علی معلم از معضلات جشنواره فجر میگوید در روی پاشنه قدیمی
سینمای ما- علی معلم: معضلات جشنواره فیلم فجر اساسی است و وجودش اجباری. این جشنواره در عین حال که وجودی لازم و ضروری برای سینمای ایران دارد، با مشکلاتی اساسی هم روبهرو است؛ مشکلاتی که به نظر میرسد باید مدیریت شوند و هر چه زودتر چارهای برای آنها اندیشیده شود.
امسال مدیران جدیدی مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفتهاند که نمیدانم این افراد تا چه حد دغدغه برطرف کردن مشکلات جشنواره را دارند اما واضح است که رسیدگی به کاستیهای آن باید در اولویت کاری این گروه قرار بگیرد. جشنواره فیلم فجر باید بر سر جایگاه اصلی خود قرار بگیرد و تعریف ملی و بینالمللی خود را به دست آورد.
نحوه داوریها، نمایش فیلمها و چگونگی پذیرش و انتخاب فیلمهای این جشنواره باید در چارچوب و قاعده یک جشنواره بینالمللی باشد. متأسفانه در سالهای گذشته همواره شاهد بودیم که مدیران جشنواره و مدیران سینمایی براساس خواسته و تمایل خود این جشنواره را جهتدهی میکنند و عناوینی را وارد آن میکنند و به موضوعاتی خاص میپردازند در صورتی که برای رسیدن به جشنوارهای استاندارد و قابل قبول نباید تا این حد شاهد برخوردهای سلیقهای باشیم.
نحوه گزینش فیلمها برای جشنواره فیلم فجر چندان قابل تأیید نیست، زیرا لزومی ندارد اغلب فیلمهایی که در طول سال تولید میشوند، حتماً در جشنواره به نمایش درآیند. از سوی دیگر تعداد نمایشهایی که برای فیلمها درنظر گرفته میشود چندان منطقی نیست. در جشنوارههایی همانند کن و برلین و ونیز فیلمها دو یا سه نوبت به نمایش درمیآیند که از این تعداد نمایش یکی از آن متعلق به اهالی مطبوعات آن هم تمامی مطبوعات جهانی و خود کشور برگزارکننده است. اما در جشنواره فیلم فجر به وضوح میبینیم که تعداد نمایش فیلمها بسیار بالاست و در نهایت فیلمهایی که از سوی دولت حمایت شدهاند در جشنواره بیش از فیلمهای مستقل مورد حمایت هستند.
این نگاه خودی و غیرخودی به فیلمها موجب میشود تا شاهد برقراری عدالت در جریان برگزاری جشنواره نباشیم. مشکل دیگر این است که حتی فیلمهایی که در جشنواره جایزه میگیرند و مورد توجه هستند مجوز اکران دریافت نمیکنند. از نمونههای اخیر این فیلمها میتوان به «زاد بوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی اشاره کرد که در جشنواره سال گذشته بسیار مطرح شد اما نتوانسته مجوز اکران بگیرد.
مشکل دیگر جشنواره فیلم فجر مربوط به جوایز آن است. جوایز جشنوارهها یا به لحاظ مادی اهمیت دارند یا به قدری ارزشمند هستند که برگزیدگان آن در اکران کاملاً مورد توجه قرار میگیرند و تبلیغی جدی برای آنها صورت میگیرد. جوایز جشنواره فیلم فجر کدامیک از این اعتبارها را به همراه دارد؟ این وضعیت در مورد جشنواره فیلم فجر مشاهده میشود تصور میشد مدیران جدید رسیدگی به این مسائل را باید در اولویت کارهای خود قرار دهند.
|