سينمای ما - یادداشتی درباره پخش تلویزیونی بازی‌های جام ملت‌های اروپا / زندگي در عيش، مردن در خوشی
چهارشنبه 1 آبان 1387 - 17:46











نظر سنجی

شما کدام سریال ماه مبارک رمضان را بیشتر پسندید؟




سينماي جهان
«اثبات» در جشنواره گاتام
بلاتار و الهام از زندگی واقعی نیچه
«رنه» بهترین مستند اروپا شد
اولین عکس‌ها و پوستر از «لعنتی‌های بی‌آبرو»ی کوئنتین تارانتینو
جیمز نیوتون هاوارد بهترین آهنگساز سال شد
شان پن باز هم به دیدن چاوز رفت
«راه بازگشت» برای پیتر ویر
مگر دولت فدرال سایه اعتصاب را از سر هالیوود بردارد
ملاحظات نمایش «تکنواز» را به تاخیر انداخت
«رویه عملیاتی استاندارد» ارول موریس را ببینید
ابوظبی جایزه‌اش را به «بدنامی» داد
براد پیت «ادیسه» می‌شود


دعوت


  (443 رأي)

کارگردان:
ابراهیم حاتمی کیا
-------------------------------------
آواز گنجشک ها


  (170 رأي)

کارگردان:
مجید مجیدی
-------------------------------------
کنعان


  (377 رأي)

کارگردان:
مانی حقیقی
-------------------------------------
نسکافه داغ داغ


  (80 رأي)

کارگردان:
علی قوی تن
-------------------------------------
سه زن


  (178 رأي)

کارگردان:
منیژه حکمت
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 نامه یک مادر به گل‌شیفته فراهانی؛ / می‌دانی هالیوود کجاست؟...
 ابراهیم حاتمی‌‌کیا بار دیگر جواب منتقدان‌اش را داد؛ از امیر قادری تا حسین معززی‌نیا؛ / «بعضی‌ها نسبت به من کینه دارند»...
 جزئیاتی از زندگی مهتاب کرامتی؛ / دوستانی دارم؛ مثلا جکی چان و آنجلینا جولی...
 «شبانه» - آبان ماه؛ / تجدید دیدار با هدیه تهرانی پس از سال‌ها...
 معرفی یک چهره جدید؛ / شهره قمر و آرزوی خرید اتوموبیل...
 گفت‌و‌گو با ماني حقيقي؛ كارگردان فيلم «كنعان» / « من و ترانه عليدوستي و محمدرضا فروتن به اتفاق هم موفق شديم كارهاي عجيب و غريبي در زمينه بازيگري انجام بدهيم»...
 تحلیل رجانیوز از فیلم تازه حاتمی‌کیا؛ / حاتمی‌کیا اشتباه ده‌نمکی را تکرار کرد...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری-19؛ هنوز می‌‌شود نوشت؟ / مارادونا، چاوشی و همه حواشی هفته‌های اخیر...
 محمد مطیع و اولین حضورش در برنامه‌ای از صدا و سیما...
 امكان ساخت «شريك» هنوز منتفي نشده است / «تبعيد سايه‌ها» نام تازه‌ترين فيلمي است كه مسعود كيميايي قصد دارد بسازد...
 مقاله نویسنده «سینمای ما» درباره فیلم «کنعان»؛ / چرا كنعان بهترين فيلم امسال سينماي ايران است؟ ...
 روايت لس آنجلس تايمز از توزيع فيلم "مجموعه دروغ‌ها"ي ريدلي اسكات در پياده روهاي تهران ...
 تنها نماينده سينماي قرن 21 قاره آسيا در بين صد فيلم برتر جهان از ايران است / «سفر قندهار» يكي از صد فيلم برتر تاريخ سينماي جهان به انتخاب هفته‌نامه‌ي «تايم» شد...
 فیلم جدید قدرت‌ا... صلح میرزایی؛ / فیلم بعدی تهیه کننده «توفیق اجباری»/ركورد شكني احتمالي با رضويان، عبدي و صالحي ...



گزارش
 گزارش اكران فيلم‌ها؛ / دعوت از 400 ميليون گذشت، كنعان از 300 و آواز گنجشك‌ها از 100...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری-19؛ هنوز می‌‌شود نوشت؟ / مارادونا، چاوشی و همه حواشی هفته‌های اخیر...
 مقاله مفصل علیرضا معتمدی درباره دو دهه محسن مخملباف؛ / سه جور مخملباف داریم......
 گزارش نویسنده سایت سینمای ما از دو روز نخست جشنواره سینما حقیقت - 2 / یا ما مستند نمی‌بینیم؛ یا این‌ها مستندهای خوبی هستند...
 ابراهیم حاتمی‌‌کیا بار دیگر جواب منتقدان‌اش را داد؛ از امیر قادری تا حسین معززی‌نیا؛ / «بعضی‌ها نسبت به من کینه دارند»...
 با انتخاب بهترين‌هاي كمدي سال سينماي ايران: / دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا سی‌ام مهر برگزار خواهد شد...
 یادداشت امیر قادری درباره ابراهیم حاتمی‌کیا و «دعوت» اش؛ / ‏«دعوت» ایستگاه ما نیست، بگذارید حاتمی‌کیا کارش را بکند ...
 یادداشت نویسنده سایت «سینمای ما» درباره مقاله قادری و جوابیه خیابانی و «دعوت» حاتمی‌کیا؛ / فعلا فقط حاشیه‌ها...
 میزگردی با سازندگان مجموعه «مثل هیچ کس»؛ / «اتفاقا خیلی هم خوب بود»!...

آرشيو...



یادداشتی درباره پخش تلویزیونی بازی‌های جام ملت‌های اروپا
زندگي در عيش، مردن در خوشی
زندگي در عيش، مردن در خوشی


سینمای ما - امیرحسین جلالی: پخش مستقيم رقابت هاي ورزشي در شبكه هاي تلويزيوني درست مثل ديگر شاخه هاي سرگرمي از قاعده خاصي پيروي مي كند: جذب مخاطب و البته از دست ندادن او. اين قاعده كلي برآيند اصل رقابت در بين شبكه هاي مختلف است كه خب، وقتي مثل كشور خودمان رقابتي در كار نيست اين قاعده كلي هم مي تواند رعايت نشود. هرچند كه اين عدم رقابت بعضي وقتها به نفع مخاطب نيز تمام مي شود. به عنوان مثال براي تماشاي مستقيم رقابتهاي اروپايي از طريق شبكه هاي خارجي بايد مبلغي را جهت خريد امتياز آن پرداخت كرد(شبكه هاي كابلي) ولي در ايران شبكه سه بازي هاي سه ليگ معتبر اروپايي را مجاني براي بينندگانش پخش مي كند.
پس از ظهور نسل جديد مجريان و تهيه كنندگان ورزشي در تلويزيون ايران چند سالي است كه سر و شكل پخش تورنمنت هاي فوتبالي تغييرات اساسي كرده است و شبكه سه توانسته با الگوبرداري از نمونه هاي مشابه خارجي محصول بهتري را تحويل مخاطبان خود دهد. اما بهانه اين يادداشت پخش رقابتهاي «يورو2008» است كه چند روزي است آغاز شده و ظاهرا تغييرات زيادي نسبت به نمونه هاي مشابه خود داشته است.

اجرا
«رضا جاوداني» چند سال است وارد تيم مجريان ورزشي شبكه سه شده و ظاهرا از نظر برنامه سازان فاكتورهاي لازم براي اجراي برنامه هاي مختلف را دارد. به همين دليل است كه وي همزمان برنامه «دايره طلايي» را درمورد كشتي و حواشي آن(چيزي شبيه برنامه نود در حوزه كشتي)، مسابقه «مردان آهنين» را در ايام عيد و با شركت ورزشكاران زيبايي اندام(كه بيشتر صبغه نمايشي دارد تا ورزشي) و تورنمنت هاي فوتبال در سراسر جهان را اجرا مي كند. شايد همين وسعت طيف اجراهاي جاوداني و نامربوط بودنشان به هم است كه باعث شده آن قدرت و تسلط لازم براي مديريت چند كارشناس در حيطه هاي گوناگون در او ديده نشود. اگر نگاه خودمان را به همين رقابتهاي يورو متمركز نماييم مي رسيم به نقطه عطف اين برنامه ها كه مربوط مي شود به شب مسابقه ايتاليا_هلند. به نظر مي رسد يا بايد جاوداني نوع نگاهش به فوتبال را تخصصي تر كند و يا اينكه در حوالي برنامه هاي عوامانه اي چون مردان آهنين حركت كند، چون اجراي امسال او تا به اينجاي كار واقعا غيرقابل تحمل بوده است.

گزارشگري
ازبين گزارشگران ثابت شبكه سه بدون شك عادل فردوسي پور و مزدك ميرزايي در سطح متفاوتي قرار دارند. تسلط اين دو مجري بر اخبار، حواشي و اطلاعات روز فوتبال جهان و البته مهارت و آشنايي آنها با زيروبمهاي عرصه نقد و پروپاگاندا مهمترين وجه تمايز اين دو با همكارانشان است. پس از اين دو پيمان يوسفي، عليرضا عليفر، جواد خياباني و اين اواخر دو گزارشگر جوان يعني بالاپور و سيانكي(متاسفانه اسم كوچك اين دو نفر را نمي دانم) قرار دارند كه به جز خياباني( با آن اضافه گويي هاي غيرقابل تحملش) همگي در يك سطح قرار دارند. اما آنچه فردوسي پور را با فاصله زياد از همه اين گزارشگران محبوب كرده است اعتدال او در همه زمينه هاست. مشخص است كه فردوسي پور نيز تمايلات شخصي خودش را چه در فوتبال ايران(پرسپوليس) و چه در فوتبال جهان( ليورپول و تيم ملي انگلستان) دارد ولي خودداري و تسلط بر احساسات برگ برنده اش در قياس با ميرزايي است كه تمايلات شخصيش را در گزارش مسابقات به گل درشت ترين شكل ممكن فرياد مي زند. ميرزايي بايد احساساتش را بيشتر كنترل كند و به جاي ايجاد حساسيت با داد و فريادهاي اغراق شده كمي از حس واقعيش خرج كند. اين طوري مسلما مي تواند به مرزهاي فردوسي پور نزديك شود.

كارشناسي
فرم ثابت و متداول چنين برنامه هايي دعوت از يك كارشناس فني و يك كارشناس داوري است ولي آنچه امسال اتفاق افتاد حضور كارشناسان مختلف فني در برنامه بود. اينكه براي 15 تا 20 دقيقه صحبت درباره يك بازي(تازه در خوش بينانه ترين حالت) دو و يا حتي سه نفر كارشناس دعوت شوند و بخواهند درباره مسائل فني يك مسابقه حرف بزنند خود به خود از ارزش صحبتهاي تك تك آنها مي كاهد. مطلب بعدي درباره ملاك دعوت از كارشناسان است كه شايد به خاطر درگيري حميدرضا صدر و مجيد جلالي در برنامه كارشناسي بازي ايتاليا_هلند، امسال نمود بيشتري داشته است. نكته مهم راجع به آن برنامه نوع برخورد صدر با ماجرا بود كه بسيار غيرحرفه اي انجام گرفت. مجيد جلالي در بين كساني كه به عنوان كارشناس در برنامه هاي تلويزيوني حضور مي يافتند اولين كسي بود كه نوع نگاه جديدي را ارائه كرد و اين روش آناليز كامپيوتري بازيها كه حالا اينقدر متداول شده است را وي به تلويزيون ايران آورد. لازم است بدانيد كه برنامه جلالي براي بازيهاي امسال رفتن به يكي از روستاهاي يزد و تمركز بر تماشاي مسابقات بدون هياهو و حاشيه بود(مصاحبه با ايران ورزشي)كه ظاهرا با اصرار مديران شبكه سه قبول مي كند تا در ويژه برنامه يورو2008 شركت كند. بعد از اتفاقي كه بين جلالي و صدر افتاد و رفاقت جاوداني با صدر باعث جانبداري مجري از يك طرف دعوا گرديد ظاهرا جلالي ديگر قصد شركت در اين برنامه را ندارد كه به نظر مي رسد حق هم دارد. شايد همين قضيه بود كه باعث شد براي اولين بار اجراي برنامه را كسي به جز جاوداني برعهده بگيرد.

نوع طراحي صحنه ويژه برنامه يورو2008 نسبت به نمونه هاي قبلي پيشرفت خوبي داشته است و همين كه ديگر خبري از آن پوسترهاي عريض و طويل پشت سر مجري نيست تغيير مثبتي به شمار مي آيد. ولي كافي است به ويژه برنامه پخش رقابتها از شبكه «ZDF » يا «العربيه» و نوع صحنه آرايي و طراحي دكور آنها نگاهي بيندازيم تا تفاوتها روشن شود.
به هر حال برگزاري تورنمنت هاي مختلف فوتبال در اين روزگار كمبود سرگرمي هاي واقعي بهترين فرصت براي پركردن اوقات قشرهاي متنوعي است كه هريك از منظري و با مطالبات خاصي مسابقات را تماشا مي كنند.


منبع خبر : سینمای ما
دوشنبه,27 خرداد 1387 - 6:23:43

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

کاوه افتخاری
دوشنبه 27 خرداد 1387 - 11:19

مثل اینکه شما هم با آقای جلالی دوستی دارید.

اتفاقا نوع نگاه، تسلط، ادبیات مناسب و شناخت کامل تیمها از نکات بارزی است که حمیدرضا صدر داره و یک کتاب هم در زمینه فوتبال و مشخصا داربی های دنیا نوشته.

بنظر من نگاه صدر که خارج از تحلیل های محافظه کارانه ای مثل اینکه آلمان ماشینی بازی میکنه ایتالیا با کاتانچیو میاد یا هلند شناور دهه 70 و ... با جسارت صحبت میکنه مایه تقدیره.

ضمنا آقای جلالی با همه تسلطی که شما ازش صحبت می کنید گفت استقلال اهواز قهرمان میشه و همیشه از سبک یونان صحبت میکنه که خروجیش غیر از قهرمانی تصادفی دوره قبل چیزی جز حذف وارائه ضد فوتبال نبوده.

دانيال
دوشنبه 27 خرداد 1387 - 12:55

مزدك ميرزايي يك گزارشگر خوب نيست

به هيچ وجه ايشان رو نميشود با فردوسي پور مقايسه كرد

من كه به شخصه گزارش غير مقرضانه ار ايشان نديدم

حسام
دوشنبه 27 خرداد 1387 - 13:48

... ببخشیدمثل اینکه اشتباه اومدم میخواستم برم تو سایت سینمای ما !

ساینا
دوشنبه 27 خرداد 1387 - 14:43

با نظرتون درباره آقای فدوسی پور موافقم اما درمورد آقای جاودانی خیر به نظرم ایشون یکی از بهترین مجریهای ورزشی ایران هستند.

ali.p
سه‌شنبه 28 خرداد 1387 - 0:59

fagat ferdosi poor.be omid ghahremani espania

مژده خواجه
پنجشنبه 30 خرداد 1387 - 2:46

گزارشگر فقط عادل و مزدک.کاش خیابانی بازنشسته میشد!!!

سعيد
پنجشنبه 30 خرداد 1387 - 19:43

شما به چه حقي عليه خياباني مي نويسيد او بهترين گزارشگر تاريخ فوتبال ايران هست

هميشه هيجان هميشه خياباني

جلال ل
يکشنبه 2 تير 1387 - 4:21

فقط عادلته

همایون
دوشنبه 10 تير 1387 - 15:4

داغ داغ (همه گزارش ها) کثافت عجب شوتی کرد(داربی ایران) سانترش خوب نبود کار خیلی بدی کرد(روسیه-اسپانیا) جواد خیابانی کی میخوای بفهمی ...مین بس که کشورهای عربی بعد از حرف... تو ادعاهای خودرا در مورد جزایر خلیج از سر گرفتند(بازی ایران_عربستان/عربها سوسک شدند!)

babak
دوشنبه 10 تير 1387 - 16:13

صحبتهای صدر خیلی شیرین و متنوع است و به دل بیننده می نشینه ولی اقای جلالی دیگه شورش رو در اورده و به فوتبال با دید بیش از حد سخت گیرانه نگاه می کنه.طوری حرف میزنه که نشناسی فکر می کنی الکس فرگوسن و کاپلو داره حرف میزنه!و یا قبلا تو چند تیم اروپایی کار کرده!

نادر ابراهیمی
سه‌شنبه 11 تير 1387 - 12:36

به نظر من گزارش بالاپور در بازی المان کرواسی خیلی عالی بود

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  



module-htmlpages-display-pid-97.html




             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : تهران ما ، مشهد ما ،  سينماي ما ، تئاترما ، خانواده ما ، دانش ما