دوشنبه 1 آذر 1389 - 0:47



















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



شنبه 4 خرداد 1387 - 9:6

هزار نفر خوشبخت


واقعا خوش‌به‌حال آن هزار نفری که دیروز در کلاس آموزش فیلمسازی تارانتینو در جشنواره فیلم کن شرکت کردند و نزدیک دو ساعت از تجربیات تارانتینو درباره فیلم‌هایش شنیدند. انگار درباره همه چیز هم صحبت شده از کارگردان‌های مورد علاقه استاد تا نظراتش درباره موسیقی فیلم‌هایش، که خیلی جالب بود. گفتم شاید برای شما هم جالب باشد:

« ... كارگردانان زيادي الهام‌بخش من بوده‌اند و در جواني به من كمك كردند تا اصول زيبا‌شناسي خودم را داشته باشم. برايان دي‌پالما، سرجيو لئونه، هاوارد هاوكس از جمله آنها هستند. البته من ارادت خاصي به مارتين اسكورسيزي دارم و كارهايم را بيشتر مديون او مي‌دانم»
«من شخصا به تمام آنهايي كه مي‌خواهند وارد عرصه‌ كارگرداني و فيلمنامه‌نويسي شوند، پيشنهاد مي‌كنم كه ابتدا وارد كلاس‌هاي بازيگري شوند. اين بايد اولين گام آنها باشد. بايد در صحنه‌هاي زيادي بازي كنند تا با استعدادشان آشنا شوند من هرآنچه كه از فيلمنامه‌نويسي آموخته‌ام را مديون بازيگري مي‌دانم. اين كلاس‌ها بودند كه چگونه كار كردن با دوربين را به من آموختند»
«وقتي به‌طور جدي نگارش فيلم‌نامه را آغاز كردم، هنوز در مدرسه بازيگري بودم. اگرچه به سناريو فيلم‌ها دسترسي نداشتم، اما حافظه‌ي بسيار قوي داشتم و ديالوگ‌ها را به ياد مي‌آوردم و صحنه‌هاي فيلم‌ها را به‌ خاطر داشتم. بنابراين همه‌ آنها را به روي كاغذ مي‌آوردم. هرچه بيشتر اين كار را انجام مي‌دادم، بيشتر صحنه‌هاي بازي را مي‌نوشتم»
«من معمولا از موسيقي اصلي استفاده نمي‌كنم، چون به هيچ آهنگ‌سازي اعتماد ندارم. موسيقي بسيار مهم است. من به هيچ‌كس مسووليت ساخت موسيقي براي فيلم‌هايم را نمي‌دهم. من يكي از بهترين مجموعه‌هاي صفحه موسيقي متن را دارم و به‌ همين دليل خودم آن را طراحي مي‌كنم. من با بهترين آهنگ‌سازان جهان كار مي‌كنم، اما به آنها مسووليتي نمي‌دهم»

راجع به بخش موسیقی حرف‌ زیاد است یک مطلب مفصل راجع به موسیقی‌فیلم‌های تارانتینو دارم که فکر می‌کنم بهترین نوشته عمرم می‌شود ... اما حیف‌ام آمد از این نقل قول جالب دیگر استاد که سال‌ها پیش در یکی از مصاحبه‌ها گفته بگذرم: «وقتی آهنگ‌ها را انتخاب می‌کنی و روی صحنه‌ها می‌گذاری، اين سينمايی‌ترين نوع کاری است که می‌توانی بکنی، فقط بايد درست‌ترين ترانه را روی درست‌ترين صحنه بگذاری. تاثيرش اين است که پس از شنيدن آن آهنگ در فيلم، ديگر نمی‌توانی به آن آهنگ گوش کنی و آن تصوير را به ياد نياوری چون آن تصوير بلافاصله در ذهنت شکل می گيرد.»

واقعا کسی هست که پالپ فیکشن را دیده باشد و با شنیدن You Never Can Tell چاک بری یاد آن سکانس فوق‌العاده فیلم نیافتد. صحنه‌ای از فيلم که ميا (اوما ترمن) و وينست وگا(جان تراولتا) به در رستوران - که به سبک دهه پنجاه تزئين شده و گارسن‌ها مثل ستاره‌های آن دوره لباس پوشيده‌اند - در يک مسابقه رقص شرکت می‌کنند، کفش‌هاي‌شان را در می‌آورند و روی سن می روند، قاب‌‌های بسته صورت میا و وینسنت وگا و .... (انگار دنبال بهانه می‌گشتم تا یکبار دیگر این سکانس را تعریف کنم). یا با شنیدن تک‌تک ساندترک‌های بیل را بکش انگار فیلم را جلوی چشمان‌مان نمایش می‌دهند ... دیگر گوش‌دادن این آهنگ بدون تصور‌کردن صحنه‌های فیلم تقریبا کاری غیر ممکن شده است ... و این سینمایی‌ترین کار تارانتینوست!

تارانتینو در جایی هم گفته:« عده بسياري از كارگردانان به وي گفته‌اند كه صحنه‌ آغازين فيلم «سگ‌هاي انباري»، آن سكانس 10 دقيقه‌اي كه هشت مرد سياه‌پوش به دور يك ميز در حال خوردن صبحانه هستند، موجب شده است تا ساخت صحنه‌هايي از يك رستوران براي‌شان بسيار سخت شود.»
درباره این سکانس هم باید گفت آنقدر کلاسیک و مهم شده که استاد در فیلم های بعدی خودش هم به آن رجوع می‌کند!


بازگشت به روزنوشت هاي مهدي عزيزي

نظرات

farshid
يکشنبه 5 خرداد 1387 - 0:15
-8
موافقم مخالفم
 

شاید برگزاری این کلاسها بهترین کاری باشد که کن و جشنواره های فیلم می توانند انجام دهند خیلی جذاب و اموزنده است خوشحالم از این که بالاخره یک جا یک نفر پیدا شد از حرفهای حسابی توی کن بگوید چون این روزها همه دنبال مد لباس فلان استار محبوب توی مراسم افتتاحیه هستند .

البته ما استارهای محبوبمان را دوست داریم حاشیه ها را با یک جور کنجکاوی اسرار امیز دنبال می کنیم ولی انتقال تجربه هنرمندان بزرگ چیزی نیست که به این سادگی بتوان از ان گذشت همین چند جمله از تارانتینو هم غنیمت است حالا ما هم ادمهای خوشبختی هستیم .

farshid

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




  • واكنش سازندگان «هفت» به نامه اميرحسين شريفي / شريفي 15 دقيقه پس از پايان «هفت» درخواست كرد روي خط بيايد!
  • نامه سرگشاده اميرحسين شريفي به مدير شبكه سه / فريدون جيراني در برنامه «هفت» خود را وكيل تشكل تهيه‌كنندگان نداند
  • "اينجا غبار روشن است" و انتخابات رياست جمهوري سال گذشته ايران / سنگین‌ترین تحقیقاتی که تا به حال روی یک فیلم روز انجام شده است
  • دو نسخه دوبله و صداي سرصحنه همزمان اكران مي‌شود / دوبله "جرم" مسعود کیمیایی در استودیو رها تمام شد
  • پس از دو هفته وقفه براي تدوين / تصویربرداری «قهوه تلخ» از سر گرفته شد
  • كار «مختارنامه» به استفثاء كشيد / نظر مخالف آیت‌الله مکارم با نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)
  • در آينده نزديك بايد منتظر كنسرت اين بازيگر باشيم؟! / احمد پورمخبر هم خواننده شد
  • به‌پاس برگزيده‌شدن به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار / انجمن بازيگران سينما موفقيت «ژاله علو» را تبريك گفت
  • با موافقت مسوولان برگزاری جشنواره فجر در برج میلاد / 30 دقیقه از انيميشن "تهران1500" برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید
  • آخرين خبرها از پيش‌توليد فيلم تازه مسعود ده‌نمكي / امين حيايي با «اخراجي‌ها 3» قرارداد سفيد امضا كرد
  • با فروش روزانه بيش از 50 ميليون تومان / «ملک سلیمان» اولین فیلم میلیاردی سال 89 لقب گرفت
  • نظرخواهي از 130 منتقد و نويسنده سينمايي براي انتخاب برترين‌هاي سينماي ايران در دهه هشتاد / شماره 100 ماهنامه "صنعت سينما": ويژه سينماي ايران در دهه هشتاد منتشر شد
  • خريد بليت همت عالي براي حمايت از كودكان سرطاني / نمايش ويژه «سن‌پطرزبورگ» با حضور بازيگران سينما به نفع موسسه محك
  • اکران یک فیلم توقیفی در گروه عصرجدید / «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی پس از سه سال روی پرده می‌رود
  • با بازي حسام نواب صفوی، لیلا اوتادی، بهاره رهنما، علیرضا خمسه، بهنوش بختیاری و... / "عروسک" در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود
  • جلسه صدور پروانه فيلمسازي تشکيل شد / رسول صدرعاملي و ابراهيم وحيد زاده پروانه ساخت گرفتند
  • فرج‌الله سلحشوردر اظهاراتی جنجال برانگیز عنوان کرد / سینمایی که نه ایمان مردم را بالا می‌برد و نه فساد را مقابله می‌کند، همان بهتر که نباشد
  • محمد خزاعي دبير نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم کيش گفت / جشنواره فيلم كيش ارديبهشت سال 90 برگزار مي‌شود
  • هنگامه قاضیانی در نقش ناهید مشرقی بازی می‌کند / فیلمبرداری "من مادر هستم" در سعادت آباد ادامه دارد
  • در دومين حضور خود بين‌المللي / «لطفا مزاحم نشويد» جايزه نقره جشنواره دمشق را از آن خود كرد









  •   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

    استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

    مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

     سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
    Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
    Page created in 0.654801845551 seconds.