دانلود

 سينمای ما - پرونده بزرگداشت اينگمار برگمان / ايمان در آينه زنگار بسته [ هوتن زنگنه پور ]

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
 
 
   
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: [email protected]

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
goldiran
Main News
 
سینمای ما-  فرشته طائرپور به نمایندگی از جامعه فرهنگی،هنری مقابل رییس‌جمهور سخن گفت. این هنرمند عرصه سینما 31 فروردین ماه همزمان با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در "همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" مقابل حسن روحانی متنی را قرائت کرد. متن کامل این سخنان بدین شرح است: ...
 
سینمای ما- فیلم علمی تخیلی 100 میلیون دلاری جانی دپ در رقابت با «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «ریو 2» در کنار فیلم مسیحی «بهشت واقعی است» جایگاه متفاوتی کسب نکرد. به نقل از د رپ، در حالی که فیلم ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» برای سومین جمعه پیاپی...
 
سینمای ما- جیمز کامرون کارگردان و سازنده فیلم «آواتار» اعلام کرد فیلمنامه سه فیلمی که می خواهد در ادامه آواتار بسازد تا 6 هفته دیگر آماده می شود.  به نقل از هالیوود ریپورتر، جیمز کامرون با بیان این که فیلمنامه سه فیلم بعدی «آواتار» ظرف 6 هفته آینده تکمیل می‌شود، منتظران این مجموعه را خوشحال کرد...
 
سینمای ما- کمپانی فاکس بار دیگر ساخت قسمت دوم فیلم خاطره‌انگیز «خانم داوت فایر» را در برنامه قرار داده است.  استودیوی فاکس 2000 در حال تهیه قسمت دوم فیلم کمدی مشهور سال 1993 یعنی «خانم داوت فایر» است که کریس کلمبوس و رابین ویلیامز را بار دیگر کنار هم قرار می دهد. دیوید برنباوم که فیلم «الف» را نوشته بود مسئولیت ...
 
سینمای ما- با اعلام اسامی دو بخشی که عباس کیارستمی داوری آن ها را در جشنواره کن شصت و هفتم برعهده دارد، روشن شد هیچ فیلم ایرانی در این دو بخش جای ندارد. در حالی که عباس کیارستمی فیلمساز مشهور ایرانی امسال ریاست بخش داوری فیم کوتاه و بخش سینه فونداسیون را برعهده دارد، نام هیچ اثر ایرانی ...
 
 
سینمای ما- معاونت ارتباطات و امور رسانه‌ای بنیاد سینمایی فارابی از تمدید مهلت ارائه‌ی آثار به نخستین جشن رسانه‌ها در حوزه‌ی سینما تا سوم اردیبهشت‌ماه ۹۳ خبر داد.  از آنجا که استقبال اهالی رسانه از این جشنواره بیشتر از میزان تصور بود و به‌دلیل این‌که تماس‌ها و درخواست‌های متعددی درباره‌ی تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌ی جشنواره از سوی اهالی رسانه ...
 
سینمای ما- «نیکول گارسیا» کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد. برگزارکنندگان شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن، «نیکول گارسیا»، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی را به عنوان رئیس هیأت داوران بخش دوربین طلایی این دوره از رقابت‌‌ها معرفی کردند. پیش از ...
 
سینمای ما- فیلمنامه فیلم سینمایی «برباد رفته» که قرار است توسط رضا عطاران ساخته شود، به قلم امیر مهدی ژوله در حال نگارش است. بنابراین گزارش، فیلمنامه این فیلم در مرحله نگارش است و موافقت های اولیه ساخت «بر باد رفته» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
 
سینمای ما- سردار عزیزمحمدی رئیس اتحادیه باشگاه فوتبال ایران در نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم خاطر نشان کرد: قرار است 60 نفر از ورزشکاران و 40 نفر از هنرمندان در برزیل حضور پیدا کنند. نشست خبری پروژه فرهنگی هنری یار دوازدهم با حضور محمدحسین لطیفی، سیدجواد هاشمی، محمدرضاگلزار و سردار عزیز محمدی برگزار شد...
 
سینمای ما- شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود که دوشنبه بیست و پنجم فرودین‌ برگزار شد قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش «با دیگران» که در سینما فرهنگ روی پرده است، از چهارشنبه جاری نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان می‌رسد و «زندگی جای دیگریست» ...
 
سینمای ما- در روزهای اخیر خبری مبنی بر ساخت فیلم بعدی اصغر فرهادی در ترکیه منتشر شده است که روابط عمومی دفتر فیلمسازی فرهادی اعلام کرده است که به هیچ وجه این خبر صحت نداشته و توسط این کارگردان، تکذیب می‌شود..
 
سینمای ما- فیلم کوتاه «صبح روز بعد» در بخش مسابقه بیست ونهمین دوره جشنواره «بلاک» برلین در کشور آلمان حضور دارد. طبق اعلام دست‌اندرکاران این فیلم کوتاه، بیست و نهمین دوره جشنواره «بلاک» در تاریخ 7 تا 11 می 2014 (17 تا 21 اردیبهشت ماه سال 93) در شهر برلین برگزار می‌شود. «صبح روز بعد» در آخرین روز جشنواره ...
 
سینمای ما- درام پیچیده و تو در توی «گذشته» یک تراژدی از نیات خوب و شروع بد و تصمیم‌های اشتباه است که (همگى) همزمان، درست به نظر می‌رسند. اصغر فرهادی، استیصال و خشم را همراه با تلاش برای تصحیح انتخاب‌های اشتباه در زندگی و تسلیم نشدن درباره گذشته، به نمایش می‌گذارد. در سکانس فوق‌العاده خوب ابتدای فیلم دو نفر را می‌بینیم که ...
 
سینمای ما- تهیه‌کننده فیلم «شب، بیرون» گفت: من درِ تجربه را به روی خودم باز کرده‌ام و زمانی که فکر کنم بازیگر شده‌ام، آخرین روز کاری‌ام است؛ چون همچنان می‌خواهم تجربه کنم و واقعیت این است که مجال تجربه در کارهای دیگر برای من پیش نمی‌آید، اما در کارهای مستقل است که این فضا جاری است...
 
سینمای ما- لئوناردو دی‌کاپریو در تریلر «بازگشت» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمساز مکزیکی بازی می‌کند. این پروژه تولید شرکت نیو ریجنسی است و انتظار می‌رود تولید آن از سپتامبر امسال شروع شود. «بازگشت»‌ (The Revenant) از روی رمان «بازگشت: رمانی درباره یک انتقام» نوشته مایکل پانکی ساخته می‌شود که سال 2003 منتشر شد...
 
سینمای ما- در سه دهه گذشته آن‌قدر فیلم‌های سطحی و مبتذل درباره جنگ 8ساله عراق علیه ایران و تاریخ انقلاب ساختند و حماسه‌های بی‌نظیر روزگار دفاع ملی را لوث کرده‌اند که می‌توان آنها را یکی از خیل عوامل زاویه‌گیری نسل‌های بعدی دانست. تحریف‌ها، غلوها، صحنه‌های ضعیف و شخصیت‌پردازی‌های ضعیف‌تر چنان بود که بیننده با خود می‌گوید اگر جانبازی‌های دوره دفاع یا حکایت‌های دوره انقلاب این بوده که خُنُک‌تر از آن ...
 
سینمای ما- تازه‌ترین ساخته‌های ژان-لوک گدار، برادران داردن، کن لوچ، دیوید کراننبرگ و... در بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند.  اسامی فیلم‌های بخش رسمی این دوره جشنواره کن پنجشنبه بعد از ظهر در نشستی خبری در پاریس با حضور تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره اعلام شد...
 
سینمای ما- مدیران آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ‌تقویم جوایز اسکار پیش رو را کامل کردند. برگزارکنندگان جوایز اسکار 25 مارس 2013 اعلام کردند هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه 2015 (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار و به طور مستقیم از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شود...
 
سینمای ما- مرضیه برومند معتقد است که چون با عشق فیلم و سریال‌هایش را می‌سازد این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. وی معتقد است: متاسفانه دنیای ما دنیای خیلی خشنی است. ما هنرمندان سعی می‌کنیم این دنیا را بهتر کنیم و دنیایی پر از عشق را بسازیم. به نظر من چون با عشق فیلم و سریال‌هایم را می‌سازم این‌گونه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. به قول معروف هر آنچه...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : ابراهیم شیبانی
(امتیاز 88,0/100 - 183 رأي)
کارگردان : وحید موساییان
(امتیاز 33,2/100 - 28 رأي)
کارگردان : بهروز شعيبي
(امتیاز 81,6/100 - 86 رأي)
کارگردان : پوران درخشنده
(امتیاز 88,0/100 - 182 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,0/100 - 384 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

پرونده بزرگداشت اينگمار برگمان / ايمان در آينه زنگار بسته [ هوتن زنگنه پور ]
پرونده بزرگداشت اينگمار برگمان / ايمان در آينه زنگار بسته [ هوتن زنگنه پور ]


يادداشتي بر فيلم «همچون در يك آينه» (Through a glass darkly) اثر اينگمار برگمان
به بهانه بزرگداشت او در جشنواره فيلم فجر
[ هوتن زنگنه پور ]


سه گانه سكوت خدا، براي برگمان چالشي صعب و دشوار در نحوه نگرش او به مساله ايمان است. او كه كوله‌باري از آموزه‌هاي مذهبي خويش را به دوش مي‌كشد معنويت يا هرچيزي كه بنا بر عادات عرفي و فرهنگي مي‌تواند خدا يا چيزي شبيه اين نام بگيرد را در انگاره‌هاي ديني و قانونمندي كه به رنگ شريعت در آمده است نمي‌جويد. شايد تكرار مكررات يا كليشه‌هاي امتحان پس داده باشد كه درد فيلمساز را كم‌رنگ شدن هويت ايمان و موجوديت خدا به دست ايدئولوژي بينگاريم؛ اما ناگزير از اشارت و اشراف برگمان به اين پديده حكمي و فلسفي هستيم. «همچون در يك آينه» در اين باب به درستي و در چهارچوب چنين نگرشي عمل مي‌كند، البته در بستر روايتي محدودتر و ساختاري متفكرانه‌تر. فيلم با به تصوير كشيدن رابطه چهار نفر، با ميزانسني كه درست همگام با خط سير معنوي اثر پيش مي‌رود چنين نگاههاي را دنبال مي‌كند و گاهي پاسخ را به عهده مخاطبش مي‌گذارد. باز هم، برگمان با تكيه بر شخصيتي كارآمد كه در قالب فرم روايت جانشين مي‌گردد مساله‌اي عميق همچون مرگ را در تقابل با زندگي معنوي و مادي انسان قرار مي‌دهد؛ «كارين» با بازي هريت اندرسون نمونه‌اي است از يك انسان كه در لايه‌هاي ظاهري در روابط خويش با آدمهاي اطرافش دچار ترديد و دوگانگي است كه اين ترديد در مقياسي بزرگتر به نوع نگاهش به پديده‌اي به نام مرگ منتقل مي‌گردد. كارين به نماينده همه آدمها، در تنگناي چنين ترديدي راهي به جز كسب جنون و از كف دادن معرفت غايي نمي‌برد. او بيمار است و گو اينكه بيماري او بيماري معنوي بشريت باشد چيزي به جز مرگ را فرجام كار نمي‌‌داند و آن چيزي كه در هموار كردن هراس و وحشت از عدم آگاهي نسبت به آن مورد توجه است موهبت از دست رفته يا ايماني است كه در آينه زنگار بسته معرفت كم‌رنگ مي‌گردد. روابط در فيلم قابل توجه هستند به طوري كه جهان‌بيني انسانها را نسبت به دو مقوله زندگي و مرگ و كاربرد ايمان براي از دست دادن پيچيدگي و هراس از اصطكاك اين دو را به بوته نقد مي‌كشد. چنانچه آمد، كارين چشم بيدار و آگاه بشريت است.
همان كه نگران به افق جهان‌بيني و مكتبي كه آدمي خود را براي داشتن باورهاي سنتي كه پاسخگوي نياز انسان به تكيه‌گاه و ماواي معني است چشم دوخته است. بيماري او جنبه‌اي استعاري و نمادين دارد، درد او رويارويي با چيزي است به عنوان نيستي كه مذهب سعي در باورپذير و تبديل آن به گذرگاه دو دنياي اين جهاني و آن جهاني انسان دارد. بيداري و آگاهي كارين كيفيتي از نوع جنون و تخطي شعور و معرفت اكتسابي با تكيه بر فرهنك و عادت‌هاي تاريخي دارد. فيلم از نظر بصري و ايده‌هاي فرميك از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. نمادهاي تصويري و ميزانسن‌هايي كه امضاي برگمان را در خويش دارند همه و همه دست به دست روايت و داستاني مي‌دهند كه توسط دوربين و ديالوگها حكايت مي‌گردد. دريا در فيلمهاي برگمان، به معنويتي تعميم داده مي‌شود كه همجوار خاك (اگر خاك و خشكي را استعاره‌اي از زندگي مادي و زميني آدمي بدانيم) قرار دارد و انسانها با آن غريبي مي‌كنند و نهايت كاري كه انجام مي‌دهند يك آب تني چند ساعته يا چند دقيقه‌اي است و بعد از آن بلافاصله به دامان خاك برمي‌گردند و خود را خشك مي‌كنند. آغاز فيلم، علاوه بر اشاره به اين موضوع، نكته مهم‌تري را در خويش مي‌گنجاند. فيلم اين چنين آغاز مي‌شود: نماي آب دريا در قاب محصور. دوربين High Angle و مديوم‌شات. كات به نمايي باز‌تر از دريا. كات بعدي دريا را تا عمق نشان مي‌دهد. چهار شخصيت اصلي فيلم از دريا به خشكي مي‌آيند. گويي از ابتدا به دريا تعلق دارند؛ برگمان در اينجا علاوه بر استعاري ساختن افتتاحيه فيلمش به تعلق آدمي به اصل خويش يا معنويت غريب افتاده نيز كنايه مي‌زند. آدمهاي اطراف كارين، هر يك به نوعي سرگشته و حيران هستند و البته هر كدام بخشي از نگاه پرسشگر آدمي را نسبت به زندگي، مرگ و وجود مطرح مي‌سازند. پدر آن كسي است كه با اشاراتش به آثار همينگوي در جايگاه ايده آليسم و منتقد مي‌نشيند. مارتين بخش ماده‌گرا و غير الهي آدمهاست. ارتباط او با كارين و سردي كارين نسبت به او در ابراز عشقش نشان از غربت يك روشندل معنوي از دنياي مادي و منطق‌گراي بيرون از ذهن او دارد.
مينوس نيز نقطه اتصال كارين به دنياي اطراف خويش است كه مي‌توان از آن به عنوان «هويت» ياد كرد. هويتي كه در انتهاي فيلم به دست كارين كشف مي‌گردد. سكانس كشتي شكسته و هم‌خوابگي كارين و برادرش مينوس بي‌شك از بزرگترين سكانسهاي سينماست. در اينجا، فرياد عجز و ناتواني كارين براي عدم درك خويشتن در تقابل با اميال و افكارش به خصوص در ارتباط با مساله مرگ كه مي‌تـواند با ابزار ايمان پذيرفتني باشد تبديل به عصياني خاموش در ارتباط با برادرش مي‌گردد و به شكلي استعاري و مفهومي ترك بدن را آخرين چاره دستيابي به هويت مي‌داند كه تعريفي مگر عادات، فرهنگ و اعتقاد ندارد. كشتي شكسته مي‌تـواند استعاره‌اي از به گل نشتن و فراموش شدن سفر معنوي انسانها باشد (چنانكه دريا را معنويتي موجود در كنار بشر مي‌دانيم) همچنين رابطه به ظاهر حرام كارين با مينوس نقطه عطفي در چالش و مناظره انسان در خويش براي انتخاب ايمان و داشتن اطمينان براي ادامه راه كه شايد مرگ اولين دريچه آن باشد مي‌گردد.
عنكبوت در سه گانه «همچون در يك آينه» ، «نور زمستاني» و «سكوت» نمادي است از خالقي كه خود مخلوق شريعت و احكام است. موجودي كه كارين از پشت در اتاق انتظارش را مي‌كشد و با ترديد از پنجره دريا را نظاره مي‌كند. او به پرستشگاهي كه محصور و دور از چشم دريا براي خويش مهيا كرده مي‌آيد و براي ديدن خدا صبر پيشه مي‌كند؛ شايد اين خود جلوه‌اي از بيماري معنوي كارين باشد. «همچون در يك آينه» با روايتي ساده از رابطه چهار شخصيت، تراژدي از كف دادن ايمان را به نقد مي‌كشد و داشتن قلب مطمئن را بسته به رهايي روح آدمي به درياي معنويت –همان چيزي كه بيرون از خانه موج مي‌زند- مي‌شناسد. اين فيلم نگاشته‌ايست از غربت ايمان، چيزي كه در «نور زمستاني» به صراحت متبلور مي‌گردد.



منبع خبر : سينماي ما
دوشنبه,15 بهمن 1386 - 14:22:38

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���