يکشنبه 2 خرداد 1389 - 20:13




















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447


                       



متن كامل سياست‌هاي سينماي ايران منتشر شد
«سياست‌هاي سينمايي، مباني،‌ رويكردها، شيوه‌هاي اجرايي، حمايت‌ها، زيرساخت‌ها و بايسته‌ها»

سینمای ما- متن كامل دفترچه سياست‌هاي سينماي ايران با عنوان «سياست‌هاي سينمايي، مباني،‌ رويكردها، شيوه‌هاي اجرايي، حمايت‌ها، زيرساخت‌ها و بايسته‌ها» كه از سوي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده به شرح زير است.

بسمه تعالي
قال الله تعالي:
الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه ولايخشون احداً الا الله و كفي بالله حسيبا
سوره احزاب آيه 39

حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام:
بال پرواز هركس به اندازه همت اوست.

مقام معظم رهبري ( در ديدار با جمعي از كارگردانان سينما - خرداد 1385 ):
من مي گويم الان كليد دست شماست. من شأن سينما را اين مي دانم. من مي گويم امروز كليد پيشرفت اين كشور به ميزان زيادي دست شماست. شما مي توانيد اين نسل را يك نسل پيشرونده، اميدوار، پرشوق،معتقد به خود و معتقد به ارزش هاي اسلامي و ملي خود بار بياوريد، و همين طور مي توانيد اين نسل را شرمنده، پشيمان، زير سؤال برنده افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بياوريد.

رياست محترم جمهوري دكتر احمدي نژاد در جلسه ديدار با كارگردانان (28/مهر/87):
- ظرفيت سينماي ما بسيار بسيار بالاست ولي اين ظرفيت ناشناخته مانده. هم براي سينماگران و هم مديران.
- اهداف ما بايد مشخص شود، معيارها بر آن اساس باشد، و اراده و همت برآن اساس شكل گيرد، آنگاه شكوفايي رخ خواهد داد
- اگر هنري پيشتاز باشد هيچ قدرتي نمي‌تواند آن را سانسور كند.

شهيد آويني:
سينمايي كه مي‌خواهد درخدمت اسلام باشد بايد ( روي خطاب خويش ) را به (فطرت انسان ) بگرداند . آنان كه درمعضلات مربوط به ( ماهيت سينما) خوب انديشيده باشند ، مي دانند كه اين ( روي گردانيدن ) به يك ( تحول اساسي درسينما) منجرخواهد شد.

سرآغاز
---------------------
رويكرد معاونت امور سينمايي تعامل و گفت‏وگوي شفاف، صريح و روشن با جامعه هنرمندان و سينماگران كشور و پرهيز از ابهام، پيچيدگي و چندگانگي در ميان سياستهاي مديريتي و اجرايي است. در آغاز سال 1389 و در ايام شهادت سيد شهيدان اهل قلم و هنر، سيدمرتضي آويني، در كنار برگزاري جلسه اي عمومي با سينماگران و دست اندركاران فيلم و فيلمسازي كشور، كليات سياستهاي سينمايي و رويكردهاي اجرايي و مديريتي، با هدف گشودن راهها و پنجره هاي تازه به عرصه هاي نو و تا حدي فراموش شده، تقديم جامعه هنري و سينمايي مي شود.
اميد است اين تدابير قدمي هرچند آغازين،اما جدي و تعيين كننده براي اعلام سياستهاي دهه پيش روي باشد. دهه اي كه به عنوان چهارمين دهه انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، پس از دهه هاي " دفاع مقدس "، " تلاش و سازندگي "، " تثبيت و شكوفايي "، به حق بايد " دهه فرهنگ " نام گيرد.
تلاش شده است سياستها و رويكردهايي كه در صفحات بعد ملاحظه مي كنيد، منبعث از سياستهاي ابلاغي رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتي و چشم انداز بيست ساله باشد.
مديريت سينماي ايران با استقبال از تاسيس و تشكيل " شوراي‏عالي سينماي ايران " به عنوان عالي ترين مرجع سياست گذاري و به مثابه مهمترين اتفاق در تاريخ سينماي ايران از تدابير و مصوبات آتي اين شورا در راستاي اقدامات و تحولات بنيادين بهره لازم را خواهد برد.

1.مباني
----------------
ما معتقديم تفكر ديني تنها در حوزه انديشه و رفتارهاي شخصي و عبادي خلاصه نمي شود بلكه در همه ساحت هايي كه به زندگي بشر و حتي فراتر از آن يعني حيات پس از مرگ تعلق مي گيرد ، نقش ، تاثير و راه كار و برنامه دارد. بديهي است هنر و به‏خصوص سينما كه دريچه همه زايش هاي انديشه اي ، عاطفي ، باورها ، زيبايي شناسي و رفتارهاي احساس گرايانه بشري است ، بيش از هر ساحتي مي تواند از انوار تجلي بخش دين حقيقي و حنيف يعني اسلام عزيز بهره مند باشد. بر اين اساس حاكم بودن بينش توحيدي بر تمامي شئون و عرصه حيات فردي و اجتماعي و نقش و تاثير بنيادي اعتقاد به اصول و فروع دين مبين اسلام، كرامت ذاتي و شرافت انسان، همانندي و برابري انسانها، خيرخواهي، كمال جويي، آرمان خواهي، اصالت ارزش هاي معنوي، حريت، تربيت پذيري آدمي و... فضايل اخلاقي و معارف والايي هستند كه در اصول سياست هاي فرهنگي كشور و نيز قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بدانها اشارت رفته است كه در اين متن از آنها به مباني ياد مي كنيم.

1.1پيام
تلاش بر آن است تا از درونمايه ها و مضامين عمومي توليدات سينماي ايران كه به دست توانا و گوهر خلاقيت سينماگر ايراني خلق مي شوند، آثار و نتايج زير حاصل گردد.:
- دين خواهي
- اخلاق گرايي
- آگاهي بخشي
- اميد آفريني

1.2 اولويت هاي موضوعي

اولويت هاي موضوعي در توليدات فرهنگي و هنري هر جامعه اي نسبت مستقيم با باورها، آرمانها و اعتقادات آن دارد. در متن سياست هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران، تأكيد بر موضوعات زير روشنگر راه آفرينش گران در عرصه هنر به ويژه سينما است.
- مفاهيم ديني و قرآني
- عترت و اهل بيت
- مهدويت
- تحكيم خانواده
- كودك و نوجوان
- فرهنگ و تمدن ايران اسلامي (حوزه بزرگ جغرافيايي و تاريخي ايران فرهنگي)
- انقلاب اسلامي
- تاريخ اسلام و تاريخ معاصر
- جنگ نرم
- رويارويي استكبار با ايران و مقاومت اسلامي
- دفاع مقدس
- موضوعات سياسي (داخلي و خارجي)
- مفاخر و مشاهير
- دستاوردهاي علمي و فناوري

1.3 اصول نظري هنر ديني
به منظور تبيين اصول و چارچوب هاي نظري و تئوريك هنر ديني با تاكيد بر سينماي مبتني بر آموزه‏هاي ديني و وحياني كرسي هاي آزاد انديشي و مجامع علمي برگزار خواهد شد.

2. رويكردها
---------------------------
2.1 اعتدال در تمامي جنبه هاي سينما و فيلمسازي

سينماي ايران بايد در وجوه هنري، صنعتي، انتقال پيام و جذابيت به تعادل قابل قبولي برسد. سينماي تراز ايران در اين دوره، در آثار و توليداتي متجلي مي شود كه واجد خصلت هاي چهار گانه فوق باشند.سينماي استاندارد تعادل مطلوب اين چهار وجه است .شاخص هاي اين امرتوسط كميته ويژه اي تبيين خواهد شد.

2.2 تقسيم عادلانه فرصت هاي كاري
پرهيز از ويژه خواري (رانت خواري) افراد، گروهها و جمع هاي خاص، قطعاً سبب ايجاد فرصت هاي برابر براي همه نيروهاي مستعد خواهد بود.

2.3 نفي مركز گرايي

همسو با سياست هاي دولت، باروري استعدادها و ظرفيت هاي هنري در كليه نقاط كشور، يكي از رسالت هاي اصلي مديريت سينما در اين دوره مي باشد.
توجه خاص به استانها و مناطق كشور در قالب تعريف هشت منطقه بزرگ فرهنگي كشور با برنامه ريزي و
طراحي مشخص و اجرايي در حيطه و عرصه سينمايي اعم از داستاني، مستند، كوتاه و بلند محور اصلي
اين سياست است.
ايران به هشت منطقه فرهنگي* با مركزيت شهرهاي : تبريز - اهواز - همدان - مشهد - اصفهان -شيراز
- كرمان - تهران ( به استثناي كلان شهر تهران ) به شرح زير تقسيم مي‌شود:

* آذربايجان شرقي وغربي ، اردبيل ، زنجان و گيلان ( منطقه يك )
* همدان ، كرمانشاه ، كردستان ، مركزي ( منطقه پنج )
* تهران ، قزوين ، قم ، سمنان ، مازندران ( منطقه دو )
* خوزستان ، ايلام ، لرستان ( منطقه شش )
* خراسان رضوي ، شمالي ، جنوبي ، گلستان ( منطقه سه )
* فارس ، بوشهر ، كهگيلويه و بويراحمد ( منطقه هفت )
* اصفهان ، چهارمحال و بختياري ، يزد ( منطقه چهار)
* كرمان ، سيستان و بلوچستان ، هرمزگان ( منطقه هشت )
حداقل فعاليت‌هاي سينمايي و فيلمسازي هر منطقه در هر سال عبارت است از : 2 فيلم سينمايي، 8 مستند نيمه بلند، 20 فيلم كوتاه با ساختار حرفه اي كه تأمين هزينه هاي توليد در مناطق فرهنگي، به صورت مشاركتي بين معاونت امور سينمايي و منابع استاني با توجه به ظرفيت هاوزيرساخت هاي هر استان و منطقه خواهد بود.

2.4 تشكيل شوراي‏عالي سينما
متعاقب تصويب اهداف، وظايف و ساختار تشكيلاتي اين شورا در شوراي هنر، مراتب به شوراي‏عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب نهايي منعكس خواهد شد .

2.5 مشاركت فكري با نخبگان

حركت به سمت سينمايي كه در بالاترين ميزان مشاركت فكري و مشورتي با بخش هاي فكري و نخبه و مردمي جامعه به سر مي برد، يكي از اهداف مورد نظر در اين دوره مي باشد. افزايش هرچه بيشتر و عميق تر اين سطح از مشاركت، در تحقق اهداف فرهنگي، اجتماعي، ملي و فرامرزي سينماي ايران نقش تعيين كننده خواهد داشت. اين مشاركت در قالب مشاوره، همفكري، همكاري، شركت در فرآيند تصميم سازي مديران، و.... با گروههاي دانشگاهي، نهادهاي مردمي، ارگانهاي دولتي و مراكز قانوني، روحانيت،حوزه هاي علميه،متفكران اجتماعي و... صورت مي پذيرد.

2.6 جذب مخاطبين بالقوه

جذب گروه ها و اقشار عظيم مخاطبين مغفول مانده و فراموش شده به سينما و آثار سينمايي در سرلوحه توجهات در اين دوره است.
ضروريست اقشار و مخاطبيني همچون خانواده ها، آموزش و پرورش، اقشار بسيجي، روحانيت، نخبگان علمي و دانشگاهي، روستا نشينان، شهرها و شهرستان‌هاي كوچك در حلقه? مخاطبان سينماي ملي قرار گيرند.
هم چنين درصدد خواهيم بود سينماي ايران به ظرفيت هايي دست يابد تا بتواند با ميليونها مخاطب جهاني ( در كشور هاي فارسي زبان ، مسلمان نشين ، آسيايي ، آفريقايي ، آمريكاي جنوبي و... ) ارتباط برقرار كند .

2.7 فن آوري

تشويق به استفاده از فن آوري‌هاي پيشرفته و مدرن از پيش توليد تا پس توليد و نمايش، ضامن دستيابي سينما به سطح قابل قبولي از استانداردها است. در اين راستا حمايت از ورود و استقرار سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري، گسترش دانش فني دست اندركاران و تجهيز استوديوها و مراكز خدمات فني سينمايي مورد توجه است.

2.8 رونق توليد

با افزايش توليد و استفاده از همه ظرفيت هاي مادي و انساني موجود در سينماي ايران تلاش مي‌شود با توليد فيلم‌هاي سينمايي، نياز سينماي اكران، نمايش خانگي ، بازي هاي رايانه اي و نيز رسانه ملي تامين گردد.

3 شيوه هاي اجرايي
---------------------------------------
روش هاي عملياتي مورد نظر با اعتنا به تجارب سي ساله و جلب مشاركت اهالي سينما به شرح سرفصل‌هاي زير ترسيم و به اجرا در خواهد آمد.

3.1 پژوهش و فيلمنامه

از تاسيس دفاتر و موسسات "پژوهش و نگارش فيلمنامه " حمايت مي شودو ازپيوند آنها با نهادهاي علمي ، پژوهشي ، مراكز ديني و تربيتي استقبال مي شود . اين قبيل دفاتر تحت پوشش مالي و انعقاد قراردادهاي پژوهشي و نگارشي(اعم از اقتباسي و تاليفي) قرار مي گيرند. حمايت از متون سينمايي در چارچوب ارزش هاي ملي - اسلامي و فارغ از مليت نويسندگان و محدوده هاي جغرافيايي صورت مي گيرد .

3.2 فيلم فاخر

توليد آثار موسوم به فاخر، با اتكا به بودجه خاص و مصوب براي توليد اين آثار در اعتبارات سالانه، ادامه مي‌يابد.
فيلم فاخر به دو گونه از آثار شامل آثاري با موضوع ويژه وارزشمند و نيز فيلم‌هاي با توليد عظيم و سنگين
اطلاق مي شود.
بنياد سينمايي فارابي، مديريت هرگونه توليد حمايتي در سينما را به هر ميزان، تحت سياستهاي معاونت
سينمايي به‏عهده دارد. (به‏جز فيلم هاي اول، مستند و آثاري كه با حمايت مركز گسترش سينماي مستند
و تجربي توليد مي شوند).


3.3 كارگردانان اول

نخستين اثر بلند كارگردانان، اعم از اكراني يا غير اكراني به مدد فن آوري هاي روز ديجيتال با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به عنوان فيلم هاي اول ساخته مي شود. هزينه هاي تبديل اين آثار به نسخه سي و پنج ميليمتري به شرط كسب استانداردهاي اكران، از سوي مركز فوق تامين مي گردد.
تمامي مجوزهاي كارگردانان اول (و نيز تهيه كنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوزو پروانه
ساخت براي توليدات بعدي اين گروه از كارگردانان و تهيه كنندگان به كيفيت محتوايي و ساختاري،
و نيزاستانداردهاي مورد نظر در توليد اول آنان بستگي دارد.
تهيه كنندگي و كارگرداني همزمان فيلم اول منوط به موافقت شوراي پروانه ساخت و ارائه دو كار قابل قبول غير اكراني به تشخيص شوراي مزبور بلامانع است.

3.4 پروانه‌ ساخت

درتركيب شوراي پروانه ساخت يك نفر به نمايندگي از كانون كارگردانان و يك نماينده از تشكل واحد تهيه كنندگان حضور خواهند داشت.
تا زمان تشكيل تشكل واحد تهيه كنندگان نماينده معاون سينمايي در جلسات حضور خواهد داشت.
شوراي پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌هاي مختلف سينمايي، و نيز رسيدن به درصدهاي لازم و پيش بيني شده براي همه مضامين و ژانرها توجه مي كند. نكات مهم در صدور پروانه‌ ساخت عبارتند از :

- نوع عرضه و نمايش هر فيلم ( اكران يا غير اكران ) در متن پروانه قيد مي شود. سينماي غير اكران تمامي ويژگي هاي فيلم اكران نظير عرضه در نمايش خانگي ، حضور در جشنواره هاي سينمايي و هفته هاي فيلم به‏جز اكران عمومي را دارا مي‏باشد .
- پروانه براي تهيه كنندگان حقيقي و حقوقي صادر شده و به يك اندازه اعتبار خواهد داشت.
- تهيه كننده حقوقي بايد فردي واجد شأنيت تهيه كنندگي را (به تشخيص اداره كل ارزشيابي و نظارت) به عنوان نماينده خود به مرجع صدور پروانه معرفي نمايد.
- براي آن دسته از آثاري كه موفق به دريافت پروانه‌ ساخت براي سينماي غيراكران مي‌شوند، حمايت‌هاي مالي منظور مي گردد. هم چنين اين آثار مي توانند در جشنواره هاي سينمايي داخلي و خارجي و هفته هاي فيلم حضور يابند .
- عملكرد سالانه تهيه كنندگان براساس شاخص هاي فيلم استاندارد پس از برگزاري هر دوره از جشنواره فيلم فجر، ارزشيابي شده و به اعتبار آثار توليدي به چهارگروه تقسيم خواهند شد. تهيه كنندگان گروه يك سالانه امكان توليد سه فيلم، گروه دو دو فيلم، گروه سه يك فيلم سينمايي خواهند داشت و تهيه كنندگان گروه چهار يك سال از دريافت پروانه محروم خواهند بود.تهيه كنندگاني كه دو بار در رتبه چهار ارزيابي قرارگيرند ، مجوز تهيه كنندگي آنها لغو مي گردد . رده بندي بر اساس ميانگين و معدل امتياز دهي مراجع زير صورت مي گيرد : شوراي پروانه ساخت - شوراي پروانه نمايش - شوراي جامع فناوري - كانون كارگردانان - تشكل واحد تهيه كنندگان- انجمن دستياران كارگردان و برنامه ريزي- انجمن مديران توليد.
- به منظور حفظ حريم و امنيت شغلي - حرفه اي دست اندركاران سينما، پرورش استعدادها، تخصصي شدن امور و ساحت هاي متفاوت تهيه كنندگي و كارگرداني و ايجاد فرصت هاي تازه ،در حوزه سينماي اكراني مجوز كارگرداني و تهيه كنندگي هم زمان صادر نمي شود. در موارد استثنايي به تشخيص شوراي پروانه ساخت و اخذ رضايت سرمايه گذار آخرين فيلم توليد شده متقاضي پروانه ساخت صادر مي گردد.
- تعداد پروانه‌ ساخت سينماي اكراني هر ساله به اندازه اي خواهد بود كه نياز سالن هاي سينما را به حداقل 50 فيلم در سال تامين سازد.
- كليه‌ آثار سينمايي داراي پروانه ساخت سينماي اكران از پشتيباني هاي اداري، تجهيزاتي و تسهيلات مقرر بانكي و امتياز فروش حقوق متعلقه ( فيلمخانه - نمايش خانگي - نمايش تلويزيوني- خارج از كشور - ناوگان حمل و نقل و... ) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود . بديهي است برخورداري از حمايت هاي مالي بنياد سينمايي فارابي منوط به اخذ موافقت هاي آن بنياد مي باشد .
- هر ساله نامزدهاي سيمرغ براي بهترين فيلم و نيز برنده سيمرغ بهترين كارگرداني ، پروانه ساخت فيلم سينمايي بعدي خود را بدون نياز به طرح آن درشوراي پروانه ساخت دريافت خواهند كرد .


3.5 شاخص گذاري استاندارد ها

شوراي جامع فن آوري درمعاونت امور سينمايي با همراهي دو نماينده از هر صنف و رشته تخصصي نسبت به تعيين شاخص ها براي استاندارد سازي آثار سينمايي اقدام خواهد كرد.

3.6 نمايش خانگي

سينماي خانگي مقوم سينماي اكران است و طي اين سالها در بيش از صدها شهر و شهرستان و هزاران روستاي محروم از سالن سينما، عامل پيوند دهنده‌ي آحاد مردم با سينماي ملي بوده است. بازگشت بخش قابل توجهي از سرمايه اوليه توليدات سينمايي، كمترين فايده اين حوزه در كمك به اقتصاد سينماي ايران است. ايجاد هزاران فرصت شغلي، سرمايه گذاري‌هاي كلان در بخش هاي صنعتي توليد و تكثير لوح فشرده، رونق كسب و كار در امر توزيع محصول، گسترش سواد بصري، از جمله ره آوردهاي پديده‌ نمايش خانگي در كشور است. اهم سياست هاي اين حوزه كه در جمع دست اندركاران نمايش خانگي كشور تبيين مي شود، عبارت است از :
امنيت شبكه : از طريق گسترش شعاع عملياتي ستاد مبارزه با محصولات غير مجاز تامين خواهد شد.
نصب هولوگرام متحدالشكل با پرداخت هزينه هاي مترتب به روي كليه محصولات نمايش خانگي ( اعم از فيلم و بازي)از سوي مؤسسات ويدئو رسانه الزامي است.
بهبود تامين فيلم : با اعمال كف خريد قيمت و تعداد فيلم سينمايي ايراني و تهيه فيلم خارجي از منابع مطمئن عمل مي گردد.
گسترش بازار: در داخل و خارج از كشور با حمايت از روش هاي نوين پخش و اطلاع رساني تحقق مي گردد. كمك بلاعوض براي نوسازي و آراستگي فروشگاه هاي بزرگ عرضه محصولات فرهنگي و استفاده از فناوري هاي ارتباطات و نيز برگزاري بازار محصولات نمايش خانگي در داخل و خارج از كشور از جمله اين اقدامات هستند.
كيفيت شبكه : با ملزم كردن موسسات ويدئو رسانه به رعايت حداقل استانداردهاي فني تعيين شده در تهيه مستر توجه به عنصر صدا و تصوير و استفاده از فرمت هاي پيشرفته تكثير و عرضه محصول، به دست خواهد آمد.
مؤسسه رسانه هاي تصويري بازوي حمايتي شبكه نمايش خانگي محسوب شده و در دوره پيش روي مأموريت توسعه صادرات و فروش توليدات ملي اعم از مستند ، سينمايي، انيميشن ، كوتاه و بازي را در بازارهاي هدف به‏عهده خواهد داشت.

3.7 توليدات مشترك

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ايران و تحكيم مودت بين دولت ها و ملت هاي دوست، حول ميراث و علائق مشترك، مستلزم بسط روابط سينمايي و از جمله انجام توليدات مشترك است.
اولويت توليد مشترك با مناطق زير مي باشد :

- منطقه اكو و حوزه فرهنگي نوروز
- جهان اسلام
- قاره آسيا ، آفريقا ، آمريكاي لاتين و جنوبي
- ديگر كشورهاي جهان

مجوز اين گونه توليدات در شوراي پروانه ساخت و با تأييد معاون امور سينمايي صادر خواهد شد.

3.8 سينماي مستند
توليدات مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در زمينه مستند در قالب آثار كوتاه ، نيمه بلند ، سينمايي مورد توجه و حمايت خواهد بود. اين توليدات متناسب با موضوع، تركيب تيم سازنده و .... مورد ارزيابي حمايتي از 30% تا 100% قرار خواهند گرفت.
تعيين مشاور براي فيلم بلند اول سينمايي بنابر تشخيص مركز اجباري خواهد بود.
سقف حمايت هاي مركز در توليدات اول از طريق 20% تا حداكثر 60% تعيين مي شود.

1-8-3 توليدات ويديويي
توليدات ويديويي آن دسته از توليداتي را شامل مي شود كه امكان نمايش عمومي درسالن هاي سينما را ندارند و صرفاً جهت استفاده از فضاي ساير رسانه ها چون تلويزيون ،شبكه نمايش خانگي و... توليد مي شوند.
حداكثر مشاركت مركز در اين توليدات تا سقف 65% خواهد بود.


تداوم فعاليت هاي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با تأكيد بر حمايت از فيلم سازان اول و توليد مستندهاي بلند سينمايي ،فيلم كوتاه اعم از مستند و داستاني و نيز گسترش (در صورت مشاركت منابع استاني ) و ساماندهي دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران به‏منظور استعداد يابي و افزايش حضور جوانان و ارتقاي كيفي آموزش و توليدات ، از جمله سياست هاي اين دو مركز در سال جاري خواهد بود.
همچنين با تأسيس بنياد انيميشن در آينده نزديك ، حمايت از اين گونه‌ سينمايي از مركزگسترش
سينماي مستند و تجربي منتزع خواهد شد.

3.9 بازي‌هاي رايانه‌اي

بنياد ملي بازي هاي رايانه اي از جمله موسسات تحت حمايت معاونت امور سينمايي (به موجب اساسنامه مصوب شوراي‏عالي انقلاب فرهنگي) از توليد بازي‌هاي جذاب ملي و نيز طرح و برنامه‌ هاي علمي و پژوهشي مرتبط حمايت مقتضي را به عمل مي آورد.
تلاش خواهد شد همزمان با توليد فيلم هاي سينمايي كه موضوع آن براي بازيهاي رايانه اي مناسب
تشخيص داده شود ، از توليد بازي رايانه اي اين نوع فيلم ها حمايت شود.
حداقل و حداكثر حمايت بنياد و يا مشاركت آن در شوراي تسهيلات بنياد حسب مورد مقرر خواهد شد.

3.10 نمايش واكران عمومي

معاونت سينمايي ، از اكران و نمايش عمومي فيلم هاي سينمايي از طرق زير حمايت خواهد كرد :
1- شوراي پروانه نمايش هنگام صدورپروانه نمايش با درجه بندي ، ميزان حمايت ازنمايش واكران عمومي هرفيلم را مشخص خواهد كرد .
2- حمايت ويژه شامل نمايش همزمان درشهرستان ها و كمك به تبليغات تلويزيوني خواهد بود .
3- بن كارت سينما مخصوص اين فيلم ها دراختياراقشار مختلف قرارخواهد گرفت .
4- فيلم هاي سينمايي غير اكراني حسب مورد و با تصويب شوراي پروانه نمايش امكان اكران در گروه فيلم هاي مخاطب خاص را خواهند يافت. اكران آثار مستند و كوتاه نيز جهت علاقمندان با حمايت از باشگاه ها و كانون هاي فيلم به اجرا در خواهد آمد .
5- در راستاي حمايت از اكران فيلم هاي مخاطب خاص و ايجاد فرصت براي مخاطباني كه دسترسي به سالن سينما ندارند، سينماي سيار راه اندازي مي شود . با حمايت از بخش خصوصي و اختصاص تسهيلات ويژه اين بخش فعال مي شود .

3.11 اكران محدود
براي توليدات سينمايي با موضوع خاص يا آن دسته از آثاري كه تابع شرايط ويژه هستند، اكران با اعمال محدوديت انجام خواهد شد كه اين شامل: محدوديت نمايش براي سنين خاص، مناطق خاص ، يا محدوديت تبليغات و ... مي باشد.

3.12 توزيع و بازاريابي

اتخاذ سياست‌ها و شيوه‌هاي اجرايي تازه در بخش توزيع و بازاريابي ضرورت تام و تمام دارد. اين امر نه فقط در حوزه توزيع و پخش داخل كشور، بلكه در منطقه‌ بزرگ جغرافيايي و تاريخي ايران فرهنگي (سرزمين بزرگ نوروز) و نيز جهان اسلام، سپس قاره آسيا ، آفريقا ، آمريكاي جنوبي و سرانجام كل جهان است. قلمرو توزيع نه فقط سينماي اكران، بلكه عرصه‌ نمايش خانگي، نمايش تلويزيوني و محافل جشنواره‌اي و خاص را در بر مي‌گيرد. بدين منظور يكي از مؤسسات معاونت سينمايي به طور متمركز عهده دار اين مأموريت خطير خواهد بود.

3.13 نمايش جهاني
نظر شوراي صدور پروانه نمايش، با تأييد و موافقت معاون امور سينمايي براي نمايش فيلم ها در خارج از كشور، مجوز مي‌دهد. اين مجوز شامل حضور در جشنواره هاي جهاني، هفته هاي فيلم، اكران عمومي در ديگر كشورها، پخش از كانالهاي ماهواره اي و ساير اشكال نو مي باشد. بديهي است هر نوع حمايتي از سوي معاونت سينمايي براي حضور يك فيلم در نمايش هاي جهاني، تابع رأي اين شورا خواهد بود.
پخش فيلم ها درشبكه ويديويي ديگر كشورها تابع مجوز نمايش خانگي درداخل كشور مي باشد .

3.14 موسسه جشنواره ها
به منظور تجميع امور جشنواره ها و اعمال مديريت متمركز و نيز كاستن از مسئوليت هاي اجرايي موسسات تابع معاونت امور سينمايي در زمينه برگزاري جشنواره هاي منطقه اي ، ملي و بين المللي ؛ موسسه اي به همين منظور تشكيل خواهد شد . اين موسسه نظارت و سامان دهي ساير جشنواره هاي سينماي كشور را نيز به‏عهده خواهد داشت.

3.15 سايرموارد

آثار فيلمسازان ايراني كه در خارج از كشور با تكيه بر امكانات شخصي و بدون حمايت ها و بهره مندي از يارانه هاي دولتي ساخته مي شوند، مي توانند پس از پرداخت مبلغ مشخصي به صندوق حمايت از سينماي ملي ايران صرفاجهت اخذ پروانه نمايش خانگي اقدام كنند.
دستورالعمل خاص اين نوع فيلم ها پس از تصويب متعاقباً اعلام مي گردد.

3.16 اصلاح و تغيير مقررات

بر پايه‌ استاندارد سازي و ارزشيابي و درجه بندي، در تمامي آئين نامه‌ها و مقررات موجود تغييرات و اصلاحات لازم حسب ضوابط و روال قانوني صورت مي گيرد.


4 حمايت ها
--------------------------------

در ادامه‌ سياست عمومي هدايت سينماي كشور به سوي خصوصي سازي و كاهش تصدي گري دولت، حمايت هاي قانوني براي رشد و بالندگي سينما و تحكيم بنيان هاي اقتصادي آن، در اشكال زير متجلي مي‌گردد.

4.1 تشويق هاي ويژه

تهيه كنندگان و فيلمسازاني كه آثار آنان در حوزه هاي مختلف مانند :
" برخورداري از مضمون و محتواي ويژه
" دستيابي به استانداردها
" جذب مخاطب گسترده
" حضور موثر و ارزشمند در جشنواره هاي جهاني
" كسب موفقيت ويژه در نمايش هاي خارجي
" استفاده از تجهيزات فناوري روز در ساخت فيلم ها
" فيلم ارزشمند و موفق اما كم هزينه

به شاخص هاي مطلوبي دست يابند، در پايان هر سال، از سوي معاونت سينمايي برگزيده شده
و براي‌ ساخت پروژه بعدي مورد حمايت هاي ويژه قرار خواهند گرفت. اين حمايت بين تهيه
كننده و سرمايه گذار (خصوصي) و كارگردان ، متناسب با ارزيابي نقش آنان تقسيم خواهد شد.

4.2 تجهيزات و فناوري‌هاي نوين

هر فيلم و فيلمسازي كه در صدد پيمودن شيوه هاي نوين فيلمسازي و استفاده از فناوري هاي روز در مراحل توليد و پس ازتوليد باشد با راي شوراي‏عالي فناوري در معاونت امور سينمايي از حمايت لازم براي تأمين هزينه‌ اجرا و تمهيدات صحنه هاي مورد نظر تا سقف صد در صد مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

4.3 تأسيس صندوق حمايت از سينماي ملي

بر اساس بند ب ماده 104 برنامه چهارم توسعه كشور، اين صندوق با هدف ساماندهي حمايت‌ها و تشويق فيلمسازان و فيلم‌هايي كه به رشد و بالندگي سينماي ملي ايران كمك ‌كنند، تأسيس مي‌شود.
آئين نامه و اساسنامه اين صندوق و منابع درآمدي و هزينه كرد آن، پس از تصويب متعاقباً اعلام مي شود.

5 زيرساخت ها

عقب ماندگي كشور در زمينه‌ ابنيه و زير ساخت‌هاي سينمايي بي‌ترديد يكي از عوامل بازدارنده، براي جهش اساسي سينماي ايران در سه دهه گذشته بوده است. نازل بودن سرانه‌ سالن و صندلي به جمعيت كشور و شكاف و فاصله‌ آن با استانداردهاي جهاني ضرورت اقداماتي بنيادين در اين زمينه را يادآور مي‌سازد. بي ترديد به دليل ابعاد بزرگ سرمايه گذاري در اين زمينه ولزوم جلب سرمايه گذاري خارجي و جنبه هاي ملي آن، مي‌بايست در يكي از اولين جلسات شوراي‏عالي سينماي كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفته و پيرامون آن تصميمات اصولي اتخاذ شود.

5.1 سالن و پرديس‌هاي سينمايي

تعداد سالن هاي سينما در كشور 325 باب است، كه در اولين گام اين تعداد بايد به دو برابر در كلان شهرها، مراكز استانها و شهرستان هاي پرجمعيت افزايش يابد. موسسه سينما شهر ( تحت حمايت معاونت امور سينمايي ) در صورت تصويب و تخصيص طرح ها و اعتبارات ملي يا استاني آماده‌ جهاد براي سرعت بخشيدن به نهضت سينما سازي در كشور است . اين موسسه ،آماده ارائه هرگونه مشاوره و حمايت عملي در مكان يابي، طراحي، ساخت، بازسازي و تجهيز سالن‌ها و پرديس‌هاي سينمايي در كشور است. در حال حاضر عدم دسترسي مردم بسياري از شهرهاي كشور به سالن مناسب سينما ،علاوه بر بروز بي عدالتي دربهره مندي مردم از مواهب فرهنگي ،موجب دوري ناخواسته سينماگران و آثار سينمايي از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌هاي متنوع و قدرتمند در كهن سرزمين بزرگ ايران شده است كه حاصل آن به يكنواختي و عدم تنوع در موضوعات و مضامين انجاميده است.
تاكيد مي گردد، تمهيدات لازم براي نهضت سالن سازي، با توجه به امكانات و فن آوري هاي مدرن،
مي‌‌تواند از جمله دستوركارهاي مهم شوراي‏عالي سينما باشد. درهمين رابطه تجهيزسالن هاي جديد
درشهرهاي فاقد سينمابه امكان پخش ديجيتال ( با رعايت اصول ايمني ) درسرلوحه توجهات قراردارد.

5.2 شهرك و دهكده‌هاي سينمايي

وجود دو به اصطلاح شهرك سينمايي و تلويزيوني در كشور كه فقط امكانات محدود محيطي و صحنه اي را دارا هستند، فقر سينما و تلويزيون كشور را به رخ مي كشد. مطالعه فضا و كاركردهاي شهرك ها و دهكده هاي سينمايي در جهان، ويژگي هاي استثنايي آنها را براي سرعت بخشيدن به انجام پروژه هاي سينمايي از يك‏سو و خلق و اجراي بسياري از تمهيدات صحنه اي و رايانه اي در محيط‌هايي قرنطينه و به دور از مسائل دست و پاگير محيط‌هاي شهري از سوي ديگر، جلوه گر مي سازد اين موضوع نيز به دليل ابعاد اقتصادي، فني و هنري و نيازمندي به حجم بالاي سرمايه گذاري، قابليت طرح و بررسي در شوراي‏عالي سينماي كشور را داراست. اميد مي‌رود در صورت گشايش در اين امر مهم، امكان خدمات فرامرزي براي سينما و تلويزيون كشور نيز مهيا گردد و زمينه تازه‌اي براي رشد و پرورش صدها متخصص و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد فراهم گردد.


5.3 ساماندهي مراكز خدمات سينمايي

پراكندگي دفاتر و مراكز خدمات و پشتيباني سينمايي در سطح شهر بزرگ تهران، اعم از دفاتر توليد ، پخش ، لابراتوار ، استوديو هاي صدا گذاري و ... سبب صرف هزينه هاي سنگين براي تردد، استقرار دفاتر در محيط هاي نامناسب، جابجايي هاي مكرر به دليل استيجاري بودن مركز و نگهداري غير اصولي بسياري از تجهيزات حساس و آسيب پذير شده است. از اين روي به نظر مي رسد تجميع اين مراكز در نقطه اي مناسب در حريم شهر تهران و اعطاي فرصت به مراكز فاقد مجوز ( از پي تصويب و ابلاغ آيين نامه اين‌گونه مراكز ) براي دريافت پروانه‌ رسمي فعاليت، آرايش به‏مراتب بهتري را بدان‌ها بخشد. كار مطالعاتي اين امر هم اينك در دستور كار شوراي‏عالي فناوري معاونت سينمايي قرار گرفته است.باتوجه به توصيه دولت مبني برمهاجرت ازتهران و كاستن از بار جمعيتي اين كلان شهر، مديريت سينماي كشور آمادگي خودرا براي انتقال استوديوها ، دفاترتوليد ، مراكز خدمات فني ، لابراتوارهاونهادهاو ادارات مسئول ازتهران به مكاني مناسب را قابل مطالعه و بررسي مي داند .


5.4 كاخ جشنواره

به منظورتامين فضا و امكانات متمركزبراي برگزاري كليه جشنواره هاي سينمايي درتهران ، اين معاونت اختصاص اعتبار ويژه اي براي احداث چنين مجتمعي را ازضرورت هاي مبرم سينماي ملي مي داند . بديهي است سرمايه گذاري مشترك دولت وسايرنهادهاي عمومي گره گشاي مشكلات موجود خواهد بود .

6 بايسته‌ها
-----------------------------
منظور از بايسته در اين متن انتظاراتي است كه از ساير سازمانها و نهادهاي تصميم ساز كشور براي بهبود و ارتقاي برنامه سينماي ملي مي رود.

6.1 رسانه ملي

گسترش ارتباط كاري با صدا و سيما و توجه ويژه به ظرفيت‌هاي بسيار بالاي نمايش فيلم‌هاي سينمايي در تلويزيون از اولويت هاي اين دهه مي باشد . تلاش مي شود بخش عمده اي از نيازهاي رسانه ملي درپخش فيلم هاي سينمايي طبق ضوابط تعيين شده ومورد توافق سينما وصدا و سيما تامين شود .



6.2 مديريت واحد كلان

پرهيز از اقدامات پراكنده، موازي كاري، تضييع منابع مالي و انساني و متقابلاً استفاده بهينه از امكانات و سرمايه هاي موجود هدايت و برنامه ريزي هدفمند، مستلزم تمركز مديريت در مجموعه فرهنگي و هنري كشور به‏طور اعم و سينما به‏طور اخص است.
توزيع عادلانه‌ منابع اعتباري در سطوح استاني و افزايش اختيارات مديران مناطق به معني تضعيف و ناديده انگاشتن سياست گذاري و برنامه ريزي هاي ستادي و كلان نيست. حال كه منابع قابل توجهي براي توسعه‌ فرهنگ و هنر مناطق در بودجه هاي سنواتي لحاظ شده است، مديريت واحد سينماي كشور وظيفه خود مي‌داند، الگوهاي مشخصي را به اقتضاي ويژگي هاي هر استان براي افزايش زير ساخت هاي سينمايي، رونق توليد و مجموعه امور خدماتي مربوط به سينما طراحي و ابلاغ نمايد.
پيگيري دقيق و جدي اين امر نيز از طريق شوراي‏عالي سينما به عمل خواهد آمد.


6.3 سينما و ساير سازمانها

ضرورت دارد تمامي فعاليت‌هاي فيلمسازي وزارتخانه ها، نهادها، ارگانها و مراكز دولتي و نيمه دولتي و هرگونه سرمايه گذاري در سينما، با هماهنگي كامل معاونت سينمايي انجام گيرد.
اجراي دقيق و جدي اين امر نيز از طريق شوراي‏عالي سينما قابل پيگيري مي باشد.

در پايان سياست‌هاي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فروردين 1389 آمده است:
اين پايان راه نيست. هرگام به جلو، خود مقدمه و سرآغاز گامي ديگر است، و هر پله ارتقا و رشد،
مسيري بي انتها به سوي افق بلند آرمان هاي ديني را نشان مي دهد.
اما گام آغازين و پله اول مهمترين است.
و توفيق از خداست.



منبع : فارس

به روز شده در : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389 - 17:27

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       
















  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.94656300545 seconds.