يکشنبه 24 مرداد 1389 - 23:44


















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



                       



بسته خبری سایت سینمای ما درباره حواشی تولید و اکران «سن پترزبورگ»
کارگردان چه می‌گوید؟ تهیه‌کننده چه پاسخی می‌دهد؟ بالاخره کارگردان «سن پترزبورگ» کیست؟!

سینمای ما- فیلم سینمایی «سن پترزبورگ» که برای اکران عمومی در عید فطر آماده شده، هنوز دچار مشکلات و اختلاف میان تهیه‌کننده و کارگردان است. در ماه‌های اخیر هر از گاهی حرف و نکته‌ای از بهروز افخمی یا حمید اعتباریان درباره این موضوع در رسانه‌ها منعکس می‌شد. با قطعی‌شدن نمایش عمومی فیلم به نظر می‌رسد که این درگیری رسانه‌ای به اوج خودش رسیده است.  ابتدا پس از اعلام خبر اکران «سن پترزبورگ» در عید فطر، افخمی طی نامه‌ای به خانه سینما درخواست شورای داوری کرد. متن این خبر به این شرح است:

نامه اول
بهروز افخمي با انتشار نامه‌اي خطاب به مديرعامل خانه سينما،خواستار توقف تدوين مجدد «سن‌پترزبورگ» و تشگيل شوراي داوري براي رسيدگي به اختلافات در اين زمينه شد.
اين كارگردان سينما كه اين روزها در كانادا به سر مي‌برد در متن اين نامه خطاب به محمد مهدي عسگرپور نوشته است:«چنان كه باخبر هستيد اينجانب بهروز افخمي كارگردان و تدوينگر فيلم سينمايي «سن‌پترزبورگ» در حدود شش ماه قبل با ياري نمايندگان كانون كارگردانان و تدوينگران و تهيه‌كنندگان با آقاي حميد اعتباريان، تهيه‌كننده اين فيلم به توافق رسيديم كه«سن‌پترزبورگ» با نظارت من و بر اساس نسخه‌اي كه با همكاري آيدين افخمي تدوين كرده‌ام، به وسيله خانم مستانه مهاجر كوتاه شود. از آن تاريخ تا به امروز نه تنها خانم مهاجر تماسي با من نداشته، بلكه بنا بر مسموع، بدون ديدن تدوين مورد تائيد من، تدوين مجددي را تحت نظر آقاي اعتباريان شروع كرده‌اند.
چنان كه مي‌دانيد مرحله تدوين و مراحل پس توليد مهم‌ترين دوران شكل‌گيري فيلم است و هر فيلم خوبي را به راحتي مي‌توان در طي اين مراحل در هم ريخت و بي‌معنا كرد. از سوي ديگر مالكيت 10 درصد از فيلم «سن‌پترزبورگ» به اينجانب تعلق داشته و تعهدات آقاي اعتباريان براي بازخريد سهم من نيز بلامحل و بي‌اعتبار از آب درآمده است. بنابراين هم به عنوان كارگردان و تدوين‌گر و هم در مقام صاحب 10 درصد از فيلم سينمايي «سن‌پترزبورگ» تقاضا مي‌كنم دستور فرمائيد اقدام لازم براي توقف تدوين مجدد و تشكيل شوراي داوري براي رسيدگي به موارد اختلاف معمول گردد.

با آرزوي سلامت و به اميد ديدار بهروز افخمي.»

رونوشت اين نامه به اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع كنندگان فيلم ايران،كانون كارگردانان، كانون تدوين‌گران ارسال شد. بهروز افخمي چندي قبل‌تر نيز در گفت‌وگویی چنین مطرح كرد:«مرحله بعد از فيلمبرداري بسيار مهم است و اگر احساس كنم روي «سن‌پترزبورگ»‌ نظارت كافي ندارم، نام خودم را حذف خواهم كرد.»

واکنش تهیه‌کننده به نامه اول
پس از این نامه، حمید اعتباریان در واکنش به نامه و درخواست  افخمی گفت: ما خیلی شرایط آقای افخمی را در نظر گرفتیم اما ایشان مدام هزینه‌ها را بالا می‌برد. ایشان در کانادا نشسته اند و قصد دارند اشتباههای دو فیلم قبلی را در این کار تکرار کنند و من نمی گذارم. آقای افخمی فکر می کند من بودجه دولتی دارم و می تواند پروسه این کار را مانند "فرزند صبح" ادامه دهد.
وی افزود: این فیلم به دلیل تاخیر در مراحل مختلف بالای یک میلیارد برای من هزینه داشت. ایشان برای فیلمبرداری دو ماه قرار داد داشتند ولی کار را شش ماهه تمام کردند! قرار بود "سن پترزبورگ" عید فطر سال گذشته اکران شود، اما همانطور که می دانید این اتفاق به دلیل آماده نشدن فیلم نیفتاد.
اعتباریان ادامه داد: در ابتدا پس از پایان کار افخمی به کانادا سفر کرد و تاکید داشت به فیلم دست نزنید تا شهریو برگردد. مدتی به خاطر وی کار را دنبال نکردیم اما ایشان برنگشتند. بعد از مدتی موافقت کردند مستانه مهاجر کار تدوین را انجام دهد و ما نیز قبول کردیم.
این تهیه کننده در ادامه توضیح داد:ماخیلی شرایط آقای افخمی را در نظر گرفتیم. اما ایشان مدام هزینه های فیلم را بالا می برد. خانه سینما در جریان این موضوع کاملا قرار دارد. حتی قرار بود فیلم عید امسال به نمایش در بیاید که باز ایشان مشکلات مختلفی به وجود آوردند . در انتها نیز پیمان قاسم خانی را به عنوان نماینده خود برای نظارت در مراحل مختلف فیلم انتخاب کردند.
وی افزود: آقای قاسم خانی نیز درجریان کار هستند. من شخصا هیچ دخالتی در تدوین "سن پترزبورگ" نداشتم. من حتی 10درصد سهم وی را هم خریداری کردم و مدارک آن موجود است. ابتدا این 10 درصد 30 میلیون تومان بود که در پایان به 120 میلیون رسید! حتی من این مبلغ نهایی را با چند فقره چک پرداخت کردم و فقط بخشی از آن باقی مانده که زمان اکران می‌پردازم.
اعتباریان با اشاره به روند تولید این فیلم عنوان کرد: فیلمنامه "سن پترزبورگ" متن بسیار خوبی دارد هر کارگردانی می‌توانست از این فیلمنامه کار خوبی ارائه کند. ایشان 30 روز اول فیلمبرداری در تایم مشخصی انجام دادند اما پس از آن ما مدام با تعطیلی روبرو بودیم.

نامه دوم
بهروز افخمی در ادامه این اختلاف‌ها در دومين‌ نامه‌اش پيرامون «سن‌پترزبورگ» از مديرعامل خانه سينما خواست: «اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش فيلم «سن‌پترزبورگ» و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم.و در غيراينصورت نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»
اين كارگردان سينماي ايران در بخش‌هايي از اين نامه خطاب به محمد مهدي عسگرپور آورده است: «هفته‌ي گذشته اطلاع رسيد كه فيلم «سن پترزبورگ» به صورت پنهاني تمام مراحل پس‌توليد را گذرانده و حتا پروانه‌ي نمايش گرفته و قرار است عيد فطر به نمايش درآيد. آقاي اعتباريان و خانم مهاجر در تمام مدت تدوين مجدد از تماس و گفت‌وگو با من فرار مي‌كردند و اكنون معلوم شده بعضي اخبار نادرست كه به من مي‌رسانده‌اند براي اين بوده است كه در مقابل عمل انجام‌شده قرار بگيرم.
وي با اشاره به اظهارات اخير اعتباريان در ادامه نوشته است:«اخيرا در مطبوعات هم چيزهايي گفته‌اند كه خلاف واقع است. مثلا رقم يك‌ميلياردودويست ميليون تومان براي مخارج فيلم حقيقت ندارد و «سن پترزبورگ» در حدود ششصد ميليون تومان خرج برداشته است. فيلمبرداري هم شش ماه طول نكشيده و در چهارماه تمام شده است. از اول و براساس برنامه‌ريزي بنا بود فيلمبرداري اين فيلمنامه‌ي دويست صفحه‌اي سه ماه طول بكشد كه به دليل تعطيلات عيد نوروز و شرايط اجتماعي به چهارماه كشيد. آقاي اعتباريان بابت خريد سهم ده درصدي من از فيلم «سن پترزبورگ» سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد ميليون تومان و به تاريخ‌هاي ارديبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده و با شرايط فعلي ناگزير در اختيار وكيل قرار خواهد گرفت.»
بهروز افخمي در ادامه آورده است: «من تا امروز خانم مهاجر را نديده‌ام و مشكل شخصي ندارم. اصل مطلب اين است كه بنا نبود «سن پترزبورگ» زيرنظر تهيه‌كننده يا هر مرجع ديگر دوباره تدوين شود. آنچه من موافقت كردم اين بود كه نسخه‌ي تدوين‌شده به وسيله‌ي خانم مهاجر و زير نظر خودم در حدود 30 دقيقه كوتاه شود. اگر آقاي اعتباريان نداند خانم مهاجر احتمالا مي‌داند كه اين روزها مي‌شود بر تدوين به صورت غيرحضوري نظارت كرد. ايشان حتا يك تلفن نكردند. در حاليكه تدوين فيلم شئون و حيثيت‌هايي دارد از جمله اينكه فيلم را بدون اطلاع كارگردان نبايد به دلخواه يا زيرنظر تهيه‌كننده بي‌ريخت كرد.»

افخمي با اشاره به نامه‌ي چند روز گذشته‌اش خطاب به عسگرپور نوشته است:«من نامه‌ي اول را درحالي براي شما نوشتم كه از اتمام تدوين و مراحل فني خبر نداشتم اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپي‌هاي نمايش و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم. اختلاف من و آقاي اعتباريان ماهيت صنفي دارد و بهتر است از طريق مرجع صنفي (خانه‌ي سينما و اصناف تابع) حل و فصل شود. اما اگر محذور داريد اشاره بفرماييد تا از طريق مرجع ديگر اقدام شود. در عين‌حال چنانكه قادر به جلوگيري از نمايش فيلم در عيد فطر نيستيد لطفا آقاي اعتباريان را موظف بفرماييد نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همه‌ي تبليغات فيلم بردارند.»
اين كارگردان در پايان نوشته است:«آيدين افخمي در تدوين مجدد نقشي نداشته و مايل نيست نامش در كنار نام خانم مهاجر ظاهر شود. در مورد برداشتن نام من مشكل اينست كه مقابل عنوان كارگردان خالي مي‌ماند. آقاي اعتباريان مي‌توانند براي پركردن اين جاي خالي از نام يك شخص حقيقي (مثلا خودشان يا ...) يا يك نام مستعار (مثلا آلن اسميتي) يا يا يك شخص حقوقي (مثلا سيران فيلم يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ) و حتا يك عبارت انتزاعي (مثلا حيات اجتماعي امروز ايران) استفاده كنند و از رضايت من آسوده خاطر باشند. فرصت را براي تجديد مراتب احترام مغتنم مي‌دارم... مشتاق ديدار»
بهروز افخمي رونوشت اين نامه را به اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان فيلم – كانون كارگردانان سينماي ايران و كانون تدوينگران سينماي ايران نوشته است.

واکنش تهیه‌کننده به نامه دوم
اعتباريان كه افزايش هزينه فيلم سن پترزبورگ از 300 ميليون به يك ميليارد و 200 ميليون تومان را موجب افزايش دستمزد بهروز افخمي هم مي‌داند، در واکنش به نامه دوم افخمی تاكيد كرد اگر افخمي مي‌خواهد نام خود را حذف كند تمامي هزينه‌هاي فيلم را برگرداند. همان‌طور كه قبلا گفتم به دليل تاخيرهايي كه افخمي در ساخت فيلم انجام داد؛ هزينه ساخت فيلم از 300 ميليون به يك ميليارد و دويست ميليون تومان رسيد. از اين مبلغ فقط 120 ميليون؛ دستمزد افخمي براي كارگرداني فيلم است درحاليكه اگر فيلم در موعد مقرر تمام مي‌شد؛ دستمزد ايشان 30 ميليون تومان بود. حال اگر افخمي مي‌خواهد نام خود را حذف كند؛ تمامي هزينه‌هاي و خسارت فيلم را بازگرداند تا نام وي را حذف كنيم.
تهيه‌كنده فيلم سن‌پترزبورگ تاكيد كرد: فيلم از طريق مجاري قانوني مجوز دريافت كرده است و قطعا اكران مي‌شود.

«سن پتزبورگ» دومین فیلمی از افخمی‌ست که در ماه‌ةای اخیر دچار حاشیه و اختلاف شده است. این فیلم هم با واکنش‌های مشابه کارگردان و با تهدید به برداشتن اسم خودش از تیتراژ مواجه شد. همین اتفاق چند سال پیش برای فیلم دیگر افخمی به نام «عقرب» هم افتاد که پس از اختلاف با تهیه‌:>>إه‌اش حسین فرح‌بخش بدون اسم کارگردان روی اکران رفت.
باید تا عید فطر منتظر بمانیم و ببینیم فیلم «سن پترزبورگ» به چه ترتیبی اکران می‌شود و چه نامی در تیتراژ فیلم به عنوان کارگردان درج می‌شود.



به روز شده در : يکشنبه 17 مرداد 1389 - 20:4

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       












  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.04642987251 seconds.