

دولت و تعالي فرهنگ و هنر

وظيفه دولت ‌ايجاد بسترهاي مناسب براي رشد فرهنگي و تعالي فرهنگ كشور است. ولي متاسفانه در بخش فرهنگ شاهد اعمال سلايق مديران هستيم. در حالي كه اهالي فرهنگ و هنر به دولت وكالت تشخيص اثر برتر فرهنگي را نداده‌اند.
متاسفانه ما رسمي در دولتمان داريم كه به سال‌هاي اخير مربوط نمي‌شود بلكه در دولت‌هاي قبل نيز شاهد اين رسم غلط بوده‌ايم و آن اين است كه دولت ازسوي اهالي فرهنگ و هنر وكالت فرهنگي دارد.
بايد گفت در حوزه‌هاي فرهنگي و هنري اهالي فرهنگ و هنر به دولت وكالت نمي‌دهند. دولت جريان برگزيده‌اي است كه بايد كارهايي كه مردم به او وكالت داده‌اند را انجام دهد. متاسفانه دولت اين اختيار را در حوزه‌هايي كه وكالت‌ ندارد مصرف مي كند. خودش كتاب مي‌خرد، كتاب سفارش مي‌دهد، جايزه مي‌دهد و ...
دولت نبايد توليد كننده فرهنگ باشد بلكه بايد با ترسيم افق‌هاي بالاتر براي رشد حوزه‌هاي فرهنگي وهنري كشور بسترسازي كند.
اگر ما به تعالي فرهنگ و هنر فكر كنيم و اگر مدير براساس قاعده و قوانين به تعالي حوزه فرهنگ و هنر فكر كندخيلي از مشكلات حل خواهد شد. مديران بايد كليت فرهنگ و هنر را ترويج دهند و به تعالي آن بيانديشند.

تحول فرهنگي

ساختار سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يك ساختار قديمي و متعلق به زمان شاه است كه متأسفانه ابعاد اين ساختار تا به امروز تغييري نكرده‌است. به عنوان مثال در حوزه پروانه‌ نمايش و ساخت، قوانين به دوره‌هاي قبل از انقلاب برمي‌گردد. اين آيين نامه‌ها قديمي هستند و با ساختار قديمي ايران مي‌خواند. كشورمان در سال 1355 تقريبا 35 ميليون جمعيت داشت كه 60درصدشان بي‌سواد بودند . اما امروزه كشوري با 76ميليون جمعيت داريم كه بالغ بر 90درصد آنها باسوادند. جامعه عوض شده و نسل جوان روي كارآمده‌است.
در بخش صنعت سينما، مطبوعات و... شاهد بلوغي هستيم كه اين بلوغ با ساختارهاي قبلي (ساختاري كه براي يك سينماي با 20 فيلم و جمعيت 30-40ميليوني) نمي‌خواند و براي اين رشد مزاحمت ايجاد مي كند. ما حتي براي مهاجران كشور هاي ديگر كه زبان فارسي در كشورشان رايج شده فكري نكرده‌ايم.
اگر مي خواهيم اين مسائل به طور عمده حل شود نيازمند يك تحول فرهنگي هستيم. تحول در فرهنگ اين نيست كه بر تعداد توليد و ساخت فيلم افزوده شود.
در شوراي نمايش 7نفر نظر مي‌دهند درحالي كه اين 7نفر نماينده افكار عمومي جامعه نيستند. رقم اين نمايندگان بايد افزايش يابد و نمايندگان هنرمندان، دانشگاهيان(جامعه شناس، روانشناس و..) و... در جلسات صدور پروانه ساخت و نمايش حضور داشته‌باشند. به طور كلي بايد از حجم بيشتري از افراد بهره برد چرا كه مسايل فرهنگي مسائل ساده‌اي نيست.

ساختار غلط = مديريت غلط

شكل ساختارهاي فعلي پيچيده‌است و هر مديري كه سر كار مي‌آيد چون ساختار غلط است فارغ از بلد بودن و كارشناس بودن و نبودنش اشتباهات جبران ناپذير و تاثيرات منفي را برخواسته‌هاي مردم و فرهنگ مي گذارد.
وقتي ساختار غلط است هرچقدر هم مدير فرهيخته باشد عملا با ساختار غلط، با نتيجه غلط روبرو خواهيم شد. مدير سير گذشتگان را با اين سيستم غلط پيش مي برد. بنابراين هيچ‌گونه تحولي در اين حوزه ها اتفاق نمي‌افتد. تحول در ساختار كه نباشد در مديريت نيز تحول نخواهيم داشت. تحولات بايد در چارچوب قانون و وظايف دولت ايجاد شود.
فرهنگ در يك داد وستد بين اهل فرهنگ و مردم و گرو‌هاي ناظر كه مطبوعات و رسانه‌ها و نمايندگان فكري مردم هستند مي‌تواند به رشد و گسترش خود برسد. منوط به نظر اين ‌و آن شدن و عدم تبعيت از قواعد و قانون اساسي ما را به چالش‌هايي مي‌كشاند كه پتانسيل‌ها، قوه‌ها و توانهاي بالاي كه جامعه دارد فرسوده‌مي‌شود.
متاسفانه متصديان فرهنگي خود را جاي رهبران فرهنگي گذاشته‌اند و تصورشان اين است كه بايد نظريه‌هاي كلي صادر كنند و گاها وارد مسايلي شوند كه فيلم بسازند و سناريو بدهند كه اين در نظر نگرفتن حقوق اهالي فرهنگ است. مديريت بر فرهنگ نوعي مديريت بر معاني و دل‌هاست.

رشد صنعتي سينما

دولت بايد زمينه‌هاي رشد صنعتي سينما را فراهم كند و بر ايجاد زيرساخت‌ها و حمايت از وجوه صنعتي سينما تآكيد كند و سطح تجهيزاتي را كه سرمايه گذاران بخش خصوصي قادر به فراهم كردن آن نيستند را بالا ببرد.
به طور كلي پيوند دادن بخش فرهنگ به صنعت فرهنگي وظيفه دولت است. ساختارهاي فرهنگي وقتي صنعتي شوند باعث رشد مي‌شوند و ما به كالاي فرهنگي مي‌رسيم.

قرار دولت اين بود

قرار بود دولت در سبد فرهنگي مردم دخالت كند و سوبسيد دهد كه خوشبختانه در حوزه نشر و كتاب شاهد بن‌هاي خريد كتاب بوديم. دولت به جاي اينكه در توليدات، انتشارات، مطبوعات سهيم باشد در خريد فرهنگي مرد تسهيل ايجاد كند.

مولانا و حافظ و... هنر- سياست

سوالي دارم اگر قرار بود مولانا، حافظ، سعدي و.. براي دستگاه دولتي كار كنند و سفارش بگيرند چه اتفاقي مي‌افتاد؟ حافظ كه سفارش نمي‌گرفت، در واقع مي توان گفت اهالي فرهنگ و هنر نظارت عاليه بر سياست دارند. يعني نقد اهل نظر بايد بالاتر از حجم سياسي روز باشد. آنها بايد راهبران اصلي فكري جامعه باشند. سينما و فرهنگ را نبايد ذيل سياست معنا كنيم. اگر اين طور باشد رفتارها رفتار غلطي خواهد شد. اگر بعضا رفتارهاي ناپخته در سينما وجود دارد براي اين است كه فرهنگ و هنر را ذيل سياست معنا مي‌كنيم.
ما در اين تشكيلات كار مي‌كنيم و در همين مملكت زندگي مي‌كنيم. بهتر است روابط منطقي و معقول باشد و ساختار درست شود و همگي براي ايجاد شرايط مناسب تلاش كنيم.

سينما كليد توسعه كشور

در ملاقاتي كه سينماگران با مقام معظم رهبري داشتند، آقاي خامنه‌اي در مورد چه موضوعي صحبت كردند؟ ايشان فرمودند كليد توسعه كشور در دست سينما است. اين به مفهوم اين است كه سينما مي تواند نقش پرچم‌دار حوزه‌هاي فرهنگي هنري و حتي سياسي را بازي كند.
سياست يك علم كاربردي براي روز است و توليد جريانات فرهنگي به قدمت تاريخ كشور برمي‌گردد. چيزي كه در تاريخ است نمي تواند متعلق به روز باشد. بايد در اين نوع نگاه تجديد نظر شود وگرنه اشكال باقي خواهد ماند. فيلمي در 10-12سال پيش ساخته شد و بعدا در مرحله توقيف ماند و 4سال بعد به عنوان فيلم برگزيده انتخاب شده است. دليلش چيست؟ دليلش اين است كه آن زمان براساس روز به فيلم نگاه كردند و توجه نكردند كه فيلم در حوزه تاريخ معنا پيدا مي‌كند.

حرف آخر

ما در ايران و براي ايران زندگي و فعاليت مي‌كنيم پس بهتر است روابط منطقي و معقول باشد، احساسي برخورد نكنيم و همگي براي ايجاد شرايط مناسب تلاش كنيم.



منبع : برنا

به روز شده در : پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 19:2

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات


پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 19:19
11
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

donyaye tasvir chera toghife?eyd ke iekish umad

علی
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 20:11
-6
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

بعضیا چه نونی میخورن؟خدا شانس بده!

DEAD MAN
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 22:22
2
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

حرف های بسیار درستی هست

اما مگر میشه که عملی بشه!!!!

با دولت نهم این فکر درست نیست!!

MHSN
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 23:1
8
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

سایت فیلم آل چیه؟


جمعه 30 مرداد 1388 - 0:48
7
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

من هر وقت علی معلم رو می بینم، داغ دلم تازه می شه.

پس این دنیای تصویر کی می یاد؟

دلم تنگ شده برای مقاله های بیژن اشتری و امیر پوریا و امیر قادری و رضا درستکار و کوثر آوینی و سعید خاموش و ...، تو مجله دنیای تصویر.


جمعه 30 مرداد 1388 - 1:48
-4
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

در دولت نا مشروع و این حرف ها


جمعه 30 مرداد 1388 - 14:22
-20
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

اخه برادر من اگه اینا همه حرف های رهبر رو جامه عمل می پوشوندن که الان اوضاع ما اینطوری افتضاح نبود.

amir
جمعه 30 مرداد 1388 - 16:12
-30
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

joone madaretoon taklife maro roshan konid.

donyaye tasvir chera nemiad?

فرشاد
شنبه 31 مرداد 1388 - 19:4
-10
موافقم مخالفم
 
علی معلم: این راش هایی که چاپ کرده‌ایم متفاوت است

من هر چی فکر می کنم علی معلم دیگه آدم ن.ن به نرخ روز خوری نبود ...

----------

http://www.farshad.info

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 2.75416398048 seconds.