دانلود

 یادداشت عمادالدین باقی برای فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا : چرا حاتمی‌کیا «چ» را ساخت؟ :: سينمای ما ::

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: [email protected]

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
Main News
 
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
 
سینمای ما- فیلم علمی تخیلی 100 میلیون دلاری جانی دپ در رقابت با «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «ریو 2» در کنار فیلم مسیحی «بهشت واقعی است» جایگاه متفاوتی کسب نکرد. به نقل از د رپ، در حالی که فیلم ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» برای سومین جمعه پیاپی...
 
سینمای ما- جیمز کامرون کارگردان و سازنده فیلم «آواتار» اعلام کرد فیلمنامه سه فیلمی که می خواهد در ادامه آواتار بسازد تا 6 هفته دیگر آماده می شود.  به نقل از هالیوود ریپورتر، جیمز کامرون با بیان این که فیلمنامه سه فیلم بعدی «آواتار» ظرف 6 هفته آینده تکمیل می‌شود، منتظران این مجموعه را خوشحال کرد...
 
سینمای ما- کمپانی فاکس بار دیگر ساخت قسمت دوم فیلم خاطره‌انگیز «خانم داوت فایر» را در برنامه قرار داده است.  استودیوی فاکس 2000 در حال تهیه قسمت دوم فیلم کمدی مشهور سال 1993 یعنی «خانم داوت فایر» است که کریس کلمبوس و رابین ویلیامز را بار دیگر کنار هم قرار می دهد. دیوید برنباوم که فیلم «الف» را نوشته بود مسئولیت ...
 
سینمای ما- با اعلام اسامی دو بخشی که عباس کیارستمی داوری آن ها را در جشنواره کن شصت و هفتم برعهده دارد، روشن شد هیچ فیلم ایرانی در این دو بخش جای ندارد. در حالی که عباس کیارستمی فیلمساز مشهور ایرانی امسال ریاست بخش داوری فیم کوتاه و بخش سینه فونداسیون را برعهده دارد، نام هیچ اثر ایرانی ...
 
 
سینمای ما- معاونت ارتباطات و امور رسانه‌ای بنیاد سینمایی فارابی از تمدید مهلت ارائه‌ی آثار به نخستین جشن رسانه‌ها در حوزه‌ی سینما تا سوم اردیبهشت‌ماه ۹۳ خبر داد.  از آنجا که استقبال اهالی رسانه از این جشنواره بیشتر از میزان تصور بود و به‌دلیل این‌که تماس‌ها و درخواست‌های متعددی درباره‌ی تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌ی جشنواره از سوی اهالی رسانه ...
 
سینمای ما- «نیکول گارسیا» کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد. برگزارکنندگان شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن، «نیکول گارسیا»، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی را به عنوان رئیس هیأت داوران بخش دوربین طلایی این دوره از رقابت‌‌ها معرفی کردند. پیش از ...
 
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
 
سینمای ما- سردار عزیزمحمدی رئیس اتحادیه باشگاه فوتبال ایران در نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم خاطر نشان کرد: قرار است 60 نفر از ورزشکاران و 40 نفر از هنرمندان در برزیل حضور پیدا کنند. نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم با حضور محمدحسین لطیفی، سیدجواد هاشمی، محمدرضاگلزار و سردار عزیز محمدی برگزار شد...
 
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
 
سینمای ما- در روزهای اخیر خبری مبنی بر ساخت فیلم بعدی اصغر فرهادی در ترکیه منتشر شده است که روابط عمومی دفتر فیلمسازی فرهادی اعلام کرده است که به هیچ وجه این خبر صحت نداشته و توسط این کارگردان، تکذیب می‌شود..
 
سینمای ما- فیلم کوتاه «صبح روز بعد» در بخش مسابقه بیست ونهمین دوره جشنواره «بلاک» برلین در کشور آلمان حضور دارد. طبق اعلام دست‌اندرکاران این فیلم کوتاه، بیست و نهمین دوره جشنواره «بلاک» در تاریخ 7 تا 11 می 2014 (17 تا 21 اردیبهشت ماه سال 93) در شهر برلین برگزار می‌شود. «صبح روز بعد» در آخرین روز جشنواره ...
 
سینمای ما- درام پیچیده و تو در توی «گذشته» یک تراژدی از نیات خوب و شروع بد و تصمیم‌های اشتباه است که (همگى) همزمان، درست به نظر می‌رسند. اصغر فرهادی، استیصال و خشم را همراه با تلاش برای تصحیح انتخاب‌های اشتباه در زندگی و تسلیم نشدن درباره گذشته، به نمایش می‌گذارد. در سکانس فوق‌العاده خوب ابتدای فیلم دو نفر را می‌بینیم که ...
 
سینمای ما- تهیه‌کننده فیلم «شب، بیرون» گفت: من درِ تجربه را به روی خودم باز کرده‌ام و زمانی که فکر کنم بازیگر شده‌ام، آخرین روز کاری‌ام است؛ چون همچنان می‌خواهم تجربه کنم و واقعیت این است که مجال تجربه در کارهای دیگر برای من پیش نمی‌آید، اما در کارهای مستقل است که این فضا جاری است...
 
سینمای ما- لئوناردو دی‌کاپریو در تریلر «بازگشت» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمساز مکزیکی بازی می‌کند. این پروژه تولید شرکت نیو ریجنسی است و انتظار می‌رود تولید آن از سپتامبر امسال شروع شود. «بازگشت»‌ (The Revenant) از روی رمان «بازگشت: رمانی درباره یک انتقام» نوشته مایکل پانکی ساخته می‌شود که سال 2003 منتشر شد...
 
سینمای ما- در سه دهه گذشته آن‌قدر فیلم‌های سطحی و مبتذل درباره جنگ 8ساله عراق علیه ایران و تاریخ انقلاب ساختند و حماسه‌های بی‌نظیر روزگار دفاع ملی را لوث کرده‌اند که می‌توان آنها را یکی از خیل عوامل زاویه‌گیری نسل‌های بعدی دانست. تحریف‌ها، غلوها، صحنه‌های ضعیف و شخصیت‌پردازی‌های ضعیف‌تر چنان بود که بیننده با خود می‌گوید اگر جانبازی‌های دوره دفاع یا حکایت‌های دوره انقلاب این بوده که خُنُک‌تر از آن ...
 
سینمای ما- تازه‌ترین ساخته‌های ژان-لوک گدار، برادران داردن، کن لوچ، دیوید کراننبرگ و... در بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند.  اسامی فیلم‌های بخش رسمی این دوره جشنواره کن پنجشنبه بعد از ظهر در نشستی خبری در پاریس با حضور تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره اعلام شد...
 
سینمای ما- مدیران آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ‌تقویم جوایز اسکار پیش رو را کامل کردند. برگزارکنندگان جوایز اسکار 25 مارس 2013 اعلام کردند هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه 2015 (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار و به طور مستقیم از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شود...
 
سینمای ما- مرضیه برومند معتقد است که چون با عشق فیلم و سریال‌هایش را می‌سازد این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. وی معتقد است: متاسفانه دنیای ما دنیای خیلی خشنی است. ما هنرمندان سعی می‌کنیم این دنیا را بهتر کنیم و دنیایی پر از عشق را بسازیم. به نظر من چون با عشق فیلم و سریال‌هایم را می‌سازم این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. به قول معروف هر آنچه...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : ابراهیم شیبانی
(امتیاز 88,0/100 - 183 رأي)
کارگردان : وحید موساییان
(امتیاز 30,7/100 - 27 رأي)
کارگردان : بهروز شعيبي
(امتیاز 81,6/100 - 86 رأي)
کارگردان : پوران درخشنده
(امتیاز 88,0/100 - 182 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,0/100 - 383 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند




یادداشت عمادالدین باقی برای فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا
چرا حاتمی‌کیا «چ» را ساخت؟

سینمای ما- در سه دهه گذشته آن‌قدر فیلم‌های سطحی و مبتذل درباره جنگ 8ساله عراق علیه ایران و تاریخ انقلاب ساختند و حماسه‌های بی‌نظیر روزگار دفاع ملی را لوث کرده‌اند که می‌توان آنها را یکی از خیل عوامل زاویه‌گیری نسل‌های بعدی دانست. تحریف‌ها، غلوها، صحنه‌های ضعیف و شخصیت‌پردازی‌های ضعیف‌تر چنان بود که بیننده با خود می‌گوید اگر جانبازی‌های دوره دفاع یا حکایت‌های دوره انقلاب این بوده که خُنُک‌تر از آن است که اینهمه بزرگش بشمارند. اما فیلم «چ» از این سطحی‌نگری و ابتذال دور شده و اثرگذارتر بوده است و می‌تواند بیننده را تا حدی به بطن حادثه ببرد و فاصله او را با مصائب واقعی درگیری‌های داخلی بکاهد و هشداری برای تکرار این حوادث باشد. درباره فیلم از جنبه‌های گوناگونی می‌توان سخن گفت و تاکنون هم گفته‌اند اما من فقط می‌خواهم یک نکته را که از آغاز اطلاع‌رسانی درباره ساخت فیلم تا تماشای آن در ذهنم خلجان‌زده است بازگو کنم. سخن پیش‌رو بازی با کلمات نیست چون ما با کلمات فکر می‌کنیم، با کلمات حرف می‌زنیم و با آنها نمادسازی می‌کنیم.

«چ» می‌تواند برای کلمات فراوانی نقش مخَفَّف ایفاء کند. «چ» مثل چمران برای حاتمی‌کیا، چ مثل «چه» به یاد چه گوارا و «چ» مثل «چه؟» سوالی یا چرا برای من. در سال‌های معلمی در دهه هفتاد اولین سخنی که در هر ترم برای دانشجویان می‌گفتم این بود که باید همه‌چیز را، همه شنیده‌ها و خوانده‌ها را از فیلتر چرا عبور دهیم تا نلغزیم تا استقلال فکر بیابیم، تا رشد کنیم و... و این نوستالژی اولین کلمه‌ای را که ازشنیدن «چ» در ذهن این مخاطب تداعی می‌کند واژه پرسود چراست؟ واژه‌ای که به همه اشیا پیرامون و خبرها و گفته‌ها و نوشته‌ها یعنی به‌هزاران چیزی که به چشم و گوش و مغزمان راه می‌یابند تعلق می‌گیرد و گریبان فیلم«چ» را هم خواهد گرفت. چرا حاتمی‌کیا این فیلم را ساخت؟ چرا چمران را؟ چرا فقط یک روز از زندگی او را؟ چرا ترکیب مستند و تخیل را؟ چرا اصغر فرمانده سپاهی‌ها گفت تو چمران خمینی هستی یا بازرگان؟ چرا چمران در شرکت هلیکوپترسازی کار می‌کرد؟ در آغاز انقلاب و سال 1358 کتابی درباره لبنان از سوی گروه‌های چپ منتشر شد و جلوی دانشگاه به حراج گذاشته شده بود که چمران را هدف گرفته بود و می‌خواست او را عنصری آمریکایی معرفی کند؟ چرا آنها چنین قصدی داشتند و در پی چه بودند؟ و ده‌ها چرای دیگر. نگارنده هم در عنفوان جوانی در مقابله با تبلیغات گسترده چپ‌ها علیه چمران، جزوه‌ای در دفاع از او منتشر کرد با عنوان«چمران کیست؟» که این هم خود حکایتی دارد و فیلم حاتمی‌کیا این خاطره خاک‌خورده قدیمی را از اعماق گذشته 35 سال پیش بیرون کشید.

فیلم «چ» به بهانه چمران، سطری از یک صفحه کتاب بسیار قطور از حوادث آغاز انقلاب را روایت کرده است. حوادثی که آفریده شدند و اکنون برای بازسازی هر لحظه‌اش باید صدها برابر وقت صرف کرد. به گمان بدون تحلیل و نقد بیطرفانه و بی‌غرضانه و بی‌تعصب حوادث آن روزهای 35 سال پیش نمی‌توان به درک درستی از شرایطی که امروزمان را احاطه کرده است دست یابیم. ناگواری‌ها و ناکامی‌های امروزمان مستقیما ریشه در کارهای دیروز دارند که شتاب حوادث از یک طرف و فضای اتهام و تهاجم از طرف دیگر هیچ‌گاه اجازه نداده است به واکاوی آن بپردازیم. فیلم«چ» فقط اشاره‌ای دارد به آن گفت‌وگوی عنایت و چمران که دو همرزم در جبهه‌های لبنان و فلسطین بودند در اوج خشونت و خطر در پاوه در شب کوهستان، هرچند واقعیت ندارند اما در این بررسی کلیدی هستند. چرا دو همرزم قدیمی اکنون رودرروی هم قرار گرفته‌اند؟ تفکر و تحلیلی که از دل آن عنایت‌ زاده می‌شود چیست و از کجا آمده است و چه می‌گوید و چه می‌خواهد؟

در تمام سال‌های گذشته کوشیده بودند از چمران یک جنگجوی چریک عارف بسازند که همواره لباس رزم بر تن دارد و فیلم «چ» از او یک دیپلمات و صلحجوی عارف که دارای سابقه چریکی است و اگر ضرورت اقتضاء کند جامه رزم بر تن می‌کند تصویر می‌سازد. این تصویر واقعی‌تر است به‌ویژه اگر بدانیم چمران نماینده رهبری و دولت موقت بود و دولت موقت پیش از آنهم هیات حسن‌نیت به کردستان فرستاد و پیوسته در تلاش برای ختم مسالمت‌آمیز جنگی بود که تنها چند روز پس از پیروزی انقلاب آغاز شد و هنوز فرصت نداده بودند دولت جدید کار خود را آغاز کند تا ببینند چه می‌کند و به کجا می‌رود تا قصاص قبل از جنایت نکنند. اعضای هیات حسن‌نیت عبارت بودند از عزت‌الله سحابی، هاشم صباغیان و داریوش فروهر. در چندین نوبت هیات‌های مذاکره‌کننده دیگری نیز اعزام شدند که یک‌بار آیت‌الله طالقانی در راس هیاتی متشکل از آیت‌الله بهشتی و هاشمی‌رفسنجانی و بنی‌صدر بودند. آن روز انقلابیون و جناح چپ مذهبی، هیات نخست را هیات سازش قلمداد کردند و بعضی از ائمه جمعه خواستار محاکمه آنها شدند. طرف‌های جنگ هم که تصور می‌کردند نظام‌شاه فروپاشیده و هنوز نظام جدید مستقر نشده و فرصت خوبی برای به کرسی نشاندن مطامع آنهاست تا توانستند کارشکنی کردند و طفره رفتند و در مجموع خشونت بر انسانیت و مسالمت پیروز شد و ثمره‌اش خشونتی دیرپا بود که آثار آن تا امروز هم ادامه دارد. امروز باید بنگریم اعضای هیات حسن‌نیت کجا هستند و آن مخالفان کجا؟ داستان آن روزها درس‌ها و تجربه‌های بزرگی فراروی ما می‌گذارد. کتاب «برگ سبز» خاطرات آقای غنی بلوریان (نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا) از رهبران حزب دموکرات کردستان است که خود ۲۵ سال عمرش را در زندان‌های‌شاه سپری کرد از این منظر کتابی خواندنی است زیرا به بعضی از چراها وارد می‌شود؟ چرا جنگ کردستان آغاز شد؟ چرا ادامه یافت؟ چرا گروه‌های درگیر چنان سرنوشتی پیدا کردند؟ چرا بعضی از آنان به صف سپاه صدام پیوستند؟ چرا حادثه خونین و غمبار روستای قارنا روی داد؟ چرا در برخورد با بحران‌سازان منطقه افراط شد؟ می‌توان گفت «طی کردستان چنین و چنان شد» و می‌توان گفت: «چرا چنین و چنان شد؟» صِرف روایت کردن کافی نیست، پاسخ به چراها راهگشاست. «چ» یادآور «چرا» و‌هزاران چرای بی‌پاسخ است که چمران و پاوه و رویدادهای فیلم همگی جزیی از آنهاست. به امید روزی که فضای باز فکری و سیاسی و هنری چنان شود که به همه طرف‌ها مجال ورود به بحث پیرامون این چراها را بدهد و سربسته و دربسته سخن گفتن تمام شود.


منبع : خبرانلاین

به روز شده در : يکشنبه 31 فروردين 1393 - 20:47

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���