سينمای ما - يادداشت سروش صحت درباره جشنواره فيلم فجر / در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند
شنبه 28 دي 1387 - 10:37
اخبار:      • تهمینه میلانی در گفتگو با «سینمای ما» ساعاتی پس از اعلام خبر اعلام کرد؛ / موفقیت «درباره الی...» موفقیت کل سینمای ایران است      • یادداشت مصطفی جلالی‌فخر به بهانه ادعای اخیر کارگردان «آتش سبز» علیه سایت سینمای ما؛ / اصلانی، مثل حاتمی‌کیا-مثل الوند / انجمن منتقدان کجاست؟ / یک اختلال نارسیستیک      • 95 دقيقه از «اخراجي‌ها 2 » بدون دو سكانس پاياني و بدون جلوه‌هاي ويژه و تروكاژهاي كامپيتوري به دفتر جشنواره ارائه شد / دومين بخش از تريلوژي «اخراجي‌ها» در راه جشنواره فيلم فجر      • با احتمال حذف لوکيشن کاخ گلستان، اپيزود «شهر خوبان» ظرف چند روز آينده کليد مي‌خورد / مشكلات دريافت مجوز كار در بعضي لوكيشن‌ها علت اصلي تاخير شروع فيلمبرداري تازه‌ترين اثر داريوش مهرجويي است      • برنده شيرطلايي ونيز، داور بخش بين‌الملل جشنواره فجر شد / آندري زوياگينتسف، فيلمساز محبوب سينمادوستان ايران، امسال براي جشنواره فجر به تهران مي‌ايد      







سينماي جهان
رابرت ردفورد اعلام کرد ساندنس را به خاورمیانه می‌برد
فیلم‌های جشنواره برلین 20 روز قبل از برگزاری مشخص شد
جیم شریدان سراغ یک فیلم جنایی رفت
کُمدی سوءِ تفاهم‌ها و حماقت‌های انسانی (یادداشت جاستین چانگ -ورایتی- بر فیلم «شما، زنده‌ها» ترجمه پیمان جوادی)
«میلیونر زاغه‌نشین» و «بنجامین باتون» فرمانروایان نامزدان نهایی بافتا
شيوه شهرآشوبي (یادداشت نويد غضنفري بر «شواليه تاريكي»)
زندگی استیو مک‌کوئین بزرگ فیلم می‌شود
فهرست اولیه اسکار فیلم خارجی اعلام شد/ اسکار بدون «آواز گنجشک‌ها» و «گومورا»
منتقدان سال خوشبینی «وال- ئی» را انتخاب کردند+ توضیحات جی هوبرمن درباره ده فیلم برترش
خروارها ستايش (یادداشت پویان عسگری بر فیلم «وال ـ ئي»)
«وال ـ ئی» گوجه طلایی سال 2008 را برد
هریسون فورد در کنار براندون فریزر بازی می‌کند


پاپیتال


  (27 رأي)

کارگردان:
اردشیر شلیله
-------------------------------------
آتش سبز


  (141 رأي)

کارگردان:
محمدرضا اصلانی
-------------------------------------
خواستگار محترم


  (80 رأي)

کارگردان:
داود موثقي
-------------------------------------
دلداده


  (167 رأي)

کارگردان:
قدرت الله صلح میرزایی
-------------------------------------
چار چنگولی


  (125 رأي)

کارگردان:
سعید سهیلی
-------------------------------------
محیا


  (158 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 یک تبریک زود هنگام؛ / پيام محمدرضا گلزار به علي‌ دايي ...
 یک گزارش مفصل و خواندنی درباره انتخاب بازیگر و چگونگی ورود چهره‌های تازه به سینمای ایران؛ / اخلاق حرفهای، پول، روابط پشت صحنه و باقی قضایا ...
 درآمد نمايشگاه عكس حامد بهداد‌ به امور خيريه مي‌رسد / حامد بهداد: «اين عكسها را براي تجربه ولذت شخصي خودم گرفتم»...
 یادداشت انتقادی یکی از کاربران سایت «سینمای ما» درباره برنامه جنجالی«90» هفته اخیر؛ / «90»، این بار یک نگاه انتقادی/ دوست دارم ادامه داشته باشد ولی عادل در این برنامه آخر بی‌طرف نبود......
 یک یادداشت و یک گزارش درباره فیلم‌های توهین آمیز اخیر هالیوود نسبت به ایران و ایرانیان؛ / از «بله‌قربان گو»ی جیم کری تا «کشتی‌گیر» میکی رورک...
 گفتگوی مفصل شاهین امین با مهتاب کرامتی؛ / اگر «لیلا» را من بازی می‌کردم......
 لوكيشن‌هاي «محاكمه در خيابان» در كامرانيه، ميدان فردوسي، اتوبان قم، اتوبان همت و فرودگاه امام خميني(ره) است / تاكنون نيكي كريمي، حميد افشار، محمد مؤيد و آريا در فيلم تازه مسعود كيميايي مقابل دوربين تورج منصوري قرار گرفتند...
 تمامي بازيگران فيلم نيز در روي كشتي ناخدا ادريس بازي دارند. / فاز دريايي «راه آبي ابريشم» اوج تاريخ دريانوردي ايران را به تصوير مي‌كشد...
 به گفته كارگردان، به احتمال بسيار زياد مهران مديري بازيگر اصلي تازه‌ترين فيلمش خواهد بود / رايزني‌ها براي حضور مهران مديري در پروژه «ماشاءالله خان در بارگاه هارون الرشيد» انجام شده است ...
 ستون هفتگي نيما حسني‌نسب در روزنامه «فرهنگ آشتي»-1 / به همين سادگي...
 اخبار تازه از جشنواره 27 فیلم فجر؛ / هیئت انتخاب فیلم بیضایی را دید...
 حميد فرخ‌نژاد خواهرش را براي تست بازيگري «شب واقعه» معرفي كرد و انتخاب شد...
 عذرخواهی کارگردان فیلم «چارچنگولی» از ایرانیان و زرتشتیان...
 ايرج قادري براي اولين بار براي تلويزيون سريال مي‌سازد / شيلا خداداد در نخستين ساخته تلويزيونى ايرج قادرى بازى مى‌كند ...



گزارش
 گزارش پشت‌صحنه سريال «گل‌هاي گرمسيري» (محمدمهدي عسگرپور) / « 50 روز در گرماي شديد جنوب كار كرديم، اما شرايط راحت‌تر از كاركردن در اين لوكيشن‌ها بود»...
 یادداشت انتقادی یکی از کاربران سایت «سینمای ما» درباره برنامه جنجالی«90» هفته اخیر؛ / «90»، این بار یک نگاه انتقادی/ دوست دارم ادامه داشته باشد ولی عادل در این برنامه آخر بی‌طرف نبود......
 یک گزارش کامل درباره سابقه و شرایط امروز؛ / بی بی سی فارسی روی آنتن...
 یک یادداشت و یک گزارش درباره فیلم‌های توهین آمیز اخیر هالیوود نسبت به ایران و ایرانیان؛ / از «بله‌قربان گو»ی جیم کری تا «کشتی‌گیر» میکی رورک...
 یک گزارش مفصل و خواندنی درباره انتخاب بازیگر و چگونگی ورود چهره‌های تازه به سینمای ایران؛ / اخلاق حرفهای، پول، روابط پشت صحنه و باقی قضایا ...
 فهرست و گزارشي از آثار برگزيده سي سال سينماي پس از انقلاب اسلامي / خاطرات سي سال سینمای ایران در جشنواره فجر مرور می‌شود ...
 هاشمی، برق‌نورد، قجابگلو و محرابی؛ / بازیگران «مسافرخانه سعادت» از آن سوی پرده این مجموعه تلویزیونی موفق می گویند ...
 نوشته پرویز جاهد درباره یادداشت اخیر امیر قادری؛ / خاطرات من از اصلانی... و این که «آتش سبز» را دوست دارم...
  یادداشت محمدرضا گلزار در سوگ کودکان غزه؛ / گلوله آتش و برف امید...
آرشيو...



يادداشت سروش صحت درباره جشنواره فيلم فجر
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند


سينماي ما- 1- چیزی به زمان برگزاری بیست‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نمانده است. باز همان ترافیک کار و وعده‌هایی که طبق سنت سال‌های گذشته، به مرحله عمل در نخواهد آمد. اساساً موجودیت «جشنواره فیلم فجر» در طول این 26 دوره، تابع نوعی روش و رفتارشناسی محافظه‌کارانه بوده است. فیلم‌ها و فیلمسازان و دیگر عواملی که به این رویداد فرهنگی فراخوانده می‌شوند (اعم از داور، خبرنگار، منتقد و...)، همه در این چارچوب و براساس این نگاه مصلحت‌اندیشانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این جشنواره با ریسک‌پذیری و خرق عادت و پذیرش نگاه معترض و رادیکال، میانه چندانی ندارند. روی همین اصل، آدم‌ها تا زمانی که آگاهانه یا ناخودآگاه خودشان را با این میزانسن تطبیق بدهند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و اگر پایشان را از گلیم‌شان درازتر کنند، بایکوت می‌شوند و به لیست سیاه می‌پیوندند.

رسول ملاقلی‌پور را در «پرواز در شب»، «سفر به چزابه» و «مزرعه پدری» باید ارج نهاد ولی در «پناهنده» و «قارچ سمی» محلی از اعراب ندارد. از داریوش مهرجویی در «هامون» و «مهمان مامان» می‌توان حمایت کرد ولی در «بانو» و «بمانی» و «سنتوری» نه. مسعود کیمیایی را تنها در «سرب» و «ضیافت» می‌شود تاحدی تحمل کرد ولی در «دندان مار»، «سلطان» و «اعتراض» اصلاً دیده نمی‌شود. جعفر پناهی و فیلمسازان جوان و مستعدی چون سامان سالور، عبدالرضا کاهانی، بهنام بهزادی و مهرشاد کارخانی نیز قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند. البته در طول این سال‌ها، مثلاً در دوره معاونت سیف‌الله داد، شاهد موارد استثنا در جهت تغییر این فضای غالب بوده‌ایم.

طبیعتاً در این دم دمای جشنواره نمی‌توانیم در تغییر این فضا و سیاست‌های جاری نقشی داشته باشیم. ولی باتوجه به دعوت اخیر از یک فرد منصف و آشنا به مسائل فرهنگی همچون اکبر نبوی، انتظار داریم که در مدیریت اجرایی جشنواره و سرویس‌دهی طیف‌های مختلف این عرصه، بی‌برنامگی و ناکارآمدی سال‌های قبل تکرار نشود. مثلاً اطلاع‌رسانی بخش‌های اصلی جشنواره-به‌ویژه بخش مسابقه داخلی- منظم و به موقع باشد و شاهد نامعلوم بودن وضعیت نمایش بعضی از فیلم‌ها تا آخرین روز جشنواره نباشیم. یا برای منتقدین و افراد جامعه مطبوعاتی حرمتی بیشتر قائل شوند و با کیفیت بد و نامطلوب صدا و نمایش فیلم‌ها در «سینمای مطبوعات و رسانه‌ها» به آنها توهین آشکار نکنند. یا جلسات پرسش و پاسخ فیلم‌ها در سینمای مطبوعات را از این حالت «بفرموده» و محتاطانه با یک‌سری عوامل و آدم‌های از قبل گزینش شده خارج کنیم و این اجازه را بدهیم که افراد صاحبنظر دیگری نیز در این جلسات حضور یابند و فضا را از حالت خشک و عصاقورت‌دادة سال‌های قبل بیرون آوریم. همین‌طور بد نیست این شعار «عدالت اجتماعی» را بعد از سی‌سال لااقل برای حوزه فرهنگ و هنر اجرا کنیم و بگذاریم آن عده از افراد و البته سطوح و طبقات میانی و پائین اجتماع که دغدغه‌های فرهنگی دارند ولی از بنیه مالی و شرایط مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند، امکان دیدن فیلم‌ها و بخش‌های اصلی جشنواره را داشته باشند.

بیائیم در سی‌امین سالگرد انقلابی که افق دید اولیه‌اش آزادی و کرامت انسان و نفی سلطه‌طلبی و برقراری عدل و مساوات بود، کمی در خود بنگریم و عملکردمان را - در حوزه مسئولیت مستقل خودمان- مورد نقد منصفانه و واقع‌بینانه قرار دهیم. شاید زمانی «دیکتاتور دلسوز» بودن برای ایجاد وضعیتی تثبیت شده در عرصه فرهنگ و هنر توجیه‌پذیر بود ولی در شرایطی که بنا به دلایل عدیده، از آن مدیریت فرهنگی تثبیت شده و هدفمند دور افتاده‌ایم نباید به روش‌های مستبدانه متوسل شویم. هنوز بعد از سی‌سال، عدم تحقق بندهای 2، 4، 6، 7، 8 و9 اصل سوم قانون اساسی را در حوزه‌های گوناگون



منبع خبر : فرهنگ آشتي
پنجشنبه,26 دی 1387 - 1:16:34

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

حجت
پنجشنبه 26 دي 1387 - 11:6
0
موافقم مخالفم
 
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند

سلام آیا واقعا کسی به حرف های آقای صحت گوش می دهد؟


پنجشنبه 26 دي 1387 - 20:24
0
موافقم مخالفم
 
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند

هفته نامه هایی که در ویژه نامه اعتماد می نویسند فوق العاده است و نشان از قدرت ایشان در نویسندگی است.

نمیدانم
جمعه 27 دي 1387 - 1:49
1
موافقم مخالفم
 
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند
سروش صحت فیلم چه رادیدی؟ ندیدی؟....................... <<بیائیم در سی‌امین سالگرد انقلابی که افق دید اولیه‌اش آزادی و کرامت انسان و نفی سلطه‌طلبی و برقراری عدل و مساوات بود، کمی در خود بنگریم و عملکردمان را - در حوزه مسئولیت مستقل خودمان- مورد نقد منصفانه و واقع‌بینانه قرار دهیم.>>اینا رو شوخی کردی دیگه هان؟؟؟
مسعود
جمعه 27 دي 1387 - 18:10
0
موافقم مخالفم
 
در این سال‌ها فیلمسازان جوان و مستعدی چون سالور، کاهانی، بهزادی و کارخانی قاعدتاً راهی به بخش مسابقه ندارند

جناب سروش صحت ؛ انقدر با قاطعیت نظر شخصیت را حکم نکن. افراد بی شماری هستند که از قضا بانور را شاهکار می دانند و دوست دارند. بسیاری هستند که سنتوری را دیوانه وار دوست دارند. بسیاری همان مهمان مامان را که شما مهرجویی را با آن قابل لمس می دانی، در حد مهرجویی نمی دانند. و انبوه نظرات متناقض دیگر.بسیاری دندان مار را بهترین فیلم بعد از انقلاب کیمیایی می دانند و ضیافت را اثری بی مایه. و باز هم نظرات متناقض دیگر.

شما(که کس خاصی هم نیستی!)، نظر شخصیت را به بهانه حمایت از فیلمسازان جوان، حکم نکن برادر!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  



module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.588991880417 seconds.