|
|
فرصت مغتنم بالاخره فراهم شد؛ «بیدار شو آرزو» بیدار شد | |
سینمای ما - «كيانوش عياري» در نشست فيلم «بيدارشو آرزو» خبر داد: با رعايت قانون ردهبندي سني «بيدار شو آرزو» را اكران ميكنم. برنامه نمايش و نقد و بررسي فيلم سينمايي «بيدار شو آرزو» با حضور كيانوش عياري(كارگردان)، بهناز جعفري (بازيگر)، منصور آذرگل (مدير فيلمبرداري) و عباس غفاري (منتقد) در فرهنگسراي دختران برگزار شد. بنا بر اين گزارش، كيانوش عياري در ابتداي نشست «بيدار شو آرزو» با اشاره به عدم اكران عمومي آن، گفت :«بيدار شو آرزو» را به خاطر خشونت زياد و سياهي بيش از حدش نخواستم كه اكران عمومي شود. بعد از اينكه فيلم را در جشنواره ديدم متوجه شدم كه بيش از حد سياه و ترسناك شده و براي اكران عمومي آن فعلا دست نگه داشتهام. اين كارگردان سينما گفت: هميشه احساس ميكردم كه چرا تماشاچي عادي سينما از پس ديدن اين تلخيها بايد اين همه رنج ببرد. من اين حق را به خودم نمي دادم و هنوز هم نمي دهم چون ميگويم در سالن سينما ممكن است بچههايي هم بيايند و اين فيلم در روحيه آنها تأثير بگذارد من بابت اين تلخي از بينندهها عذرخواهي ميكنم. وي با بيان اين مطلب كه اين فيلم را براي مسؤولين ساخته است، افزود: به خاطر كمكاريهايي كه شده و آنطور كه بايد و شايد به زلزلهزدهها كمك نشد، درحالي كه اگر امدادرساني به موقع انجام ميشد، ميتوانستند آدمهاي بيشتري نجات دهند. عياري در ادامه داد: من براي ساختن اين فيلم، فيلنامهاي نداشتم و فقط در ذهنم بود تا فيلمي بسازم كه با زلزلهزدگان همدردي كند، اما ساختن اين فيلم تحتتأثير خاطرهاي بود كه از زلزله طبس وقتي براي ساختن فيلم كوتاهي به آنجا رفته بودم در ذهنم مانده بود و بعدها هم يك عكسي از زلزله بم ديدم كه خيلي روي من تأثير گذاشت. كارگردان «بيدار شو آرزو» افزود: در همان وقت داشتم «روزگار قريب» را ميساختم به بچهها گفتم فعلا فيلمبرداري تعطيل ميكنيم تا ببينم چه كاري براي زلزلهزدهها ميتوانيم انجام دهيم. انتخاب بهناز جعفري و مهران رجبي كاملا اتفاقي بود. يك روز بهناز جعفري را ديدم و از او گفتم كه ما داريم به بم ميرويم و يك جاي خالي هم داريم و اگر ميخواهي تو هم بيا، ضمن اين كه به او هم گفتم كه نميدانم، ميخواهيم چه كار كنيم كه او هم با بزرگواري قبول كرد. وي افزود: وقتي به بم رسيديم به قدري صحنههاي وحشتناكي ديدم كه ناخودآگاه در آن فضا قرار گرفتيم، البته در مسير با بچهها راجع به آن خاطره و عكس صحبت كردم و آرام آرام طرح داستاني شكل گرفت .البته نبايد اين شيوه كار براي جوانهايي كه ميخواهند فيلم بسازند بدآموزي باشد و نبايد فكر كنند كه فيلم ساختن به اين سادگي است. كيانوش عياري در ادامه گفت: آن چيزهايي كه ما ديديم خيلي تلختر و ترسناكتر از چيزي است كه شما در فيلم ديديد، مثلا دختري را ديدم كه تمام خانوادهاش را از دست داده بود و خودش از نخاع فلج شده بود و فقط يك زندگي نباتي داشت. من فكر كردم كه گاهگداري اتانازي بد نباشد ولي اينها احساسات آني بود كه به سبب تلخي فاجعه به ذهن من رسيده بود. بهناز جعفري درباره اين كه چرا هميشه كارگردانها، او را براي نقشهاي سخت انتخاب ميكنند، گفت: نميدانم شايد به اين خاطر است كه بينيام را عمل نكردم و شايد چون كارگردانها فكر ميكنند، ميتوانم اين طور نقشها را بازي كنم. در تكميل سخنان وي، كيانوش عياري گفت: بهناز جعفري كرگدن سينماي ما به لحاظ بازيگري است. چون نقشهاي سخت را بدون اما و اگر بازي ميكند و اين براي من به عنوان يك كارگردان جاي خوشحالي است. منصور آذرگل فيلمبردار «بيدار شو آرزو» نيز گفت: موقعيت به شدت سخت بود و وقتي ما به بم رسيديم ،فقط 10 روز از زلزله گذشته بود و آب و برق قطع شده بود و ما نميتوانستيم شبها حتي 50 قدم جلوتر را ببينيم،به همين خاطر هم صحنههاي شب را با چراغ قوه فيلمبرداري ميكرديم. وي ادامه داد: جالب است بگويم كه صددرصد صحنههاي فيلم ساخته شده، خود آقاي عياري است يعني با اين كه در بم زلزله آمده بود و شايد به نظر برسد كه لوكيشنها به طور طبيعي وجود داشتهاند، اما آقاي عياري همه چيز را دوباره بازسازي كرد. عياري گفت: من براي ساخت اين فيلم حدودي از شيوه فيلمفارسي استفاده كردم. قبلا شنيده بودم كه يكي از كارگردانهاي معروف فيلم فارسي يك فولكس واگن داشت كه در آن دوربين فيلمبرداري، دو سه پروژكتور و يك رفلكتور ميگذاشت و بدون اين كه داستاني داشته باشد فولكساش را روشن ميكرد و ميرفت در خانه بازيگرها را ميزد و به آنها ميگفت كه مثلا به سمت شمال ميرويم و ميخواهيم فيلم بسازيم، آنها هم سوار ماشين ميشدند و راه ميافتادند و در طول مسير، با گفتوگويي كه با بازيگران انجام ميشد فيلمنامه شكل ميگرفت و فيلم ساخته ميشد. وي افزود: من هميشه به اين روش فكر كرده بودم ولي هيچ وقت نتوانسته بودم اين كار را بكنم ولي «بيدار شو آرزو» امكان اين تجربه را به من داد. وي كه با اشتياق تماشاگران براي اكران عمومي «بيدار شو آرزو» روبرو شده بود، گفت: با واكنشي كه از شما ديدم و با حرفهاي دلگرمكنندتان تا حدودي براي اكران عمومي آن قانع شدم و به اين فكر ميكنم كه فيلم را اكران كنم ،هرچند كه مي دانم در وضعيت اكران امروز كار سختي است كه پخش كنندهها را راضي كنم .چون فيلم من نه راجع به عشقهاي دختر و پسري است ،نه فيلم اكشن است ، نه كمدي و نه سوپراستار دارد. فيلم من راجع به يك اتفاق واقعي است. اما به اين فكر مي كنم شايد بتوانم با استفاده از قانون رده بندي سني فيلم را به اكران برسانم. كيانوش عياري در انتها گفت: اين فيلم قرار بود از سه اپيزود تشكيل شود كه يكي داستان معلمي بود كه شاگردانش را از دست داده، اپيزودي درباره يك زنداني بود كه در زلزله زندانش خراب شده و اپيزود سوم راجع به خواهري بود كه برادرش زير آوار مانده و او براي زنده ماندنش به برادر غذا ميدهد. ولي بعدها همه اين سه اپيزود را در يك داستان ادغام كرديم.
منبع خبر : فارس | یكشنبه,24 آذر 1387 - 3:9:35
| آرشيو | | اخبار مرتبط: |
نظرات
يکشنبه 24 آذر 1387 - 23:36
0 |
|
|
|
«بیدار شو آرزو» بیدار شد
سلام یاد آوری خداحافظی
|
اضافه کردن نظر جدید
|
|
|