دانلود

 سينمای ما - پرونده بزرگداشت اينگمار برگمان / اينگمار برگمان بودن! [ مهدي عزيزي ]

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
 
 
   
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: [email protected]

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
goldiran
Main News
 
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
 
سینمای ما- فیلم علمی تخیلی 100 میلیون دلاری جانی دپ در رقابت با «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «ریو 2» در کنار فیلم مسیحی «بهشت واقعی است» جایگاه متفاوتی کسب نکرد. به نقل از د رپ، در حالی که فیلم ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» برای سومین جمعه پیاپی...
 
سینمای ما- جیمز کامرون کارگردان و سازنده فیلم «آواتار» اعلام کرد فیلمنامه سه فیلمی که می خواهد در ادامه آواتار بسازد تا 6 هفته دیگر آماده می شود.  به نقل از هالیوود ریپورتر، جیمز کامرون با بیان این که فیلمنامه سه فیلم بعدی «آواتار» ظرف 6 هفته آینده تکمیل می‌شود، منتظران این مجموعه را خوشحال کرد...
 
سینمای ما- کمپانی فاکس بار دیگر ساخت قسمت دوم فیلم خاطره‌انگیز «خانم داوت فایر» را در برنامه قرار داده است.  استودیوی فاکس 2000 در حال تهیه قسمت دوم فیلم کمدی مشهور سال 1993 یعنی «خانم داوت فایر» است که کریس کلمبوس و رابین ویلیامز را بار دیگر کنار هم قرار می دهد. دیوید برنباوم که فیلم «الف» را نوشته بود مسئولیت ...
 
سینمای ما- با اعلام اسامی دو بخشی که عباس کیارستمی داوری آن ها را در جشنواره کن شصت و هفتم برعهده دارد، روشن شد هیچ فیلم ایرانی در این دو بخش جای ندارد. در حالی که عباس کیارستمی فیلمساز مشهور ایرانی امسال ریاست بخش داوری فیم کوتاه و بخش سینه فونداسیون را برعهده دارد، نام هیچ اثر ایرانی ...
 
 
سینمای ما- معاونت ارتباطات و امور رسانه‌ای بنیاد سینمایی فارابی از تمدید مهلت ارائه‌ی آثار به نخستین جشن رسانه‌ها در حوزه‌ی سینما تا سوم اردیبهشت‌ماه ۹۳ خبر داد.  از آنجا که استقبال اهالی رسانه از این جشنواره بیشتر از میزان تصور بود و به‌دلیل این‌که تماس‌ها و درخواست‌های متعددی درباره‌ی تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌ی جشنواره از سوی اهالی رسانه ...
 
سینمای ما- «نیکول گارسیا» کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد. برگزارکنندگان شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن، «نیکول گارسیا»، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی را به عنوان رئیس هیأت داوران بخش دوربین طلایی این دوره از رقابت‌‌ها معرفی کردند. پیش از ...
 
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
 
سینمای ما- سردار عزیزمحمدی رئیس اتحادیه باشگاه فوتبال ایران در نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم خاطر نشان کرد: قرار است 60 نفر از ورزشکاران و 40 نفر از هنرمندان در برزیل حضور پیدا کنند. نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم با حضور محمدحسین لطیفی، سیدجواد هاشمی، محمدرضاگلزار و سردار عزیز محمدی برگزار شد...
 
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
 
سینمای ما- در روزهای اخیر خبری مبنی بر ساخت فیلم بعدی اصغر فرهادی در ترکیه منتشر شده است که روابط عمومی دفتر فیلمسازی فرهادی اعلام کرده است که به هیچ وجه این خبر صحت نداشته و توسط این کارگردان، تکذیب می‌شود..
 
سینمای ما- فیلم کوتاه «صبح روز بعد» در بخش مسابقه بیست ونهمین دوره جشنواره «بلاک» برلین در کشور آلمان حضور دارد. طبق اعلام دست‌اندرکاران این فیلم کوتاه، بیست و نهمین دوره جشنواره «بلاک» در تاریخ 7 تا 11 می 2014 (17 تا 21 اردیبهشت ماه سال 93) در شهر برلین برگزار می‌شود. «صبح روز بعد» در آخرین روز جشنواره ...
 
سینمای ما- درام پیچیده و تو در توی «گذشته» یک تراژدی از نیات خوب و شروع بد و تصمیم‌های اشتباه است که (همگى) همزمان، درست به نظر می‌رسند. اصغر فرهادی، استیصال و خشم را همراه با تلاش برای تصحیح انتخاب‌های اشتباه در زندگی و تسلیم نشدن درباره گذشته، به نمایش می‌گذارد. در سکانس فوق‌العاده خوب ابتدای فیلم دو نفر را می‌بینیم که ...
 
سینمای ما- تهیه‌کننده فیلم «شب، بیرون» گفت: من درِ تجربه را به روی خودم باز کرده‌ام و زمانی که فکر کنم بازیگر شده‌ام، آخرین روز کاری‌ام است؛ چون همچنان می‌خواهم تجربه کنم و واقعیت این است که مجال تجربه در کارهای دیگر برای من پیش نمی‌آید، اما در کارهای مستقل است که این فضا جاری است...
 
سینمای ما- لئوناردو دی‌کاپریو در تریلر «بازگشت» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمساز مکزیکی بازی می‌کند. این پروژه تولید شرکت نیو ریجنسی است و انتظار می‌رود تولید آن از سپتامبر امسال شروع شود. «بازگشت»‌ (The Revenant) از روی رمان «بازگشت: رمانی درباره یک انتقام» نوشته مایکل پانکی ساخته می‌شود که سال 2003 منتشر شد...
 
سینمای ما- در سه دهه گذشته آن‌قدر فیلم‌های سطحی و مبتذل درباره جنگ 8ساله عراق علیه ایران و تاریخ انقلاب ساختند و حماسه‌های بی‌نظیر روزگار دفاع ملی را لوث کرده‌اند که می‌توان آنها را یکی از خیل عوامل زاویه‌گیری نسل‌های بعدی دانست. تحریف‌ها، غلوها، صحنه‌های ضعیف و شخصیت‌پردازی‌های ضعیف‌تر چنان بود که بیننده با خود می‌گوید اگر جانبازی‌های دوره دفاع یا حکایت‌های دوره انقلاب این بوده که خُنُک‌تر از آن ...
 
سینمای ما- تازه‌ترین ساخته‌های ژان-لوک گدار، برادران داردن، کن لوچ، دیوید کراننبرگ و... در بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند.  اسامی فیلم‌های بخش رسمی این دوره جشنواره کن پنجشنبه بعد از ظهر در نشستی خبری در پاریس با حضور تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره اعلام شد...
 
سینمای ما- مدیران آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ‌تقویم جوایز اسکار پیش رو را کامل کردند. برگزارکنندگان جوایز اسکار 25 مارس 2013 اعلام کردند هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه 2015 (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار و به طور مستقیم از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شود...
 
سینمای ما- مرضیه برومند معتقد است که چون با عشق فیلم و سریال‌هایش را می‌سازد این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. وی معتقد است: متاسفانه دنیای ما دنیای خیلی خشنی است. ما هنرمندان سعی می‌کنیم این دنیا را بهتر کنیم و دنیایی پر از عشق را بسازیم. به نظر من چون با عشق فیلم و سریال‌هایم را می‌سازم این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. به قول معروف هر آنچه...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : ابراهیم شیبانی
(امتیاز 88,0/100 - 183 رأي)
کارگردان : وحید موساییان
(امتیاز 33,2/100 - 28 رأي)
کارگردان : بهروز شعيبي
(امتیاز 81,6/100 - 86 رأي)
کارگردان : پوران درخشنده
(امتیاز 88,0/100 - 182 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,0/100 - 384 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

پرونده بزرگداشت اينگمار برگمان / اينگمار برگمان بودن! [ مهدي عزيزي ]


نگاهی به چگونگی القای مفاهیم توسط جلوه‌های بصری در فیلم «پرسونا»
به بهانه بزرگداشت اينگمار برگمان در بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر
[ مهدي عزيزي ]


" ... ايده پرسونا از يك تصوير گرفته شد. يك روز ناگهان در برابر خود دو زن را ديدم كه كنار هم نشسته بودند و دست‌هايشان را با هم مقايسه مي‌كردند. فكر كردم حتما يكي‌شان لال است و ديگري مي‌تواند حرف بزند ... پس از آن گفتم احتمالا چيزي پشت اين تصوير هست، انگار كه اين تصوير بر دري نقاشي شده باشد و اگر اين در را با دقت باز كني، پشت آن راهرويي مي‌بيني و ... اگر بخواهم به همان تصوير پرسونا برگردم، بايد بگويم كه نور از روي صورت دخترها، و از ميان كلاه‌ها مي‌گذشت (آن دو كلاهي سبدمانند بر سر داشتند). خورشيد در اين تصوير حضور پررنگي دارد. مي‌دانم كه عجيب است، اما نور آن قسمت وحدت‌بخش تجربه نخستين من است. .."


 



تصور ديدن فيلمي که بیش از دو سوم تایمش تصاویر کلوز آپ دو بازیگر نقش اصلی است، حتما سخت خواهد بود. اما این هنر برگمان است که ساده ترین تصویر های فیلم‌هایش هم خالی از جذابیت‌های بصری نیست و فيلمي با اين مشخصات تبديل به يكي از شاهكار‌هاي تاريخ سينما مي شود. پرسونا فيلمي است كه از نظر بصري و ايده‌هاي فرميك از جايگاه ويژه‌اي در ميان ديگر آثار برگمان برخوردار است. از نظر كومپوزوسيون يا تركيب‌بندي جزو بهترين آثار اين استاد سينماست. برگمان می‌گوید:«موقع فیلمبرداری از هیچ فیلم دیگری مانند پرسونا تا این حد برداشت دوباره نگرفته ام. منظورم، برداشت دوباره ای است که نتیجه دیدن راش های روز قبل و عدم رضایت از آن چیزی بوده که دیده بودم.» انتخاب پرسونا برای بررسی در این حوزه به همین دلیل است و این بحث برای اکثر فیلم ها وی قابل تعمیم است. اين يادداشت بررسي اجمالي اين موضوع است كه چگونه این تصاویر با ایجاد جذابیت های فوق العاده بصری در خدمت القای مفاهیم فیلم قرار می گیرند؟
نوشتن درباره‌ی «پرسونا» خیلی راحت نیست. فیلمی که به راحتی نمی توانیم مرز خیال و واقعیت را در آن مشخص کنیم. پرسونا به معنی نقاب است و در طول فیلم ما شاهد ترک خوردن نقاب‌هایی هستیم که هر دو زن بر چهره دارند. نقاب الیزابت سکوت است كه به طرز شگفت‌انگيزي بر چهره ليو المان مي نشيند و نقاب الما با بازي جاودانه بي بي اندرسون امید به زندگی و سلامتی‌ست. در واقع دو بازيگر اصلي اين فيلم نماد شخصيت هاي درون و بيرون يك نفر هستند كه كاملا با هم تفاوت دارند. و در اين ميان، این تحول مهم است - چيزي كه پرسونا را تشكيل مي‌دهد - تحول اين نقاب در يك پلان تاكيد مي‌شود، جايي كه در فضايي سورئاليستي نيمي از چهره آلما بر چهره اليزابت اورلب مي‌گردد.




برگمان به عنوان یک فیلمساز که این‌جا در نقش یک مولف ظاهر می شود یک ایده یافته است و می خواهد بر اساس آن فیلمش را بسازد (از قضا ایده این بار یک تصویر است). این تصویر برای ظاهر شدن در طول فیلم نیاز به اجرایي قوی دارد. فیلمبرداری و نورپردازی (آن هم در یک فیلم سیاه و سفید) یکی از مهترین اجزای یک «اجرا»ی قوی هستند.


" ... اسون نيکويست و من از همان ابتدا طرح نوعی نورپردازی سنتی را بر لیو اولمان و بی بی اندرسون ریحته بودیم اما آنچه می خواستم نشد، سپس تصمیم گرفتیم نیمی از چهره آن دو را در تاریکی محض نگه داریم و حتی نور یک دست کننده هم در کار نباشد ... "


به همین دلیل است که کارهای فوق العاده جالبی در پرسونا دیده می شود مثل استفاده افراطی از نماهای نزدیک و کلورآپ بازیگرانش (قاب های بسته‌ای که برگمان از شخصیت‌هایش می گیرد نشانه‌ای‌ست تا عشق‌اش به انسان را بيان کند). اوراکسپوز کردن، سوزاندن نوار فيلم يا کنتراست نور و سياهی از تکنیک های دیگری است که در این فیلم زياد استفاده شده است. کارهايی که پيش از آن در سينما غير قابل قبول بود و به نوعي شکستن قواعد فيلمسازی به شمار می رفت. اما این تکنیک ها علاوه بر افزایش جاذبه های بصری فیلم به طرز عجیبی در خدمت فیلم است و در واقع کمک زیادی به ایجاد فضای وهم آلود و پریشان فیلم کرده است. در پرسونا همه چیز درون هاله‌ای از ابهام برگزار می‌شود. اما درک درست برگمان و همچنین تلاش موفقش در به «اجرا»در آوردن ایده اش از پرسونا یک اثر کلاسیک ساخته که حسی از برآشفتگی و پریشانی را انتقال می دهد آنچنان که گاه فراموش می کنیم این فیلم تا چه حد تجربی است.
از همان ایتدای فیلم و تیتراژ شاخصه های تباه كننده بشريت نشان داده مي‌شود. ميخ هايي بر دست و پا كوبيده مي‌شوند. كليسا و حفاظ آهنين و نخاله‌هاي كنار آن. نشانه هایی که از اعتقادات و عقاید انسان ها حرف می زند. باورهایی وجود دارد مبتنی بر اینکه عقیده انسان را منزوی و گوشه گیر می کند تاجایی که ترجیح می دهد چهره اش را با نقاب‌های مختلف در برابر اعتقاداتش بپوشاند تا برای انجام اعمالی که در تناقض با عقایدش قرار دارند به مشکل بر نخورد. جنازه پيرمرد و پيرزنی که از سكوتشان تعبیر به یک نقاب می شود، تاكيد دوربين بر دهان هر دو از همين نكته ناشي مي‌گردد و پسری که نمادی از فرزند آن هاست. در یک نمای بسیار زیبا و پر‌معنا پسر را می‌بینیم که به سمت چهره يك زن (که میان چهره های مات زن های مختلف آن می توان چهره الیزابت و آلما را تشحیص داد) دست دراز مي‌كند و آغوش او را مي‌طلبد. (در ادامه فیلم یکی از گناهانی که هر دو زن به آن اعتراف می کنند به نوعی ترد کردن فرزندشان است) این نما‌ها را که به مرور در فیلم های دیگر برگمان هم دیده‌ایم در واقع امضای او بر فیلم هایش محسوب می کنند.



در پرسونا، زن، مادر و دريا، همه در يك نقش ظاهر مي‌شوند دريا نشانه ای براي حقيقت می شود تا که مکان امنی برای اعتراف ها و شکستن نقاب ها باشد. در ابتدای فیلم همه درب‌ها به سمت نور و سفیدی باز می شود انگار ما را واقعا پشت پرسونایی حبس کرده اند.تا جايي كه اليزابت به عنوان نماينده يك انسان كه درد نقاب دارد پيش روي ماست. در اتاق بیمارستانی که فقط یک تخت ، یک میز و یک تلویزیون دارد. اینجا هم دنیایی بیرون الیزابت را رها نمی‌کند. نمایش تصاویر (نظیر خود سوزی انسان‌ها و ...) در تلویزیون در حالی که نورش مثل تیری به صورت الیزابت شلیک می شود در واقع می خواهد جهان خارجی را به زور وارد اتاق و افکار الیزابت کند.



برگمان نقاش خوبی هم بوده است این را از قاب بندی ها و میزانسن‌های شگفت‌انگیز که در این فیلم در حد اعلای خودش است، می شود فهمید. از همه مهمتر، میزانسن‌هایی که با دو چهره یا دو پرسونای فیلم شکل گرفته‌اند. این میزانسن‌ها درست در جهت همان ایده‌ای است که قرار است در طول فیلم به مرحله «اجرا» درآید. مثل نماهایی که در آن‌ها صورت یک‌نفر - گاهی آلما، گاهی الیزابت- نیمی از صورت نفر دیگر - در پس‌زمینه - را می‌پوشاند یا یک نمای فوق العاده که نور خورشید هنگام غروب کم کم از روی صورت الیزابت محو می شود و تصویر تاریک می شود.
در پرسونا شاهد یک طراحی‌صحنه‌ی فقیر هستیم. انگار با چند خط ساده افقی و عمودی می شود کل تصویر را نقاشی کرد و تنها پیچیدگی تصویر ها چهرهای الیزابت و آلما هستند. این طراحی صحنه ساده یک کارکرد مهم و اساسی دارد و آن برجستگی و نمایان‌تر شدن چهره‌های فیلم است. وقتی صحبت از نشانه هاست باید فضا را طوری طراحی کرد که آن نماد ها و نشانه ها خودنمایی کنند.



استفاده از تکنیک اوراکسپوز کردن و همچنین کنتراست جالبی که در اکثر اوقات چهره دو زن بازیگر فیلم را به دو نیم تاریک و روشن متمایز می کند باعث اتفاق جالبی در بخش نهایی تک گویی ها می شود ترکیب دو نیمه روشن چهره ها به آن ها اجازه داده تا بر پایه انتقال هویت میان پرستار و بیمار به‌تدریج چهره‌های آنها با منطقی کاملاً بصری در یکدیگر ادغام می‌شود. در چند نما قبل تر الیزابت و آلما رو‌ به ‌روی هم نشسته‌اند و پرده‌ی سفید پنجره تنها پس‌زمینه نماهای نزدیک و ضدِ نور صورت آن دو است که با حرکت به سمت همدیگر انگار در هم ادغام می شوند. یا در جایی دیگر این اتفاق کمک می کند تا در سکانس پلانی که پرستار مشقول اعتراف به اشتباهاتش است نمایی ببینیم از نیم رخ تاریک او که گویی نقاب زیبا را از روی صورش برداشته و صورت تمام رخ از الیزابت که نور تمام صورتش را روشن کرده است.
وجود صحنه های آینه‌ای در سكانس هاي مختلف فيلم نوعي نگاه به درون و در پس آن نمايشي از پشت نقاب دو شخصيت فيلم است. در انتهای فیلم در حالی که آلما مشغول تعریف داستان (اعترافات) الیزابت است پرتره ای از صورت الیزابت را می بینیم که چیزی حدود 5 دقیقه ساکت است و فقط با میمیک صورتش، اضطراب و پریشانی اش را نشان می دهد و در نمای بعدی این بار همان سکانس را از نمای آلما می بینیم. این سکانس را با دو دوربین گرفته اند تا در واقع حق انتخابي به تماشاگر بدهند و آن را براي تماشاي نمای عجیب اورلب دو چهره را آماده كنند.
چیزی که بیشتر از همه در بحث زیبایی شناسی فیلم های برگمان نمایان است این است که نور، نقش اول جلوه های بصری فیلم هایش را ایفا می کند و حتی بعضی وقت ها از چهره بازیگران فیلم هم مهمتر است.


" ... براي من، فيلم در تكوين و بسط ريتم و نور شكل مي‌گيرد. ..."


- نقل قول ها از کتاب« تصویرها» و  یک گفتگو، در ضمیمهء دی وی دی پرسونا



منبع خبر : سينماي ما
دوشنبه,15 بهمن 1386 - 15:10:44

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
محسن
يکشنبه 28 بهمن 1386 - 12:28
-8
موافقم مخالفم
 

از این متن خیلی خوشحالم و متشکرم بر عکس نوشته ی دیگری که از برگمان در این سایت خواندم (یک جمله برای برگمان). که خیلی عصبیم کرد برگمان کارگردان بزرگی است .وشاید بزگترین کارگردان تاریخ سینما.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���