دوشنبه 1 آذر 1389 - 5:55



















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



چهارشنبه 27 شهريور 1387 - 14:39

مردي در ميانِ پژواك ها




هيچ وقت يادم نمي رود، اولين نوار كاستي كه از پينك فلويد به دستم رسيد سال 1373 و يك كالكشن اريژينال بود كه هم تويش مثلا «Arnold Layne» پيدا مي شد و هم تعدادي از ترانه هاي آلبوم «Division Bell». همان موقع بود كه شيفته دو ترانه ابتداي دو طرف آن نوار كاست مقدس شدم؛ ابتداي طرف اول كه «Shine on you crazy diamond» بود و آن طرف ديگر ترانه اي سحرانگيزي با عنوان «Wearing the inside out»/ «زير و رو شدن» كه نسبت به قطعه هاي ديگر آن كالكشن، حال و هواي متفاوت تري داشت، الان مي گوييم «پراگرسيو» تر است. آن كاست ليريك (شعر) ها را هم داشت و بالاي هر قطعه اسم ترانه سرا و آهنگسازش را نوشته بود. روي بيش تر قطعات اسامي گيلمور/ رايت يا واترز/ گيلمور/ رايت خورده بود، به جز همين قطعه «زير و رو شدن» كه ساخته شخص ريچارد رايت بود با يك موزيسين ديگر به اسم آنتوني مور. اين ترانه دقيقا زير و رويم كرد، آن را مي پرستم. اين يكي به جز صداي فندر استراتوكستر گيلمور، صداي مسحور كننده ساكسوفون ديك پري را دارد ميكس شده با وكال مسخ شده شخص ريك رايت همراه با بك وكال هاي گروه گيلمور (سم براون و بقيه). اين طوري شد كه همزمان با تلاش هايم براي جمع آوري همه آلبوم هاي قبلي پينك فلويد، هواي رايت را هم داشتم و به محض شنيدن خبر انتشار اولين آلبوم سولوي بي نظيرش- «Broken China»- آن را به هر بدبختي به دست آوردم و مجذوب قطعه يأس آلود «Breakthrough»يش شدم كه اتفاقا محصول تيم دو نفره حالا آشناي رايت/ مور است. ريك رايت ديگر برايم درست به اندازه ديويد گيلمور (و نه واترز، شخصا نوازنده هاي تكنيكي را ترجيح مي دهم به يك مغز متفكر و شاعر توانا) ارزش داشت. مردي كه مادامي كه گيلمور روي صحنه ظاهر شد تا اجرايي داشته باشد، پا و همراهش بود، حتي توي همين آخري در رويال آلبرت هال، و براي همين نزديك ترين به گيلمور بود. به همين خاطر در اجراهاي شخصي گيلمور جايگاه خاصي داشت و حتي در اجراي David Gilmour in concert ترانه «Breakthrough» را با گروه گيلمور (همراه مايكل كيمن) اجرا كردند.
گونه آثار پينك فلويد، اسپيس راك/ Space Rock است. همه مي دانيم كه وجهه راك آن از كجا مي آيد اما قطعا اتمسفر اسپيس آن متعلق به پژواك هاي ميني موگ آنالوگ رايت مثلا در «Shine on…» بود. نيك ميسن كه مواقع اجرا انقدر سرگرم نگه داشتن ريتم بود كه بنده خدا درام استيك هم كه از دست اش مي افتاد، ريتم محفوظ مي ماند (در اجراي پامپي)، گيلمور و واترز هم كه با ليد و بيس و افكت هايي كه مي دادند سرگرم بودند، ريچارد رايت اما محصور در ميان ارگ هاي هاموند و فارفيسا (و از دهه هشتاد به اين طرف كروزول ها) و آمپلي فايرها (اين ارگ ها آنالوگ اند و فقط با آمپلي فاير صداي شان در مي آيد) در ميان پژواك هاي توليدي شان غوطه ور بود.
...
يك دفعه با فريد، پسر عمه ام (كه گيتار ليد مي زند) و بابك، پسرعمويم (كه پيانو مي زند) نشسته بوديم و كنسرت پالس مي ديديم كه يك نفر ناآشنا با موسيقي سؤال كرد اين تعداد ارگ به چه كار مي آيد و مي شد نباشد! كه بابك جواب صبورانه و هوشمندانه اي به طرف داد، گفت:«اگه ارگ ها نبود، اين تعداد جمعيت هوادار مي رفتند و احتمالا تعدادي ديگر و البته با ذائقه اي ديگر جايشان را مي گرفتند».
بعضي ها مي گويند، مي شود باقي مانده اعضاي پينك فلويد بازهم روزي دور هم جمع بشوند؟ جواب اين است كه ور ارزشمند و داراي سبك اسپيس (كرديت و مشخصه گونه پينك فلويد) گروه از بين رفته، او كه تازه تنها پا و همراه ديويد گيلمور بود.
ريك رايت خيلي پيش تر از اين ها در قطعه محزون «زير و رو شدن» سروده بود؛ «My Skin is cold/ to the human touch/ this bleeding hearts/ not beating much» اما صداي ارگ هاموندش قطع نشد.
به قول خود استاد در اولين قطعه اي كه براي پينك فلويد ليد خواند- «Time»-؛ «سپري كردن زمان در يأسي خاموش، روشي انگليسي است، زمان گذشت و ترانه به انتها رسيد، هر چند انگار من حرف هاي ديگري هم داشتم كه بگويم». هيچ وقت يادمان نرود كه بالاخره هرچه باشد در تمام كنسرت هاي پينك فلويد ابتدا ترانه «Shine on you crazy diamond» اجرا مي شد و درست پيش از ناله هاي فندر گيلمور، قطعه با فيد اين سينتي سايزر ريك رايت و كورد سل مينورش آغاز مي شد.

بازگشت به روز نوشت‌هاي نويد غضنفري

نظرات

شهزاد رحمتی
شنبه 6 مهر 1387 - 13:12
-9
موافقم مخالفم
 

سلام نويد جون. چه‌طوری رفيق؟ خوبی؟ من يكی دو هفته پيش برای نوشته ی قبلی‌ات يه كامنت گذاشتم كه نمی‌دونم چی‌ شد و چرا خبری ازش نشد. به هر حال می‌خواستم تشكر كنم بابت نوشته‌ی محبت‌آميز و قشنگ‌ات كه خيلی برام شورانگيز و دلگرم‌كننده بود. من هم خاطراتی رو كه از مدت متأسفانه كوتاه حضورت در مجله دارم هرگز فراموش نخواهم كرد. همين طور می‌خواستم از سوفيای عزيز هم بابت كامنت محبت‌آميزش تشكر كنم. خيلی خوشحالم كه با اون نوشته‌ها همچين رابطه‌ی حسی عميقی برقرار كرديد. در ضمن درگذشت ريچارد رايت عزيز و دوست‌داشتنی رو هم بهت تسليت می‌گم. راستی توی وبلاگ جديدم هم نقدی بر آلبوم جديد متاليكا نوشتم. چاكريم. فعلاً خداحافظ.

شهزاد رحمتی
شنبه 6 مهر 1387 - 13:22
-2
موافقم مخالفم
 

در ضمن نوشته‌ات درباره‌ی ريك رايت هم قشنگ و پراحساس بود. اميدوارم يه مطلب اساسی‌تر و جامع‌تر هم درباره‌اش ازت بخونيم، يا همين جا يا در مطبوعات. من ريك رايت را بيش‌تر از همه به خاطر اولين آلبوم سولويش كه - اگر اشتباه نكنم - در سال 1977 عرضه شد دوست دارم. آلبوم درخشان و شاهكاری بود به نام كه نمی‌دونم آيا تو و سوفيا و بقيه‌ی بچه‌ها شنيدين‌اش يا نه. در ضمن اين آلبوم از يه جهت ديگه هم برام خيلی عزيزه چون در واقع اولين نواری بود كه توی زندگيم خريدم! يادش به خير. كاملاً يادمه. به مبلغ ناقابل 25 تومان از استريو زند در خيابان كريم‌خان! اون هم با بهترين كيفيت و روی بهترين نوار خام اون موقع يعنی فوجی اف ايكس. تازه فروشنده كه خيلی آدم باحالی بود يه پوستر كوچولوی پينك فلويد هم به عنوان يادگاری بهم داد كه طرح روی جلد آلبوم دارك سايدشون بود!

پویا
شنبه 26 تير 1389 - 13:30
-2
موافقم مخالفم
 

سلام

خوشچالم که بعضی ها درک موسیقی شون انقدر بالا هستش که ریچارد رایت رو میفهمند

اسم آلبوم اول ریک Wet dream هستش و آلبوم دوم اون Broken china هستش یک آلبوم دیگه هم هستش به اسم Identity که اگه اشتباه نکنم بل erzin همکاری کرده

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




  • واكنش سازندگان «هفت» به نامه اميرحسين شريفي / شريفي 15 دقيقه پس از پايان «هفت» درخواست كرد روي خط بيايد!
  • نامه سرگشاده اميرحسين شريفي به مدير شبكه سه / فريدون جيراني در برنامه «هفت» خود را وكيل تشكل تهيه‌كنندگان نداند
  • "اينجا غبار روشن است" و انتخابات رياست جمهوري سال گذشته ايران / سنگین‌ترین تحقیقاتی که تا به حال روی یک فیلم روز انجام شده است
  • دو نسخه دوبله و صداي سرصحنه همزمان اكران مي‌شود / دوبله "جرم" مسعود کیمیایی در استودیو رها تمام شد
  • پس از دو هفته وقفه براي تدوين / تصویربرداری «قهوه تلخ» از سر گرفته شد
  • كار «مختارنامه» به استفثاء كشيد / نظر مخالف آیت‌الله مکارم با نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)
  • در آينده نزديك بايد منتظر كنسرت اين بازيگر باشيم؟! / احمد پورمخبر هم خواننده شد
  • به‌پاس برگزيده‌شدن به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار / انجمن بازيگران سينما موفقيت «ژاله علو» را تبريك گفت
  • با موافقت مسوولان برگزاری جشنواره فجر در برج میلاد / 30 دقیقه از انيميشن "تهران1500" برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید
  • آخرين خبرها از پيش‌توليد فيلم تازه مسعود ده‌نمكي / امين حيايي با «اخراجي‌ها 3» قرارداد سفيد امضا كرد
  • با فروش روزانه بيش از 50 ميليون تومان / «ملک سلیمان» اولین فیلم میلیاردی سال 89 لقب گرفت
  • نظرخواهي از 130 منتقد و نويسنده سينمايي براي انتخاب برترين‌هاي سينماي ايران در دهه هشتاد / شماره 100 ماهنامه "صنعت سينما": ويژه سينماي ايران در دهه هشتاد منتشر شد
  • خريد بليت همت عالي براي حمايت از كودكان سرطاني / نمايش ويژه «سن‌پطرزبورگ» با حضور بازيگران سينما به نفع موسسه محك
  • اکران یک فیلم توقیفی در گروه عصرجدید / «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی پس از سه سال روی پرده می‌رود
  • با بازي حسام نواب صفوی، لیلا اوتادی، بهاره رهنما، علیرضا خمسه، بهنوش بختیاری و... / "عروسک" در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود
  • جلسه صدور پروانه فيلمسازي تشکيل شد / رسول صدرعاملي و ابراهيم وحيد زاده پروانه ساخت گرفتند
  • فرج‌الله سلحشوردر اظهاراتی جنجال برانگیز عنوان کرد / سینمایی که نه ایمان مردم را بالا می‌برد و نه فساد را مقابله می‌کند، همان بهتر که نباشد
  • محمد خزاعي دبير نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم کيش گفت / جشنواره فيلم كيش ارديبهشت سال 90 برگزار مي‌شود
  • هنگامه قاضیانی در نقش ناهید مشرقی بازی می‌کند / فیلمبرداری "من مادر هستم" در سعادت آباد ادامه دارد
  • در دومين حضور خود بين‌المللي / «لطفا مزاحم نشويد» جايزه نقره جشنواره دمشق را از آن خود كرد









  •   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

    استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

    مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

     سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
    Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
    Page created in 3.43873000145 seconds.