يکشنبه 30 آبان 1389 - 21:46



















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



پنجشنبه 31 خرداد 1386 - 16:34

So 80's


  

زياد اتفاق مي افتد كه حين ديدن فيلمي، يكهو خاطره اي تصويري، ديالوگي چيزي از يكي از شاهكارهاي قديمي تري كه در ذهن داريم زنده شود. در بيش تر آن ها هم كارگردان عمدي در كارش هست. اگر «موسيقي و ترانه» مارك لارنس را ديده ايد، فصلي دارد كه الكس فلچر (هيو گرانت) و سوفي فيشر (درو باريمور) هر طور شده قطعه اي را كه به كورا كورمن (خواننده اي شبه بريتني اسپيرز!) قول داده بودند، در دقيقه نود ساخته اند و عجله دارند كه سمپلي از آن ترانه را برايش ببرند. از در آپارتمان الكس كه مي زنند بيرون، الكس براي تاكسي گرفتن سريع تر، با اشاره به سوفي داد مي زند:« يه زن حامله اين جا هست!» و تاكسي كه توجهي نمي كند، سوفي ادامه مي دهد:« اگه قضيه جدي بود چي؟!». اين ديالوگ با سرعت نور پرتاب تان مي كند به يكي از سكانس هاي بي نظير «دختر خداحافظي» هربرت راس. قطره اي از درياي ديالوگ هاي محشر نيل سايمن. آن جايي كه اليوت گارفيلد (ريچارد دريفوس) از يك كيوسك تلفن آب گرفته در خيابان آمستردام به خانه پلا مك فادن (مارشا ميسن) زنگ مي زند، تا ثابت كند خانه اي كه پلا و دخترش لوسي در آن هستند در واقع در اجاره اوست. سكه اش كه تمام مي شود، براي گرفتن سكه يك دلاري رو به ماشين هاي خيابان التماس مي كند (با لحن و فرم گويش ناصر طهماسب بخوانيد لطفا!):« پول خورد، يه دلار...پول خورد...پول خورد داري!...اي لعنتي...يه زن حامله تو سالن منتظره، فقط پول خورد مي خوام!».
شما هم بي كار ننشينيد و با يادآوري چند تشابه اين طوري كه همين الان در ذهن داريد، سرحال مان بياوريد.
...
بعداتحرير:
رويويي بر «موسيقي و ترانه» نوشتم كه در هم ميهن يك شنبه 27 خرداد، چاپ شد. خيلي برايم مهم است كه چند نفر از شما عزيزان اصلا فيلم را ديده ايد تا به اين موضوع كه نظرتان درباره رويو مذكور و اين كه نوستالژي و روح موسيقي الكترونيك پاپ دهه هشتاد را در فيلم نشانه رفته بودم چيست، برسيم! مي دانم هيچ دبير سرويس سينمايي جز امير (وشهزاد رحمتي اگر روزي دبير سرويس شود) هم راضي به چاپ همچه مطلبي نمي شد! بالاخره بايد يك فرقي باشد بين آدم ها.



بازگشت به روز نوشت‌هاي نويد غضنفري

نظرات

کاوه اسماعیلی
جمعه 1 تير 1386 - 20:7
3
موافقم مخالفم
 

این فیلم را ندیدم ولی هیچ دل خوشی از موسیقی دهه 80 ندارم.دهه 80 برای من دوران زیر 10 سالگیست.پس نوستالژی موسیقی جدی باقی نمیماند.مگر شهرام شبپره و کلاس درسی که معلمش تو بودی....اما بعدها هم که نگاهی به آن انداختم جز معدود شاهکارهایی آنهم تو راک اعتقاد دارم واقعا دهه پوچی را داشتیم.نمیدانم چطور به آن پاپ الکترونیک دل بسته ای...این پوچی فقط در موسیقی نیست.در هر هنری که نگاه کنی دهه مذخرفی بود که نتیجه همان عهد ریگانیسم و اون قضایا هم بود.ولی فیلم را میبینم و بعد نظرم را میگویم.اما همینطوری ویر آهنگهای اولیه التون جان را انداختی به تنم.باید بروم ته نوارهای خاک گرفته ام پیداش کنم.

وحید جلالی
شنبه 2 تير 1386 - 1:9
3
موافقم مخالفم
 

سلام

مطلب هم میهن رو خوندم.خوب بود.به همین کوتاهی.چون باعث شد بپرم فیلم بگیرم و تا الان 4 بار کامل ببینمش.کمدی رمانتیک جاودانست.مثل وسترن نیست که دورانش سر برسه و حسرت یه وسترن شاهکار دیگه رو بخوریم.دنیا هر جور که میخواد بشه بشه.هر جا که میخواد بره بره.کمدی رمانتیک باید وجود داشته باشه.

میگم بد نیست بحث دیالوگ ها رو اینجا هم راه بندازیم.

-یادت باشه این سلاح درست به طرف قلبت نشونه رفته.

یعنی نقطه ای از بدنم که کمتر از هر جای دیکه آسیب پذیره.-

کازابلانکا

امید غیائی
شنبه 2 تير 1386 - 17:42
4
موافقم مخالفم
 

سلام.

خب نوید جان اونروز خیلی وقت نشد باهم گپ بزنیم و من هنوز در حسرت از دست دادنش هستم. این فیلم رو دیروز سفارش دادم و احتمالا امروز میگیرمش و در اولین اولویت برای دیدنه. پس می بینم و برمیگردم.

خیلی مخلصم.

همین.

جواد رهبر
شنبه 2 تير 1386 - 21:3
9
موافقم مخالفم
 

با سلام خدمت آقا نوید گل و همگی دوستان.

نوید جان، راستش با این سرعتی که داری پیش می روی از یک سو یاد "خیالباف های" برتولوچی می افتم و از یک سو یاد ماجراهای شگفت انگیز لارس فون تریر و یورگن لث درThe Five Obstructions. مدام داره سوال ها سخت تر و تفکر برانگیز تر می شه. خیلی روند جالبیه. اما من که هر چی فکر کردم نمونه کاملا سینمایی یادم نیومد (شاید هم بعدا خود به خود بیاد سراغم. امیدوارم!) اما یک عبارتی در ترانه ای هست که منو همیشه یاد یک دیالوگ مشابه در "Blue Velvet" دیوید لینچ می اندازد.

در ترانه "London Calling" از گروه پانک راک انگلیسی "The Clash "، جو استرامر حسابی ماجراهای خبری داغ زمان خودشو بهم پیوند می زنه و می رسه به آنجا که:

Now get this

London calling, yes, I was there, too

An' you know what they said? Well, some of it was true

London calling at the top of the dial

And after all this, won't you give me a smile

حکایت سر همین خط آخره. استرامر یه دفعه در میاد: "با تمامی این تفاسیر یک لبخند خشک و خالی هم تحویل ما نمی دی؟"

هر وقت این بخش را می شنوم یاد آن سکانس "In Dreams" فیلم لینچ می افتم که فرانک (دنیس هاپر) به خیال خودش کلی به دوروتی (ایزابلا روسلینی) لطف کرده که اجازه داده فرزندش را ببیند، وقتی دوروتی داره از کنارش رد می شود، دستش را می گیرد و می گوید:

"No smile for Frank? No? Okay, **** it"

این هم بخشی از همان آسیاب بادی های ذهن من شده است. اون هم بدجوری!

تا بعد، دمتان گرم

نويد غضنفري
يکشنبه 3 تير 1386 - 10:6
9
موافقم مخالفم
 

كاوه جان بحث خوبي را شروع كردي. دقيقا مي خواستم يكي از اين جا شروع اش كند!

1- گفته اي دهه هشتاد براي تو دوران زير ده سالگي است، خب دوست عزيزم تقزيبا براي همه ما اين طوري است. مگر ما از موسيقي پينك فلويد، بي تلز، لدزپلين، جين و نميدانم n تا گروه راك دهه شصتي ديگر خاطره نداريم؟! مگر مال دهه شصتيم؟ اين طور كه تو حساب سر انگشتي مي كني جز همين روزگار نكبتي الان نبايد راجع به هيچ دوره اي حرف زد!

2- با كمال احترامي كه براي رفقاي لوس آنجلسي مان قائلم (مورد توجه مهدي پورامين كه ما را ميان فاضلان به حساب آورده! همان آهنگي كه ازش اسم بردي من مي پرستم اش!!) بايد بگويم مگر همين الان هم پديده شان را نداريم الان كه بيش تر هم شده. يعني نمي شود اگر يك سي دي از Muse يا مثلا Godsmack به دستمان رسيد راجع به اش حرف بزنيم؟! لابد مي گويي:«آن موقع وفور نعمت مثل الان نبود» دوست عزيز اين فيلم را كه در واقع بهانه اي بيش تر نبود، نديده اي اما مطلب را كه خوانده اي. آن جا نوشته بودم موسيقي دهه هشتاد قبل از اين كه شنيده بشود به خاطر هجوم ويدئو تي سون ديده شد (اصلا بزرگ تيتر زدم: ما بچه هاي ويدئو كليپ). شخصا آ-ها، ديويد بووي، پيت شاپ بويز، دوران دوران، نيو اردر، بد بويز بلو (عشق مي كنيد اسم گروه ها را؟!) را از روي يك كاست بتاماكس كوچك شناختم. اين طور كه تو ما (بچه هاي اين ديار) را قاتي باقالي ها حساب كرده اي كه اصلا نبايد جز موسيقي لوس آنجلسي حرف ديگري بزنيم...

3- گفته اي دهه هشتاد، دهه پوچ و مزخرفي بوده. ياد آن ديالوگ خداي لارابي پدر در «سابرينا» بيلي وايلدر افتادم كه در جواب همفري بوگارت كه گفت:«پدر الان قرن بيستمه» جواب مي دهد:«هه...قرن بيستم، مگه اون نوزده تاي ديگه چي داشتن...». دوست خوبم اگر بخواهيم اين طوري بحث كنيم كه همين دوراني را كه داريم از سر مي گذرانيم، مزخرف ترين است. اگر نخواهيم از ديد فقط خودمان حرف بزنيم باز ارجاع مي دهم به مطلبم در هم ميهن. دهه هشتاد دهه ساده و بي شيله پيله اي بوده اصولا. دهه جنگ سرد، ريگانيسم...همه از روي حفظ ظاهر هم كه شده بود بعد از ويتنام دهه شصت به اين نتيجه رسيده بودند كه جنگ اصلا كار خوبي نيست . جوان هاي آن موقع هم (كه كوئنتين تارانتينو، رابرت رودريگز، سودربرگ در سينما جزوشان بودند) مثل جوان هاي بعد از جنگ جهاني دوم در دهه پنجاه، قدرت خريدشان بيش تر شده بود و فقط به دنياي سرگرمي شان مي رسيدند. شخصا فكر مي كنم اگر آرامش دهه هشتاد براي فكر كردن و خلاقيت نبود، اگر تعداد كتاب هاي كميك بوك و محبوبيت اش بين بچه هاي آن موقع زياد نمي شد (به آن ها چه كه بين آن همه كميك بوك فقط مجموعه تن تن و ميلو به دست ما رسيد!) اگر پديده مادونا! نبود و اگر سرجو لئونه با «روزي روزگاري در آمريكا» آن لبخند پاياني دنيرو در اواسط دهه هشتاد را نشان نمي داد، اوايل دهه نود آن همه پديده خوب نداشتيم مثل پديده كوئن ها. فكر مي كني بدون آن هايي كه اشاره كردم سكانس اول «سگ ها انباري» انقدر خوب از آب در مي آمد، «پالپ فيكشن» به خوبي الانش مي شد، «وحشي از ته قلب» داشتيم...هنوز هم مي گويي دهه مزخرفي بوده؟ «سينما پاراديزو» چه موقع ساخته شد؟

4- هنوز وقتي ترانه Come Undone دوران دوران را مي شنوم، دست و دل ام مي لرزد. وقتي Hunting High and Low آ-ها را مي گذارم انگار اصلا مي روم توي همان كاست كوچك بتاماكس...راستي مي داني تازگي ها Coldplay نسخه جديدش را اجرا كرده...مي داني اندي وارهول كشته مرده نيك رودس خواننده گروه پاپ دهه هشتادي دوران دوران است و رمانتي سيزم آن ها را با هنر دوره رمانتيك مقايسه كرده...مي دانستي «احساسات گرايي» در موسيقي دهه هشتاد حرف اول را مي زده، نكته اي كه الان تقريبا دارد از هنر مدرن محو مي شود. براي اين كه منظورم را از احساسات گرايي درست متوجه شوي ارجاع ات مي دهم به همان دو قطعه اي كه اول همين بند اسم بردم.

چاكريم.

proslaviy
چهارشنبه 27 شهريور 1387 - 5:29
7
موافقم مخالفم
 

Hi, how I can send PM?

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




  • واكنش سازندگان «هفت» به نامه اميرحسين شريفي / شريفي 15 دقيقه پس از پايان «هفت» درخواست كرد روي خط بيايد!
  • نامه سرگشاده اميرحسين شريفي به مدير شبكه سه / فريدون جيراني در برنامه «هفت» خود را وكيل تشكل تهيه‌كنندگان نداند
  • "اينجا غبار روشن است" و انتخابات رياست جمهوري سال گذشته ايران / سنگین‌ترین تحقیقاتی که تا به حال روی یک فیلم روز انجام شده است
  • دو نسخه دوبله و صداي سرصحنه همزمان اكران مي‌شود / دوبله "جرم" مسعود کیمیایی در استودیو رها تمام شد
  • پس از دو هفته وقفه براي تدوين / تصویربرداری «قهوه تلخ» از سر گرفته شد
  • كار «مختارنامه» به استفثاء كشيد / نظر مخالف آیت‌الله مکارم با نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)
  • در آينده نزديك بايد منتظر كنسرت اين بازيگر باشيم؟! / احمد پورمخبر هم خواننده شد
  • به‌پاس برگزيده‌شدن به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار / انجمن بازيگران سينما موفقيت «ژاله علو» را تبريك گفت
  • با موافقت مسوولان برگزاری جشنواره فجر در برج میلاد / 30 دقیقه از انيميشن "تهران1500" برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید
  • آخرين خبرها از پيش‌توليد فيلم تازه مسعود ده‌نمكي / امين حيايي با «اخراجي‌ها 3» قرارداد سفيد امضا كرد
  • با فروش روزانه بيش از 50 ميليون تومان / «ملک سلیمان» اولین فیلم میلیاردی سال 89 لقب گرفت
  • نظرخواهي از 130 منتقد و نويسنده سينمايي براي انتخاب برترين‌هاي سينماي ايران در دهه هشتاد / شماره 100 ماهنامه "صنعت سينما": ويژه سينماي ايران در دهه هشتاد منتشر شد
  • خريد بليت همت عالي براي حمايت از كودكان سرطاني / نمايش ويژه «سن‌پطرزبورگ» با حضور بازيگران سينما به نفع موسسه محك
  • اکران یک فیلم توقیفی در گروه عصرجدید / «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی پس از سه سال روی پرده می‌رود
  • با بازي حسام نواب صفوی، لیلا اوتادی، بهاره رهنما، علیرضا خمسه، بهنوش بختیاری و... / "عروسک" در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود
  • جلسه صدور پروانه فيلمسازي تشکيل شد / رسول صدرعاملي و ابراهيم وحيد زاده پروانه ساخت گرفتند
  • فرج‌الله سلحشوردر اظهاراتی جنجال برانگیز عنوان کرد / سینمایی که نه ایمان مردم را بالا می‌برد و نه فساد را مقابله می‌کند، همان بهتر که نباشد
  • محمد خزاعي دبير نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم کيش گفت / جشنواره فيلم كيش ارديبهشت سال 90 برگزار مي‌شود
  • هنگامه قاضیانی در نقش ناهید مشرقی بازی می‌کند / فیلمبرداری "من مادر هستم" در سعادت آباد ادامه دارد
  • در دومين حضور خود بين‌المللي / «لطفا مزاحم نشويد» جايزه نقره جشنواره دمشق را از آن خود كرد









  •   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

    استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

    مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

     سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
    Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
    Page created in 0.992695093155 seconds.